Erilaiset akvan harrastajat
Valvoja: Moderaattorit
Erilaiset akvan harrastajat
Eli kysymys kuuluu:
Tarvitaanko täällä suomessa (kehitys vammaisille) oma akvaario seura..
Siitä tää kysymys sai alkunsa, kun erilaisilla ihmisillä on korkeampi kynnys hankkii akvaario no kyllä kaupoisa akvan suostuu myymään mut ei mitään eläviä luontokappaleita.
vain ainoastaan muovisia pieniä akva kaloja(luonnottoman näköisiä).
Syy on se, että nämä ihmiset ei tiiä mistään mitään, joten miten he voivat tietää heti koko kalan histosian ja akvan hoidon, jos kukaan ei viitsi/jaksa selittää asioita kunnolla.
Vieritänkin vastuuta myös paikallisiin akva seuroihin ottaakaa vammaiset mukaan toimintaan, jos on isompi porukka erilaisa ja he eivät halua tulla "terveiden silmien eteen" niin tehkää oma rymä kokoontumiset..
No yksi syy voi ollas se miksi ei uskalleta/kehdata mennä oman akvario seuran toimintaan mukaan on syjimiset.
Tässä erään seuran jäsenen kommentti minusta:
"me ei haluta/oteta mitään ääliöitä tänne sivistyneeseen akva seuraan, eikä teillä toopeilla ole mitään tajuu mistään. Oppikaa eka elää katotaan sitten. Ettei teidän laisten ihmisten takii mee seuran mainen"
Huom.Lainaus puheesta, joten ei sana tarkka lainaus!!.
Huom.ei koske paikallista akva seuraa!
Eli itselleni tuli tuon sanomisen jälkeen tosi ällö olo, joten oman seuran littymis lappu on täytettynä ja seuraan kuuluvat ihmiset ovat pyytäneet mukaan toimintaan en ole kertaakaan käynnyt enkä lähettänyt liitymis lappuakaan, koska en uskalla pelkään leimaantuvani "ääliöksi" joka ei saisi pitää kuin noita muovi kaloja nyt 4:jä akvaa tosin yksi niistä on avokin..
Ottakaa kantaa rohkeasi ja kertokaa omat kokemukset
Laura
Tarvitaanko täällä suomessa (kehitys vammaisille) oma akvaario seura..
Siitä tää kysymys sai alkunsa, kun erilaisilla ihmisillä on korkeampi kynnys hankkii akvaario no kyllä kaupoisa akvan suostuu myymään mut ei mitään eläviä luontokappaleita.
vain ainoastaan muovisia pieniä akva kaloja(luonnottoman näköisiä).
Syy on se, että nämä ihmiset ei tiiä mistään mitään, joten miten he voivat tietää heti koko kalan histosian ja akvan hoidon, jos kukaan ei viitsi/jaksa selittää asioita kunnolla.
Vieritänkin vastuuta myös paikallisiin akva seuroihin ottaakaa vammaiset mukaan toimintaan, jos on isompi porukka erilaisa ja he eivät halua tulla "terveiden silmien eteen" niin tehkää oma rymä kokoontumiset..
No yksi syy voi ollas se miksi ei uskalleta/kehdata mennä oman akvario seuran toimintaan mukaan on syjimiset.
"me ei haluta/oteta mitään ääliöitä tänne sivistyneeseen akva seuraan, eikä teillä toopeilla ole mitään tajuu mistään. Oppikaa eka elää katotaan sitten. Ettei teidän laisten ihmisten takii mee seuran mainen"
Eli itselleni tuli tuon sanomisen jälkeen tosi ällö olo, joten oman seuran littymis lappu on täytettynä ja seuraan kuuluvat ihmiset ovat pyytäneet mukaan toimintaan en ole kertaakaan käynnyt enkä lähettänyt liitymis lappuakaan, koska en uskalla pelkään leimaantuvani "ääliöksi" joka ei saisi pitää kuin noita muovi kaloja nyt 4:jä akvaa tosin yksi niistä on avokin..
Ottakaa kantaa rohkeasi ja kertokaa omat kokemukset
Laura
- Millainen on kultakala, jolla on tupsulakki?
- Epätavallinen.
- Epätavallinen.
-
- Member
Aika surkeaa on, jos vammaisille pitää perustaa oma seura, kun eivät "kelpaa" vammattomien kanssa samaan
Paikallisesta seurasta voin kertoa sen verran, että aktiivista porukkaa on muutenkin niin vähän, että on varmaan turha jaotella vieläkin pienempiin ryhmiin. Toivottavasti tulet mukaan, kyllä seuraan mahtuu.

Paikallisesta seurasta voin kertoa sen verran, että aktiivista porukkaa on muutenkin niin vähän, että on varmaan turha jaotella vieläkin pienempiin ryhmiin. Toivottavasti tulet mukaan, kyllä seuraan mahtuu.

-
- Member
Eiköhän me olla kaikki muutkin aika erilaisia - ja ainakin kalattomien tuttujen mielestä ihan järjettömiä akvaariojuttujen kanssa
Täytyy sanoa, että kyllä minuakin jännitti, kun tulin seuran toimintaan mukaan (vasta reilun vuoden olen ylipäätään pitänyt kaloja). Ajattelin, että kaikki ovat ihan guruja ja katsovat nenänvartta pitkin, kun en erota neon- ja kardinaalitetraa toisistaan (no nykyään erotan, mutta paljon on opittavaa vieläkin). Vaan hyvin on mennyt, ihan mukavaa porukkaa akvaariopiireistä tuntuu löytyvän.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Täytyy sanoa, että kyllä minuakin jännitti, kun tulin seuran toimintaan mukaan (vasta reilun vuoden olen ylipäätään pitänyt kaloja). Ajattelin, että kaikki ovat ihan guruja ja katsovat nenänvartta pitkin, kun en erota neon- ja kardinaalitetraa toisistaan (no nykyään erotan, mutta paljon on opittavaa vieläkin). Vaan hyvin on mennyt, ihan mukavaa porukkaa akvaariopiireistä tuntuu löytyvän.
-
- Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Pöhpöhpöh... Kaikki ihmisethän on erilaisia ja loppujen lopuksi, voiko kukaan sanoa itseään tavalliseksi? Akvaristeja tai ei, erilaisia ajatuksiltaan ja järjenjuoksultaan jokainen! Tärkeintä mielestäni on se, että eläimistä välittää. Ei siinä merkitse mikään erilaisuus. On olemassa ihan 'terveitäkin' ihmisiä, joille en soisi kuin muovikaloja.
Vertaisryhmillä ja 'jaottelulla' on varmasti oma etunsa erilaissa asioissa. Mielestäni kuitenkaan jaottelulla ja eristämisellä ei loputtomiin päästä elämässä eteenpäin. Akvarioseuraan kuulumisessa tärkein asia on se, että akvaariot kiinnostaa. Ei mun mielestä yksikään ihminen voi 'pilata' mainetta. Tyhmää puhetta
Mukaan vaan ja pelko pois. Kannattaa ylimielisiä ja 'terveitä' ihmisiä muistuttaa siitä, että elämästä ei koskaan tiedä eteenpäin ja jonakin päivänä he voivat kuulua juurikin siihen 'halveksimaansa' ryhmään. Millaista kohtelua he mahtavat sitten itselleen toivoa??
Nokka pystyyn, koska häntää meille ei ole annettu!

Vertaisryhmillä ja 'jaottelulla' on varmasti oma etunsa erilaissa asioissa. Mielestäni kuitenkaan jaottelulla ja eristämisellä ei loputtomiin päästä elämässä eteenpäin. Akvarioseuraan kuulumisessa tärkein asia on se, että akvaariot kiinnostaa. Ei mun mielestä yksikään ihminen voi 'pilata' mainetta. Tyhmää puhetta

Mukaan vaan ja pelko pois. Kannattaa ylimielisiä ja 'terveitä' ihmisiä muistuttaa siitä, että elämästä ei koskaan tiedä eteenpäin ja jonakin päivänä he voivat kuulua juurikin siihen 'halveksimaansa' ryhmään. Millaista kohtelua he mahtavat sitten itselleen toivoa??
Nokka pystyyn, koska häntää meille ei ole annettu!
Tiedotus kansalaisille: Tunnelin päässä näkynyt valo on kustannussyistä päätetty sammuttaa.
Re: Erilaiset akvan harrastajat
Tuon lauseen perusteella voin sanoa, että ääliö on keskustelussa ollut mukana, mutta se et suinkaan ole sinä!Santra kirjoitti:
Ja sivistyneisyyskin on kaukana tuolta ihmiseltä.
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Itselläni on serkku, jolla on samantapainen vamma kuin sinulla Laura, ja olen 20 vuoden aikana hänen ansiostaan oppinut todella paljon ihmisistä ja ennakkoluuloista.
Akvaarioseuroista en tiedä mitään, enkä sellaiseen kuulu, mutta mene rohkeasti mukaan vaan, suurin osa ihmisistä on kuitenkin nykyään ennakkoluulottomia ja ymmärtävät erilaisuutesi.
Helppo sanoa, että jätä tuollaiset asiattomat kommentit omaan arvoonsa, mutta yritäthän kuitenkin.

Ihmiset tekevät johtopäätöksiään sen mukaan mitä näkevät.
Itse olen ollut töissä kehitysvammaisten lasten kodissa Lahdessa. Toiset muksut olivat "vammaisen näköisiä", mutta heistä löytyikin enemmän oivalluksia kuin monesta joka oli päällepäin normaalin näköinen, mutta oli kehitysvammainen.
Jos minulla olisi akvaarioseura niin olisin valmis kyllä ottamaan mukaan kaikki kynnelle kykenevät. Ja ne jotka eivät kaikkea voi tehdä niin kuin muut voi aina opastaa ja auttaa.
Mene rohkeasti mukaan. Älä välitä jos saat outoja katseita osaksesi. Kyllä ihmiset pikkuhiljaa oppivat tuntemaan sinut muustakin kuin ulkonäöstä tms. Ja voithan sanoa mennessäsi, että järki pelaa vaikka joku voi sitä epäilläkkin... voit saada ne jopa hymyilemään.
Itse olen ollut töissä kehitysvammaisten lasten kodissa Lahdessa. Toiset muksut olivat "vammaisen näköisiä", mutta heistä löytyikin enemmän oivalluksia kuin monesta joka oli päällepäin normaalin näköinen, mutta oli kehitysvammainen.
Jos minulla olisi akvaarioseura niin olisin valmis kyllä ottamaan mukaan kaikki kynnelle kykenevät. Ja ne jotka eivät kaikkea voi tehdä niin kuin muut voi aina opastaa ja auttaa.
Mene rohkeasti mukaan. Älä välitä jos saat outoja katseita osaksesi. Kyllä ihmiset pikkuhiljaa oppivat tuntemaan sinut muustakin kuin ulkonäöstä tms. Ja voithan sanoa mennessäsi, että järki pelaa vaikka joku voi sitä epäilläkkin... voit saada ne jopa hymyilemään.

Tässä seurassa on parempi olla hullu kuin tervejärkinen, silloin on paljon helpompaa.
kiitos rohkaisusta
Ihanaa, että joku tekee työtä vammaisten lasten parissa se ei ole niitä kaikkein helpompia hommia psyykisesti.
Joten ei moni tohon homman pystyisi kovin moni vaika niin luulee.
Avokin äiti on lähi hoitaja ja teke töitä vanhusten parissa..
No ei mua hväksy..
No tää ei tänne kuulu mut laitan nyt. Samainen ihminen oli päivä kodissa töissä niin tuli sinne vammainen lapsi hän kieltäytyi ottamasta vastuuta..
Laura
Ihanaa, että joku tekee työtä vammaisten lasten parissa se ei ole niitä kaikkein helpompia hommia psyykisesti.
Joten ei moni tohon homman pystyisi kovin moni vaika niin luulee.
Avokin äiti on lähi hoitaja ja teke töitä vanhusten parissa..
No ei mua hväksy..
No tää ei tänne kuulu mut laitan nyt. Samainen ihminen oli päivä kodissa töissä niin tuli sinne vammainen lapsi hän kieltäytyi ottamasta vastuuta..
Laura
- Epätavallinen.
- Epätavallinen.
Eikä fyysisesti... kerran juostiin "Matin" perässä kahdenkymmenen asteen pakkasessa ilman ulkovaatteita pimeässä varmaan kaksi kilometriä. No "Matilla" oli vielä huonommat oltavat kun ei ollut päällä kuin yöpuku ja paljain varpain "pakeni" lumihangessa.Santra kirjoitti: Ihanaa, että joku tekee työtä vammaisten lasten parissa se ei ole niitä kaikkein helpompia hommia psyykisesti.
Laura

Mutta totta puhuakseni, olin vuoden verran Sylvia kodissa töissä kunnes jäin äitiyslomalle ja muutimme paikkakuntaa. Tuosta ajasta on jäänyt aivan ihanat muistot... vaikeimmistakin lapsista. Niin pienistä asioista osaavat nuo "kullannuput" iloita... viikon kohokohta oli se kun sunnuntaisin sai aina tonnikalaa leivän päälle aamupalalla. Ei edes omat lapseni (vaikka kohteliaita ja hyväkäytöksisiä mielestäni ovatkin) osaa iloita tonnikalasta leivän päällä..
Mutta palataksemme akvaarioasioihin, niin jos olet kiinnostunut akvaarioseuran toiminnasta niin mene ihmeessä mukaan. Ääliöitä joukossa ovat ne jotka sinua ääliönä pitävät. Eikä se ole tyhmä joka kysyy vaan se joka ei uskalla kysyä jos jokin on epäselvää.
Itse kun aloittelin ihan vihreänä akvaariojuttuja vuosi sitten heitin varmaan ihan ääliömäisen idiootteja kysymyksiä ja teen niitä varmaan vieläkin ja pitkään. Koko elämä on oppimista eikä kukaan koskaan tule valmiiksi.

Tässä seurassa on parempi olla hullu kuin tervejärkinen, silloin on paljon helpompaa.
Santra kirjoitti:Tässä erään seuran jäsenen kommentti minusta:
No, oh hoh! Kukas seura pitää nyt itseään sellaisena, että voi valita liittyjät? Kannattaisiko ottaa selville ko. seuran rahoittaja (kaupunki/kunta) ja viestiä heitä, millaista väkeä sitä seuraa oikein pyörittää.seuran älykääpiö kirjoitti:"me ei haluta/oteta mitään ääliöitä tänne sivistyneeseen akva seuraan, eikä teillä toopeilla ole mitään tajuu mistään. Oppikaa eka elää katotaan sitten. Ettei teidän laisten ihmisten takii mee seuran mainen"
(Huom.Lainaus puheesta, joten ei sana tarkka lainaus!!.)
Mulle tulee tuollaisista viesteistä enemmän ylemmyydentunnetta, koska tiedän olevan paljon fiksumpi kuin viestin kirjoittaja. En nimittäin itse alentuisi kirjoittamaan moista tekstiä koskaan, koska se osoittaa vaan ihmisen tyhmyyden. Säälin molempia osapuolia, heitä, jotka loukkaantuvat tuosta tekstistä, mutta etenkin kirjoittajaa, koska kirjoittajalla itsellään on vakavia ongelmia psyykkeessään.
Sinuna/teinä ottaisin vaan rohkeasti yhteyttä seuraan, johon haluatte liittyä. Uskon, että ottavat vastaan ihan ilomielin!santra kirjoitti:Eli itselleni tuli tuon sanomisen jälkeen tosi ällö olo, joten oman seuran
Edit. Sekaannuksen välttämiseksi editoin postia hiukan. Luonnollisesti tarkoitin seuran älykääpiötä, en Santraa.
Viimeksi muokannut VilleJ, 11:24, 27.11.2004. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
- Sukupuoli: Nainen
Tuskin nyt mahdoit kuitenkaan tarkoittaa alkuperäistä viestin kirjoittajaa eli Santraa, vaan sitä jonkin seuran molopäistä jäsentä joka oli hänelle näin sanonut? Hiukan nyt tarkkuutta kirjoituksiin, aqua2002.aqua2002 kirjoitti:Mulle tulee tuollaisista viesteistä enemmän ylemmyydentunnetta, koska tiedän olevan paljon fiksumpi kuin viestin kirjoittaja. En nimittäin itse alentuisi kirjoittamaan moista tekstiä koskaan, koska se osoittaa vaan ihmisen tyhmyyden. Säälin molempia osapuolia, heitä, jotka loukkaantuvat tuosta tekstistä, mutta etenkin kirjoittajaa, koska kirjoittajalla itsellään on vakavia ongelmia psyykkeessään.
On täysin mahdotonta uskoa että mikään seura suhtautuisi hallitustasolla erilaisiin ihmisiin kuten tämä yksittäinen jäsen, joten rohkeasti mukaan vaan ja jatkoille tutustumaan aktiivijäseniin jos seuran kokouksissa on tapana sellaisia järjestää. Ainakin Helsingin Akvaarioseurassa on totuttu muunkinlaisiin ihmisiin ja uskoisin että missä tahansa akvaarioseurassa nitistetään kaikenlainen syrjiminen alkuunsa joukkovoimalla.
Sinänsä ihmetyttää, että kuka nykymaailmassa on pystynyt niin pitkälle eristäytymään omaan koloonsa ettei olisi eri tavoin vammaisiin tai rajoitteellisiin ihmisiin tottunut. Itselläni oli kehityshäiriöinen serkku ja se oli täysin luonnollista että hän nyt vain oli sellainen, ei sitä lapsena sen pidemmälle pohdittu, ja esim. tuossa lähibaarissani on usein menossa mukana halvauksen saanut tuttavani jonka puhe on hyvin heikkoa. Kyllä kaikille on tilaa, akvaarioseurassakin, mutta kaikkiin meihin terveisiinkin ottaa oman aikansa tutustua ja heikommin itseään ilmaiseviin ehkä pitää tutustua vähän kauemmin. Ei se sen kummempaa ole, mukaan vaan.
Edit.
Lisäänpä vielä yhden erikoisen tarinan. Olin tuossa taannoin baarissa miespuolisen työkaverini kanssa ja jouduin erään kundin tönäisemäksi moneen kertaan. Huomautin hänelle asiasta, hän pyysi anteeksi, ja tönäisi hetken kuluttua taas uudestaan. Aloimme sitten jutella kun olin jo hieman sitä mieltä että hän tönii minua tahallaan, ja keskustelu kääntyi ihan ystävälliseksi jutusteluksi. Kiinnitin huomiota kundin turvonneen näköisiin sormiin ja kysäisin että onko hän satuttanut kätensä - kundi niksautti koko käsivarren irti ja esitteli käsiproteesinsa. Meikäläistä tietysti hävetti mutta mistäpä sitä olisi voinut tietää ennalta, minusta tosiaan vain näytti kuin hänen sormensa olisivat olleet turvoksissa. Ei muistakaan vammoista, kehitysvammastakaan, pysty välttämättä aina ensimmäisellä kerralla henkilön tavatessaan päättelemään, että mikä on kyseessä. Siksi kehottaisin ihan rohkeasti sanomaan että minulla on tällainen ja tällainen vika ja kysykää jos haluatte tietää minusta enemmän. Harva meistä on loppujen lopuksi täydellinen, kyllä sitä ymmärtämystä ja halua tutustumiseen löytyy ja esteitä saa pois tieltä puhumalla.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Hei Santra, (niin kuin kaikki muutkin)
itse voin toivottaa sinut ja kaikki muutkin tervetulleeksi liittymään Keski-Uudenmaan Akvaarioseuraan (joka sijaitsee Järvenpäässä). Tiedän, että meidän seuraamme kyllä saa jokainen tulla. Kukaan ei varmasti tule sinua ajamaan ulos vammaisuutesi takia. Mikäli joku niin tuli tekemään, uskon, että siitä kyllä tulisi enemmänkin puhetta.
Itsekin olen vammainen (oikea käteni on proteesi, vasemman käden sormet eivät toimi täysin kunnolla ja kuulossakin on alenemaa) ja silti harrastanut akvaarioita miltei koko elämäni. Itse olen ollut useammassakin akvaarioseurassa jäsenenä. Lähdin ensimmäisestä seurasta pois, koska siellä hallitustasolla olleet ihmiset alkoivat puuttua henkilökohtaisiin ei-akvaariollisiin valintoihini. Toisissa seuroissa olin listoilla vuoden verran, mutta etäisyyksien takia jätin menemättä rientoihin. Nyt neljännessä seurassa, josta toivottavasti minulle on jo tullut pysyvä henkinen akvaariokoti, minun on mukavaa nauttia yhteisöllisyydestä. Tällä hetkellä olen seuran puheenjohtaja, mikä on myös osoitus seuralaistemme laajasta katselukannasta.
Maisulle tässä kiitos siitä, että huomautti aqua2002:ta tarkkuudesta. Itse mietin jopa Ilmoita-napin painallusta aqua2002:n kohdalla.
Santralle toivon erityistä jaksamista.
Muistaakseni ihmisten syrjiminen ei ole lakienkaan mukaan hyväksyttyä.
Ystävällisin terveisin, JukkaV
Lisäys: en ole tuo maisun mainitsema "tönijä".
itse voin toivottaa sinut ja kaikki muutkin tervetulleeksi liittymään Keski-Uudenmaan Akvaarioseuraan (joka sijaitsee Järvenpäässä). Tiedän, että meidän seuraamme kyllä saa jokainen tulla. Kukaan ei varmasti tule sinua ajamaan ulos vammaisuutesi takia. Mikäli joku niin tuli tekemään, uskon, että siitä kyllä tulisi enemmänkin puhetta.
Itsekin olen vammainen (oikea käteni on proteesi, vasemman käden sormet eivät toimi täysin kunnolla ja kuulossakin on alenemaa) ja silti harrastanut akvaarioita miltei koko elämäni. Itse olen ollut useammassakin akvaarioseurassa jäsenenä. Lähdin ensimmäisestä seurasta pois, koska siellä hallitustasolla olleet ihmiset alkoivat puuttua henkilökohtaisiin ei-akvaariollisiin valintoihini. Toisissa seuroissa olin listoilla vuoden verran, mutta etäisyyksien takia jätin menemättä rientoihin. Nyt neljännessä seurassa, josta toivottavasti minulle on jo tullut pysyvä henkinen akvaariokoti, minun on mukavaa nauttia yhteisöllisyydestä. Tällä hetkellä olen seuran puheenjohtaja, mikä on myös osoitus seuralaistemme laajasta katselukannasta.
Maisulle tässä kiitos siitä, että huomautti aqua2002:ta tarkkuudesta. Itse mietin jopa Ilmoita-napin painallusta aqua2002:n kohdalla.
Santralle toivon erityistä jaksamista.

Ystävällisin terveisin, JukkaV
Lisäys: en ole tuo maisun mainitsema "tönijä".
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Lähetin aqua2002
postia yv:sti
pyysin anteeksi sanomaani..
Kiitos, kun oikaisit kirjoituksesi..
Laura
postia yv:sti
pyysin anteeksi sanomaani..
Kiitos, kun oikaisit kirjoituksesi..
Laura
Viimeksi muokannut Santra, 15:20, 27.11.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Epätavallinen.
- Epätavallinen.
Siis joo, tuosta voi saada vähän väärän kuvan. Tietysti tarkoitin sitä seuran älykääpiötä, joka lainatun osuuden suustansa päästi!maisu kirjoitti:Tuskin nyt mahdoit kuitenkaan tarkoittaa alkuperäistä viestin kirjoittajaa eli Santraa, vaan sitä jonkin seuran molopäistä jäsentä joka oli hänelle näin sanonut? Hiukan nyt tarkkuutta kirjoituksiin, aqua2002.
Huonosti lukien siitä saa varmasti kuvan, mutta kun katsoo, minkä osuuden tekstistä lainasin, niin varmasti tajuaa, että tarkoitin sitä tyyppiä, joka Santralle tuollaista meni laukomaan - en siis Santraa itseään. Editoin kuitenkin viestiä sekaannusten välttämiseksi.JukkaV kirjoitti:Maisulle tässä kiitos siitä, että huomautti aqua2002:ta tarkkuudesta. Itse mietin jopa Ilmoita-napin painallusta aqua2002:n kohdalla.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: LAS
Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni haluaisin sanoa sinulle Santra, että lähde vaan rohkeasti mukaan akvaarioseuraan! Itse en kuulu tällähetkellä minkään sortin seuraan, mutta aikoinaan erilaisissa seuroissa mukana olleena voin sanoa että yhden tai vaikka kahdenkin mätämunan ei kannata antaa pilata koko koria.
Eli vaikka yksi ääliö seurassa pitäisikin älämölöä itsestään ja typeristä ennakkoluuloistaan niin eiköhän kuitenkin suurin osa muista ajattele toisin. Ja usein kun tälläinen ennakkoluuloinen mesoaja oikeasti tutustuu vammaiseen henkilöön ja näkee ihmisen vamman takana, huomaa hän oman tyhmyytensä. Monilla ihmisillä on pelko uutta ja tuntematonta kohtaan ja jos joskus se sitten tulee esille syrjintänä, valitettavasti.
Sinä Santra vaikutat aika reippaalta ja ulospäinsuuntautuneelta, joten kannatan lämpimästi osallistumistasi paikallisen seuran toimintaan. Ehkä sinun esimerkkisi antaisi uskallusta ujoimmillekkin vammaisille.
Eli vaikka yksi ääliö seurassa pitäisikin älämölöä itsestään ja typeristä ennakkoluuloistaan niin eiköhän kuitenkin suurin osa muista ajattele toisin. Ja usein kun tälläinen ennakkoluuloinen mesoaja oikeasti tutustuu vammaiseen henkilöön ja näkee ihmisen vamman takana, huomaa hän oman tyhmyytensä. Monilla ihmisillä on pelko uutta ja tuntematonta kohtaan ja jos joskus se sitten tulee esille syrjintänä, valitettavasti.
Sinä Santra vaikutat aika reippaalta ja ulospäinsuuntautuneelta, joten kannatan lämpimästi osallistumistasi paikallisen seuran toimintaan. Ehkä sinun esimerkkisi antaisi uskallusta ujoimmillekkin vammaisille.
Pöh, ei ketään saisi vammaisuuden, tai minkään muunkaan takia syrjiä
Typerää tuollainen käytös, jollaisen kohteeksi Santra on joutunut.
Vaikutat Santra minun mielestäni tosi kivalta ja ulospäinsuuntautuneelta ihmiseltä, että mene vain rohkeasti sinne akvaarioseuraan, eiköhän kaikki sinut hyväksy sellaisenaan kuin olet. Jos ei, niin se on sitten niiden omaa tyhmyyttään![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Typerää tuollainen käytös, jollaisen kohteeksi Santra on joutunut.
Vaikutat Santra minun mielestäni tosi kivalta ja ulospäinsuuntautuneelta ihmiseltä, että mene vain rohkeasti sinne akvaarioseuraan, eiköhän kaikki sinut hyväksy sellaisenaan kuin olet. Jos ei, niin se on sitten niiden omaa tyhmyyttään
höpötihöpöti
Hei Santra, reippaasti vaan mukaan!
Minä luulen, että moni ihminen jonka tuttavapiirissä ei ole vammaista ihmistä, pelkää heitä, eikä tiedä miten heitä tulisi kohdella tai lähestyä - vaikka tietenkin kuin vammatontakin ihmistä.
Jos joku siis tuntuu välttelevän tai olevan tyly, se ehkä on merkki siitä että tämä ihminen ei tiedä mitä sanoisi tai tekisi ja haluaa vain äkkiä pois tilanteesta. Ajan kanssa varmaan nämäkin ihmiset oppivat tuntemaan sinut ja rentoutuvat ja lopulta tajuavat kuinka ovat oppineet ja rikastuneet elämässään tavatessaan erilaisia ihmisiä.
Minä luulen, että moni ihminen jonka tuttavapiirissä ei ole vammaista ihmistä, pelkää heitä, eikä tiedä miten heitä tulisi kohdella tai lähestyä - vaikka tietenkin kuin vammatontakin ihmistä.
Jos joku siis tuntuu välttelevän tai olevan tyly, se ehkä on merkki siitä että tämä ihminen ei tiedä mitä sanoisi tai tekisi ja haluaa vain äkkiä pois tilanteesta. Ajan kanssa varmaan nämäkin ihmiset oppivat tuntemaan sinut ja rentoutuvat ja lopulta tajuavat kuinka ovat oppineet ja rikastuneet elämässään tavatessaan erilaisia ihmisiä.
Täytyy kyllä sanoa, että Sinut nähdessäni en todellakaan edes havainnut mitään vammaa. Puhelun jälkeen ajattelin vain, että olipa puhelias ja iloisen oloinen henkilö.
Hämmästyin todella kun satuin lukemaan viestin, jossa asiasta kerroit. Mietin todella silloin, että olenkohan nyt jotenkin sekoittanut nimimerkit tai onko kaksi ihan samanlaista vai mitä ihmettä. Hieman ihmettelen vieläkin...ollaanhan me tavattu (vähänkö noloa, jos puhun eri ihmisestä, juuri ja juuri uskallan kirjoittaa koko viestin)?
Älä siis yhtään häpeile, sillä mitään aihetta siihen ei ole. Ole pikemminkin ylpeä saavutuksistasi! Tsemppiä!
Sanoisin, että rohkeasti vain seuraan mukaan. Kerro sitten minullekin millaista oli. Itse en ole nimittäin uskaltanut mennä.
Keksin vain tekosyitä, että ei ole aikaa ja mies ei tykkää jos hyppään koko ajan jossain, kun on muutenkin totaalisen kyllästynyt tähän akva touhuun (tosin kuuvalojen rakennus kiinnostaa), akvat on niin kesken ja huonot ja ja ja...
Edit: Miten serpat muuten voivat? Ethän ottanut nokkiisi silloin, kun kyselin, että tiedäthän nyt varmasti millaisia kaloja serpat ovat. En todellakaan ajatellut, että juuri sinulle ei voisi kaloja antaa (uskomattomia myyjät jotka niin ajattelevat
), halusin vain varmistaa, että kalat pääsevät hyvään kotiin ja ettei ottajalle tule ongelmia kun serpat nyt ovat mitä ovat. Toivottavasti luet minulle eduksi, että annoin kalat sitten sinulle, muitakin ottajia kun olisi ollut. Uskon, että kalat pääsivät luoksesi mahdollisimman hyvään kotiin. Olin nimittäin huomaavinani, että välität kalojen hyvinvoinnista paljon keskiarvoa enemmän. 

Sanoisin, että rohkeasti vain seuraan mukaan. Kerro sitten minullekin millaista oli. Itse en ole nimittäin uskaltanut mennä.
Edit: Miten serpat muuten voivat? Ethän ottanut nokkiisi silloin, kun kyselin, että tiedäthän nyt varmasti millaisia kaloja serpat ovat. En todellakaan ajatellut, että juuri sinulle ei voisi kaloja antaa (uskomattomia myyjät jotka niin ajattelevat
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)

Vastaan ilomielin kysymykseesi
Itselläni on vammaisuudesta johtuva kirjotus vaikeus.
Siksi mun teksteissä ei ole väli merkkejä kun en niitä osaa käyttää en välttämättä tiedä kuuluuko joku yhteen vai ei.
En ihmettele et joillakin menee hermot kun mä tänne jotain kirjoita.
Äidin kieleni on ollut viimeiset 23 viitomat/kuva symbolit
No kävipä sitten niin n. vuosi sitten tapasin nykysen avokkini(vammaton)
joka ei suostunut opettelee viitomia eikä antanut mun käyttää puheen tukena juurikaan symboleja vaik sanoja oli käytössa vain n.10
Opin puhuu 7kuukautta sitten ja aluksi opettelin kirjoittaa näppiksellä jossa oli värit mut ei oo enään mitään apuja kirjoittamiseen.
Symbolit tulee käyttöön jotta hamotan oman ympäristön paremmin,
eli n. vuodessa oon oppinut puhuu ja kirjoitaa..
Juu en oo käynyt mitään kehitysvammaislle suunattua opetusta EHA vaan ihan norm.peruskoulun erityis opetusta sain 3h viikossa
(en tiiä kuinka moni ymmärtää mitä tarkoitaa vaikea ja laaja alainen ADHD täyttää osittain autistisille tyypilliset piirteet ja AS piitreet selkeät.)
(ADHD=ent.MBD AS=aspergerinsyndrooma)..
Minusta käytetään yhteis nimitystä "autsti"
Laura
Itselläni on vammaisuudesta johtuva kirjotus vaikeus.
Siksi mun teksteissä ei ole väli merkkejä kun en niitä osaa käyttää en välttämättä tiedä kuuluuko joku yhteen vai ei.
En ihmettele et joillakin menee hermot kun mä tänne jotain kirjoita.
Äidin kieleni on ollut viimeiset 23 viitomat/kuva symbolit
No kävipä sitten niin n. vuosi sitten tapasin nykysen avokkini(vammaton)
joka ei suostunut opettelee viitomia eikä antanut mun käyttää puheen tukena juurikaan symboleja vaik sanoja oli käytössa vain n.10
Opin puhuu 7kuukautta sitten ja aluksi opettelin kirjoittaa näppiksellä jossa oli värit mut ei oo enään mitään apuja kirjoittamiseen.
Juu en oo käynyt mitään kehitysvammaislle suunattua opetusta EHA vaan ihan norm.peruskoulun erityis opetusta sain 3h viikossa
(en tiiä kuinka moni ymmärtää mitä tarkoitaa vaikea ja laaja alainen ADHD täyttää osittain autistisille tyypilliset piirteet ja AS piitreet selkeät.)
(ADHD=ent.MBD AS=aspergerinsyndrooma)..
Minusta käytetään yhteis nimitystä "autsti"
Laura
- Epätavallinen.
- Epätavallinen.
Aika uskomaton saavutus! Onnittelut ja suuri hatun nosto.Santra kirjoitti:
Laura
Sinnikkyydellä vaikka läpi harmaan kiven.
Tässä minäkin ihan näin vaivattomana kun katselen omia kirjoituksiani niin huomaan, kuinka hirvittävästi sitä ihminen tekee kirjoitusvirheitä. Puuttuu pilkkuja ja välilyöntejä kun ei ole huolellinen.
On sinulla varmasti elämä muuttunut paljon sen jälkeen kun opit puhumaan ja kirjoittamaan. En tiedä olisiko itsellä sinnikkyyttä moiseen.
Ei muuta kun akvaarioseruraan vaan. Menkää vaikka avokin kanssa yhdessä, jos hänkin on kiinnostunut harrastuksestasi.

-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Viesti:
Moi..
Aika järkkyä tekstiä on joku kehdannut sanoa. Meidän seuraan on ainakin aivan kaikki tervetulleita. Olen itse joskus työskennellyt vammaisten yms. ihmisten parissa ja pidin kovin työstäni. Opin arvostamaan hyvinkin pieniä asoita silloin
Aika järkkyä tekstiä on joku kehdannut sanoa. Meidän seuraan on ainakin aivan kaikki tervetulleita. Olen itse joskus työskennellyt vammaisten yms. ihmisten parissa ja pidin kovin työstäni. Opin arvostamaan hyvinkin pieniä asoita silloin

Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
- Viesti:
Loppujen lopuksi on muuten erikoista, kuinka ihmiset puhuvat erilaisuudesta, vaikka esim. C. Salmivallin kirjassa Koulukiusaaminen ryhmäilmiönä todetaan, että n. 30 % ihmisistä on sellaisia, jotka eivät kuulu mihinkään vähemmistöön!
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Maailmassa on valitettavasti kautta aikain ollut idiootteja, ja niitä tulee ilmeisesti aina olemaankin. Moni tuntuu ihan turhaan pelkäävän kaikkea erilaista tai vierasta, ja se pelko sitten purkautuu mitä ihmeellisimmissä muodoissa, kuten esimerkiksi niin että pääsee haukkumaan muita, etenkin sellaisia joita pelkää..
Santra, aika uskomaton saavutus tuo puhumaan ja lukemaan oppiminen noin nopsasti, toisaalta se valmius on saattanut piillä siellä taustalla ja vain odottanut riittävää motivaatioita - ja mikäs sitä paremmin motivoisi kuin oma kulta
. Hieno homma että olet edelleen innostunut lähtemään mukaan yhdistykseen noinkin älyttömästä palautteesta huolimatta.
Onneksi kaikki eivät ole samanlaisia, maailma olisi äärettömän tylsä paikka muuten.

Santra, aika uskomaton saavutus tuo puhumaan ja lukemaan oppiminen noin nopsasti, toisaalta se valmius on saattanut piillä siellä taustalla ja vain odottanut riittävää motivaatioita - ja mikäs sitä paremmin motivoisi kuin oma kulta

Onneksi kaikki eivät ole samanlaisia, maailma olisi äärettömän tylsä paikka muuten.
Todellisuus on niitä ihmisiä varten, jotka eivät pysty kohtaamaan science fictionia.