Onkelmia ammoniakin mittauksessa
Valvoja: Moderaattorit
Onkelmia ammoniakin mittauksessa
Olen tässä yrittänyt saada 300-litraista allastani kypsymään, mutta ongelmaksi muodostui ammoniakin mittaaminen. Käytössäni on JBL:n tippatesti, jota ymmärtääkseni käytän oikein, sen verran moneen kertaan oon nyt ohjeet tavannut läpi. Vedenhän pitäisi ymmärtääkseni muuttua sellaiseksi tummanvihreäksi, mutta minulla vain pysyy tummanruskeana, jollaista viimeinen siihen tipautettu testiaine on. Vesi akvaariossa on kyllä ruskeaa (ilmeisesti juurakosta johtuen), mutta ei testiputkessa. Mikäköhän on vikana?
"Voi Karhu," Tiikeri sanoi, "Eikö elämä olekin hirveän ihanaa!" - "On," Pikku Karhu sanoi, "Elämä on hirveää ja ihanaa ."
On valitettavan yleistä etteivät testit toimi. Liekö siinä tuoreuspäivääkään? Lainsäädännön mukaan kauppias korvaa toimimattoman tuotteen. Samalla voi miettiä sitä vielä uudelleen, tarvitseeko todella ammoniumtestiä, vai olisiko parempi nitriitti ja nitraatti. Niillä nimittäin kypsytyksen hyvin hoitaa.
Tee nyt kuitenkin vielä testi, että mittaat ammoniumin vedestä jossa sitä varmasti on. Lisäksi jos odottaisi niiltä tietoja, kellä tuosta testistä kokemuksia on. Minulla ei ole.
Tee nyt kuitenkin vielä testi, että mittaat ammoniumin vedestä jossa sitä varmasti on. Lisäksi jos odottaisi niiltä tietoja, kellä tuosta testistä kokemuksia on. Minulla ei ole.
Nyt sitten testasin niin, että otin ihan vesijohtovettä astiaan, sekoitin siihen ammoniakkia, ja testasin. Samaa tummanruskeaa edelleen.. Nyt alkaa kärsivällisyys loppua..
Missä voi olla vika..? Minussa vai testissä?

"Voi Karhu," Tiikeri sanoi, "Eikö elämä olekin hirveän ihanaa!" - "On," Pikku Karhu sanoi, "Elämä on hirveää ja ihanaa ."
-
- Advanced Member
Testissä. JBL:n ammoniakkitesti vanhenee ilmeisen nopeasti. Itse sain kokea tämän tässä: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=23274 keskustelussa.jensku kirjoitti:Missä voi olla vika..? Minussa vai testissä?
Seran vastaava testi osoittautui toimivaksi aikanaan.
Jaahas, testi on siis vanhentunut.
Tiedätkö onko minun nyt mahdollista saada kauppiaalta rahat takaisin tms. vai joudunko tyytymään siihen, että olen maksanut mielestäni melkoisen kalliista testistä, joka ei toimikaan, ja nyt joudun sitten vielä ostamaan uuden, ja toivomaan, että se ehkä jopa voisi toimia.. Voih.. Kalatkin olisi kiva joskus saada siirrettyä uuteen isoon kotiin.