Kiekkojen kasvuvauhti

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Johannavee
Member
Member

Kiekkojen kasvuvauhti

Viesti Kirjoittaja Johannavee »

Minä tässä uuden kiekkoilijan innolla hämmästelen joka päivä kun tulen kotiin, että kylläpä ne taas on kasvaneet ;)

Mutta ihan oikeasti, miten nopeasti kiekonpoikaset keskimäärin teillä kasvavat? Siinä altaan kyljessä mistä nämä ostin luki 4-5 cm. Mutta kyllä näistä isoin pössykkä varmasti on jo 8 cm. Tuntuu, että noihin on tullut reilu sentti mittaa lisää vajaassa kahdessa viikossa! 8O Vai kuvittelenko vain?
tmpitkan
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tmpitkan »

Samaa hämmästellyt minäkin, ja meillä käyneet tutut--kylläpä ne on taas kasvaneet! Ehkä se että on jatkuvasti ruokaa saatavilla ja hyvät olot kasvattaa.
ukormi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ukormi »

Ostin kuuden yksilön parven 30.8.2004. Siinä oli muutama hieman suurempi (n. 5,5cm) ja sitten neljä pienempää (n.4cm). Kuulemma olivat kuitenkin samasta poikueesta. Kolme yksilöä on kasvanut hurjasti suurimman ollessa yli. 10 senttinen. Pienin noista on jotakin 7 senttinen.

Kaikki syövät hyvin ja nuoruusiän arkuuskin alkaa olla poissa. Edelleen tuntuvat kasvavan :D

Ovat tällähetkellä 325 altaassa mutta suurempi allas on jo hakusessa.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Kiekkokala kasvaa kokoa noin kolmeen ikävuoteensa saakka, parhaillaan kiekkokalojen koon ollessa + 20 cm (koiraat) Senjälkeen kun pituus & korkeussenttejä ei enää kerry kala kasvaa sitten vieläkin mutta kasvu on massaa, niska paksunee & massaa tulee muutoinkin koko kroppaan.

Timppa
- Pikkukakkonen on vaihtunut isoon III:seen -
Johannavee
Member
Member

Minkä ikäisiä (noin) tapaavat olla 5-8 cm:n mittaiset kiekot?
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Johannavee kirjoitti:Minkä ikäisiä (noin) tapaavat olla 5-8 cm:n mittaiset kiekot?
Iän arviointi on kun loton pelaamista, hyvissä olosuhteissä kiekkokala kasvaa 5 cm kokoon (poikueen parhaat poikaset) noin 3 kuukaudessa, kun saman poikueen ns pahnanpohjimmaiset saattavat olla suurimpia sisarruksiaan puoletkin pienempiä. Eli kalojesi ikää on tosi vaikea arvioida, ehkä vain se viljelijä jonka kaloista poikaset on tietää kalojesi todellisen iän.

Toinen ääripää, kala (kiekko) voi olla 8 cm kokoisena vaikka 2-2.5 vuotias jos on ollut huonolla hoidolla ja esim liian pienessä akvaariossa.

Olen itse henkilökohtaisesti nähnyt 8 cm kokoisen punaturkoosikiekkokala naaraan jolla oli poikaset kyljillä (näitä poikasia ei ollut montaa) ja omistaja sanoi kalan olevan reilun 2-vuotta vanha. Oli muuten aika koominen näky.
Johannavee
Member
Member

Käsitin, että kalat olisivat peräisin jostain amatzonasin alueen viljelylaitokselta eli herra tiesi...

Isoin kiekoista ei näytä "puhtaalta" ruskealta kiekolta vaan on ilmeisesti punaturkoosin ja ruskean risteytys. Muutenkin kiekot ovat sen näköisiä etten usko niiden kaikkien olevan samasta poikueesta laisinkaan.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Johannavee kirjoitti: Käsitin, että kalat olisivat peräisin jostain amatzonasin alueen viljelylaitokselta eli herra tiesi...
Minä luulen että tuolla alueella ei ole montaakaan kiekkokalojen viljelylaitosta tai on yksi, koko amazonasin alueen joet ja järvet jotka tuottavat villit kiekkokalat meidän hulluimpien akvaristien tarpeisiin jotka ovat valmiita maksamaan kaloistaan hunajamanssikoita, suomeksi simohintoja.
Johannavee kirjoitti:Isoin kiekoista ei näytä "puhtaalta" ruskealta kiekolta vaan on ilmeisesti punaturkoosin ja ruskean risteytys. Muutenkin kiekot ovat sen näköisiä etten usko niiden kaikkien olevan samasta poikueesta laisinkaan.
Puhumme varmasi tällöin viljellyistä kiekkokaloista, kaukoitä on kiekkokaloissakin suurin tuottajamaa, siellä on ihanteelliset lämpöolosuhteet varsinkin kiekkokaloja & näiden kasvatusta ajatellen eikä työvoimakaan maksa juuri mitään. Eri värimuodot kiekkokaloista risteytyvät kyllä keskenään. Jos kiekkokalat ovat eri poikueista ja vieläpä eri viljelijöiden tuotoksia ei niiden ikää voi kun arvailla.
Johannavee
Member
Member

TiHe kirjoitti:Minä luulen että tuolla alueella ei ole montaakaan kiekkokalojen viljelylaitosta tai on yksi, koko amazonasin alueen joet ja järvet jotka tuottavat villit kiekkokalat meidän hulluimpien akvaristien tarpeisiin jotka ovat valmiita maksamaan kaloistaan hunajamanssikoita, suomeksi simohintoja.
Hei,
Kyllä on tämä yksi tukku, josta tuonne kauppaan tulee kaloja: http://discus.ms/about.asp, sekä suoraan luonnosta pyydystettyjä eri lajeja, myös kiekkoja, ja viljeltyjä. Luonnosta pyydystetyt kiekot eivät ole kovin kalliita. Noin 13-15 cm:n luonnokiekko (perusruskea) maksaa vain 37 euroa tuossa kaupassa. Isommat, 20 cm:n mittaiset luonnonkiekot sitten jo hipovat väriloistossaan 70 euron rajaa! Tämä kauppa ei tuo kaukoidästä mitään kaloja, sanoivat, että kalojen kuolleisuus on sieltä tuoden liian suuri. Jalostetut kiekot liikkuvat 30-80 euron välillä.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Johannavee kirjoitti:Hei,
Kyllä on tämä yksi tukku, josta tuonne kauppaan tulee kaloja: http://discus.ms/about.asp, sekä suoraan luonnosta pyydystettyjä eri lajeja, myös kiekkoja, ja viljeltyjä. Luonnosta pyydystetyt kiekot eivät ole kovin kalliita. Noin 13-15 cm:n luonnokiekko (perusruskea) maksaa vain 37 euroa tuossa kaupassa. Isommat, 20 cm:n mittaiset luonnonkiekot sitten jo hipovat väriloistossaan 70 euron rajaa! Tämä kauppa ei tuo kaukoidästä mitään kaloja, sanoivat, että kalojen kuolleisuus on sieltä tuoden liian suuri. Jalostetut kiekot liikkuvat 30-80 euron välillä.
No joo käsitin asian hiukan väärin, tuon paikan nimi jonka linkitit on Amazon Akvarium

Mitä villien luonnostapyydettyjen kiekkokalojen hintaan tulee ei me täällä peräpohjolassa hienoimpia edes nähdä kun markkinat & ostovoima ovat USA:ssa & Japanissa. Siellä vannoutuneet kiekkokalaharrastajat ovat hiennoimmista villeistä pyydystetyistä kiekoista valmiita maksamaan 1000 $ ylöspäin

Ruskea kiekkokala on villeistä pyydystetyistä kiekkokaloista helpoin saada akvaario oloissa lisääntymään sekä on suhteellisen yleinen värimuoto luonnossa. Siksi sen hintakin on ns villinä kiekkokalana kohdallaan.
jorge13
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja jorge13 »

tässä kuva kiekosta. joka on n. 2-vuotias, mutta jäänyt pieneksi.
Kuva
Kiekko on ollut minulla n. 1 1/2 vuotta, ja eipä sinä aikana ole juuri kasvanut. Kiekko syö ja liikkuu muun porukan mukana,
ja on juuri se kiekko, jotta kaikki hätyyttelevät jonkin verran.
Alla pikkukiekko ja takana n. vuoden vanhempi "normaali" kasvuinen kiekko.
Kuva
Johannavee
Member
Member

Tämä kauppias esitteli ylpeänä villejä, kahta valtavaa kiekkoa, joissa oli myös häikäisevän kaunista (ei räikeää, kuten jalostetuilla) kuviointia pinnassa ja sanoi, että niillä pitäisi oikeasti olla kaksinkertainen hinta, tai vähintään 120 euroa kappale, mutta kun ne eivät mene kaupaksi. Täällä suositaan oransseja, sinisiä ja sen tyylisiä jalostettuja kiekkoja harrastajien toimesta. Niiden hintakin on sitten suhteessa korkeampi kuin tavallisten ruskeiden. Minä pidän näistä luonnollisista :) .

Noi 2 isoa VF kiekkoa olivat kyllä upeimmat kiekot, mitä olen koskaan nähnyt. Ja isoimmat. No, minun rahapussini venyi joten kuten näihin 20 euron hintaisiin pieniin kavereihin. Nekin maksaisivat tukussa puolet vähemmän, kauppiaan täytyy vetää välistä :| . Mutta kyllä ne siitä kasvavat varmasti :D ! Hyvin ne jo voivat alun yskimisen jälkeen. Pienin vain oli syömättä ekan viikon niin se jäi noita lihavampia kiekkoja jälkeen selvästi heti kasvussa. Saas nähdä jaksaako se pitää puoliaan loppupeleissä, vaikka nyt jo tervehtyy kovaa vauhtia muuten. Kiekot ottavat kovasti nyt tässä vaiheessa yhteen kun koti on jo tullut tutuksi ja sapuskaa riittää.
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Misu »

TiHe kirjoitti:Toinen ääripää, kala (kiekko) voi olla 8 cm kokoisena vaikka 2-2.5 vuotias jos on ollut huonolla hoidolla ja esim liian pienessä akvaariossa.
Minulla on n. 5 cm kokoinen kiekko, joka on suurinpiirtein vuoden tai hieman alle. Minä itse olen ruokkinut monipuolisesti kaloja enkä pitänyt liian pienessä altaassa. Kiekko ei ole juuri tainnut minulla ollessa kasvaa lainkaan, ostettu toukokuussa -04. Joko se on alunalkaen ollut joku "surkimus" tai sitten alkuajan Flubenol-kuuri on aiheuttanut sille joitain vaurioita, kuten ehkä toiselle hieman isommalle, mutta luurankomaiselle ja normaalia pienemmälle kiekolle. Se on kuitenkin varsin vireä ja hyvin voiva kala (ja myös se laiha on), joten en tee toimenpiteitä heidän vuokseen vaan annan olla ja nauttia elämisestä. Toivottavasti nauttivat. :|
Johannavee
Member
Member

Missäköhän vaiheessa kalat olisi siirrettävä isompaan altaaseen ettei kasvu tyrehdy? Nykyinen 312 litrainen välttää ihan hyvin toistaiseksi, mutta entäpä puolen vuoden päästä?

Harkitsen jo tässä muutenkin vakavasti 222 litraiseni, johon innostuin ottamaan poistamieni kalojen (5 partista->uudelle omistajalle ja 8 sterbaita->kiekkoakvaan) tilalle pikku lehtareita, isompaan vaihtamista pikapuoliin. Aikamoinen homma, mutta siinähän se joku viikonloppu mukavasti vierähtää :mrgreen:. Akvaariopöydälle kun mahtuu lisää vettä rutkasti, tuli sen verran jämerä aikanaan rakennettua :roll:
jouniv
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jouniv »

Johanna, linkittämäsi firman varastossa ei ainakaan tällä hetkellä ollut muita kuin viljeltyjä kiekkoja.
kv-setä
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kv-setä »

Joku päivitteli kiekkojen hintoja.
Kyllä ei Suomessa makseta kiekoista juuri mitään verrattuna Keski-Euroopan sekä muiille markkinoille. Ne jotka ovat viljelleet kiekkoja Suomessa tietävät että lopussa ei seiso kiitos. Nippa nappa saa poikasista omat pois jos ei laske jokapäiväiselle työlle hintaa.
Ainoa ilo viljelyssä on onnistumisen tunne, ettei poikasista kuole yli 50% ensimmäisen kuukauden aikana. Jos näin on, saattaa nähdä aiemmista sukupolvista eri värivariaatioita , mihin esi-isät ovat geeninsä antaneet.
Jos pitäisi tienata tällä harrastuksella Suomessa, tekisin jotain muuta.

-kari-
kimmoks67
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kimmoks67 »

Terve kaikki,

Tässä omat kokemukset kasvuvauhdista.

Noin viidessä kuukaudessa 2-euroisen kokoiset ovat kasvaneet ruumiiltaan n. kaksinkertaiseksi. Minulla on myös aikuisina ostettuja, joista yksi naaras on kasvanut vuodessa selvästi (useita senttejä lisää halkaisijaa).

T. KS
"Kyllä pH on saatava nollaan!"
Johannavee
Member
Member

Ei niin, mutta tuo kauppa, josta kalat ostin on voinut tilata omat vilinsä muistakin tukuista. Näitä villien kiekkojen maahantuojia/tukkuja on täällä muitakin.
mirkka
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mirkka »

Voiko "pieneksi jäänyt" kiekko vielä kasvaa hyvällä hoidolla ja ruokinnalla?

Minulla on kuuden porukassa yksi kala joka on ollut meillä jo n. 2 vuotta, ja alkuajan tietämättäni hoidin kahta ostamaani kiekonpoikasta täysin väärin, liian alhaisessa lämpötilassa jne. Toinen näistä onnettomista kuoli, mutta toinen porskuttaa edelleen vaikka kokoa onkin kertynyt vain ehkä sellainen 7 cm. Sillä on suhteessa erikoisen iso pää ja silmät. Kala on kuitenkin terveen oloinen, syö muiden mukana eikä ole mitenkään pahasti päähänpotkitun asemassa, kaksi isointa kuluttavat aggressionsa tökkimällä toisiaan ja keskimmäiset keskittyvät kutupuuhiin ja syömiseen. En haluaisi lopettaakaan tätä kovia kokenutta pikkuista, mutta onko sillä mitään tulevaisuutta jos muut kasvavat kolme kertaa sen kokoisiksi...?
skare
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja skare »

mirkka kirjoitti:Voiko "pieneksi jäänyt" kiekko vielä kasvaa hyvällä hoidolla ja ruokinnalla?

Minulla on kuuden porukassa yksi kala joka on ollut meillä jo n. 2 vuotta, ja alkuajan tietämättäni hoidin kahta ostamaani kiekonpoikasta täysin väärin, liian alhaisessa lämpötilassa jne. Toinen näistä onnettomista kuoli, mutta toinen porskuttaa edelleen vaikka kokoa onkin kertynyt vain ehkä sellainen 7 cm. Sillä on suhteessa erikoisen iso pää ja silmät. Kala on kuitenkin terveen oloinen, syö muiden mukana eikä ole mitenkään pahasti päähänpotkitun asemassa, kaksi isointa kuluttavat aggressionsa tökkimällä toisiaan ja keskimmäiset keskittyvät kutupuuhiin ja syömiseen. En haluaisi lopettaakaan tätä kovia kokenutta pikkuista, mutta onko sillä mitään tulevaisuutta jos muut kasvavat kolme kertaa sen kokoisiksi...?

Kyllä voi. Meille on parikin kertaa tullut/lahjoitettu pieniksi jääneitä kiekkoja, jotka ovat kasvaneet reippaasti päästyään isoon altaaseen loiskuurin ja parin kuukauden tehosyötön (karanteenissa) jälkeen.
kantarelli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kantarelli »

Olen lukenut kiekkofoorumilta (simplydiscus), ettei kitukasvuisia voi saada kasvamaan. Itsellänikin ainakin kaksi tällaista kalaa. On se kurjaa katseltavaa.
rullarapu
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja rullarapu »

Minä se kerran menin pelastamaan eräästä akvaarioliikkeestä kiekkoja, jotka oli melkoisen pieniä, laihoja ja muikkumaisia vartaloltaan... (mietin että olenko ehkä vähän turhan hyväntahtoinen kun niitä rääpäleitä pelastamaan rupesin... [:I] [:I] mutta halusin ainakin varmistaa ettei ne joudu tapetuksi kun ei kukaan muukaan niitä huolinut!!)

Kaksi heikointa/pienintä sittemmin kuoli, mutta loput kaksi niistä uiskentelee tyytyväisenä altaassani tänäkin päivänä, komeita väreiltään ja pulskia vartaloltaan, muikkumaisuus kadonnut IHAN tyystin (luulisi jopa eri kaloiksi) mutta sellaisia kääpiöitä ne ovat edelleen, sanotaanko että sellaisia kahdeksansenttisiä... Tyytyväisiä tuntuvat siitä huolimatta olevan, näinpä jopa toisen niistä ajelevan isompiaan kovaa kyytiä altaan päästä päähän! 8-)
Ex-kiekkoilija...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”