Kalanpoikasten kasvatus

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
nannu
Member
Member

Kalanpoikasten kasvatus

Viesti Kirjoittaja nannu »

Hei,
kalojen kudettaminen on alkanut kiinnostamaan ja kutu/poikasakvaarion laittaminen on suunnitteilla. Millaisia kokemuksia teillä on kudettamisesta ja poikasten kasvattamisesta noin yleensä? Nouseeko stressikäyrä [;)]

Kysyisin myös, millaista vauhtia eri lajien poikaset ovat teillä kehittyneet erillisissä poikasakvaarioissa/seura-akvaarioissa? Tämä tietenkin vaihtelee ruokinnan ja yksilöidenkin mukaan, mutta olisi mukava saada jotain osviittaa eri kaloista mm:

- tetrat (esim kerritetra)
- särkikalat (seeprakalat, kiilakyljet=onko joku onnistunut?)
- synnyttävät hammaskarpit (platyt, miekkikset, miljoonakalat)
- monniset (esim. täplämonniset)
- partamonni

Itselläni on partamonnin kahden kuukauden ikäisiä poikasia seura-akvaariossa ja tuntuvat kasvavan todella hitaasti, vaikka yritän "täsmäruokkia" niitä. Nopeamminhan ne varmaankin kasvaisivat poikasakvaariossa.

Kiitoksia vastauksista etukäteen.
Paula Luotola
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Paula Luotola »

Enpä kauheasti noitten kalojen osalta osaa avittaa, kun itsellä on aina vaan nuo affenet lähellä sydäntä. Kiilakyljestä sen verran viimeisiltä vuosilta havaintoja, että kutee kyllä, ja poikasten kasvatuksessa ei varmaan sen kummempia onkelmia ole. Se vaan, että ruumiinmuotonsa ja värityksensä vuoksi (esim. barbeihin verrattuna) kutuvalmius on mielestäni hankalasti havaittavissa, itse ainakin yleensä huomaan tilanteen vasta kun kutu on täydessä käynnissä tai kun mäti on jo paremmissa suissa. En kyllä ole noita yrittänytkään kudettaa, ja varmaan jos sen ottaisi asiakseen, voisi huomatakin ajoissa :mrgreen: .

Stressikäyrä ei itselläni ainakaan ole noussut, itse asiassa tapahtuma kaikkineen on ehkä sitä tyydyttävintä osaa akvaarioharrastuksesta, jotenkin sitä tuntee onnistuneensa oikeanlaisen elinympäristön luomisessa. Ja täytyy myös pitää mielessä, että luonnon oloissa poikasista selviytyy murto-osa, ja akvaariossakin hyvälläkin hoidolla aina karsiutuu, ja kuuluukin karsiutua joku osa poikasista.

Kasvuvauhdista en osaa kummempia sanoa, jostain muistan joskus lukeneeni, että hitaammin kasvavat kalat olisivat pitkäikäisempiä... Saattaa kyllä olla legendaakin, tuskinpa tuota kukaan on varsinaisesti tutkinut!
Anza
Member
Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anza »

Minulla ovat lisääntyneet miljoonakalat joskus vuonna miekka ja kilpi - kelläpä ei olisi ;).
Ainoa laji jota olen oikein viljelemällä viljellyt, on pikkukiilakyljet. Laji ei ole aivan sieltä helpoimmasta päästä, mutta kun vesiarvot ovat ok, kaloille on järjestetty oma kutuakvaario ja sopiva pariskunta löytyy, niin kutevat helposti. Näillä kutuvalmiuden huomaa yksinkertaisesti siitä, että naaraat alkavat pullistua oikein kunnolla mädistä. Minulla naaraat kutivat jopa seura-akvaariossa yksistään ollessaan tarpeeksi pulleita. Kun pariskunta kerran on kutemisen makuun päässyt, niin kutevat helposti toistekin.
Lisäksi minulla on seura-akvaariossa kuteneet avainkirjoahvenet. Kutu kesti pari päivää ja erittäin aggressiivisesta vartioimisesta huolimatta hävisi sitten yöllä - olisikohan kokematon pari itse napsinut kudun suihinsa. Sitten pari päivää sitten kutivat kiekkokalat, mutta koska en ole mitenkään erityisesti yrittänyt kudettaa niitä (ei sopivaa kutuakvaariota ja muutto edessä) niin seura-akvaariossa kutu kesti tunnin ja meni erittäin nälkäisen haarniskamonnin suuhun huolimatta siitä, että kiekot _yrittivät_ kutuaan puolustaa.

Viljely on mielenkiintoista ja haasteellista puuhaa, tosin on se myös sen verran aikaa vievää ja rassaavaa kaikkine artemian kasvatuksineen, veden vaihtoineen ym. ym. että itse en puuhaan ryhdy aivan usein. Sitten vasta kun "uusien" kalojen kuteminen saa innostumaan ja kultaa muistot edellisen poikueen kasvatuksen vaivasta :).
Sugar
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sugar »

noita miljoonakaloja tulee jatkuvalla syötöllä, vaikken tee mitään niiden poikasten hyväks... Nyt näyttää yksi platyn poikanenkin säilyneen hengissä jo kolmatta viikkoa.. Täytyis varmaan vaihtaa joihinkin vaativampiin kaloihin, joiden kutemisessa olisi edes vähän enemmän haastetta... :D
Neverlate
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Neverlate »

Mäkin olisin kiinnostunut tuon kerritetran kudettamisesta.. Hyttysentoukkien antaminen voisi vissiin innostaa kutemaan? Ja jaavansammal olis vissiin mieluinen kutupaikka? Kertokaa lisää tietämättömälle! :mrgreen:
janecky
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja janecky »

Platyjen kasvatus on lähellä sydäntä koska siinä useimmiten onnistuu. Syntyvät ja kasvavat lähes itsekseen. Pohjalla Jaavansammalta jonka piilossa viettävät ensimmäisen kuukauden. Kokoa centti per kuukausi -> 3-4 kk iässä vien akvaarioliikkeeseen ellei joku ota suoraan.
"Ostetaan sit rapuja, ja juksataan mummolle ettei meillä ole haavia, niin se ei voi syödä niitä" SANNA 4-v
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”