Onko kaihi tubin oire?
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Onko kaihi tubin oire?
Eli tossahan se olikin lyhyesti ja ytimekkäästi.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Ei varmaankaan, yli puolella 65v ihmisistä on kaihi.
Ei vaineskaan. Voisiko olla että kala on satuttanut itsensä ja silmä on siksi samentunut? Tarkoittanet varmaan kaihilla sitä että silmä on harmaa. Ainakin meillä muutamilla tetroilla ollut "kaihia", johtunut kyllä muusta kuin tubista. Luulisin.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ei vaineskaan. Voisiko olla että kala on satuttanut itsensä ja silmä on siksi samentunut? Tarkoittanet varmaan kaihilla sitä että silmä on harmaa. Ainakin meillä muutamilla tetroilla ollut "kaihia", johtunut kyllä muusta kuin tubista. Luulisin.

1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Ei "kaihi" minunkaan mielestä välttämättä ole tubin oire.
Minulla on muutamalla kuparitetralla aikojen saatossa tullut harmaan kalvo silmän päälle (kalvo siis vaan, ei mitään mulkosilmää). Yhdellä on nytkin. Luulen, että kalat on vaan satuttaneet silmänsä kun huseeraavat koko ajan, pörhistelevät toisilleen ja kutevat joka ilta. Tekevälle sattuu. Itse en siis epäilisi tubia, jos ei mitään muuta oireita ole.
Minulla on muutamalla kuparitetralla aikojen saatossa tullut harmaan kalvo silmän päälle (kalvo siis vaan, ei mitään mulkosilmää). Yhdellä on nytkin. Luulen, että kalat on vaan satuttaneet silmänsä kun huseeraavat koko ajan, pörhistelevät toisilleen ja kutevat joka ilta. Tekevälle sattuu. Itse en siis epäilisi tubia, jos ei mitään muuta oireita ole.
-
- Elite Member
- Viesti:
Off-topic: Sen verran tuosta "kaihista" että harmaakaihi nisäkkäällä ei siis ole sama kuin kalalla (ainakaan useimmiten). Nisäkkäällä kyseessä on silmän sisällä tapahtuva sumentuminen, useimmiten kalojen silmät sumentuu fisun satuttaessa itsensä. Se harmaus voi myös kadota silmän parannuttua, mutta periaatteessa pysyvästi harmaa silmä on sokea. Harmaakaihin lisäksi (ainakin) ihmisillä esiintyy mm. viherkaihia eli silmänpainetautia, joka ei päällepäin näy mutta aiheuttaa hoitamattomana näkökenttämuutoksia ja sokeutumisen. Harmaakaihin voi leikata mutta silmänpainetaudin takia sokeutunut silmä on menetetty.BOESEFANI kirjoitti:Silmä on joo harmaa / sellanen kalvo siinä päällä.
Ei siis puhuta kaihista, vaan vaikka harmaasta kalvosta tms.
T:Pilkkujaviilaava optisen alan myyjä
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Eli: Jos kalan silmään tulee harmaa kalvo kannattaa sitä seurailla. Kalvo voi siis hävitä jos silmään sattunut haava paranee.
No, itseasiassa kaloilla tunnetaan kaihi: loiskaihi, jonka aiheuttaa (Diplostomum sp.)
e.g.
http://www.cichlid-forum.com/articles/d ... asites.php
e.g.
http://www.cichlid-forum.com/articles/d ... asites.php
Alix kirjoitti:
Sun kommenttia mä vähän tähän kaipasinkin, kert sulla on kokemusta noista sateenkaarista. Kyseessä meinaan on kultapyrstöt. Edellisen uroon jonka tapoin, siirsin karanteeniin jossa sameus siirtyi pikkuhiljaa toiseen silmään ja koko kalakin rupesi näyttämään samealle. Toi vastustuskyvyn heikkeneminen tubin seurauksena lieneekin oikea diagnoosi.Minulla on kyllä ollut pari isoa purppurasateenkaarikoirasta ...
-
- Elite Member
- Viesti:
Samaa "diagnoosia" pitäisin minäkin todennäköisempänä kuin itsensä telomista jos kyseessä on sateenkaarikala. Meidän purppurat ottavat välillä yhteen ja paukkaavat päitänsä jos vaikka minne, silti ei ole silmiin sattunut *kop kop*-Alix- kirjoitti:Veikkaan rappeutuneen vastustuskyvyn antaneen sijaa loisille jotka ovat ryömineet silmään...
Tubi on kuitenkin sen sortin heikentävä tauti joka avaa tietä muille pöpöille

Mitähän ihmettä minun pitäisi tehdä:
8v mustatetralla on molemmissa silmissä sellainen harmaa kalvo ja viime päivinä toinen silmä on myös turvonnut. Onko kyse loisista vai mistä?
Onko kala jo täysin sokea? Muuten kala on oikein pirteän oloinen, oma rauhallinen itsensä. Ruoka maistuu, evät ovat ehjät ja väritys mitä upein.
Vesiarvot 180l akvaariossa ovat:
pH 7
kh 4-5
Gh 6
NO2 0
lämpötila 24
Muut asukit
- 4 keltabarbia
- palettikala
- piikkisilmä
- 2 partista
- leväsukarapu
Neuvoja kaipailisin.

8v mustatetralla on molemmissa silmissä sellainen harmaa kalvo ja viime päivinä toinen silmä on myös turvonnut. Onko kyse loisista vai mistä?
Onko kala jo täysin sokea? Muuten kala on oikein pirteän oloinen, oma rauhallinen itsensä. Ruoka maistuu, evät ovat ehjät ja väritys mitä upein.
Vesiarvot 180l akvaariossa ovat:
pH 7
kh 4-5
Gh 6
NO2 0
lämpötila 24
Muut asukit
- 4 keltabarbia
- palettikala
- piikkisilmä
- 2 partista
- leväsukarapu
Neuvoja kaipailisin.

Kun väittelee idiootin kanssa, kannattaa varmistaa, että hän ei tee samoin.