Akvaarioliikkeet ja karanteenissa kuolleiden korvaaminen
Valvoja: Moderaattorit
Akvaarioliikkeet ja karanteenissa kuolleiden korvaaminen
Ostin eilen uusia kaloja (helmirihmoja, partisvauva 4cm ja aikuinen leväbarbi) ja sijoitin ne karanteeniin. Jo illalla levis käyttäytyi omituisesti, eikä partista juuri näkynyt. Tullessani iltapäivällä koulusta monni ja leväbarbi olivat kuolleet. Helmirihmat ainakin toistaiseksi hengissä. Partiksen maha oli kuopalla, mutta leviksessä ei näkynyt mitään vikaa. Vesiarvot: nitriitti 0, nitraatti samoin, pH 7, sisustuksena 54-litraisessa altaassa pieni moottorisuodatin ja muovikasvi, allas täytetty toissapäivänä. Soitin liikkeeseen ja sanoivat etteivät korvaa, koska "heiltä ei ole tippunut yhtään kyseistä kalaa".
EELA ja kuluttajaneuvonta ovat jo kiinni ja viikonloppu alkamassa, joten onko mitään tehtävissä? Kuinka akvaarioliikkeet yleensä menettelevät vastaavissa tilanteissa?
Kokeilin etsiä juttua jo haulla, mutta ei tärpännyt. En oikein keksinyt hakusanayhdistelmää.
EELA ja kuluttajaneuvonta ovat jo kiinni ja viikonloppu alkamassa, joten onko mitään tehtävissä? Kuinka akvaarioliikkeet yleensä menettelevät vastaavissa tilanteissa?
Kokeilin etsiä juttua jo haulla, mutta ei tärpännyt. En oikein keksinyt hakusanayhdistelmää.
Rottweiler - probably the best breed in the world
Kuluttajaviranomaiseen voi toki ottaa yhteyttä, mutta luulisin että aika vaikeaa on todistaa kalojen olleen "viallisia" liikkeestä lähtiessä. Liike todennäköisesti vetoaa siihen, että kalat ovat saaneet kylmää kuljetuksen aikana tai jotain...
Yleisestä käytännöstä en tiedä, mutta itse ostan kalani Helsingin Akvaariokeskuksesta ja ainakin he kantavat vastuunsa kalojen terveydestä senkin jälkeen kun kalapussi on kannettu liikkeen kynnyksen yli.
Yleisestä käytännöstä en tiedä, mutta itse ostan kalani Helsingin Akvaariokeskuksesta ja ainakin he kantavat vastuunsa kalojen terveydestä senkin jälkeen kun kalapussi on kannettu liikkeen kynnyksen yli.
Mistä Kuopiolaisesta liikkeestä ostit kalat? (saa kai täällä liikkeiden nimiä mainita)
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"
http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
TeePapu, otan osaa kalojesi pois uiskenteluun
. En osaa sanoa yleistä kantaa akvaariokaupoista. Mutta elintarvikealan ammattilaisena sanon, että kauppias kantaa vastuun kohtuullisen ajan sisällä tapahtuneessa tuoteviasta. Eli nyt kannattaisi soittaa liikkeeseen (yritä etsiä myös kuitti, mutta jos sitä ei löydy niin maailman ei pitäisi siihen kaatua) ja kysy miten he haluavat toimia. Jos heillä on asiakaspalvelu kohdallaan niin kantavat vastuun. Mutta nyrkkisääntö on, että käyttäydy asiallisesti ja mitä nopeammin sen paremmin koska näin eivät voi vedota juuri näihin matkalla kylmettyneihin kaloihin.
Tsemppiä! Uskon, että lopussa kiitos ja anteeksipyyntö seisoo!

Tsemppiä! Uskon, että lopussa kiitos ja anteeksipyyntö seisoo!
Kuopion akvaarioliikkeestä ostin. Tähän mennessä olen ollut tyytyväinen heiltä ostamiini kaloihin ja olen ollut luottavainen sen suhteen, että ongelmatapauksissa tulisivat vastaan, etenkin kun olen heillä vakioasiakkaana pyörinyt yli 10 vuotta.
Ja soitin jo liikkeeseen kalojen kuoltua, mutta perustelu olla korvaamatta oli siis se, ettei heiltä ole leväbarbeja tai partamonneja kuollut sinä päivänä.
Edelleen ovat kalaset jääkaapissa.
Kuinka itse menettelisitte? Antaisitte olla, vaihtaisitte kauppaa vai jatkaisitte yritystä saada korvausta?
Ja soitin jo liikkeeseen kalojen kuoltua, mutta perustelu olla korvaamatta oli siis se, ettei heiltä ole leväbarbeja tai partamonneja kuollut sinä päivänä.
Edelleen ovat kalaset jääkaapissa.
Kuinka itse menettelisitte? Antaisitte olla, vaihtaisitte kauppaa vai jatkaisitte yritystä saada korvausta?
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Mielenkiintoinen perustelu. Sinä päivänä. On mielestäni eri asia se, että heillä olleet kalat ovat sen päivän säilyneet hengissä, kuin se että ostamasi kalat eivät ole kestäneet kuljetusta. Varsinkin jos kalat ovat kaikkien taiteen sääntöjen mukaisesti kypsään ja "puhtaaseen"(?) karanteeniin laitettu. -Harvat kaupat nimittäin edes suosittelevat mitään muuta kuin pussikaranteenia (todennäköisesti syystä että pääsevät pesemään kätensä kalojen sairastumisesta tai kuolemisesta jos kalat on vain pulautettu pääaltaaseenTeePapu kirjoitti:Ja soitin jo liikkeeseen kalojen kuoltua, mutta perustelu olla korvaamatta oli siis se, ettei heiltä ole leväbarbeja tai partamonneja kuollut sinä päivänä.

Todennäköisesti vaihtaisin kauppaa. Kysehän ei varsinaisesti ole mistään suuresta rahasummasta, mutta ihan periaatteestaTeePapu kirjoitti:Kuinka itse menettelisitte? Antaisitte olla, vaihtaisitte kauppaa vai jatkaisitte yritystä saada korvausta?
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
"Ja soitin jo liikkeeseen kalojen kuoltua, mutta perustelu olla korvaamatta oli siis se, ettei heiltä ole leväbarbeja tai partamonneja kuollut sinä päivänä." TeePapu
Hei, kuten jo aikaisemmin sanoin, jos heillä on asiakaspalvelu kohdaallaan he korvaavat mukisematta.
Nyt pistää kiukuksi! He vastaavat tuotteensa laadusta! Jos olet toiminut kaikkien taiteensääntöjen mukaisesti ja he ovat pakanneet tavarat oikein, on fisuparoilla ollut jo ongelmia jotka eivät liity sinuun ja näin liike on korvausvelvollinen.
Akvaarioliikkeet ovat usein yksityisiä (näin ainakin olen olettanut). Jututitko "kauppiasta"? Älä anna periksi! Nyt on jo ihan periaatekysymys. Asiakas on aina heikompi osapuoli kaupanteossa. Jututa Kauppiasta ja soita maanantaina kuluttajansuojaan. Onhan heillä nettisivuillakin paljon informaatiota, mutta parempi on kun selittää henkilölle.
On kyllä kumma. Kun ajattelee, että olisit ostanut maitopurkin, auton, kirjahyllyn tai koiran niin jos näihin tulee ongelma kun pääset kotiin niin kyllä kauppias on korvausvelvollinen! Mrrr!
TAISTELE!!! Ja sitten vaihda liikettä! Luottamus mennyt!
Hei, kuten jo aikaisemmin sanoin, jos heillä on asiakaspalvelu kohdaallaan he korvaavat mukisematta.
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Akvaarioliikkeet ovat usein yksityisiä (näin ainakin olen olettanut). Jututitko "kauppiasta"? Älä anna periksi! Nyt on jo ihan periaatekysymys. Asiakas on aina heikompi osapuoli kaupanteossa. Jututa Kauppiasta ja soita maanantaina kuluttajansuojaan. Onhan heillä nettisivuillakin paljon informaatiota, mutta parempi on kun selittää henkilölle.
On kyllä kumma. Kun ajattelee, että olisit ostanut maitopurkin, auton, kirjahyllyn tai koiran niin jos näihin tulee ongelma kun pääset kotiin niin kyllä kauppias on korvausvelvollinen! Mrrr!

TAISTELE!!! Ja sitten vaihda liikettä! Luottamus mennyt!
No juu, tuota en tullut ajatelleeksi. Meillä on tietysti täällä valinnanvaraa, mutta asiakas on kuningas missä tahansa päin maata. Näin ainakin itse uskon alanammattilaisena.JJVi kirjoitti: Ehkä pääkaupunkiseutua lukuunottamatta ei ehkä kannata alkaa hirveästi rähisemään, kun tuota valinnanvaraa ei hirveästi ole...
Aika harva tauti kuitenkaan tappaa kalaa tuolla tavalla yht'äkkiä ja vieläpä ilman mitään selviä ulkoisia merkkejä.
Oliko altaassa lämmitin?
Onko varmaa että lämmitin toimi eikä nostanut lämpötilaa johonkin yli 30 asteen?
Koska tuo nitriitti mitattiin? Ennen vai jälkeen kalojen kuolemisen?
Oliko karanteenissa hiekkapohja?
Oliko suodatin kypsytetty pääaltaassa?
Oliko vesi pääaltaasta?
Oliko altaassa hyvä ilmastus?
Tähänhän se karanteeni perustuu, vähänkään huonokuntoiset kalat eivät kestä huonoissa oloissa karanteeraamista, vaan kuolevat ennenkuin pääsevät pääaltaaseen.
Oliko altaassa lämmitin?
Onko varmaa että lämmitin toimi eikä nostanut lämpötilaa johonkin yli 30 asteen?
Koska tuo nitriitti mitattiin? Ennen vai jälkeen kalojen kuolemisen?
Oliko karanteenissa hiekkapohja?
Oliko suodatin kypsytetty pääaltaassa?
Oliko vesi pääaltaasta?
Oliko altaassa hyvä ilmastus?
Tähänhän se karanteeni perustuu, vähänkään huonokuntoiset kalat eivät kestä huonoissa oloissa karanteeraamista, vaan kuolevat ennenkuin pääsevät pääaltaaseen.

/jari
-
- Advanced Member
Ihan totta kyllä. Joku raju sisäinen bakteeri-infektio on tietty mahdollinen, ja kun on vielä kuljetetut kalat. Bakteerit olisivat silloin varmaankin karanteenialtaan vesi(?)basilleja. (Vaikka saattaahan esim. Columnaris olla jo kaloissakin). Jos karanteenia ei ole puhtaasti kypsytetty mullasta lähtien, vaan kypsät suodatinmassat ym. on otettu toisesta altaasta, sehän tietenkin vesittää koko karanteenin merkityksen (ainakin sellaisena kuin minä sen näen).JJVi kirjoitti:Aika harva tauti kuitenkaan tappaa kalaa tuolla tavalla yht'äkkiä ja vieläpä ilman mitään selviä ulkoisia merkkejä.
Jäi mietityttämään tuo "onko hiekkapohja?". Mitä vaikutusta sillä voi olla?
Olenpa kuullut kaverilta joskus sellaisestakin että kalat ovat kuolleet heti kotiutukseen siitä syystä että akvakaupan vesi on ollut niin pielessä että nopea siirto "normaaliiin" veteen oli kaloille liikaa. Meni kolmet kalat ennenkuin kauppa vaivautui mittaamaan oman altaansa vesiarvot

528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
Ajattelin altaan kypsymisen kannalta, eli onko karanteenialtaaseen otettu pohjahiekat pääaltaasta, laitettu uutta hiekkaa vai kokonaan ilman. Pohjahiekassa elää kuitenkin pääosa tuollaisen sisäsuodattimella toimivan altaan hyödyllisistä bakteereista.Jäi mietityttämään tuo "onko hiekkapohja?". Mitä vaikutusta sillä voi olla?
/jari
-
- Advanced Member
-
- Advanced Member
Näinhän se on, ja skeptisimmät (kuten minä) voivat jo alkaa ihmettelemään, pohjahiekkasuositusten muuttuessa koko ajan pölymäisemmiksi raekooltaan, että mitä bakteereja siellä voi enää elääkäänJJVi kirjoitti:Pohjahiekassa elää kuitenkin pääosa tuollaisen sisäsuodattimella toimivan altaan hyödyllisistä bakteereista.
-
- Member
Tuon partamonnin koko, 4 cm, kertoo että se oli todella pieni. Alle 5 cm:n pituiset partispoikaset ovat äärettömän herkkiä juuri nitriitille ja siirtely ja kuljetus on niille erityisen stressaavaa ja joskus jopa kohtalokasta. Siis jos se vielä oli laihakin jo alkujaan niin sen kestävyys ei ollut paras mahdollinen. Olisiko pieni nitriittipiikki sittenkin ollut pelissä mukana?
Herättyäni juuri huomasin toisen helmirihmanaaraista tippuneen.
Ilmeisesti syy on minussa, sillä olen ymmärtänyt, että karanteenia ei kypsytetä, koska sen on tarkoitus olla bakteerivapaa ympäristö. Luin sitten lisää juttua karanteenista ja tajusin, että olisin voinut kypsyttää se pelkällä mullalla. Sen siitä saa kun ei ymmärrä lukemaansa.
Nitriittiä ei ole ollut missään vaiheessa, vettä vaihdan 50% päivässä. Mittasin myös ammoniumin, ei löytynyt sitäkään. Vesi on 28-asteista, suodatin liikuttaa pintavettä, joskaan ei kovin tehokkaasti.
Barrikadeille on sitten turha lähteä, mutta tulipahan taas oppia kantapään kautta..
Onko ehdotuksia mitä teen näille kahdelle jäljelläolevalle? Jätänkö vääränlaiseen karanteeniin vai siirränkö muiden kalojen seuraan? Riskeinä rihmojen turha ja varsin todennäköinen kuolema, tai mahdollisten tautien tarttuminen pääaltaaseen.
Kylläpäs ahdistaa ja ärsyttää oma typeryys
Ilmeisesti syy on minussa, sillä olen ymmärtänyt, että karanteenia ei kypsytetä, koska sen on tarkoitus olla bakteerivapaa ympäristö. Luin sitten lisää juttua karanteenista ja tajusin, että olisin voinut kypsyttää se pelkällä mullalla. Sen siitä saa kun ei ymmärrä lukemaansa.

Nitriittiä ei ole ollut missään vaiheessa, vettä vaihdan 50% päivässä. Mittasin myös ammoniumin, ei löytynyt sitäkään. Vesi on 28-asteista, suodatin liikuttaa pintavettä, joskaan ei kovin tehokkaasti.
Barrikadeille on sitten turha lähteä, mutta tulipahan taas oppia kantapään kautta..
Onko ehdotuksia mitä teen näille kahdelle jäljelläolevalle? Jätänkö vääränlaiseen karanteeniin vai siirränkö muiden kalojen seuraan? Riskeinä rihmojen turha ja varsin todennäköinen kuolema, tai mahdollisten tautien tarttuminen pääaltaaseen.
Kylläpäs ahdistaa ja ärsyttää oma typeryys

-
- Member
Jos olisin sinä, laittaisin kalat heti pääaltaaseen.TeePapu kirjoitti:
-
- Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Olisit lainannut tuon lauseen kanssa.Tiina kirjoitti: Ajatuksenjuoksuni yrittää vain ajaa takaa kauppiaitten suhtautumista.
Ilman ymppiä kypsyttämällä olet satavarma, ettet ole itse tartuttanut kaloja, vaan ne olivat jo sairaita ostettaessa. Siinä pystyy pistämään enemmän vastaan kauppiaalle, kun on varma asiastaan.
Sinänsä tämä asia on mielestäni tärkeä, että sillä punnitaan myös akvaariokaupan huolellisuutta. Mikäli kerta toisensa jälkeen saat sairaita kaloja yhdestä kaupasta, niin on aika vaihtaa toiseen. Ei se korvauksen vaatiminenkaan mitenkään häpeällistä ole, köyhänä on tarkempi rahoistaan ja ostoksistaan (kokemuksen syvällä rintaäänellä

Tiedotus kansalaisille: Tunnelin päässä näkynyt valo on kustannussyistä päätetty sammuttaa.
-
- Member
Tämä on kyllä ihan asiaa. Mutta minä henkilökohtaisesti en jaksa mennä kauppaan valittamaan, jos kala on sairastunut oston jälkeen. eriasia on jos on sattunut selvä kuitissa näkyvä laskutusvirhe, esim. olen maksanut liikaa. Tietysti käyn silloin vaatimassa minulle kuuluvia rahoja takaisin. Mutta kalojen kohdalla otan oman riskin. Samoin koiran kohdalla. Minulle on tulossa pentu, jonka suvussa tiedän kauempana esiintyvän tiettyä osittain periytyvää sairautta (koska itse olen kyseisen tuon ko. sairaan koiran kasvattajaTiina_ kirjoitti:Olisit lainannut tuon lauseen kanssa.Tiina kirjoitti: Ajatuksenjuoksuni yrittää vain ajaa takaa kauppiaitten suhtautumista.Keskustelun aiheenahan oli se, että korvaavatko kauppiaat kaloja. Korvaamisestahan koko juttu lähti.
Ilman ymppiä kypsyttämällä olet satavarma, ettet ole itse tartuttanut kaloja, vaan ne olivat jo sairaita ostettaessa. Siinä pystyy pistämään enemmän vastaan kauppiaalle, kun on varma asiastaan.
Sinänsä tämä asia on mielestäni tärkeä, että sillä punnitaan myös akvaariokaupan huolellisuutta. Mikäli kerta toisensa jälkeen saat sairaita kaloja yhdestä kaupasta, niin on aika vaihtaa toiseen. Ei se korvauksen vaatiminenkaan mitenkään häpeällistä ole, köyhänä on tarkempi rahoistaan ja ostoksistaan (kokemuksen syvällä rintaäänellä)

On otettava selvää, mitä voi sattua kun eläimen hankkii. Riskinsä aina. Ei ole siis kasvattajan syytä, mikäli pentuni sairastuu tähän tautiin eikä tulisi mieleenikään sellaisessa tapauksessa hakea korvausta. Eriasia on, jos kasvattaja tietäen koiran olevan sairas (esim ripuloiva) ja myy sen siitä välittämättä. Mutta näilläkään teepapun kaloilla ei ollut ostettaessa mitään sairauden oireita. Onko silloin kauppias korvausvelvollinen?
Karanteenialtaan kypsyttäminen tai kypsyttämättä jättäminen yritetty splitata erilleen jollakin logiikalla..
Minullahan siis ei ole tietämäni mukaan tubia altaissani.
Karanteenissa saattaa hyvinkin olla jotain vikaa, mutta sen on oltava jotain muuta kuin mitattava tekiä, kuten ammonium tai nitriitti. Vaihdoin muutama tunti sitten taas puolet altaan vedestä ja tällä hetkellä tilanne vaikuttaa hyvältä, molemmat kalat uiskentelevat rauhallisen näköisenä, mutta koko ajan pelottaa mitä seuraavaksi tapahtuu.
Minä haluaisin nyt vain tietää kannattaako minun enää yrittää saada korvausta myyjiltä, vai tyytyä siihen mitä minulla on. Eli marssinko kauppaan maanantaina kera kuolleiden kalojen, vai hautaanko ne kaikessa hiljaisuudessa putkistoon.
En uskalla siirtää paria pääaltaaseen, vaan jatkan näin ja toivon ettei vedessä ole mitään esim. putkistosta tullutta myrkkyä.
Kiitos kaikille vastaajille ongelmani jakamisesta.
Karanteenissa saattaa hyvinkin olla jotain vikaa, mutta sen on oltava jotain muuta kuin mitattava tekiä, kuten ammonium tai nitriitti. Vaihdoin muutama tunti sitten taas puolet altaan vedestä ja tällä hetkellä tilanne vaikuttaa hyvältä, molemmat kalat uiskentelevat rauhallisen näköisenä, mutta koko ajan pelottaa mitä seuraavaksi tapahtuu.
Minä haluaisin nyt vain tietää kannattaako minun enää yrittää saada korvausta myyjiltä, vai tyytyä siihen mitä minulla on. Eli marssinko kauppaan maanantaina kera kuolleiden kalojen, vai hautaanko ne kaikessa hiljaisuudessa putkistoon.
En uskalla siirtää paria pääaltaaseen, vaan jatkan näin ja toivon ettei vedessä ole mitään esim. putkistosta tullutta myrkkyä.
Kiitos kaikille vastaajille ongelmani jakamisesta.
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Kuolleita kaloja ei haudata putkistoon, vaan biojätteisiin. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
-
- Imperaattori
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Käyt viemässä ne kalat sinne Asemakadulle ja annat heidän hoitaa niiden hävittämisen; korvasivat kalat tai eivät. Joskus iekku vei sinne kauppaan kuolleita piikkisilmiä ja sai korvauksen, tosin silloin heillä oli itselläkin näitä kaloja kuollut altaissaan.TeePapu kirjoitti:Minä haluaisin nyt vain tietää kannattaako minun enää yrittää saada korvausta myyjiltä, vai tyytyä siihen mitä minulla on. Eli marssinko kauppaan maanantaina kera kuolleiden kalojen, vai hautaanko ne kaikessa hiljaisuudessa putkistoon.
Valitset vielä sellaisen ajankohdan että kauppa on mahdollisimman täynnä asiakkaita ettei kauppiaalla ole pokkaa reagoida asiaan pelkällä olankohautuksella.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Kannanpa minäkin korteni kekoon tässä keskustelussa. Varmasti kaikille on joskus sattunut näitä kalojen kuolemisia, mutta itseäni suututtaa kovasti kauppiaiden välinpitämäntön suhtautuminen ja se, että kuolema sysätään automaattisesti asiakkaan syyksi. Ettei edes kuunnella. Asiakaspalvelussa ikäni työskennelleenä asenne ärsyttää.
Minun tapaukseni: ostin kaksi ottoa, jotka kuolivat samana iltana karanteenissa. Samalla ostoreissulla sain seurakaveriltani myös kaksi ottoa, jotka ovat hengissä vielä tänäkin päivänä. Kävin valittamassa kauppiaalle kalojen kuolemasta ja sain kuulla olleeni siihen itse syypää sillä kalat eivät elä liian steriilissä ympäristössä. Voi siis olla että olen itse toteuttanut karanteenin väärin, ohjeita on niin paljon ja osa niistä ristiriitaisia. Minulla on 43 litrainen karanteeni joka on kypsytetty pääaltaan avulla. Nitriitti 0 ja nitraatti 5 tuntumassa. Vaihdan vettä kaksi-kolme kertaa viikossa, kerralla noin 10 litraa. Se oli kauppiaan mielestä liikaa ja sillä perusteella ei korvannut. No, tästä eteenpäin en astu jalallanikaan sen kynnyksen yli.
Minun tapaukseni: ostin kaksi ottoa, jotka kuolivat samana iltana karanteenissa. Samalla ostoreissulla sain seurakaveriltani myös kaksi ottoa, jotka ovat hengissä vielä tänäkin päivänä. Kävin valittamassa kauppiaalle kalojen kuolemasta ja sain kuulla olleeni siihen itse syypää sillä kalat eivät elä liian steriilissä ympäristössä. Voi siis olla että olen itse toteuttanut karanteenin väärin, ohjeita on niin paljon ja osa niistä ristiriitaisia. Minulla on 43 litrainen karanteeni joka on kypsytetty pääaltaan avulla. Nitriitti 0 ja nitraatti 5 tuntumassa. Vaihdan vettä kaksi-kolme kertaa viikossa, kerralla noin 10 litraa. Se oli kauppiaan mielestä liikaa ja sillä perusteella ei korvannut. No, tästä eteenpäin en astu jalallanikaan sen kynnyksen yli.