Millainen (koti)vakuutus akvaarion hajoamisen varalta?
Valvoja: Moderaattorit
Millainen (koti)vakuutus akvaarion hajoamisen varalta?
-Onko kenelläkään täällä olleista tapahtunut onnettomuuksia akvaarioiden kanssa? Millaisella litramäärällä, miten selvisitte?
-Millaisia vakuutuksia teillä on akvaarion hajoamisen ja mahdollisen vesivahingon varalle?
-Onko se huomioitu kotivakuutuksen yhteydessä (laajaturva) vai oletteko ottaneet akvaariolle ihan oman vakuutuksen (mikäli semmoinen on mahdollista)?
-Miten vakuutus yhtiö on korvannut vesivahingot kerrostalossa jne?
Kysyn korvausasiaa tietysti omasta vakuutusyhtiöstäni, mutta olisi mukava kuulla muidenkin kommentteja miten olette pahan päivän varalle valmistautuneet vai oletteko? Ennen omakotitalossa asuessani akvan hajoaminen olisi mennyt laajaturvan piikkiin, mutta nyt kerrostalossa täytyy ajatella naapureitakin, ettei kukaan joutuisi kärsimään minun takiani vesivahinkojen maksamisesta (taloyhtiön vakuutus).
-Millaisia vakuutuksia teillä on akvaarion hajoamisen ja mahdollisen vesivahingon varalle?
-Onko se huomioitu kotivakuutuksen yhteydessä (laajaturva) vai oletteko ottaneet akvaariolle ihan oman vakuutuksen (mikäli semmoinen on mahdollista)?
-Miten vakuutus yhtiö on korvannut vesivahingot kerrostalossa jne?
Kysyn korvausasiaa tietysti omasta vakuutusyhtiöstäni, mutta olisi mukava kuulla muidenkin kommentteja miten olette pahan päivän varalle valmistautuneet vai oletteko? Ennen omakotitalossa asuessani akvan hajoaminen olisi mennyt laajaturvan piikkiin, mutta nyt kerrostalossa täytyy ajatella naapureitakin, ettei kukaan joutuisi kärsimään minun takiani vesivahinkojen maksamisesta (taloyhtiön vakuutus).
Neljä kuukautta sitten hajosi 320-litraisesta pohja -01 valmistuneessa omakotitalossa. Tapiolan laajaturva korvasi kuivatukset, kosteusmittaukset, remontin (pinnat olivat uuttavastaavassa kunnossa), akvaarion päivänarvokorvauksen, imeyttämisessä käytettyjen mattojen pesetyksen (pesula pilasi sitten juuttimattoni
). Itse maksoin omavastuuta 450 €.
Akvaariota ei mainittu erikseen kotivakuutuksessa.
Puolitoista kuukautta kärsimystä, niin kaikki oli ennallaan. Ja sen verran opin, että käytettyä akvaariota en osta tarkastamatta pohjan kuntoa.
Vaikka akvaarion ostaisinkin suoraan käytöstä. Jälkeenpäin nimittäin havaitsin akvaarion pohjassa ulkopuolella pitkän ja syvän naarmun, joka on voinut tulla vain siten, että akvaariota on siirretty yksin vetämällä toisesta päädystä. Naarmua ei siksi huomattu, kun käytöstä ostin akvan ja osa sorasta pysyi kokoajan pohjalla ja kun vaihdoin soran hiekaksi tein sen vaiheittain akvan ollessa täytettynä.
Puolitoista kuukautta kärsimystä, niin kaikki oli ennallaan. Ja sen verran opin, että käytettyä akvaariota en osta tarkastamatta pohjan kuntoa.
Meillä on parhaillaan Tapiolan laajaturva. Kiinnostaisi kuulla myös kerrostalossa asuvien kommentteja, koska korvausperusteet ovat tietojeni mukaan erilaiset omakoti- ja kerrostaloissa.
Onko moni tullut ajatelleeksi näitä vakuutus asioita (oletan että suurin osa isojen altaiden omistajista on) vai luottaako hyvään tuuriin, että koskaan ei mitään kuitenkaan satu. Itse en uskalla luottaa, vaikka tuleva allas ei edes ole mikään erityisen suuri, mutta 140 litraa lattialla onkin jo aika iso määrä imeytettäväksi.
Onko moni tullut ajatelleeksi näitä vakuutus asioita (oletan että suurin osa isojen altaiden omistajista on) vai luottaako hyvään tuuriin, että koskaan ei mitään kuitenkaan satu. Itse en uskalla luottaa, vaikka tuleva allas ei edes ole mikään erityisen suuri, mutta 140 litraa lattialla onkin jo aika iso määrä imeytettäväksi.
Kiitos kommentista!hs75 kirjoitti:Neljä kuukautta sitten hajosi 320-litraisesta pohja -01 valmistuneessa omakotitalossa. Tapiolan laajaturva korvasi kuivatukset, kosteusmittaukset, remontin (pinnat olivat uuttavastaavassa kunnossa), akvaarion päivänarvokorvauksen, imeyttämisessä käytettyjen mattojen pesetyksen (pesula pilasi sitten juuttimattoni). Itse maksoin omavastuuta 450 €.
Saitko korvaukset Tapiolalta hyvässä hengessä vai jouduitko taistelemaan korvauksien eteen? Täytyykin lukea tarkemmin laajaturvan korvausehdot vesivahinkotapauksissa, mielestäni ne eivät olleet oikein selkeät. Oliko omavastuu osuutesi vakio, vai määräytyikö se vahingon suuruuden mukaan (ilmeisesti vakio)? Saitko kosteusmittaukset pyynnöstä vai pitikö olla suurempaa näyttöä vahingoista?
-
-Alix-
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Me kysyimme varta vasten akvaarion vahinkoja kattavaa vakuutusta, mitään ei löytynyt. Joka paikassa todettiin, että kerrostalon oma vakuutus korvaa rakenteiden vesivahingot ja kotivakuutuksen "tötöily-osa" korvaa oman kämpän vauriot (sisustusmateriaalit, kalusteet jne). Joka paikassa kuitenkin sanottiin, että piti tapahtua jokin tapaturma jotta vakuutus korvaisi. Eli periaatteessa hiljalleen huomaamatta seinää pitkin vuotavan altaan tuottamia vahinkoja ei välttämättä korvata. Mutta esim. vahingossa vasaralla rikkihuidotun altaan vahingot korvataan. Tosin tuossa on paljolti kiinni tulkinnasta, akvaristi tietää että silikonisauman pettäminen on tapaturma, sitä ei voi arvata ennalta ja se voi tapahtua yllättäen, mutta vakuutusvirkailija voi nähdä asian eri tavalla. Keskustelemalla voi päästä pitkälle vaikka se on rankkaa siinä vaiheessa, yksiselitteinen vakuutus olisi mieltä rauhoittavin.
Kiva oli kuulla, että jos allas luiskahtaa käsistä ja särkyy esim. muuton aikana niin vakuutus korvaa. Uskomattoman vähän ihmiset ilmeisesti kysyvät vakuutuksistaan, missään toimistossa virkailijat eivät oikein osanneet vastata juuta tai jaata, esim urheillessa tapahtuvista vammoista kun kysyin (joka yhtiössä on oma lista urheilujlajeista jonka piirissä tapahtuvista vammoista ei korvata mitään), niin nämä joutuivat kaikki etsimään tiedot jostain... Minä kun luulin että jokainen kysyy tarkkaan mitä tapaturmavakuutus tarkalleen korvaa. Ja todella suuri osa korvattavista ovat korvaustilanteessa kiinni jonkun virkailijan tulkinnasta asiasta. Turhauttavaa.
Kiva oli kuulla, että jos allas luiskahtaa käsistä ja särkyy esim. muuton aikana niin vakuutus korvaa. Uskomattoman vähän ihmiset ilmeisesti kysyvät vakuutuksistaan, missään toimistossa virkailijat eivät oikein osanneet vastata juuta tai jaata, esim urheillessa tapahtuvista vammoista kun kysyin (joka yhtiössä on oma lista urheilujlajeista jonka piirissä tapahtuvista vammoista ei korvata mitään), niin nämä joutuivat kaikki etsimään tiedot jostain... Minä kun luulin että jokainen kysyy tarkkaan mitä tapaturmavakuutus tarkalleen korvaa. Ja todella suuri osa korvattavista ovat korvaustilanteessa kiinni jonkun virkailijan tulkinnasta asiasta. Turhauttavaa.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Monet vakuutukset korvaavat äkkilliset vahingot eli sen jos vaikka akvaario pamahtaa hajalle töytäisyn seurauksena. Mutta harvempi vakuutus korvaa jos vaikka ulkosuodatin vuotaa viikon reissun aikana. Kyseltiin tapiolan kotivakuutuksesta tarkemmin ja sen jälkeen päätettiin ainakin täällä että ulkosuodatinta ei sittenkään tule 
Mulla kävi tässä noin kk sitten lomalla ollessani siten, että ulkosuodattimen suihkuputki oli päässyt lorottamaan ohi laidan, ja puulattia ei siitä tietenkään pidä. Siinä kohtaa oli sitten sellainen pikku matto, joten lattia on muhinut kosteudessa pidempään kuin ilman mattoa olisi käynyt.
Onneksi minulla kävi kaveri katsomassa altaiden tilannetta, ja ettei se ihan kahta viikkoa lorottanut lattialle.
No kuitenkin vakuutusyhtiö (IF) pesi kätensä melko kokonaan hommasta. Sanoivat että lattian PINTA hoidetaan, mutta laudat ei ole lattian pintaa. Eli uusi lakkaus korvataan kyllä. Jee, sehän se auttaakin.
Asia ei nyt ole vielä päätöksessään, koska kukaan ei nyt tiedä mitä sille lattialle tehdään, vaihdetaanko lautoja vai ei.
Mutta minä kyllä vaihdan vakuutusyhtiötä, ja seuraavaan soppariin menee niin sanatarkasti kyllä kaikki akvaariosta ja mitä se saattaa aiheuttaa. Koska IF:n kanssa oli myös aikoinaan puhetta akvaarioista, mutta kuinkas kävikään kun tilanne sattuu päälle. Prkl.
No katsotaan nyt kuinka kalliiksi tämä homma tulee.
Onneksi minulla kävi kaveri katsomassa altaiden tilannetta, ja ettei se ihan kahta viikkoa lorottanut lattialle.
No kuitenkin vakuutusyhtiö (IF) pesi kätensä melko kokonaan hommasta. Sanoivat että lattian PINTA hoidetaan, mutta laudat ei ole lattian pintaa. Eli uusi lakkaus korvataan kyllä. Jee, sehän se auttaakin.
Asia ei nyt ole vielä päätöksessään, koska kukaan ei nyt tiedä mitä sille lattialle tehdään, vaihdetaanko lautoja vai ei.
Mutta minä kyllä vaihdan vakuutusyhtiötä, ja seuraavaan soppariin menee niin sanatarkasti kyllä kaikki akvaariosta ja mitä se saattaa aiheuttaa. Koska IF:n kanssa oli myös aikoinaan puhetta akvaarioista, mutta kuinkas kävikään kun tilanne sattuu päälle. Prkl.
No katsotaan nyt kuinka kalliiksi tämä homma tulee.
Life is just a big illusion, and we all believe in it...
Kaikki sujui mallikkaasti, joitakin pikkuseikkoja on vielä kesken (esim. jätemaksu kaatopaikalle purkujätteestä ym.). Tapiola antoi vinkin remontti- ja kuivatusfirmoista joilta urakka kysyttiin. Kuivatusfirma (sanoi muuten että kaikki akvaariovesivahingot joita hän on nähnyt, on tällaisista isommista akvaarioista) teki itsenäisesti kuivatussuunnitelman johon kuului alku-, väli- ja loppumittaukset. Tosi asiantuntevaa väkeä vaikuttivat olevan. Laskut vain kuittasimme ja lähetimme kuittauksen jälkeen vakuutusyhtiöön.pinja_daa kirjoitti:Kiitos kommentista!hs75 kirjoitti:Neljä kuukautta sitten hajosi 320-litraisesta pohja -01 valmistuneessa omakotitalossa. Tapiolan laajaturva korvasi kuivatukset, kosteusmittaukset, remontin (pinnat olivat uuttavastaavassa kunnossa), akvaarion päivänarvokorvauksen, imeyttämisessä käytettyjen mattojen pesetyksen (pesula pilasi sitten juuttimattoni). Itse maksoin omavastuuta 450 €.
Saitko korvaukset Tapiolalta hyvässä hengessä vai jouduitko taistelemaan korvauksien eteen? Täytyykin lukea tarkemmin laajaturvan korvausehdot vesivahinkotapauksissa, mielestäni ne eivät olleet oikein selkeät. Oliko omavastuu osuutesi vakio, vai määräytyikö se vahingon suuruuden mukaan (ilmeisesti vakio)? Saitko kosteusmittaukset pyynnöstä vai pitikö olla suurempaa näyttöä vahingoista?
Omavastuuosuudeksi olimme vakuutussopimusta tehdessä päättäneet tuon 450 €, sillä noinkin korkea summa vaikuttaa mukavasti alentavasti vakuutusmaksuun.
Silmiinpistävä seikka tällaisessa tapauksessa oli, että itse piti järjestää kaikki. Eli esim. kuivatus aloitettiin sitten kun olimme sopineet kuivatusfirman kanssa. Ja jos et itse tee, hommaa tekijät. Itse teimme purkutyöt ja saimme pientä korvausta siitä.
Kiitos muistakin kannanotoista!
Miten minustakin tuntuu, että nämä ovat niin vakuutusyhtiö/virkailija kohtaisia asioita että...Täytyy siis todellakin mennä ihan virkailijan kanssa asiasta keskustelemaan ja pyytää kirjallisena asiat korvaavuuksista niin pilkun päälle kuin vain voi. Minä en ainakaan enää luota ollenkaan noihin vakuutuksiin, koska tulkitsevat oman kokemukseni mukaan (ei liity altaisiin) tehdyt asiakirjat vain yhtiön eduksi.
Mukava kuitenkin huomata, että joukossa on positiivisiakin kokemuksia vakuutusyhtiöiden toiminnasta!
Miten minustakin tuntuu, että nämä ovat niin vakuutusyhtiö/virkailija kohtaisia asioita että...Täytyy siis todellakin mennä ihan virkailijan kanssa asiasta keskustelemaan ja pyytää kirjallisena asiat korvaavuuksista niin pilkun päälle kuin vain voi. Minä en ainakaan enää luota ollenkaan noihin vakuutuksiin, koska tulkitsevat oman kokemukseni mukaan (ei liity altaisiin) tehdyt asiakirjat vain yhtiön eduksi.
Mukava kuitenkin huomata, että joukossa on positiivisiakin kokemuksia vakuutusyhtiöiden toiminnasta!
-
Valmont
- Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Meillä on Tapiolassa vakuutukset ja siellä sopimuksessa mainitaan erikseen akvaario. En sitten tiedä sen arkemmin kuinka he korvaavat jos jotain tapahtuupi. Ei pitääkö altaan tosissaan räjähtää vai korvaavatko myös vaikkapa pienen vuodon joka ajan saatossa kerkee tehdä tuhoa.
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
Minulla on Ifin laaja kotivakuutus. Ihan mielenkiinnosta laitoin eilen sähköpostilla kyselyn miten vakuutus suhtautuu akvaarioihin.
Vastauksessa sanottiin, että etukäteen ei voi tarkasti sanoa, mutta jos joku/jokin osuu akvaarioon ja se pamahtaa rikki niin kotivakuutukseni korvaa. Ja jos esim. silikonit pettää, tms. ei-äkillinen vahinko tulee, ei akvaariota korvata, mutta vesivahingon haitoista voi hakea korvausta. Kaloja ei korvata missään tapauksessa. Harvinaisen selkeetä!
Vastauksessa sanottiin, että etukäteen ei voi tarkasti sanoa, mutta jos joku/jokin osuu akvaarioon ja se pamahtaa rikki niin kotivakuutukseni korvaa. Ja jos esim. silikonit pettää, tms. ei-äkillinen vahinko tulee, ei akvaariota korvata, mutta vesivahingon haitoista voi hakea korvausta. Kaloja ei korvata missään tapauksessa. Harvinaisen selkeetä!
Joo, tota samaa soopaa ne mullekkin silloin aikoinaan selitti, ja kuinkas sitten kävikään... Tärkeää on eritellä MITÄ vakuutus korvaa (minulla myös tuo laaja ainakin muistaakseni). Eli kysyppä korvaavatko ne rakenteisiin menneet vauriot tms. Vai vaan uuden hionnan/vahauksen niinkuin minulla. On ne vaan niin kieroja sitten tosipaikan tullen. Varaudu.Minulla on Ifin laaja kotivakuutus. Ihan mielenkiinnosta laitoin eilen sähköpostilla kyselyn miten vakuutus suhtautuu akvaarioihin.
Life is just a big illusion, and we all believe in it...
-
Lisa
- Katalysaattori

- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=24605
pinja_daa, tuolta löytyy runsaasti keskustelua näistä vakuutusasioista.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Kerrostalossa kotivakuutus korvaa ainoastaan itselle ts. omalle irtaimistolle tapahtuneet vahingot. Taloyhtiön vakuutus korvaa rakenteet yms.
Ja jos alakerta tulvii minun akvaarioni takia, ei alakerrassa asuvien sohvakalustoa korvaa mikään muu kuin heidän oma kotivakuutuksensa, mikäli siis sellainen on. Muistanette mainokset, joissa tästä muistutettiin aika selkeästi.
Omakotitalojen tilanteesta en tiedä.
Ja jos alakerta tulvii minun akvaarioni takia, ei alakerrassa asuvien sohvakalustoa korvaa mikään muu kuin heidän oma kotivakuutuksensa, mikäli siis sellainen on. Muistanette mainokset, joissa tästä muistutettiin aika selkeästi.
Minulla on tällä hetkellä peruskotivakuutus Fenniassa ja kyselin sieltä tuosta akvaario-asiasta saaden tällaisen vastuksen:
Vaihdan suosiolla laajempaan. Kyselin vielä ulkosuodattimen rikkoutumisesta ja siitä, mainitaanko näistä erikseen sopimuksessa, mutta vielä en ole saanut vastausta.Jos akvaario rikkoutuu ja se aiheuttaa vesivahingon, vakuutus korvaa, jos lattia menee pilalle ja se joudutaan uusimaan.
Itse akvaariota, laitteita, kasveja ja kaloja se ei korvaa.
Laaja kotivakuutus korvaa äkilliset ennalta arvaamattomat rikkoontumiset.
Korvaus riippuu siitä, mistä syystä vahinko on aiheutunut, jos esim. akvaarion liitokset hajoavat vanhuuttaan ja aiheutuu vesivanhinko, vakuutus ei korvaa. Mutta jos esim. siivotessasi rikot akvaarion vahingossa ja se aiheuttaa vesivahingon, vakuutus korvaa vakuutusehtojen mukaan myös akvaarion (vesivahingosta aiheutuneiden vahinkojen lisäksi), kaloja ei korvata (ovat eläimiä jotka eivät kuulu kotivakuutuksen piiriin, eikä niitä vakuuteta myöskään eläinvakuutuksella).
"Mä luin jostain..."
If myönsi vielä ainakin vuosi sitten akvaarion eläimille vakuutusta ja pohjolan laajaan kuuluu myös akvaarion asukit. Erillinen vakuutus tulee ajankohtaiseksi siinä vaiheessa jos on tavallista arvokkaammalla eläimistöllä liikkeellä (esim riutat).kaloja ei korvata (ovat eläimiä jotka eivät kuulu kotivakuutuksen piiriin, eikä niitä vakuuteta myöskään eläinvakuutuksella).
KiitänLisa kirjoitti:http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=24605
Sanoisin tähän osittaisen höpönpöpön. Nimittäin jos sinä olet vastuussa akvaarion rikkoutumisesta, olet vastuussa myös taloyhtiölle ja alakerran asukkaille aiheutuneesta vahingosta. Eli tilanteissa, jossa aiheutat vesivahingon esim. omalla huolimattomuudella (vaikkapa siivotessa akva rikkoutuu), maksat/vastuuvakuutuksestasi maksetaan alakerran vahingot. Vertaa tilanteeseen, jossa jätät silitysraudan päälle ja aiheutuu tulipalo.Marimer kirjoitti:Kerrostalossa kotivakuutus korvaa ainoastaan itselle ts. omalle irtaimistolle tapahtuneet vahingot. Taloyhtiön vakuutus korvaa rakenteet yms.
Näissä vakuutuskysymyksissä pitää aina erotella irtaimisto-, rakennus- ja vastuuvahinko. Irtaimistovakuutus korvaa oman irtaimiston, eli kastuneet matot yms. ja mahdollisesti hajonneen akvaarion, ei siis rakenteita kuten lattiat. Rakennusvakuutus korvaa rakennuksen vahingot, eli lattiat yms. (jos Ok-talo, oma vakuutus, jos kerrostalo, taloyhtiön vakuutus). Vastuuvakuutus korvaa ulkopuolisille (taloyhtiö, naapurit) ne vahingot, joiden aiheutumisesta vakuutuksenottaja on lain mukaan vastuussa. Kokonaan eri asia on, mitkä ovat korvattavia vakuutustapahtumia.
Olen Pohjolan korvausosastolta varmistanut, että laaja kotivakuutus ja vastuuvakuutus korvaavat akvaarion hajotessa/vuotaessa äkilliset, ennalta-arvaamattomat vahingot. Tämä tarkoittaa myös vahinkoja, joissa akvaario poksahtaa/suodatin hajoaa "itsestään", eli et lyö esim. harjanvarrella rikki. Vakuutus ei korvaa, jos akvaario on väärin asennettu tai silikonit vanhat ja huono-kuntoiset (rajana pidetään muistaakseni seitsemää vuotta tms.?) Vakuutus korvaa myös akvaarion ja käsittääkseni kalatkin.
Olen erittäin tyytyväinen tähän vakuutukseen
Mutta summa summarum, asian selvittämiseksi on otettava yhteyttä omaan vakuutusyhtiöönsä ennen sitä vahinkoa ja esitettävä yksityiskohtaisia kysymyksiä ja pyydettävä vastaukset esim. sähköpostilla kirjallisesti. Kyllä siellä korvausosastolla on ohjeet olemassa näiden käsittelyä varten, mutta asiakaspalvelijat eivät niistä tarkkaan tiedä.
Nimim. vakuutusvirkailija
Vastuuvakuutus ja kotivakuutus ovat käsittääkseni eri asioita(ko)?
Minulla on pojalle tapaturmavakuutuksessa vastuuvakuutus, eli jos hän rikkoo jossain jotain, se korvataan. Ja muistaakseni alle 12-vuotiaana myös jos hän tahallaan rikkoo vaikka naapurin auton ikkunat.
Minä pyysin vakuutuksia tehdessäni sellaisen kotivakuutuksen joka korvaa "kaiken mahdollisen".
Onko kotivakuutuksessa sitten aina vastuuvakuutuskin?
Edit: Laitoin uuden kyselyn Ifiin aiheesta, kerron sitten mitä vastasivat. Onnistuin jo kadottamaan edellisen vastauksen...
Minulla on pojalle tapaturmavakuutuksessa vastuuvakuutus, eli jos hän rikkoo jossain jotain, se korvataan. Ja muistaakseni alle 12-vuotiaana myös jos hän tahallaan rikkoo vaikka naapurin auton ikkunat.
Minä pyysin vakuutuksia tehdessäni sellaisen kotivakuutuksen joka korvaa "kaiken mahdollisen".
Onko kotivakuutuksessa sitten aina vastuuvakuutuskin?
Edit: Laitoin uuden kyselyn Ifiin aiheesta, kerron sitten mitä vastasivat. Onnistuin jo kadottamaan edellisen vastauksen...
Vastuuvakuutus tulee yleensä kotivakuutuksen kylkiäisenä (riippuu toki yhtiöstä), mutta ovat itsenäisiä vakuutuslajeja eli eri asioita. Siitä korvataan, jos joku perheenjäsenistä aiheuttaa ulkopuoliselle henkilölle/tämän omaisuudelle vahinkoa ja on lain mukaan siitä korvausvastuussa. Törkeää huolimattomuutta/tahallisuutta ei korvata, paitsi kun kyseessä on juvenaalirikollinen, jonka törttöilystä vastaavat vanhemmat
(eli siis yleensä juuri alle 12 v)
Jos siis et ole tuottamuksellisessa vastuussa akvaarion rikkoutumisesta, ei vastuuvakuutus korvaa alakerran vahinkoa vaan menee taloyhtiön ja alakerran asukkaiden vakuutuksista. MUTTA ainakin Pohjolan vastuuvakuutus korvaa myös itsestään vuotaneen/poksahtaneen akvan aiheuttamat vahingot, vaikkei suoranaista fyysistä tuottanusta olekaan. Tämä korvauspiirin laajennus on käsittääkseni tullu voimaan hiljattain, tämän vuoden alusta tms.
Jos siis et ole tuottamuksellisessa vastuussa akvaarion rikkoutumisesta, ei vastuuvakuutus korvaa alakerran vahinkoa vaan menee taloyhtiön ja alakerran asukkaiden vakuutuksista. MUTTA ainakin Pohjolan vastuuvakuutus korvaa myös itsestään vuotaneen/poksahtaneen akvan aiheuttamat vahingot, vaikkei suoranaista fyysistä tuottanusta olekaan. Tämä korvauspiirin laajennus on käsittääkseni tullu voimaan hiljattain, tämän vuoden alusta tms.
-
Tuukkis
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: Ciklidistit
Minulla tässä sattui semmoinen maanantai noin kuukausi sitten että meinas aivoverisuoni katketa kun saavuin kotiini töistä.
Siinä kun avasin oven ja menin sisään ihmettelin ensiksi mikäs se täällä oikein pörisee ja ilmassa oli kummaa sähköntuoksua,siirryimpä sitten eteisestä huoneistoon ja katsoin akva huoneeseen niin huomasin että altaasta oli poistunut noin sata litraa vettä suodattimen avustuksella parketille joka muistutti vetistä motocross rataa.Äkäisen kuivaus operaation jälkeen hain isännöitsijän paikalle joka hoiti kuivaus firman paikalle.
Arvioinnin jälkeen poistin itse pilaantuneen parketin ja sen jälkeen kuivaus laitteet toimintaan noin pariksi viikoksi.
Nyt ollaan siinä vaiheessa että seuraavalla viikolla lattia on kunnossa.
Vakuutusyhtiöstäkin ilmoitettiin että korvaavat koko jutun omavastuuta lukuunottamatta,mutta saas nähdä jos yrittäis saada omavastuutakin pois kun poistin itse vahingoittuneen parketin.
Huvittavinta oli se että olisin poistanut kyseisen suodattimen tuona iltana ja laittanut sen tilalle Tunzen river packin mikä oli kädessäni kun saavuin kotiin.
Opetuksena tässäkin että ei kannata ostaa kiinalaisia valutus suodattimia,vaikka kuinka halvalla saisi.
Laitehan pelasi puolivuotta mainiosti kovalla huoltamisella ja huolehtimisella eli joka iltaisella puhdistuksella ja aamuisella tarkistuksella.
Vakuutus on Fennian laaja kotivakuutus vastuu osuudella.
Siinä kun avasin oven ja menin sisään ihmettelin ensiksi mikäs se täällä oikein pörisee ja ilmassa oli kummaa sähköntuoksua,siirryimpä sitten eteisestä huoneistoon ja katsoin akva huoneeseen niin huomasin että altaasta oli poistunut noin sata litraa vettä suodattimen avustuksella parketille joka muistutti vetistä motocross rataa.Äkäisen kuivaus operaation jälkeen hain isännöitsijän paikalle joka hoiti kuivaus firman paikalle.
Arvioinnin jälkeen poistin itse pilaantuneen parketin ja sen jälkeen kuivaus laitteet toimintaan noin pariksi viikoksi.
Nyt ollaan siinä vaiheessa että seuraavalla viikolla lattia on kunnossa.
Vakuutusyhtiöstäkin ilmoitettiin että korvaavat koko jutun omavastuuta lukuunottamatta,mutta saas nähdä jos yrittäis saada omavastuutakin pois kun poistin itse vahingoittuneen parketin.
Huvittavinta oli se että olisin poistanut kyseisen suodattimen tuona iltana ja laittanut sen tilalle Tunzen river packin mikä oli kädessäni kun saavuin kotiin.
Opetuksena tässäkin että ei kannata ostaa kiinalaisia valutus suodattimia,vaikka kuinka halvalla saisi.
Laitehan pelasi puolivuotta mainiosti kovalla huoltamisella ja huolehtimisella eli joka iltaisella puhdistuksella ja aamuisella tarkistuksella.
Vakuutus on Fennian laaja kotivakuutus vastuu osuudella.
In numbers of ten the power is in one.
-
helunia
- Member

- Viesti:
Heh, kävipä minullekin taannoin niin:
Sattumalta juttelin kaupassa asioidessani myyjän kanssa ja kävi ilmi, että harrastan akvaarioita. Hän kyselikin sitten akvaarioista ja niiden perustamisesta. Tuli puheeksi sitten, että kyseinen henkilö oli myös vakuutusasiamies! Hän ottikin puheeksi sen, korvaavatko kotivakuutukset yleensä akvaarioiden aiheuttamia vesivahinkoja. SIIS, ei itse vakuutusasiamieskään tiennyt!
Kerroin sitten hänelle, mitä itse tiesin, joka on tosin melkoisen rajoittunutta...
Sattumalta juttelin kaupassa asioidessani myyjän kanssa ja kävi ilmi, että harrastan akvaarioita. Hän kyselikin sitten akvaarioista ja niiden perustamisesta. Tuli puheeksi sitten, että kyseinen henkilö oli myös vakuutusasiamies! Hän ottikin puheeksi sen, korvaavatko kotivakuutukset yleensä akvaarioiden aiheuttamia vesivahinkoja. SIIS, ei itse vakuutusasiamieskään tiennyt!
Kerroin sitten hänelle, mitä itse tiesin, joka on tosin melkoisen rajoittunutta...
"Tuleeko kaikista norsuista talvella mammutteja?" - kummipoika Miro 4v.
---------------------------------------------------------
Milloin viimeksi olet kokenut jotain erilaista?
http://www.tulivuorikeskus.fi
---------------------------------------------------------
Milloin viimeksi olet kokenut jotain erilaista?
http://www.tulivuorikeskus.fi
Ifillä on ainakin sähköpostimiehet hommissa, tuli jo taas vastaus. Jotekuinkin näin:
Jos minulta hajoaa akvaario tuottamuksellisesti tai ns.vanhuuttaan, ja alakerran asunto tulvii, kuka korvaa?
Eli jos tuo pönttö posahtaa vanhuuttaan ja alakerralla ei ole kotivakuutusta niin se on sitten voi voi. Ota tästä tolkkua...![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Kysymykseni oli siis:Pääsääntö taloyhtiön vuotovahingoissa on sellainen, että taloyhtiö vastaa rakenteiden vaurioista ja jokaisen asiakkaan oma kotivakuutus jokaisen omasta irtaimistosta.Mutta mikäli vahingon aiheuttajalla (esim.ylemmän kerroksen asukkaalla) on tuottamusta vahinkoon, voi hänen vastuuvakuutuksestaan hakea korvausta. Tällaiset tilanteet käsitellään joka tapauksessa aina tapauskohtaisesti.
Lisätietoja jne jne
Jos minulta hajoaa akvaario tuottamuksellisesti tai ns.vanhuuttaan, ja alakerran asunto tulvii, kuka korvaa?
Eli jos tuo pönttö posahtaa vanhuuttaan ja alakerralla ei ole kotivakuutusta niin se on sitten voi voi. Ota tästä tolkkua...