Masentunut aloittelija kaipaa kalastoapua

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Seamonkey
Starting Member
Starting Member

Masentunut aloittelija kaipaa kalastoapua

Viesti Kirjoittaja Seamonkey »

Masentunut aloitteleva akvaarioharrastaja kaipaa nyt kovasti apua kalaston hankintaan. Olen yrittänyt parhaani akvaarion perustamisessa, yrittänyt tehdä kaiken huolellisesti ja hitaasti... Olen koettanut hankkia tietoa ja soveltaa niitä käytäntöön. Mutta tieto lisää tuskaa ja nyt kun voisi pikkuhiljaa alkaa hankkimaan kaloja, itseluottamus on ihan hukassa. Olen lukenut kirjoja, selannut nettiä, yrittänyt tehdä taulukoita, miettinyt ja miettinyt, mutta en vain osaa valita sopivia kaloja akvaariooni! Pelkään, että valitsen täysin yhteensopimattomat kalat, hankin liikaa kaloja, kaloja jotka sitten kiusaavat tosiaan ja saan aikaiseksi vain kalasopan, jossa kalat kärsivät ja kuolevat ja minä kärsin henkisesti...

Allas siis on. Koko on 130cmx46cmx53cm. Litroissa siis pari litraa alle 320 litran. Allasta olen kypsytellyt kohta yhdeksän viikkoa. Pienimuotoisen tahtojen taistelun jälkeen sain nitriitin 0mg/l, nitraatti on n. 8mg/l (toivottavasti nyt nitraatit ja nitriitit menivät oikein päin), lämpö on 26c ja mitäs vielä? PH n. 6.5. Akvaariossa on aika runsaasti kasveja, sillä sain akvaarioita harrastavalta tuttavaltani (ainoalta sellaiselta: hänelläkin on vain yhtä kalalajia) muovikassillisen erilaisia kasveja. Argentiinanvesiruttoa, kierteisvallisneriaa, jättiläismiekkakasvin, brasilian kääpiöruohoa, kahta lajia jaavansaniaista, intianvesitähdikkiä... Ja paria muuta kasvia, jota en edes tunnista! Ai niin, pohjalla on 0,5-1,2mm:n hiekkapuhallushiekka.

Mutta ne kalat. Mitä ihmettä laitan akvaariooni? Voi kun joku olisi niin kultainen, että auttaisi...

Tiedän, että haluan tetroja. Järkevintä ehkä olisi ostaa suuri parvi vain yhtä lajia, mutta kun... Haluan (ainakin?) kahta lajia. Kerritetroja ja rubiinitetroja, kenties? Vai neontetroja? Jotain värikkäitä, kauniita tetroja joka tapauksessa. Olisiko keisaritetra liian agressiivinen ja söisi kaikki kasvini? Jos minulla on kahta lajia tetraa, montako tetraa per parvi?

Piikkisilmiä haluan useamman joka tapauksessa.

Näin pitkälle olen siis päässyt suunnitelmissani ja pohdinnoissa. Mitä siis piikkisilmien ja parin tetraparven lisäksi? Minkälaiset pohjakalat kävisivät? Voinko piikkisilmien lisäksi laittaa pohjalle parven monnisia (mitä monnisia, montako?)? Onko olemassa mitään kiltti monnista, joka sopisi akvaariooni (maatiaispartamonnista en ole erityisen innostunut, mutta en tiedä sopisiko se edes)? Entäs muutama nuolimonni?

Kun alan kalastoani hankkimaan, mistä kalasta kannattaa aloittaa?

Olen kiitollinen kaikesta avusta ja avoin uusille kalaehdotuksille. Ihan masentaa, kun tämä tuntuu olevan niin vaikeaa.

Seamonkey
Tikruliini93
Junior Member
Junior Member

Kalastostasi

Viesti Kirjoittaja Tikruliini93 »

Hyvinhän sinä olet perehtynyt tähän akvaario maailmaan [;)]

Kalastosta:

Ehdottamasi kalat olivat oikein mielenkiintoisia.Keisaritetroja minulla ei ole ollut enkä mene niitä suosittelemaan(nyppivät kuulemman kasvit).Neontetra ei altaaseeni käy koska vesi on liian lämmintä sille,mutta jos on pakko saada sellaisia niin hyvä vaihtoehto olisi kardinaalitetra .Se on ihan neontetran näköinen ja vielä kauniinpi [;)] Ja se sopii myös lämmön suhteen.

Kalastoksi siis:

15 kerritetraa

15 kardinaalitetraa tai rubiinitetraa

10 jotain monnista (esim. helmimonninen ym.)

10 piikkisilmää

2 tavallista partamonnia tai tähtipartamonnia

siinä olisi kiva kalasto isoon pyttyysi [;)]
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Masentunut aloittelija kaipaa kalastoapua

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Seamonkey kirjoitti:Allas siis on. Koko on 130cmx46cmx53cm. Litroissa siis pari litraa alle 320 litran. Allasta olen kypsytellyt kohta yhdeksän viikkoa. Pienimuotoisen tahtojen taistelun jälkeen sain nitriitin 0mg/l, nitraatti on n. 8mg/l (toivottavasti nyt nitraatit ja nitriitit menivät oikein päin), lämpö on 26c ja mitäs vielä? PH n. 6.5. Akvaariossa on aika runsaasti kasveja, sillä sain akvaarioita harrastavalta tuttavaltani (ainoalta sellaiselta: hänelläkin on vain yhtä kalalajia) muovikassillisen erilaisia kasveja. Argentiinanvesiruttoa, kierteisvallisneriaa, jättiläismiekkakasvin, brasilian kääpiöruohoa, kahta lajia jaavansaniaista, intianvesitähdikkiä... Ja paria muuta kasvia, jota en edes tunnista! Ai niin, pohjalla on 0,5-1,2mm:n hiekkapuhallushiekka.
Oikein hyvältä vaikuttaa, tuossa ei ainakaan ollut mitään masentavaa :)

Kerritetra ja rubiinitetra käyvät pyttyysi vallan erinomaisesti (lämpötila ja pH sopivat). Kilttejä parviotuksia, joista ainakin rubiinitetrat lisääntyvät sangen helposti, jos ruokit niitä monipuolisesti ja pidät vesiolot kondiksessa. Voisit hankkia kumpaakin lajia vaikkapa 20 kpl, niin eivät ihan "huku" tuonne tankkiisi. Myös parvi luikeroisia piikkisilmiä sekä parvi touhukkaita monnisia (esim. kuparimonnisia, kuva) käyvät altaan asukeiksi ilman mutittelua :)

Mitäs sitten noiden lisäksi? Jotain isompaa kalaa, esim. haaremi näpsäköitä hunaja- tai huulirihmakaloja sekä levänsyöjiä, esim. parvi veikeitä katinkultamonneja? Miltäs vaikuttaa tähän mennessä?
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Misu »

Juu, nitriittiä ei pidä olla ja nitraatti on hyvällä mallilla siinä alle 20mg/l lukemissa, kuten sinulla oli. Eikä tietenkään ammoniumia/ammoniakkia. Minustakin voit hyvin ottaa ainakin 10 piikkisilmää. Ne putsaavat pohjalta mm. ruoan jätteitä, niiden lisäksi olisi hyvä ottaa jokunen imusuinen levänsyöjäksi. Vaihtoehtoja hinnan ja koon suhteen on paljon (ja muiden vaatimusten). Mieti muista kaloista se, mitä eniten haluat. Päätä siitä paljonko niitä ostat ja sen lisäksi suunnittelet muut. Eikö joku hieman isompi (kuten tässä on suositeltu, rihmakala tms.) olisi kiva ja sen lisäksi isompi parvi (tai kaksi pienempää parvea) muita esim. tetroja? Minkälainen suodatus sinulla on?

Kiva huomata, että joku on oikeasti maltilla perehtynyt ja aloittanut homman, eikä vain kasannut allasta kaloineen päivineen ja sitten vasta ihmettelemässä mitä pitäisi tehdä. :D

ps. Äläkä ole "masentunut", sinullahan näyttäisi olevan hyvin alkeet hallussa.
Nanuska
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Nanuska »

Hyvinhän tuo näyttää sujuvan! Sinne hiekkapohjaan kannattaa ottaa kierteissarvikotiloita möyhimään (kuten varmaan tiesitkin). Tsemppiä kalavalintoihin, sehän se hauskin osuus on! :D
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

Minäkin toista samaa mitä aiemmat - hyvältä vaikuttaa tähän saakka. :)

Lisan ehdottaman kuparimonnisen sijaan minä ehdottelisin helmimonnisia. :mrgreen: Nämä söpöliinit vain eivät ole ihan halvimmasta päästä monnisia, muttei tosin onneksi kaikkein kalliimpiakaan. Kaloistakin kun kertyy yllättävän iso summa, kun niitä alussa ostelee.

Olisikohan joku levänsyöjäkin hyvä hankkia, pakollisiahan ne eivät ole, mutta helpottanevat aika paljon. En ainakaan itse jaksaisi olla koko ajan raaputtamassa laseja, partikset hoitavat sen ja pitävät lasit kirkkaina. :P
aask
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aask »

Nuolimonnit ovat hauskoja otuksia. Ota ihmeessä niitä vaikka 6 kpl, niin levät pysyvät kurissa. Itselläni ne koko ajan imeskelevät lasia ja kasveja.
1 pikkupartiksen levänsyöntitaidoista en niinkään ole vakuuttunut. Juurakkoa tuntuu eniten imeskelevän.
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies

Helmimonniset

Viesti Kirjoittaja Jani »

Kannattaa laittaa yksäriä nimimerkille Jani.B. Hän kasvattelee kotosalla sterbaita ja yksilöt ovat hyviä ja hintakin kohdallaan. En tiedä onko juuri nyt myyntikuntoisia kaloja tarjolla mutta aina kannattaa kysyä! :P
Seamonkey
Starting Member
Starting Member

Kiitos kaikille vastauksista!

Jotain sitten unohtui tosiaan kertoa altaastani, eli se suodatus. Minulla taitaa olla epäilemättä surkea suodatus akvaariossani. Sen takia en mistään erityisen suurista kaloista ole innostunut (vaikka olisihan joku kiltti monni kiva... Sellainen, jota voisi yrittää kesyttää...). Vaikka kuinka yrittää tehdä asiat oikein, niin aloittelija taitaa tehdä tyhmiä virheitä halusi tai ei. Minun kohdallani se taitaa olla juuri tämä suodatus. Ostin nimittäin akvaariopaketin tavallisesta eläinkaupasta. Pakettiin kuuluikin kaikki muu paitsi lämmitin, mutta kun karsin paketista pois mielestäni turhan (esim. muovikasvin, soran, jonkun kökköruuan jne) sain niiden sijaan hyvän sauvalämmittimen. Kaiken sen hössötyksen keskellä en sitten kiinnittänyt tarpeeksi huomiota suodattimeen. Kysyin vain, että onko se riittävä akvaarioon, ja eläinkauppias vakuutti, että varmasti on jos en aio paria kultakalaa akvariooni laittaa. Vasta kotona kun laitoin allastani kuntoon tarkastelin suodinta enemmän ja siinähän luki, että riittää 180l:n asti! (Joku Sharkin suodatin - en muista mallia, pahoittelut. Allas kotona, minä en). Allas on siis 320l. Kauppias vain sanoi, että tämä suodatin sattuu nyt kuulumaan tähän pakettiin ja seteleitä tiskiin vain niin kyllä hän myy tehokkaamman suodattimen. Pah. Jos tarve tulee, niin ladon kyllä setelini jonkun muun eläinkaupan tiskiin... No, onneksi sain ystävältäni lahjoituksena samanlaisen Sharkin suodattimen kuin mulla oli jo, joten nyt altaassani on kaksi sisäsuodinta, yksi molemmissa päissä, toinen pyörittää enemmän pintaa ja toinen vähän syvemmältä. Saapa nähdä riittääkö, jos ei niin pitää sitten investoida parempaan suodattimeen. Ulkosuodatinta en kuitenkaan halua, kun minulla on yksi koira joka syö kaiken. Näin sitä aloittelijaa huijataan. Eniten kyllä ärsyttää oma tyhmyys, kun ei heti osannut olla aktiivinen ostaja eli kysellä ja varmistella. Luulin muka tietäväni mitä haluan ja sitten mokaan niin tärkeän asian kuin suodatuksen kanssa. Noh, tulipas avauduttua!

Ostoslistalla on nyt 20 kerritetraa (saapa nähdä, joutuuko kauppias ne tilaamaan jostakin) ja 20 rubiinitetraa. Ja 10 piikkisilmää. Onko piikkisilmien lajilla muuten väliä, tuleeko kaikkien 10 olla esim. siiaminpiikkisilmiä vai voisiko tuo 10 sisältää erinäköisiäkin piikkisilmiä?

Monnisia haluan myös parven (varmaan n. 10 kpl). En vain vielä tiedä että mitä lajia! Kuparimonninen olisi varmaan turvallinen monninen aloittelijalle? Helmimonnisetkin olivat kyllä todella kivan näköisiä. Arvatkaapa vain olenko surffannut ahkerasti netissä tutustumassa eri monninen-lajeihin? Lajien runsaus on suorastaan masentavaa! Ja sitten todella tyhmä kysymys albiinomonnisesta... Olenko nyt ymmärtänyt oikein, että periaatteessa albiinomonninen ei ole mikään yksi "laji", vaan joku jalostutettu muoto tms? Eiväthän piikkisilmät ja monniset kiusaa toisiaan?

Ja jos laitan vielä 6 nuolimonnista, niin jokohan akvaarioni on täynnä? Hunajarihmat näyttivät tosi kauniilta. Mahtuisikohan niitä vielä pariskunta (vai otetaanko niitä 1+2)? Onkohan vaaraa, että tetrat kiusaisivat huulirihmoja? Onko huulirihmoja helppo saada lisääntymään akvaariossa? Lisan ehdoittamat katinkultamonnitkin vaikuttivat kivoilta, kun etsin tietoa netistä... Iik.

Ja siitä kiltistä monnista (vai miksi niitä nyt pitäisikään kutsua) vielä haaveilen. Tuttujen tetraparvien lisäksi olisi kiva saada vähän erilaistakin. Oikeasti alunperin suunnittelin isompaa (500-600l) allasta vain sen takia, että olisin saanut parven tiikerinuoliaisia. Mutta kun 320l oli isoin koko, jonka sai helposti... Joten ei sitten niitä. Harmi. Älkää nyt naurako, mutta mulla menee aina tulievä ja tulipyrstö sekaisin keskenään (vähän sama kun vuosikaudet sekoitin kiinanpalatsikoiran ja tiibetinspanielin keskenään, vaikka tasan tarkkaan tiesin niiden erot!). Ne molemmat ovat mielestäni hurjan kauniita kaloja. Onko jompikumpi niistä aivan täysin poissuljettu vaihtoehto akvaariooni, jos minulla on monnisia ja piikkisilmiä (ja muutenkin vaatimuksiltaan)?

Tiivistyksenä siis. Altaaseen on tulossa (ainakin):
- 20 kerritetraa
- 20 rubiinitetraa
- 10 piikkisilmää
- 10 monnista
- 6 nuolimonnia
(- 2 tai 3 hunajarihmaa?)

Joko tuossa on liikaa, vai vieläkö voin hankkia jotain? Mistä tiedän, milloin on tarpeeksi? En missään nimessä halua ylikansoitettua akvaariota!

Ja vielä... Akvaariossani on nyt aika runsaasti kasveja ja kaksi juurakkoa. Toinen juurakko vain "on", toiseen olen kiinnittänyt kasvamaan jaavansaniaista ja afrikansaniaista. Tämä juurakko onkin aika keskellä akvaariota "tilanjakajana". Mitkä olisivat hyviä piileskelypaikkoja esim. piikkisilmille? Kookospähkinänkuoret, kukkaruukut...?

Hui, tulipa taas kirjoitettua. Pahoitteluni. Mutta kun piti tilittää suodatuksestakin... Kiitos vielä kerran kaikille vastuksistanne!

Seamonkey
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Suodattimesta. Edullisin ja tehokkain on mattosuodatin. Kulmamalli sopii hyvin takanurkkaan.
http://www.aquahoito.info/suomi/akvaari ... index.html
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Misu »

Minä en oikein osaa sanoa onko tuo 10 monnista liikaa piikkisilmien lisäksi, mutta minusta ehkä olisi hieman liikaa. Ottaisin nuo 10 piikkisilmää ja nuo nuolimonnit. Kopioin sinulle tuolta jostain pienen pätkän tekstiä nuolimonnista:

"Tämä rumankaunis pikkumonni on ehdoton piilevän syöjä, jonka herkkyys veden typpiyhdisteille ja lämpötilan liialliselle kohoamiselle usein lopettaa kokemattoman akvaarioharrastajan kiinnostuksen lyhyeen. Muutaman parven kuoltua ei uusia tule enää useinkaan ostettua. Pienellä varauksella kuitenkin suosittelen pieniin seura-altaisiin levänsyöjäksi". Mutta kuten kaikki kalat, niiden vaatimuksista kun huolehtii, ei ongelmia pitäisi tulla.

Suodatukseksi suosittelen (jos et mattosuodatinta hanki) kyllä ulkosuodatinta. Sisäsuodatin on tuon kokoiseen jo liian vähän/tehoton. Minun edellisessä 360l altaassa oli 2 Eheimin ulkosuodatinta, nyt 500l:ssa kolme. Aqua-webin myydään palstalta varmaan löytyisi edullisesti käytettyinäkin. Muista muuten aina vedenvaidon yhteydessä, ettet lorota letkusta täysillä vettä altaaseen vaan hiljaksiin letkun pää vaikka akvaarion lasia vasten. Tässä hyvä sivu, mistä kannattaa käydä lukemassa: http://www.aquahoito.info/suomi/aloittelija/vaihto.php

Tässä toinen "etusivu", mistä löydät kaikenlasita tietoa hakemalla: http://www.aquahoito.info/suomi/index.html --> ovat jarvij:n sivuja, josta kannattaa käydä lukemassa (onko laitonta laittaa toisen sivuista linkki?)

:D
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Inia »

Sinuna ottaisin vain 10 kpl tetroja (siis yhteensä 20kpl) minulla on 20 tetraa 430 litraisessa ja näyttää aika paljolta, makuasiahan tämä tietenkin on.

Älä ryntää ostamaan heti kaikkia kalalajeja vaan jätä tulevaisuuden kiinnostuksillekkin mahdollisuus. Jos vaikka haluat ensi vuonna (tai kuukausien päästä) jonkun tietyn lajisen kalan, niin altaasi onkin jo täynnä.

Hanki vaikka "alkuhätään" tetroja ja piikkisilmiä (tai monnisia) ja katsele ja etsi kaikessa rauhassa tietoa esim. levänsyöjistä tai plekoista sekä ahvenista ja rihmakaloista.
Johannavee
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Johannavee »

Hei, uskoisin piikkareiden ja monnisten sopivan keskenään. Ota vaikkapa 8 piikkaria ja 8 monnista. Molemmat ovat ystävällisiä kaloja eivätkä muodosta reviirejä. Suosittelen ehdottomasti helmimonnista. Minulla on 8 kappaletta ja paremmiksi ja kauniimmiksi eivät kalat varmasti voi enää tulla. Helmimonninen viihtyisi samoissa vesioloissa ja lämmöissä piikkarien ja kerrien kanssa!

Jos akvaariosi on kokolasiakavaario en kuitenkaan uskaltaisi hankkia piikksilmiä kansilaseista huolimatta. Minulta on kuollut 4 piikkaria kuukauden sisällä tällaiseen harakiriin. Toivottavasti akvaariossasi on kehykset!
Nanuska
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Nanuska »

Kyllä noin isoon altaaseen luulisi mahtuvan sekä monnisten että piikkisilmien. Mutta olen samaa mieltä Inian kanssa, eli ei kannata nyt kiireellä täyttää akvaariota, koska myöhemmin törmäät kuitenkin johonkin ihanaan, akvaarioosi sopivaan kalaan, joka on pakko saada :mrgreen: Ota vaikka nyt niitä haluamiasi tetroja parvi ja piikkarit ja/tai monniset ja mieti rauhassa lisäyksiä. Tetraparveahan voi myöhemmin kasvattaa, jos kymmenen tuntuu vähältä... Tai lisätä toisen parven! Säästyy verenpaineesikin ylikuormitukselta, kun ajan kanssa mietiskelet ja rauhassa katselet [;)]
Seamonkey
Starting Member
Starting Member

Apua, olen ihan varma että vastasin jo tähän... Taisin unohtaa esikatselun jälkeen lähettää viestin. :roll:

Joka tapauksessa kiitos kaunis taas kaikille vastauksista!

Kaloja minulla ei siis vieläkään ole, mutta nyt sentään on jotain hahmotelmaa. Ilmaantui pakko-saada kala eli tulievä! Ihastuin kol. lajiin hurjasti. Kyselinkin siitä jo tuolla särkikalat-puolella.

Tässä vaiheessa olen ajatellut hankkia altaaseeni tulievän, muutaman piikkisilmän (on kehysakvaario), 10 kerritetraa ja 10 rubiinitetraa. Tetraparviahan on helppo sitten kasvattaa muutamalla yksilöllä, jos tuntuu että parvet ovat liian pieniä. Nyt kun vain tietäisi, missä järjestyksessä kalat kannattaa ottaa altaaseen. Eläinkauppa A sanoi että koska on vain 4 lajia ja akvaariossa vesiarvot kohdallaan voi kaikki kalat ottaa yhtä aikaa. Eläinkauppa B (joka on lähinnä akvaariokauppa) sanoi, että pari lajia kerralla, mutta järjestys on itse päätettävissä. Jep. Hakisinko vielä kaupasta C eri mielipiteen? [;)]
Vinkkejä?

Seamonkey

Ps. Hassua. Olen aina luullut olevani vankkumaton tetrafani. Nyt pohjakalat (etenkin tulievä ja tulipyrstö, piikkisilmät, monniset ja aasianmutakala) viehättävät hurjasti. Niin se maku muuttuu! :)
Rasta
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Rasta »

Seamonkey,näin mullkein kävi :P
Olin alkuun vaan ihastellut siinä keskivedessä tai ylävedessä viihtyviä näyttäviä kaloja,mutta nyt iski Monnirakkaus ja palavasti :P
Nuo pohjassa tonkivat ihanaiset..
Haaveilin taistolaishaaremista akvaamme ( kunhan se joskus tuossa kypsyy ) mutt ataistouroksen vaatima lämmin vesi karsii pahasti pois niitä monnisia,joita havittelen .
Seamonkey
Starting Member
Starting Member

Kiitos kaunis kaikille vastauksista ja neuvoista! :)

Tänään akvaarioni muutti ensimmäinen asukki, tulievä. Kovin on kaunis ja touhukas otus.

Seamonkey
Ari S
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Ari S »

Tuntuu että olet lukenut ja ajatellut asioita vähän liikaa. Itse hommasin meriakavan syksyllä, jossa olen täys noviivsi. Mutta Akvaario on mulla ollut yli kymmenen vuotta. Sellaiset noin 200 litraiset. Nyt vähän isompi.
Ei Se homma sen kummosempaa ole. Ensi vaikka jotain miljoonakaloja ja tetroja, monneja. Hai monni on vilkas ja tyylikäs. Lehtikala kans. Tahtoo vaan syödä jotkut kasvit. Jotain vaan. Ja sitten kun ne syö sun kasvis tiedät mitä et ainakaan hommaa.
Nyt mul on meripuolel testit ja mittarit. On sen verran arvokasta touhua että ei viitsi turhaan mokailla, mut aikaisemmin kaikki pyöri ilman yhtään mittausta ja lisälitkua altaaseen yli kymmenen vuotta täysin moitteetta.
Kerran ostin lääkepullon johonkin pilkkutautiin joka tehos heti.
Ymmärrän että halua pitää kaloista hyvää huolta mutta sitä ei opi kun kokeilemalla ja just sen laista akvaa vesineen, kivineen, kasveineen ja olosuhteineen ei ole kellään muulla, joten ei muuta kun kaloja ostamaan ja kokeileen ja oppimaan.
A.S.
arasila
Member
Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arasila »

Vähän trollilta vaikuttaa, mutta vastaan silti.
-----
Ari S kirjoitti:Hai monni on vilkas ja tyylikäs.
..ja kasvaa yli metrin mittaiseksi eikä muutenkaan sovi tavalliseen akvaarioon. Ehkä se ei elänyt niin pitkään, että olisit tämän ehtinyt oppia?
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

Ari S kirjoitti:Ymmärrän että halua pitää kaloista hyvää huolta mutta sitä ei opi kun kokeilemalla ja just sen laista akvaa vesineen, kivineen, kasveineen ja olosuhteineen ei ole kellään muulla, joten ei muuta kun kaloja ostamaan ja kokeileen ja oppimaan.
Auts, ei sentään kaloilla kokeilla, että mikäs kiva fisu täällä pysykään elossa. Tarkoitit varmaan enemmänkin kasvien osalta, että niitä voi kokeilla mikä kasvaa ja mikä ei?

Monet toivottavasti mielummin pohtivat kalastoa muutaman hetken, ettei tarvitse heti vaihdella ja siten kaloja turhaan rasittaa.

Seamonkeylle onnittelut ensimmäisestä kalasta. :mrgreen:
marhar
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja marhar »

Heips, kaloja kannattaa hankkia hissukseen, koska mieli tosiaan muuttuu. Ite olin kiinnostunu tonkioista ja tiikerinuoliaisista, mutta erehdyin tutustumaan jokirauskuihin ja se oli menoa.....Nyt on rauskulle tilattu isompi allas(600L) ja mööpelit. Tietää taas miksi mennä huomenna töihin. Onnea seamonkeyn kalansaaliille.....
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”