Ajastin monimetalleihin
Valvoja: Moderaattorit
Ajastin monimetalleihin
Mikä ajastin toimii monimetallien kanssa?
Haulla löytyi paljonkin porua asiasta, mutta vastausta ei tuntunut löytyvän.
Eli ajastin jossa ei kärkiä, vaan rele.
Tai vaihtoehtoinen ratkaisu valaisimen ja ajastimen väliin, ettei kärjet jumiudu kiinni. Ei mitään tee-itse-sähköisku patentteja, kiitos.
Haulla löytyi paljonkin porua asiasta, mutta vastausta ei tuntunut löytyvän.
Eli ajastin jossa ei kärkiä, vaan rele.
Tai vaihtoehtoinen ratkaisu valaisimen ja ajastimen väliin, ettei kärjet jumiudu kiinni. Ei mitään tee-itse-sähköisku patentteja, kiitos.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
- Sukupuoli: Mies
ÖÖÖö... siis tavallinen kellokytkin
Mitäs meinaat viritellä? Mulla on ainakin ihan normaali kellokatkaisija. Muutaman euron kampe. En ole koskaan kuullut että siinä pitäisi olla joku erikoinen 

Oulun Akvaarioseura
http://www.oulunakvaarioseura.net/news.php
Re: ÖÖÖö... siis tavallinen kellokytkin
Kokeilehan sitä muutaman euron kampetta kun valoa on hiukkasen enemmän niin kuin meillä täällä meripuolella. 2x400W valoihin asennettu digiajastin toiminut kuin unelma mutta valoa lisättäessa, 1x400W valolle oma analoginen kello ei meinannut alkaa toimia millään. Esim. 50 euron kello poltti kärkensä ensimmäisen vuorokauden jälkeen. Kolmea kelloa yritettiin mutta mikään ei toiminut ennen kuin valaisimessa olleet konkat poistettiin.Jani kirjoitti: Mulla on ainakin ihan normaali kellokatkaisija. Muutaman euron kampe. En ole koskaan kuullut että siinä pitäisi olla joku erikoinen
Syy miksi digikello toimii konkkien kanssa ja analoginen ei niin tämä ei sitten selvinnyt koskaan.

Tämä kaikki vaan tiedoksi siltä varalta jos halpa sälä alkaa piiputtaa.
T5 sinivaloissa (4x54W) on käytössä noita Bilteman kelloja ja 3 olen jo heittänyt mäkeen. Vähän aikaa toimivat ja sitten kaput. Tälläkin hetkellä käytössä oleva kello edistää 45 min. viikossa.
Tavallinen toimii ainakin täällä (ei ole kyllä iso lamppu) ja siinä voi katsoa että ilmoitettu ajastimen maksimi wattimäärä on moninkertainen kerralla syttyvään lamppujen tehoon nähden. Kaksi ajastinta (ja vielä lomittain syttyen) "varmaankin" ratkaisee usean isomman lampun ongelmat. (Mutta jos ei ratkaise, ei sitten ratkaise. Outo uusi juttu korviini tuo. Mutta nuo konkat kertovat jotakin...)
"Yleensä" nuo ajastimet hajoaa muusta syystä, kuten liian ronskisti kiertäen aikaa paikalleen, muovisten pienten hampaiden pyöristyessä. Parempi kun niitä ei yhtään turhaan kiertelekään. Tässä suhteessa ei ole mitään eroa 20 euron mallin tai halvimman välillä.
Halvimmista jotkut ovat erinomaisia. Elexin pakkaama malli on ollut hyvä - kopio kalliimmasta. Siis sellainen, jossa on pistokkeen ympärillä ajastinrengas ja päällä kirkas kansi. Biltemasta en ostaisi ja muuallakin myydään omaa aikaansa kulkevia.
"Yleensä" nuo ajastimet hajoaa muusta syystä, kuten liian ronskisti kiertäen aikaa paikalleen, muovisten pienten hampaiden pyöristyessä. Parempi kun niitä ei yhtään turhaan kiertelekään. Tässä suhteessa ei ole mitään eroa 20 euron mallin tai halvimman välillä.
Halvimmista jotkut ovat erinomaisia. Elexin pakkaama malli on ollut hyvä - kopio kalliimmasta. Siis sellainen, jossa on pistokkeen ympärillä ajastinrengas ja päällä kirkas kansi. Biltemasta en ostaisi ja muuallakin myydään omaa aikaansa kulkevia.

Ei meillä ajastimet toimi. Syttyvät kyllä ajallaan, mutta eivät sammu. Kärjet hitsautuvat kiinni. Tämä siis ainakin thebenissä (n.15e) ja cixi city (n.5e) malleissa. Käytössä 2 kpl 70 W valaisimia.
Tuolla vähän aiempaa jutustelua:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=10781
Pitää ilmeisesti odottaa pari kuukautta, että biltema aukeaa
Tuolla vähän aiempaa jutustelua:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=10781
Pitää ilmeisesti odottaa pari kuukautta, että biltema aukeaa

Täh, tämä olikin minulle uutta... No noista isommista systeemeistä en tiedä, mutta ainakin meillä tuo 2x250w (polttimot syttyvät yhtä aikaa ja yhdellä töpselillä) monimetallivalaisin on toiminut jo useamman vuoden ihan tavallisella halpiskellokytkimellä (jotain biltema/tarjoustalo/anttila -mallia), joka makoilee vielä kyljellään lampun päällä varsin lämpimissä oloissa. Eikä ajastin edes haitallisia määriä edistä/jätätä kuin sähkökatkojen sattuessa.
Ja kaikkiaan on huushollissa nytkin melkein kymmenkunta kellokytkintä erilaisia lamppuja ongelmitta kontrolloimassa, kaikki ihan tavaratalolaatua ja vain yksi joskus välillä lakkoilee jos sitä imuroidessa sattuu kolauttamaan liian lujaa. Kai mulla on sitten vaan käynyt tuuri noita korista poimiessa ja jäänyt ne maanantaikappaleet teille muille... Tai sitten sillä on vaikutusta että minä en ikinä vääntele niitä "väärään" suuntaan vaan vain sinne mihin vastustelematta rullaavat...
Ja kaikkiaan on huushollissa nytkin melkein kymmenkunta kellokytkintä erilaisia lamppuja ongelmitta kontrolloimassa, kaikki ihan tavaratalolaatua ja vain yksi joskus välillä lakkoilee jos sitä imuroidessa sattuu kolauttamaan liian lujaa. Kai mulla on sitten vaan käynyt tuuri noita korista poimiessa ja jäänyt ne maanantaikappaleet teille muille... Tai sitten sillä on vaikutusta että minä en ikinä vääntele niitä "väärään" suuntaan vaan vain sinne mihin vastustelematta rullaavat...

Juuri tällainen ongelma oli minullakin toisen ajastimen kanssa - ei auttanut vaikka kokeiltiin myös tosi kallista versiota. Hämmästyttävintä oli, että valaisimet olivat komponenteiltaan identtisiä mutta kellot erilaiset - siis toinen digi ja toinen analoginen.tuvu kirjoitti:Ei meillä ajastimet toimi. Syttyvät kyllä ajallaan, mutta eivät sammu. Kärjet hitsautuvat kiinni.
Ja se vika diagnosoitiin nimenomaan olevan siinä laitteessa, joka ajastimeen kytketään? Eli ts. ajastin hajosi vasta kun se kytkettiin monimetallilamppuun?Mikael kirjoitti:Juuri tällainen ongelma oli minullakin toisen ajastimen kanssa - ei auttanut vaikka kokeiltiin myös tosi kallista versiota.tuvu kirjoitti:Ei meillä ajastimet toimi. Syttyvät kyllä ajallaan, mutta eivät sammu. Kärjet hitsautuvat kiinni.
// Markus
Aivan näin. Sähköliikkeessä vaihtoivat kellot mukisematta kaksi kertaa (vaikka ei ollut kellon vika - ei tosin tiedetty sitä silloin) ja kolmas (se kallein) on nyt käytössä ja sekin avattiin kerran koska ei ensin suostunut sammuttamaan valoa.fitch kirjoitti:Ja se vika diagnosoitiin nimenomaan olevan siinä laitteessa, joka ajastimeen kytketään? Eli ts. ajastin hajosi vasta kun se kytkettiin monimetallilamppuun?
Kaiketi konkat antoivat jonkinlaisen jännitepiikin kellolle vaikka ympärtääkseni niiden olisi pitänyt toimia juuri päinvastoin. Kun ne kytkettiin pois käytöstä niin ei ongelmia sen jälkeen. Puolitoista vuotta nyt kytkin sytyttänyt ja sammuttanut ja aikansa pitänyt (patterivarmistettu).
Minusta analoginen kello on huomattavasti käytännöllisempi digitaliseen verrattuna helpon säädettävyytensä vuoksi.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
- Sukupuoli: Mies
Ajastimesta vielä
Minulla on n. 15 v vanha ei-digitaalinen ajastinkello. Aiemmissa viesteissä joku mainitsi että pitää olla tarpeeksi tehoa lampuissa, ennenkuin ongelmia syntyy. Minulla on 3x150 W ja syttyvät yhtäaikaa. Lamput kytketty jakorasiaan, joka menee siihen aataminaikuiseen kellokatkaisijaan. Vehje on pelannut kuin junan vessa! Mutta nykyäänhän laatu ei olekkaan niinkuin ennen 

Oulun Akvaarioseura
-
- Senior Member
- Viesti:
Vieläkö Bauhaus myy tätä mallia: http://koti.mbnet.fi/hillybil/Kuvat/Nan ... jastin.jpg
Itselläni 150w lamppu vain kiinni mutta lupaavat 1800w, 8A per pistorasia. Molemmat pistorasiat ohjelmoitavissa erikseen, minuutin kytkentävälillä ja muilla herkuilla.
Itselläni 150w lamppu vain kiinni mutta lupaavat 1800w, 8A per pistorasia. Molemmat pistorasiat ohjelmoitavissa erikseen, minuutin kytkentävälillä ja muilla herkuilla.
Minullakin oli samanlainen ongelma, mut luulin et ostin huonoja ajastimia. Ei tullut mieleenkään et olis lampusta kiinni.
Bauhaussissa kyl vaihtoivat kaks kertaa uuteen, ihmettelivät vain kun ei ennen ollut mitään vikoja ajastimissa ollut. Kolmannel kerral vaihdoin sit vähän kalliimpaan versiooon. Nyt ajastin ollut käytössä melkein puoli vuotta eikä ainakaan vielä ole ollut mitään ongelmii ollut.
Ostaessa ja vaihtaessa ajattelin et vika oli vaan ajastimissa, kun ajastimen maksimi teho oli paljon ennemmän kuin oman lamppuni teho. Tulipahan selvyys mistä ongelmat johtui.
Bauhaussissa kyl vaihtoivat kaks kertaa uuteen, ihmettelivät vain kun ei ennen ollut mitään vikoja ajastimissa ollut. Kolmannel kerral vaihdoin sit vähän kalliimpaan versiooon. Nyt ajastin ollut käytössä melkein puoli vuotta eikä ainakaan vielä ole ollut mitään ongelmii ollut.
Ostaessa ja vaihtaessa ajattelin et vika oli vaan ajastimissa, kun ajastimen maksimi teho oli paljon ennemmän kuin oman lamppuni teho. Tulipahan selvyys mistä ongelmat johtui.
Re: Ajastimesta vielä
Aiemmassa keskustelussa ongelmakohdaksi paikallistettiin monimetallien käynnistyshetki, jolloin jännite kasvaa liian suureksi. Suomen theben support oli kuulemma kertonut, ettei tätä jännitettä kestäviä thebenin normaalia pistorasia-ajastinta vastaavia malleja ole olemassa?Jani kirjoitti:Minulla on n. 15 v vanha ei-digitaalinen ajastinkello. Aiemmissa viesteissä joku mainitsi että pitää olla tarpeeksi tehoa lampuissa, ennenkuin ongelmia syntyy. Minulla on 3x150 W ja syttyvät yhtäaikaa. Lamput kytketty jakorasiaan, joka menee siihen aataminaikuiseen kellokatkaisijaan. Vehje on pelannut kuin junan vessa! Mutta nykyäänhän laatu ei olekkaan niinkuin ennen
Kerrohan jos olet ostamassa uutta ajastinta, niin voin lunastaa sinulta sen antiikkisen ajastimen
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
--
Ja muille; kyllähän ne ajastimet toimivat kaikkien muiden sähkömööpeleiden kanssa. Ei vain ainakaan minun monimetallien

Ehdotuksia toimivista malleista otetaan edelleen vastaan.
Bauhausiin tai biltemaan en juuri nyt ole menossa...
Kahta eri ajastinta olen käyttänyt ja molemmat toimivat hyvin 3x150 W lamppujen kanssa. Aiemmin 4x125 W elohopealamput, eikä niidenkään kanssa mitään ongelmia. Uudempi malli on hankittu n. puoli vuotta sitten Anttilan alekorista vitosella ja hyvin pelittää. Digitaalisia ajastimia en ole kokeillut. Mahtaako tämäkin homma sitten olla tuurista kiinni, kellä toimii kellä ei?
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
OHO, meitsi luuli myös olevansa ajastinten tuhopiste... Voisiko rautalangasta vääntää oikein selkeästi piiloblondille että mikä ajastin olisi kestävä? Noita analogisia on mennyt kolmen 75W monimetallin loppujohdossa rikki vuoden aikana neljä, aina tuo ongelma että sytyttävät valot mutta eivät sammuta (vähän huonompi kuin jos olisi vika olisi toisinpäin, nimim. "levien kuningatar").
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Mekaniikka on joissain laitteissa huono.
Hipaisusta tai jopa ihan itsestään on/off kytkimen valuminen on-asentoon. (Toisissa laitteissa on siis liukukytkin kyljessä, mikä ohittaa kellon.) Toinen on jos syttymis- ja sammumisajan säätö laitetaan pienillä piikkinastoilla kehän reikiin, joita on kaksi riviä, ulompi ja sisempi. Eräässä mallissa oli muoviset mastat ja harmaan värisissä oli nuoli toiseen suuntaan ja valkoisissa toiseen. Siinäkin oli pieni suunnittelun epäloogisuus, kun niillä ei ollut muuta eroa kuin väri ja nuolen suunta ja paikoillaan ollessaan nuoli saattoi näyttää väärään suuntaan. (Olennaista vain oliko piikki ulommassa vai sisemmässä kehässä -> päälle vai pois.)
Lisäksi vielä pyörivän kellokytkimen hammasratasmekaniikka - jospa kello onkin pysähtynyt samalla liian heikkojen muovisten hammaspyörien pettäessä. Kuinka moni on avannut nuo toimimasta lakanneet laitteet ja todennut mistä todella on ollut kyse...
Mielenkiintoinen kysymys olisi kuitenkin mikä rikkoontumisia yhdistää lampun puolella. Edellä kerrotun mukaan näyttäisi ettei monen lampun yhtäaikainen syttyminen korreloi mitenkään tähän. (Kuitenkin on neuvottu niinkin että jokin 3*400W on jo liikaa vaikka ajastimessa lukisi 3500W.) Yhdistääkö rikkoontuvia yhdistelmiä tietty merkki, malli tai sytyttimen ja polttimon yhdistelmä, tietynlainen kondensaattori. HCI-HQI? Tai jokin valmistaja tehnyt tahallaan sellaisen että saa myytyä myös oman ajastinjärjestelmän?
Hipaisusta tai jopa ihan itsestään on/off kytkimen valuminen on-asentoon. (Toisissa laitteissa on siis liukukytkin kyljessä, mikä ohittaa kellon.) Toinen on jos syttymis- ja sammumisajan säätö laitetaan pienillä piikkinastoilla kehän reikiin, joita on kaksi riviä, ulompi ja sisempi. Eräässä mallissa oli muoviset mastat ja harmaan värisissä oli nuoli toiseen suuntaan ja valkoisissa toiseen. Siinäkin oli pieni suunnittelun epäloogisuus, kun niillä ei ollut muuta eroa kuin väri ja nuolen suunta ja paikoillaan ollessaan nuoli saattoi näyttää väärään suuntaan. (Olennaista vain oliko piikki ulommassa vai sisemmässä kehässä -> päälle vai pois.)
Lisäksi vielä pyörivän kellokytkimen hammasratasmekaniikka - jospa kello onkin pysähtynyt samalla liian heikkojen muovisten hammaspyörien pettäessä. Kuinka moni on avannut nuo toimimasta lakanneet laitteet ja todennut mistä todella on ollut kyse...
Mielenkiintoinen kysymys olisi kuitenkin mikä rikkoontumisia yhdistää lampun puolella. Edellä kerrotun mukaan näyttäisi ettei monen lampun yhtäaikainen syttyminen korreloi mitenkään tähän. (Kuitenkin on neuvottu niinkin että jokin 3*400W on jo liikaa vaikka ajastimessa lukisi 3500W.) Yhdistääkö rikkoontuvia yhdistelmiä tietty merkki, malli tai sytyttimen ja polttimon yhdistelmä, tietynlainen kondensaattori. HCI-HQI? Tai jokin valmistaja tehnyt tahallaan sellaisen että saa myytyä myös oman ajastinjärjestelmän?

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit
Heh, kätevänä kaverina avasin tälläsen Cixy City ajastimen, sen jälkeen kun mokoma lakkasi toimimasta. Löysäsin ja irroitin ruuvit mutta kotelo oli silti hieman jäykkä aukeamaan joten lisää voimaa tietysti. Sitten käsissäni oli kellokytkimen puolikkaat ja sylissä oli puolen tusinaa muovisia pienen pieniä hammaspyöriä, jousi ja pari muovista irto-osaa.
Koska avaus tapahtui kaikkien taiteen sääntöjen mukaan ei minulla ollut hajuakaan mistä mikin osa oli irronnut. Hetken pyörittelin palasia käsissäni ja irroitin loputkin osat kotelosta. Yksikään osa ei näyttänyt saaneen fyysisiä vammoja joten eikun kaikki takaisin. Puolisen tuntia pyörittelin osia ja kävin välillä tupakilla, mutta lopulta osat naksahtivat paikalleen ja kansi kiinni. Ajastin on nyt toiminut sen jälkeen muutaman kuukauden moitteetta. Luultavasti kyseessä oli tämä releen kärkien kiinni "hitsautuminen" ja nämä aukesivat itsestään kun käsittelin sitä.
Koska avaus tapahtui kaikkien taiteen sääntöjen mukaan ei minulla ollut hajuakaan mistä mikin osa oli irronnut. Hetken pyörittelin palasia käsissäni ja irroitin loputkin osat kotelosta. Yksikään osa ei näyttänyt saaneen fyysisiä vammoja joten eikun kaikki takaisin. Puolisen tuntia pyörittelin osia ja kävin välillä tupakilla, mutta lopulta osat naksahtivat paikalleen ja kansi kiinni. Ajastin on nyt toiminut sen jälkeen muutaman kuukauden moitteetta. Luultavasti kyseessä oli tämä releen kärkien kiinni "hitsautuminen" ja nämä aukesivat itsestään kun käsittelin sitä.
Sen verran asia jäi kiinnostamaan, että kävin kaverini luona joka on noita ajastimia availlut aika monta. Hänen mielestään toimimattomuuden ainoa syy on mikrokytkin ja se kuinka sen toiminta on ratkaistu. Hän näytti minulle 4 erilaisista ajastinratkaisua.
Toiminnoiltaan oli kahta päätyyppiä eli jousitoimiset kytkimet sekä kelatoimiset kytkimet.
Jousitoimiset on käytössä analogisissa kelloissa joissa yleensä alaspainetuilla nastoilla säädetään virran päälläoloaikaa. Eli nastat painavat kytkimen kärjet kiinni. Kun ajastimen asetusnasta on ylhäällä niin tässä kohtaa kytkimen kärjessä oleva jousi vetää kärjen ulkoasentoon ja virta katkeaa ja samalla valaisin sammuu.
Näitä kärkien ja niiden jousien rakenteita on joitakin erilaisia. Näin itse kaksi erilaista joissa toisessa itse kytkentäkärjen pinta oli asiallisen iso mutta kärjen liikemekanismin nivelkohta oli niin ohut, että kun jännitepiikillinen virta kulki sen lävitse se saattoi hiukan vaurioitua eikä siis sen liike sen jälkeen toiminut kunnolla. Kun tällainen kytkin sitten sulkeutuu hiukan epävarmasti tämän nivelen hiukan heikentyneen toiminnan vuoksi, itse kärki ei sulkeudu 'rivakasti' vaan sen välissä ehtii tapahtua kipinöintiä ja tällainen kärki sitten hitsautuu kiinni.
Toisessa versiossa tämä oli ratkaistu selvästi paremmin ja siinä ei ollut samanlaista vaaraa tämän nivelen vaurioitumiselle.
Kelatoimiset kytkimet on käytösää digiajastimissa. Koska niissä ei ole nokkia jotka painavat kärjet kiinni niin niissä on pieni sähkökela joka vetää kärjen kiinni. Ensimmäisessä versiossa itse kärki toimi jousena ja se palautti itsensä ulkoasentoon kun kelalle virran tulo lakkasi. Toisessa versiossa oli erillinen jousi joka veti kärjen auki asentoon. Tämä on tietysti huomattavasti parempi vaihtoehto koska kuin ensimmäinen koska erillinen kierrejousi ei kuoleudu yhtä helposti kuin esijännitetty jousi/kärkiyhdistelmä.
Miksi sitten ongelmat esiintyvät monimetallivalaisimien yhteydessä? Monimetallipolttimen syttyessä syntyy jännitepiikki sytytyksen yhteydessä (lampun koosta riippumatta eli ei ole suurta eroa onko 70W vai 400W ) ja tämä jännitepiikki sitten hitsaa ajastimen kärkiä kiinni.
Kaverini kertoi, että noita kytkimiä valmistaa vain jokunen valmistaja maailmassa (Kiinassa) ja hyvinkin kalliissa ja hienon näköisessä ajastinkellossa saatta löytyä aivan sama kytkin kuin Bilteman halvassa versiossa.
Liinan mietiskelyt ajastimen yleisen mekaniikan huonoudesta yms. eivät siis vaikuta asiaan mitenkään vaan tämä yksi komponentti eli kytkin ja sen rakenne on ongelman syy.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Toiminnoiltaan oli kahta päätyyppiä eli jousitoimiset kytkimet sekä kelatoimiset kytkimet.
Jousitoimiset on käytössä analogisissa kelloissa joissa yleensä alaspainetuilla nastoilla säädetään virran päälläoloaikaa. Eli nastat painavat kytkimen kärjet kiinni. Kun ajastimen asetusnasta on ylhäällä niin tässä kohtaa kytkimen kärjessä oleva jousi vetää kärjen ulkoasentoon ja virta katkeaa ja samalla valaisin sammuu.
Näitä kärkien ja niiden jousien rakenteita on joitakin erilaisia. Näin itse kaksi erilaista joissa toisessa itse kytkentäkärjen pinta oli asiallisen iso mutta kärjen liikemekanismin nivelkohta oli niin ohut, että kun jännitepiikillinen virta kulki sen lävitse se saattoi hiukan vaurioitua eikä siis sen liike sen jälkeen toiminut kunnolla. Kun tällainen kytkin sitten sulkeutuu hiukan epävarmasti tämän nivelen hiukan heikentyneen toiminnan vuoksi, itse kärki ei sulkeudu 'rivakasti' vaan sen välissä ehtii tapahtua kipinöintiä ja tällainen kärki sitten hitsautuu kiinni.
Toisessa versiossa tämä oli ratkaistu selvästi paremmin ja siinä ei ollut samanlaista vaaraa tämän nivelen vaurioitumiselle.
Kelatoimiset kytkimet on käytösää digiajastimissa. Koska niissä ei ole nokkia jotka painavat kärjet kiinni niin niissä on pieni sähkökela joka vetää kärjen kiinni. Ensimmäisessä versiossa itse kärki toimi jousena ja se palautti itsensä ulkoasentoon kun kelalle virran tulo lakkasi. Toisessa versiossa oli erillinen jousi joka veti kärjen auki asentoon. Tämä on tietysti huomattavasti parempi vaihtoehto koska kuin ensimmäinen koska erillinen kierrejousi ei kuoleudu yhtä helposti kuin esijännitetty jousi/kärkiyhdistelmä.
Miksi sitten ongelmat esiintyvät monimetallivalaisimien yhteydessä? Monimetallipolttimen syttyessä syntyy jännitepiikki sytytyksen yhteydessä (lampun koosta riippumatta eli ei ole suurta eroa onko 70W vai 400W ) ja tämä jännitepiikki sitten hitsaa ajastimen kärkiä kiinni.
Kaverini kertoi, että noita kytkimiä valmistaa vain jokunen valmistaja maailmassa (Kiinassa) ja hyvinkin kalliissa ja hienon näköisessä ajastinkellossa saatta löytyä aivan sama kytkin kuin Bilteman halvassa versiossa.
Liinan mietiskelyt ajastimen yleisen mekaniikan huonoudesta yms. eivät siis vaikuta asiaan mitenkään vaan tämä yksi komponentti eli kytkin ja sen rakenne on ongelman syy.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Cixy City merkkisiä näkyy olevan täälläkin. Toinen on ihan epämääräinen lituskainen malli jossa sivun kellon ohituskytkin liikkuu melkein itsestään, toinen ihan kunnon Theben-kopio.
edit: Kerroin vain kaikkia mahdollisia syitä toimimattomuuteen, mikä näitten kokemusten jaossa voi olla jossain tapauksissa aina mukanakin.
Aika näyttää sitten kauanko tuo kehumani halpismalli toimii. Kehut (ainakin kaksi tähteä=) tulivat nimenomaan mekaniikasta, mutta toki avaamatta laitetta. Eli tuommoisesta tuntumasta, ettei ole kyse ihan vempulasta.
edit: Kerroin vain kaikkia mahdollisia syitä toimimattomuuteen, mikä näitten kokemusten jaossa voi olla jossain tapauksissa aina mukanakin.
Aika näyttää sitten kauanko tuo kehumani halpismalli toimii. Kehut (ainakin kaksi tähteä=) tulivat nimenomaan mekaniikasta, mutta toki avaamatta laitetta. Eli tuommoisesta tuntumasta, ettei ole kyse ihan vempulasta.

Ikävä kyllä hänellä tänään ei ollut kuin nuo kytkinosat tallessa (eikä muistanut mistä ajastimista ne olivat). Oli ottanut niitä talteen näyttääkseen minulle jossakin vaiheessa mikä voi aiheuttaa valon sammumisongelman. Juuri hänen kanssaan taistelimme viime kesänä tuon minun viimeisimmän HQIn ajastimen kanssa.
Kun soitin hänelle kysyäkseni asiasta niin hän kutsui käymään ja kertoi, että hänellä on jotakin 'kättä pidempää' eli nuo erilaiset kytkimet.
Kun soitin hänelle kysyäkseni asiasta niin hän kutsui käymään ja kertoi, että hänellä on jotakin 'kättä pidempää' eli nuo erilaiset kytkimet.