Tämän viestin tarkoitus on lähinnä julistaa koko maailmalle, että kalan lopettaminen oli kamalaa, enkä halua tehdä sitä enää ikinä!
Mutta minun on myös pakko kysyä, että enhän tuominnut viatonta kalaa kuolemaan? Asia jäi niin kovin vaivaamaan minua.
Aamulla, kun tarkistin, että kaikki ovat kunnossa ja kotona, löysin yhden koirasplatyn pörröisenä huohottamasta vedenpinnasta. Siinä se apaattisesti kellui kaikki suomut pörröllään, eikä edes vastustellut haavittamista. Kaikki muut akvaarion asukkaat olivat reippaita ja normaalin näköisiä ja -oloisia. Kirosin mielessäni tovin viipyvää saksanpakettia, jossa on tulossa vesitestit, eli en voinut nyt katsoa, oliko vedessä jotain vikana. Mutta todellakin, muut platyt näyttivät olevan kunnossa. Hain ja etsin aikani ja diaknosoin tämän itse ((hätäisesti?)) vesipöhöksi ja päätin lopettaa kalan, sillä se selvästi voi todella huonosti.
Enhän murhannut kalaa, joka olisi voinut parantua?
Kuolemaantuomittu platy
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
-
- Member
Muutama platyni on tässä vuosien kuluessa kuollut sen jälkeen kun ovat vastaavalla tavalla ensin "pöhöttyneet", eli eivät ne koskaan siitä ole ainakaan minulla toipuneet. Yksilöt ovat muutenkin ain olleet melkoisen vanhoja. Joten eiköhän se ollut aivan oikein. Mutta samaa mieltä olen kanssasi, se ON aivan kamalaa. Yhden kerran olen onnistunut tekemään sen itse, muutoin laitan aina avomiehen asialle
myönnän vaikka olevani tosi neiti kun en sitä itse voi tehdä, mutta...niin se vain on...

mustamolli
Itsellänikin on ollut pöhötautia sairastava mustamolli. Ostin sen lippulaivan eläinkaupasta, ja ensinmäisten viikkojen aikana se sairastui ja suomut rupesivat törröttämään, siinä sitä sitten yritin hoitaa sitä lääkkeellä mutta ei auttanut, välillä tila parani ja sitten nousi. Sitten yhtenä aamuna ennen kouluun lähtöä löysin sen akvaarion pohjalta. Toinen mustamolleistani on vielä onneksi hengissä