Lehtikalojen poikasten siirtäminen

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Susamka
Member
Member

Lehtikalojen poikasten siirtäminen

Viesti Kirjoittaja Susamka »

Tilanne on tämä: lehtikalojen joulupäivän kuoriutuneet poikaset alkoivat tänään uimaan. Asustelevat vanhempiensa hyvässä hoidossa 300 litraisessa altaassa, jonka olen mattosuodatinmatolla jakanut kahtia 'vauvalaan' ja tetra/muut kalat osioihin. Jaon tein kutemisen jälkeen ennen poikasten kuoriutumista.

Lehtariperheellä olisi mahdollisuus muuttaa omaan 240 litraiseen asumukseen ihan keskenään lapsia hoitamaan. Tämän nykyisen altaan vaihtaisin isompaan ja kaikkien kalojen siirto siis edessä. Missähän vaiheessa uskaltaa siirtää poikasparven vanhempiensa kanssa uuteen altaaseen? Tunnistavatko vanhemmat siellä poikasensa vai mahtavatko ne syödä? Olisiko varminta odottaa kunnes vieroittavat poikasensa ja siirtää sitten poikaset keskenään 240 litraiseen ja jättää vanhemmat muiden kalojen kanssa? Vanhemmat hoitavat tällä hetkellä erittäin tunnollisesti lapsikatrastaan.

Nykyisen 300 litraisen altaan vaihtoaikataulu riippuu nyt siitä koska nuo lapsoset voi siirtää ja tietysti haluaisin sen tapahtuvan mahdollisimman pian.
"Eikö sen huulet kulu?", ystäväni tokaisi katsoessaan etulasia 'imppaavaa' plekoa
randy
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja randy »

Itse ehkä lykkäisin vielä tuota siirtoa. Poikaset ovat aika herkkiä vielä. Onnea kuitenkin poikueen suhteen!
Susamka
Member
Member

Sitä tässä koitankin selvittää että kuinka pitkään pitää siirtoa lykätä.
"Eikö sen huulet kulu?", ystäväni tokaisi katsoessaan etulasia 'imppaavaa' plekoa
Vicky_91
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Vicky_91 »

Minäkin tuota siirtoa lykkäisin...omat lehtiksen poikaseni annoin olla vanhempiensa ja 9 aikuisen mustatetran kanssa ja hyvin selvisivät. vasta parikuisina siirsin omaan altaaseensa.
Olenks mää ahvena?
Susamka
Member
Member

Eihän tuolla siirrolla muuten kiirettä olisi, mutta kun olen myynyt tuon altaan jossa ne nyt ovat ja pitäisi saada se allas siis uudelle omistajalle mahdollisimman pian. Muutoin saisivatkin kasvaa tuossa altaassa luovutuskokoisiksi asti.
randy
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja randy »

Toisaalta uskon kyllä, että vanhemmat tunnistavat poikasensa uudessakin altaassaan ja jatkavat hoivaamistaan.
nellie
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja nellie »

Minulla taas kävi viherkirjojen (eri kala... tiedän) niin, etteivät vanhemmat toisessa akvassa enää tunnistaneetkaan poikasiaan ja söivät ne. Otti suuresti nimittäin päähän, kun olivat ensimmäiset poikaset mitä kaloilleni syntyi. Poikaset olivat enintaan viikon ikäisiä "ötököitä", joten tyhmä sitä kai sillon olin kun rupesin niin nuoria siirtämään.. :roll:
Susamka
Member
Member

Akvaarion kauppa peruuntui, joten lehtarilapsoset saavat nyt rauhassa kasvaa nykyisessä altaassaan vanhempiensa hellässä hoivassa. Ei tarvitse siirtää eikä miettiä miten sitten käy :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”