Kiekko-ongelma

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Raaka-Arska
Member
Member

Kiekko-ongelma

Viesti Kirjoittaja Raaka-Arska »

Miten pystytte harrastaan kiekkoja ,koska ne syö huonosti ,nyhjöttää paikallaan, saa tauteja ja loisia ja laihtuvat ja kuolevat helposti ja niiden kanssa ei voi pitää muita kaloja paitsi pieniä tetroja, monnisia, plekoja.

Tonkijat rulettaa ja ei nirsoile eli tonkijat 4 EVER
Thomas
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Thomas »

Miten pystytte harrastaan kiekkoja ,koska ne syö huonosti ,nyhjöttää paikallaan, saa tauteja ja loisia ja laihtuvat ja kuolevat helposti ja niiden kanssa ei voi pitää muita kaloja paitsi pieniä tetroja, monnisia, plekoja.
Miten voi olla 16-vuotias ei osaa lainkaan kirjoittaa suomeksi? Tiesitkö, että välillä luen ihan huvikseni sun juttuja. Ne saa aina hymyilemään :D Kiitos siitä!
1100l. Paholaistonkijoita, Timanttitonkijoita, Vihertonkijoita. 314 l. Neontonkijoita. 240l. Amerikankeuhkokala, Betta macrostoma, Käärmeenpäätaistelijoita, Ruskopiikkisilmiä. 120l. Valkosaumataistelijoita, Lakritsirihmakaloja, Rusokiilakylkiä.
NILI
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja NILI »

Terve RAAKA-ARSKA
Minun täytyy tunnustaa, että myin äskettäin villit tonkijani pilkkahinnalla, koska olen kyllästynyt "reikätauti" - lääkkeiden ostoon. Ajattelin myös jatkossa pitää akvaariossa joitakin kasveja, koska olen kyllästynyt pelkkään Malawi-kivikkomaisemaan. Otin siis tilalle kiekkoja enkä ole katunut. Tekivät kudun alle kahden viikon asumisen jälkeen ja ovat muutenkin vilkkaita kaloja ja syövät kaiken mitä akvaarioon tiputtaa. Tetroista joudun nyt tosin luopumaan, kun syövät niin herkästi tuota mätiä.

Pehmo-NILI
11,5 kg (Rapalalla ja murtovedestä)
Thomas
Junior Member
Junior Member

Voi ei!

Nyt tuli itsellekin typo samantien. Voihan viimeisen kerran! Ei sais mennä muita arvostelemaan. Pahoittelen Raaka-Arska! Jatka samalla linjalla vaan. Sun jutut on ihan oikeasti mieltä ylentäviä.
1100l. Paholaistonkijoita, Timanttitonkijoita, Vihertonkijoita. 314 l. Neontonkijoita. 240l. Amerikankeuhkokala, Betta macrostoma, Käärmeenpäätaistelijoita, Ruskopiikkisilmiä. 120l. Valkosaumataistelijoita, Lakritsirihmakaloja, Rusokiilakylkiä.
NILI
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja NILI »

RAAKA-ARSKALLE vielä...
Ymmärrän tosin sinua, ei minunkaan 17v poikani ymmärrä lainkaan noita kiekkoja. Hänen mielestään akvaariot on perseestä, koska sillä rahamäärällä mitä olen noihin sijoittanut, hän eläisi kevyesti koko "kauden" Itävallan alpeilla...
11,5 kg (Rapalalla ja murtovedestä)
Raaka-Arska
Member
Member

Anteeksi, koska olin törkeä, mutta itselläni tosi huonoja kokemuksia kiekoista ja se on totta että kiekot tarvitsevat paljon tarkempaa hoitoa kun useammat muut kalat ja kun olen monesti käynyt liikkeissä niin siellä on ollu tosi huonoja kiekkoja.
aquasol
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquasol »

..ja siksi ne ovatkin juuri niin viehättäviä ja haasteellisia :)
Johannavee
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Johannavee »

Minä olen aina haaveillut kiekoista ja ihaillut ihmisiä, joilla ne kukoistavat. Nyt kun minulla kerrankin oli mahikset hankkia kiekkoja ja kokemustakin on akvoista ehtinyt jo kertyä ja eritoten itseluottamusta iän myötä, niin ajattelin et kokeilenpahan piru vie onko minusta kiekkoilijaksi.

Kiekot on olleet mulla pian 2kk ja kaikki on hengissä ja täl hetkel terveitä. Loisten kans on ollut vähäsen ongelmaa, mutta ei onneksi mitään niin vakavaa, etteikö kiekot olisi suht vähällä näistä selvinneet. Ja ne on olleet ne 2 pienintä kiekkoa, jotka on vähän takunneet nyt alussa. Ruotsalaiset väittää, että aloittelijoiden ei kandeis ees ostaa alle 7 cm:n pituisia kiekkoja ja nämähän oli ostettaessa toki sitä pienintä kokoluokkaa eli 4-5cm:n sarjaa, koska ensinnäkin väri ja hinta osuivat just mun mieltymyksen kohdalle. Eli eikus kalat pakettiin vaan ja nyt isoin on jo vähän yli 10 cm ja se pieninkin on saavuttanut jo 5 cm:n rajapyykin, on himpun ylikin! Eli ei tässä nyt mun mielestä mitään suurempaa ongelmaa ole, toki herkkä kala on, mutta ei mielestäni vaikuta ylivoimaiselta hoidokilta. Ja on kaunis! Olen luottavainen tulevaisuudenkin suhteen, kunhan jaksan pitää tarkan rutiinin, joka on toki tärkeä kaikille kaloille.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Thomas kirjoitti:Miten voi olla 16-vuotias ei osaa lainkaan kirjoittaa suomeksi?
Eikös siellä päin Suomea puhutakkaan/luetakkaan enää meidän äidinkieltä? :P
Kyllä minä ainakin selvän sain.
Raaka-Arska
Member
Member

LIppulehtari

Minkälaisia kokemuksia teillä on lippulehtikaloista kiekkokalojen kanssa ja kuulemma niiden kudettaminen on todella vaikeaa ja voivat kasvaa korkeutta yli 30 senttiä.
Thomas
Junior Member
Junior Member

Eikös siellä päin Suomea puhutakkaan/luetakkaan enää meidän äidinkieltä?
Kyllä minä ainakin selvän sain.
Kumpaa äidinkieltä? Me ollaan vähän tälläistä bättre folkia... :mrgreen:

Asiat voi ilmaista selkeämmin, jos ei yritä tunkea kaikkea informaatiota yhteen lauseeseen. Pilkutuskin auttaisi, jos sitä käyttäisi oikein. Kyllä R-A:n jutuista selvän saa. Mun puolesta saa kirjoittaa miten itse haluaa. Suomessa on kuitenkin sananvapaus[;)]
Dixie
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Meillä ei kiekkoja kovin kauaa ole ollut.Olisko lähinnä kuukauden verran olleet.Täytyy sanoa,että hieman hirvitti aluksi edes ostaa ko. kaloja.Mutta nyt kun altaassa ovat,niin ihastun niihin päivä päivältä enemmän.Vaikka alunperinkin pidin niitä erittäin upeina kaloina.Nuo ainakin ovat kovin rohkeita.Syövät jo kädestäkin ja akvaariota lähestyessä on koko lauma varmasti paikalla :P.

"Maku asia sanoi kissa.. jne" [;)]
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
kimster
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kimster »

Moi Johanna

Mitä ihmeessä sinä syötät niille!! Meidän ei ainakaan tommosta vauhti ole koskaan kasvaneet. Toisaalta ehkä ruokin niitä liian vähän.. joka tapauksessa kiva kuulla että kiekot kasvavat!

Kim
Johannavee kirjoitti:Kiekot on olleet mulla pian 2kk.. <snip< ...oli ostettaessa toki sitä pienintä kokoluokkaa eli 4-5cm:n sarjaa, koska ensinnäkin väri ja hinta osuivat just mun mieltymyksen kohdalle. Eli eikus kalat pakettiin vaan ja nyt isoin on jo vähän yli 10 cm ja se pieninkin on saavuttanut jo 5 cm:n rajapyykin <snip<
--
"..kiekot vie sydämen, jauhettu mielellään ensiksi blenderissä.."
1000L altaassa kiekkoja 35kpl (BT, Pigeon, SE, Golden)
Johannavee
Member
Member

Kiekkojen herkkua on pakasteartemia, survarit ja sydän, että niitä eniten. Annan kyllä useita kertoja viikossa myös valkoista hyttystoukkaa, räkmiksiä ja mysisrapuja. Joka päivä yritän tuputtaa niitä kiekkorakeita, kuivaa survaria (joka ihan hyvin kaikille maistuukin) ja toisinaan myös kuivaa tubifexia, että pysyisivät eri makujen syrjässä kiinni.

Kiekot kyllä ovat tulleet epäluuloisemmiksi, kun ovat huomanneet, että niitä ei aina noilla ensinmainituilla herkuilla syötetäkään. Niitten kasvukin näkyy vähän tuosta hidastuneen, mutta ei niitä varmaan ole hyvä fiksoida yhteen ja ainoaan dieettiin, vai kuinka? Annan ruokaa 2-6 kertaa päivässä vähän oman vireystilan mukaan. Vettä vaihdan 50 % noin 4 päivän välein. Kuulemma tiheät vedenvaihdot saattaa parantaa kasvutulosta.

Mutta nyt tiedän kalojen alkuperästä sen, että ne ovat saksassa viljeltyjä. Ruotsissa näkyy nettisurffailun perusteella olevan saksalaiset kiekot nopeakasvuisten maineessa. Tiedä häntä sitten. Ei noi pienimmät kolme eli Rääpäle- (vähän yli 5 cm) sekä Pieni Ruskea Nyppijä- ja Romuluinen Nurkka-kiekko (6-6,5 cm), kyllä mun mielestä niin kauhean nopeaan kyllä kasva. Isoin kiekko (vähän yli 10cm) sekä Isoruskea ja Punaruskea (9 cm molemmat) kasvavat hurjaa vauhtia. Mattaruskea (7cm) oli aluksi 3. Isoin, mutta nyt se on 4. pienin, eli suhteessa hidaskasvuisin. Äksykiekko on noin 8 cm:n pituinen. Sen energia kuluu muiden kiusaamiseen ihan selvästi kasvun sijasta. Isoin kiekko on leppoisa luonne, ja siksi kai sillä on enempi aikaa lihoa ja kasvaa [;)] . Mutta viimeviikkoina sitä ovat selvästi kidusloiset kiusanneet. Se hegittää aika nopsaan ja välillä vain toisella kiduksella. Kurjaa.
kantarelli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kantarelli »

Johannavee: Pyrstön kanssa vai ilman nuo mitat? Käsittääkseni pitäisi mitata ilman.
Johannavee
Member
Member

Pyrstön kanssa on nuo mitat
*HANSKI*
Starting Member
Starting Member

kiekko-ongelma

Viesti Kirjoittaja *HANSKI* »

mä oon ite harrastanu kiekkoilua 70-luvun puoli välistä.aikoinaan kiekot eivät yleensä eläneet kovin pitkään,kun ei ollut tarpeeksi tietoo esimerkiksi lämpötilasta, mikä yksi tärkeemmistä.nyt kalat syö kuin hait ja voivat paksusti ja mikä kivointa lisääntyvät TOSIhelposti
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”