Perhoskala
Valvoja: Moderaattorit
Perhoskala
Onko kenelläkään kokemusta perhoskalasta...näin tämmöisen yhdessä eläinkaupassa ja ihastuin heti outoon mutta sievään vesseliin
. Sopiiko kiekkojen kanssa? kuulema on aika rauhallinen.

Ei avoimeen akvaarioon (hyppii) eikä pienien kalojen seuraan, koska suukki on melkoinen lastiruuma. Ei tykkää kovasta pintavirtauksesta, ja jos kiekoilla pitää kansilaseja niin pinnan olisi hyvä pysyä kunnolla liikkeessä veden hapekkuuden takaamiseksi. Ei kuitenkaan ihan mahdoton yhdistelmä välttämättä...
http://www.fishinthe.net/html/fishguide ... 0&nl=&nt=1
En tiiä toimiiko mutta sain jonkunlaista tietoa. Pienimmät kalat akvaariossani ovat perhoskirjoahvenet ei kai se nyt niitä syö
Entäs piikkisilmät ovat noin 10cm syökö se niitä tai lasimonneja? Ei kai nyt sentään samankokoista kalaa syö?
En tiiä toimiiko mutta sain jonkunlaista tietoa. Pienimmät kalat akvaariossani ovat perhoskirjoahvenet ei kai se nyt niitä syö

Perhoskala elää ja saalistaa lähinnä pinnalla, joten tuskinpa pohjalla viihtyvät piikkisilmät tai keskivedessä uivat suurehkot lasimonnitkaan ovat vaarassa. Mainitsemistasi kaloista tuskin yksikään joutuu perhosen ruokalistalle, suurin ongelma onkin sitten varmasti virtauksen järjestely niin että vesi pysyy hapekkaana mutta perhoselle jää suvantopaikkoja.
Itselläni tällä hetkellä perhoskaloja 2 kpl ja kiekkoja. Joskin kiekot ovat olleet vasta reilun viikon. Perhoset ovat ollet varmaan vuoden verran.
Mielestäni aivan ihania kaloja, joskin enimmäkseen möllöttää paikallaan paitsi ruoka-aikaan lähtevät vaeltaa pitkin pintaa. Mun akvassa on takalasi, mutta edessä ei (joskin siinä on lamppu) ja sitten pidän veden pintaa pikkaisen alempana, että vaikka perhoset vähän hyppisikin, niin pikkuloikista eivät lasiin/lamppuun kolahda.
Pintavedenkiertoa kyllä on, mutta olen yrittänyt suunnata sen sivulaseja vasten. Rauhallisina kaloina mielestäni kyllä sopivat kiekkojen kanssa..
mutta tämä siis vain minun mielipiteeni..
Mielestäni aivan ihania kaloja, joskin enimmäkseen möllöttää paikallaan paitsi ruoka-aikaan lähtevät vaeltaa pitkin pintaa. Mun akvassa on takalasi, mutta edessä ei (joskin siinä on lamppu) ja sitten pidän veden pintaa pikkaisen alempana, että vaikka perhoset vähän hyppisikin, niin pikkuloikista eivät lasiin/lamppuun kolahda.
Pintavedenkiertoa kyllä on, mutta olen yrittänyt suunnata sen sivulaseja vasten. Rauhallisina kaloina mielestäni kyllä sopivat kiekkojen kanssa..
mutta tämä siis vain minun mielipiteeni..

Mulla kans on yks perhonen 300l altaassa. Aivan ihana otus, saanut lempinimen elukka kun kaikki vieraat sitä aina kauhistelee
Akvaariossa on vain noin 2/3 tilavuudesta vettä, (vanha kilppariakva, lasit ei kestä) joten elukka saa hyppiä vähän reilumminkin, mitä se kyllä varsinkin öisin harrastaa ahkerasti. Pienimmät kalat akvassa on mustaneontetroja, joista yksi kerran erehtyi uimaan liian läheltä perhosen suuta, ja silloin meinas käydä huonosti, mutta ehti pois alta. Muita ongelmia ei ole ollut. Niin ja hintaa epelillä oli 10e

Niin, siis etulasina käsitän sen lasin jonka läpi akvaarion elämää yleensä tarkkaillaan
Lisäksi noissa lasilaatikoissa on kiinteinä sivu- ja takalasit, ja päällä on sitten irralliset kansilasit. Turhaa jauhantaa, kun kuitenkin ymmärsin jo ekalla kerralla mitä Lea tarkoitti 
Edit: on niissä kiinteänä muuten se pohjalasikin kyllä..

Edit: on niissä kiinteänä muuten se pohjalasikin kyllä..