Kimalaispallo ja rihmakaloja- mission impossible?

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Aa Kvaario
Starting Member
Starting Member

Kimalaispallo ja rihmakaloja- mission impossible?

Viesti Kirjoittaja Aa Kvaario »

Otin n. 3 sentin kimalaispallon itselleni hoiviin, kun omistaja joutui luopumaan siitä. "Pallukka" on viihtynyt oikein hyvin leväbarbien ja partiksien kanssa ja syö hyvin. Olen/olin aikeissa hommata pieniä rihmakaloja, mutta onko yhdistelmä nyt poissuljettu tuon pienen ja viattoman näköisen petoeläimen takia? Siitä on vaikea uskoa mitään ilkeätä, koska leväbarbitkin saavat melkein peruuttaa sen suuhun eikä hän tee niille ikinä mitään pahaa.

Olen jo niin kiintynyt tuohon parisenttiseen persoonaan, enkä haluaisi luopua siitä. Toki kimalaispallo tarvitsisi kavereitakin, mutta se on pitkään viihtynyt yksikseen edelliselläkin omistajalla. Hän asuu 240 litraisessa purkissa.
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mysli »

Melkein minkätahansa muun pallokalan kanssa olisi varmasti mahdoton yhdistelmä. Kimalaisen kanssa voi hyvällä tuurilla toimiakin. Mutta jos vaikka viikonlopuksi jäävät ruuatta, voi näissään kiukutteleva pallo haukata palan kenestä allastoverista tahansa, silloin vähänkin pidemmät evät ovat varmaan ensimmäisenä kokeiltavien ruoka-aineiden listalla.

Itse en lähtisi yrittämään, ellei rihmakaloille olisi toista allasta valmiina jos ongelmia ilmenee. Tosin minulla kimalaiset olivat nimenomaan lajialtaassa, joten kokemusperäistä tietoa ei asiasta ole jakaa.
Dixi et animam levavi.
Fifi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Fifi »

Meillä oli kimalaisten seurassa rihmiksiä ja enää ei ole. Eivät oikein tulleet toimeen keskenään. Kimalaiset purivat toisinaan poikki rihmiksien rihmaeviä. Normaalisti ei rihmisiä näkynyt missään, kun olivat pakosalla puskissa koko ajan.
Aa Kvaario
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Aa Kvaario »

Kiitos vastauksistanne!

On varmasti viisainta hankkia pallokalalle oma akvaario :|
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mysli »

Niin tai jos haaveilet tosiaan pienistä rihmakaloista, niin hanki niille oma akvaario ja laita tuonne isompaan lisää pallokaloja. Leväbarbit kaipaavat virtaavaa vettä ja rihmakalat seisovaa, lisäksi pienet rihamakalat tarvitsevat pienemmän altaan kuin kimalaispallokalaparvi. [;)]
Dixi et animam levavi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”