kiekkovaarion suodattimet

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
hevonen
Starting Member
Starting Member

kiekkovaarion suodattimet

Viesti Kirjoittaja hevonen »

Hei! Suodattimet mietityttävät. Onko Eheim 2217 riittävä 350-400 l akvaarioon. Mikä olisi sopiva sisäsuodatin?

t. aloittelija on aena aloittelija
Thomas29Hki
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Thomas29Hki »

Melkeinpä sijoittaisin Eheim 2028 malliseen ulkosuodattimeen ja kaveriksi Eheim 2048 sisäsuodatin. Voipi olla että tarvitset vielä toisenkin ulkosuodattimen kaveriksi, mutta noilla pääsee jo alkuun.
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Misu »

Minulla on altaassani (500l) kolme Eheimin 2226 ulkosuodatinta, eikä yhtään sisäsuodattimia. Ovat hyviä suodattimia, ehkä joku sisäsuodatin voisi olla irtonaisia roskahiukkasia keräämärrä muttei ole. [;)]
mirlin
Member
Member

Viesti Kirjoittaja mirlin »

moi,

mulla on 500l kiekkoaltaassa ulkosuodattimina eheimin 2028, sekä fluvalin 304, sekä sisäsuodattimina eheimin 2252 sekä sharkin epämääräinen suodatin.
Tällä kokoonpanolla ainakin huoltovälit venyvät "sopivan" mittaisiksi
:)
Ole varovainen kun puhut. Sanoillasi luot maailman ympärillesi.
Markku
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Markku »

Miten olisi Eheim 2229 ja joku sisäsuodatin
T markku
hevonen
Starting Member
Starting Member

Kiitoksia paljon vastauksistanne!!

Löysin edullisesti (?) uuden 2028:n ja käytetyn (1/2 v.) 2048:n. Taidan päätyä niihin !
Niki
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Suodatin

Viesti Kirjoittaja Niki »

Olisit säästänyt hieman rahaa, kun olisit laittanut mattosuodattimen. On huoleton ja pelaa.
hevonen
Starting Member
Starting Member

Pannaan harkintaan mattosuod. Olen laittanut suodattimet vasta varaukseen kun en tällä viikolla ole päässyt hakemaan. 199 e 2028:sta on kaiketi halvimmasta päästä mitä suomenmaasta löytyy?
Thomas29Hki
Member
Member

Matto ei yksin riitä kiekko akvaarioon joten ulkosuodatin on kuitenkin hyvä vaihtoehto, jos ei halua säästellä rahaa. Kuitenkin ajan kanssa ulkosuodatin maksaa itsensä monin verroin takas.

Alle 200 euroa Eheim 2028 ulkosuodattimesta massoilla on jo aika raju tarjous. Saksastakaan tuota ei saa tuolla hinnalla, kun lasketaan postikulut päälle... menee lähemmäs 250 euroon.
Niki
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Niki »

"Matto ei yksin riitä kiekko akvaarioon joten ulkosuodatin on kuitenkin hyvä vaihtoehto, jos ei halua säästellä rahaa."

Mihin perustuu tuo luulo?

Meillä on matto ollut ainoana suodattimena n. 1.5 vuotta, eikä minkäänlaisia ongelmia ole esiintynyt.
hevonen
Starting Member
Starting Member

Luin aquahoito-sivuilta mattosuodattimen käytöstä ja sehän vaikuttaa erittäin hyvältä ja etenkin pikku bakteereita kunnioittavalta vaihtoehdolta. Mielenkiintoista on, että mattosuodattimesta on ilmennyt näillä palstoilla niin eriäviä mielipiteitä.
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

hevonen kirjoitti: Mielenkiintoista on, että mattosuodattimesta on ilmennyt näillä palstoilla niin eriäviä mielipiteitä.
Uskoisin sen johtuvan siitä, että sille on asetettu liikaa odotuksia, vaikka kyseessä on perinteisiin verraten lähestulkoon epäsuodatin, joka 'vain' takaa erinomaisen biologisen suodatuksen. Virtaus on pieni ja imukyky lähes olematon - niinkuin pitääkin biologisessa suodattimessa. Roskia voi lapota pohjalta ja jos sen tuoma virtaus altaaseen riittää, muuta ei tarvita. Mielestäni hyvä ratkaisu suodatuksen perustaksi - joka kooltaan jo suosituksen alarajoillaan (pumppu 1*altaan koko) nostaa altaan biologisen suodatuksen hyvälle tasolle. Haluttaessa laitetaan rinnalle mekaanisempia suodattimia.

Kyseessä on ääripää akselilla mekaaninen - biologinen, joka tosin kevyet hiukkasetkin vedestä kerää. [;)]

Tietysti voisi puhua optimoidun biologisen suodattimen tuomista hyödyistä... mutta siellä aquahoidossahan ne ovat vapaasti opiskeltavissa. [;)]

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=27709
Thomas29Hki
Member
Member

Niki kirjoitti:"Matto ei yksin riitä kiekko akvaarioon joten ulkosuodatin on kuitenkin hyvä vaihtoehto, jos ei halua säästellä rahaa."

Mihin perustuu tuo luulo?

Meillä on matto ollut ainoana suodattimena n. 1.5 vuotta, eikä minkäänlaisia ongelmia ole esiintynyt.

Tämä ei ole luulo vaan omaa käytännön tietoa ja näkemystä asiasta.

Itselläni sen verran isoja ja monta kiekkoa, että jätettä syntyy sen verran paljon ettei matto riittänyt alkuunsakaan vaan meni tukkoon heti alkuunsa. Siksi päädyinkin suodatinratkaisuun jossa yhdessä kiekko altaassa on 2 kpl Eheim 2028 ulkosuodatinta. Näiden lisäksi voin tarvittaessa laittaa sisäsuodattimen Eheim 2048.

Mattoa olen käyttänyt lähinnä kutualtaassa, mutta aika kovilla se on sielläkin.

Liinalta tulikin jo aika kattavat perustelut myös omaan näkemykseeni mattosuodattimen tehokkuuteen ainoana suodattimena kiekko akvaariossa.
ansku1
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ansku1 »

Itselläni 375l akvaariossa jossa 7 kpl kiekkoa eikä muita asukkaita on suodatuksena eheimin 2028 ja 2026 ulkosuodattimet.
Kalajaakko
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kalajaakko »

ansku1 kirjoitti:Itselläni 375l akvaariossa jossa 7 kpl kiekkoa eikä muita asukkaita on suodatuksena eheimin 2028 ja 2026 ulkosuodattimet.
Samanlaisilla minäkin olen pärjännyt 330 l akvaariossa ja 6 kiekolla. Tuo pienempi minulla on lämmittimellä varustettu malli 2126, mikä edelleen vähensi tekniikkaa altaan puolelta. Mitoitus on vaikuttanut sopivalta ja ei ainakaan ylitehokkaalta. Imuputkissa on vielä Eheimin esisuodattimet, jotka putsaan vedenvaihtojen yhteydessä. Roskat ajautuu suurimmilta osin suodattimiin.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Jos mattosuodattin menee tukkoon, se on kuormitukseen nähden alimitoitettu.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Joskus olisi kiva nähdä myös yhteenveto tukkoon menneistä ja aina vain toimivista matoista. Mikä kaikki niitä erottaa? Löytyisikö myös vastaavuutta läpivirtausnopeuteen, josko tukkiutuisi paremminkin kun sovitetaan jonnekin 10 cm/min. kuin 5cm/min. ?
MiSt
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MiSt »

liina kirjoitti:Joskus olisi kiva nähdä myös yhteenveto tukkoon menneistä ja aina vain toimivista matoista. Mikä kaikki niitä erottaa? Löytyisikö myös vastaavuutta läpivirtausnopeuteen, josko tukkiutuisi paremminkin kun sovitetaan jonnekin 10 cm/min. kuin 5cm/min. ?
Samaa toivoo hän. [;)] Joku selkeä yhteys mitoituksen ja myös maton karkeuden suhteen varmasti löytyy, jonka selkeästä tunistamisesta hyötyisivät taas kaikki. :D
><{{{(*> ><Mikko(*> ><{{{(*>
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Jeps. Taitaa vain olla niin, jotta kun kullakin on kokemuksia vain yhden sortin matosta ja jokainen akvaario on tunnetusti erilainen, niin muuttujia on liikaa. Esimerkiksi maton karkeus on yksi varmasti olennainen tekijä. Sitähän on kolmea karkeutta. Onko kaikkien tukkoon menneiden mitoitus varmasti ollut Detersin laskelmia vastaava. jne.
Puuplekot tukkivat maton. Se lienee kiistaton totuus, mutta muun sortin kuormitus?

Itselläni vesi on ja pysyy kiristallin kirkkaana eikä mattojen tukkeutumisesta ole merkkejäkään. Tosin matto on kooltaan ylimitoitettu.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

jarvij kirjoitti:Itselläni vesi on ja pysyy kiristallin kirkkaana eikä mattojen tukkeutumisesta ole merkkejäkään. Tosin matto on kooltaan ylimitoitettu.
Jep, kun 10% akvaarion tilavuudesta on sinistä vaahtomuovia, voidaan tosiaan puhua "lievästä" ylimitoituksesta. Lisäksi kalasi lienevät kasvinsyöjiä, jotka tuottavat "hieman" kevyempää jätettä kuin esimerkiksi yhdistelmä ripsareita, tummaleväplekoja sekä oskareita...
/jari
Thomas29Hki
Member
Member

En pystynyt olemaan kommentoimatta... :mrgreen:

J.Järvi kyllä itsellänikin on jokaisen akvaarion vesi kristallin kirkas jopa ilman mattosuodatintakin. 8-)

Löytyy kyllä mattosuodattimellakin varustettuja pienempiä pyttyjä kuin isompia altaita, joissa on pelkästään Eheimin ulkosuodattimet. En silti näe eroa veden kirkkaudessa.

Pakko kysyä J.Järvi onko kokemuksia kiekkokaloista?
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Lisäksi ainakin minä olen tehnyt havainnon, että mattosuodatinaltaassa vesi värjäytyy huomattavasti keltaisemmaksi vedenvaihtojen välillä kuin vähemmän "aktiivilietettä" sisältävissä altaissa. Erityisen suuri ero on kun katsoo suurella valutussuodattimella suodattettua allasta...

Ja itse uskon enemmän suomalaisen diplomi-insinöörin silmiin kuin saksalaisen diplomi-insinöörin 'laskelmiin' :mrgreen:
/jari
kantarelli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kantarelli »

Minulla on 530 litraisessa 55x60cm matto ja pumppuina kaksi ulkosuodatinta: eheim 2028 ja 2226. Pyörinyt muutaman kuukauden moitteetta. Mitään valittamista ei löydy kyllä minun yhdistelmästäni ainakaan tähän mennessä. Akvassa 9 kiekkoa, 10 helmimonnista, 15 kardinaalitetraa ja perhoskirjoahvenpariskunta.
Dogifisu
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dogifisu »

Olen nyt kysellyt melkein joka aihealueessa jotain mutta olen jonkin verran selaillut kiekosita tietoa netistä (en kyllä tiedä pitääkö paikkaansa) koska itseäni sellainenkin voisi jossain vaiheessa kiinnostaaa...
Olen kuitenkin ymmärtänyt, ettei kiekot pidä virtaavasta vedestä. Pitääkö tämä paikkansa? Itselläni kun on aika paljon monneja eli tarvitsevat virtausta. Suodattimina akvassa on tällä hetkellä Fluval 303 jonka seuraksi ajattelin toista saman laista. Onko se suodatin määrä liikaa?
Akvaarioni on 300l.
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Omasta 780L kiekkoaltaassa on suodatuksena 2x Eheim 2217, 2x Eheim 2215, Eheim 2227, Eheim 2228 ja Eheim 2252.

Tämä suodatus määrä on pitänyt ainakin tähän asti tilanteen siinä, että ei ole oikeastaan kuin tuota sisäsuodatinta tarvinnut puhdistaa. Välillä oli käytössä vain 2 ulkosuodatinta n. 2 viikkoa ja sen jälkeen oli pohjalla monilla paikoin 0,5-1cm kerros plekojen järsimää puuta, joten ainakaan minun kysymyksessä ei matto varmaan tulisi kysymykseen. Lisäksi tänään kiekkojen määrä tuplaantui 14 kappaleeseen, joten sieltäkin tulee jätettä varmasti aika reilusti. Itse en henkilökohtaisestä myöskään pidä yhtään maton ulkonäöstä.

En silti kiistä mattosuodatinta vaihtoehtona, mutta ei se ole ainoa hyvä suodatin vaikka niin usein koitetaan antaa ymmärtää. Ulkosuodatin pystyy kyllä samaan! :D

317L seepraplekotankissa minulla on ulkosuodattimen lisäksi isohko valutussuodatin, jota voisin sanoa suodattimien kunkuksi! [;)] Sitä voisin suositella ihmisille myös kiekkoaltaisiin, tosin se hapettaa vaan aika reilusti ja voi "kadottaa" kasveille hyödyllisiä ravinteita vedestä.
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”