Kääpiöpallokalat ja turveuute

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
1900
Starting Member
Starting Member

Kääpiöpallokalat ja turveuute

Viesti Kirjoittaja 1900 »

Olen äimänä. Olemme hankkineet juuri kääpiöpallokaloja ja nyt kun olen lukenut niiden hoidosta olen ihan ulalla, tarvitsevatko ne turveuutetta vai ei? Osa sanoo juu ja osa ei kirjoita koko turpeesta mitään.
jipi&jou
Starting Member
Starting Member

Re: Kääpiöpallokalat ja turveuute

Viesti Kirjoittaja jipi&jou »

1900 kirjoitti:Olen äimänä. Olemme hankkineet juuri kääpiöpallokaloja ja nyt kun olen lukenut niiden hoidosta olen ihan ulalla, tarvitsevatko ne turveuutetta vai ei? Osa sanoo juu ja osa ei kirjoita koko turpeesta mitään.
Meillä ei altaassa turveuutetta ole, ja ihan hyvin pallot siellä ovat selvinneet. Tiedä häntä olisiko tuosta sitten haittaakaan :? ...

Kirsi
NannaKoo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja NannaKoo »

Minun altaassani välillä sitä on ja välillä ei. Siellä tosin lillii kaksi mangroven kappaletta, jotka osaltaan vähän hapannuttavat vettä. Tämä vesikemia ei tunnu pallokkaita haittaavan. Oma neuvoni (jos ei sen perusteella tule haastetta oikeuteen [;)] )on, että voi laittaa muttei ole pakko.
-Nanna :)
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Ja minun neuvoni on, että kääpiöiden pitkän iän ja kutuhalukkuuden varmistamiseksi on pakko laittaa, mutta elävät ilmankin.

Laji pitää ehdottomasti happamasta vedestä.
Vinkkinä: JBL:n Humolon- tabletit ovat halvin ja varmaan helpoinkin tapa lisätä turvetta. Tarkoitettu lammikoihin, joten paketista riittää piitkään.
Nettikaupoissa n.8€, suomessa jotain päälle kympin paketti riittää 6000 litraan.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
NannaKoo
Junior Member
Junior Member

Tänk juu vinkistä, Pallokala. Muistinkin nyt, että minähän laitan vedenvaihdon yhteydessä c-vitamiinia tankkiin, sehän happamoittaakin varmaan enemmän kuin ne karahkat. Täytyypä katsoa, mitä happamuuksia vitamiinin ja turpeen yhdistelmä antaa (siis ennen tankkiin kaatamista tietty [;)] )
Tuo Humolon-tablettijuttu kuullostaa paljon kivammalta kuin veden kotiin kanto.
Hauskaa viikonloppua!
-Nanna
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

Hei Nanna, kerro sitten empiirisistä tutkimustuloksistasi täälläkin, kiinnostaisi tietää miten paljon c-vitamiini voi arvoja muutella. Itse lisään monivitamiiniliuosta, jonka ei kai pitäisi vaikuttaa vesiarvoihin...
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
NannaKoo
Junior Member
Junior Member

Moi Pallokala!
Tällä hetkellä altaan pH on siinä 6,5 suoraan hanasta c-vitamiinilisäyksellä. C-vitamiinihan on toiselta nimeltään askorbiinihappo. Minä käytän normaaleja ihmistenkin syötäviä 500 mg tabletteja, joista puraisen puolet tai vähän yli, pois, ja loppu tabletti menee satalitraiseen 40-prosenttisessa vedenvaihdossa.

Testit teen liuskoilla, joten mittaustuloksen tarkkuus antaa toivomisen varaa, mutta raportoin lisää, kunhan testejä on tehty. *menossa hakemaan turvetabletteja*

-Nanna

ps. Punapäätetrat lakkasivat oireilemasta (näiden kanssa oli tuntuvia alkuvaikeuksia) c-vitamiinikuurin alettua, ja muutkin tuntuvat voivan mukavasti :D
1900
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja 1900 »

Kiiti tiedoista.

Millä tavalla tuo turve vaikuttaa niiden pallosten elinikään (tai minkä takia).
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

Turveuute vaikuttaa veden pH arvoon, jolloin on mahdollista luoda kaloille lähes samanlaista vettä kuin niillä olisi luonnossa. Kaloilla on lajista riippuen ihanteelliset vesiarvonsa, jossa ne elävät mahdollisimman terveinä. Lisää ja tieteellisempää juttua löydät ainakin Jukka Järven sivuilta.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
NannaKoo
Junior Member
Junior Member

Iik ja ääk!
Vedenvaidon yhteydessä testasin sitten happamuudet c-tabsilla ja turveuutteella. Mittasinpa vielä hanaveden arvon ennen käsittelyä ja yllätyinpä aika lailla.

Meille tuleva hanavesi on valmiiksi alle 6,8, silmämääräisesti liuskatestistä arvioiden jopa 6,5. Siitäpä johtuikin harhakuvitelmani c-vitamiinin happamoittavasta vaikutuksesta. C-vitamiini nimittäin ei vaikuttanut 250mg ämpärilliseen eli 20litraan lisättynä mitään, ainakaan liuskatestissä näkyvää, muutosta. Ja kun se 250 mg on koko akvaan lisättävä määrä, ei todella voida puhua haposta... [:I]

Turveuute taas tietysti happamoitti 20 ml 20litraan lisättynä 6,3een tai vähän alle. En taida enää ostaa liuskatestiä, ihan tarkkuussyistä :roll:

Mutta. C-vitamiini on siis terveellistä ja kalat tykkäävät, mutta jos happamoittaa tarvitsee, niin sitä turveuutetta sitten.

-vesikemisti Nanna
NannaKoo
Junior Member
Junior Member

Jatkanpa tähänkin vanhaan threadiin :D
Tammenlehdet, joita ostin Tikkuhirviöltä tuossa viime viikolla, toimivat kuin unelma. Vedenvaihdon yhteydessä perjantaina otin noin viisi tammenlehteä (eri kokoisia, tankki 100 litraa), kaadoin kuumaa vettä päälle, annoin olla hetken, lisäsin viileää vettä päälle ja kaadoin tankkiin.

PH noin kuudessa, lehdet näyttävät tosi kivoilta ja punapäät punastelevat. Kääpiöpalloja kuduttaa edelleen, vaikka munia ei mistään löydykään.

Väriä tammenlehdistä ei juuri tule, paitsi vähän lämmintä hehkua pohjalle. Joidenkin mielestä varmaan iso plussa. Minusta saisi kyllä värjätä vähän enemmän [;)] joskus vielä taidan eksperimentoida teellä.

Nitraatti nousi, mutta siitä syyttäisin kyllä enemmän ruokintaa ja lannoitusta kuin tammenlehtiä :D

-Nanna
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

Ok, täytynee kokeilla itsekin jos tammia kesällä tulee vastaan...
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”