Hei. Kiinnostuneena olen lueskellut tätä palstaa ja kieltämättä alkoi houkuttaa ajatus omasta riutta-akvaariosta. Aikaisemmin olen harrastellut makeanveden akvaarioita, mutta tällä hetkellä minulla ei ole minkäänlaista allasta. Tämä on nyt siis vasta täysin ajatuksen asteella. Haluaisin tietää pari seikkaa, joihin en ole löytänyt vielä vastausta mistään:
1. Ovatko kaikki riutta-akvaarioiden eläimet (kalat ja selkärangattomat) aina luonnosta kerättyjä vai kasvatetaanko niitä akvaariomarkkinoille samalla tapaa kuin makean veden kaloja?
2. Entä lisääntyvätkö ne harrastajien akvaarioissa helposti/ollenkaan?
3. Selväksi on jo tullut, että kallista tulisi olemaan ko. akvan perustaminen. Mutta voisitteko sanoa, millä budjetilla kannattaisi lähteä liikkeelle, jos haluaisi noin 400-litraisen riutan perustaa? Siis allas, tekniikka, elävät kivet ym. hinta-arvio? Niin että sisältäisi kaikki mahdolliset pelit ja vehkeet, jolla kyseisen kaltainen allas toimisi hyvin.
Kiitos, jos joku vaivautuu vastaamaan!!
Merivesikalojen ym. alkuperä + muuta kysyttävää
Valvoja: Moderaattorit
1) Eivät ole aina kerättyjä, yhä enemmissä määrin kasvatettuja, on toki useita lajeja mitä toistaiseksi ei olla saatu lisääntymään "teollisesti" mutta tilanne paranee jatkuvasti. Oikein kerättynä akvaristeille menevät kalat edustavat mitätöntä osaa hävikistä mitä riutoilla tapahtuu.
2) Lajista riippuen, tunnen montakin harrastajaa Suomessa joilla kalat lisääntyvät, kovin helppoa se ei ole, lähinnä poikasten hoito tuottaa ongelmia.
3) Mahdollisimman suurella
jos ei ole kauhea kiire niin tätä palstaa selaamalla löytää useinkin kaikenlaista kivaa myytävää, esim. tekniikan voi mainiosti ostaa käytettynä kunhan ei osta "vanhentunutta" tekniikkaa. Mutta jotain tälläistä ehkä :
400 litrainen allas : 300 - 400 €
40 kg kiveä : 15 - 20 € / kilo eli 600 - 800 €
Monimetalli valaisin 2 X 250W : about 800 €
Pumput 2 X Tunzen stream 6060 : about 220 €
Vaahdotin esim. Tunze 3130/2 : about 320 €
Ja siihen päälle muutama satanen suolaan, pohjahiekkan, testeihin, yms. heebeleihin
Eli aika lähellä jotain 3000 € varmaan ollaan, mutta kuten sanottu hinnaan saa puoleen kyttäämällä käytettyjä.
Maltti on valttia tässä harrastuksessa![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
2) Lajista riippuen, tunnen montakin harrastajaa Suomessa joilla kalat lisääntyvät, kovin helppoa se ei ole, lähinnä poikasten hoito tuottaa ongelmia.
3) Mahdollisimman suurella

400 litrainen allas : 300 - 400 €
40 kg kiveä : 15 - 20 € / kilo eli 600 - 800 €
Monimetalli valaisin 2 X 250W : about 800 €
Pumput 2 X Tunzen stream 6060 : about 220 €
Vaahdotin esim. Tunze 3130/2 : about 320 €
Ja siihen päälle muutama satanen suolaan, pohjahiekkan, testeihin, yms. heebeleihin
Eli aika lähellä jotain 3000 € varmaan ollaan, mutta kuten sanottu hinnaan saa puoleen kyttäämällä käytettyjä.
Maltti on valttia tässä harrastuksessa
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Beati pauperes spiritu
Kiitoksia. Huhhuh! *pyyhkii hikeä otsalta* Kyllä arvelinkin, että joku 2000 euroa varmaan menee, mutta kolme tonnia?!? No, en toki vielä heitä kirvestä kaivoon. Kuten sanoit, niitähän voi ostella käytettyinä ja kyllä se siitä, kun vaan säästää.
Hienoja altaita täällä kyllä ihmisillä on, mitä olen noita kuvia katsellut!

Akvaario
Ja Saksasta tilaaminen kannattaa myös. Esim. tuo 2 x 250W HQI valaisin on Saksassa n. 500e, kiveä on jatkuvasti myynnissä "käytettynä" n. 5e/kg hintaan.
Kalojen lisääntyminen akvaariossa on kuitenkin lajikirjo huomioon ottaen aika pientä, vain muutamia lajeja on saatu kasvamaan aina aikuisikään asti. Korallithan ovat sitten luku erikseen.
Altaan saa toimimaan melko pienelläkin panostuksella, jolloin tosin sisällä pidettävä elävä rajoittuu selvästi. Ja mitä enemmän on tekniikkaa ja automatiikkaa (mahdollistaa esim. lomailun ja suuremman kirjon elävää) sitä enemmän kuluu rahaakin.
-Cano-
Kalojen lisääntyminen akvaariossa on kuitenkin lajikirjo huomioon ottaen aika pientä, vain muutamia lajeja on saatu kasvamaan aina aikuisikään asti. Korallithan ovat sitten luku erikseen.
Altaan saa toimimaan melko pienelläkin panostuksella, jolloin tosin sisällä pidettävä elävä rajoittuu selvästi. Ja mitä enemmän on tekniikkaa ja automatiikkaa (mahdollistaa esim. lomailun ja suuremman kirjon elävää) sitä enemmän kuluu rahaakin.
-Cano-
-
- Senior Member
- Viesti:
Ja näppärä käsistään oleva pystyy osan vermeistä tekemään itse, kalkkireaktori, kalkkivesisekoitin, altaan jalusta, ala-allas + durso putkitus. Tai miksei pää-allaskin, vanerisiakin on tehty niin että etulasi on tilattu lasiliikkeestä. No meneehän materiaaleihin tietysti rahaa mutta ainakin osan pystyy tekemään halvemmalla kuin kaupasta uutena ostettuna.
Ja kuten jo sanottiinkin niin tässä harrastuksessa ei ole mihinkään kiire, Suunnitteluun kannattaa käyttää aikaa.
Ja kuten jo sanottiinkin niin tässä harrastuksessa ei ole mihinkään kiire, Suunnitteluun kannattaa käyttää aikaa.
No itselläni on projektin alla itse tehden: Pääallas 600l, jalusta, ala-allas, valaisin 2*400W ja putkisto... jalustaan en ole tuhlannut vielä senttiäkään kun olen saanut lahjoituksena alumiini profiilia, muuten aivan v...n kallista Valaisimen tarvikkeet maksoi 20e plus polttimot... et kait halvallakin voi päästä... Ja lasit 186*57 * 3 kpl 270e lasit on 8+8mm plus kalvo ja karkaistu...