Kuinka tärkeää valo kaloille on?! Outoja juttuja loman aikan

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
fisukka
Starting Member
Starting Member

Kuinka tärkeää valo kaloille on?! Outoja juttuja loman aikan

Viesti Kirjoittaja fisukka »

Tulimme juuri neljän päivän poissaolon jälkeen kotiin, kaverini oli käynyt kahtena päivänä ruokkimassa kalat. Kuvittelinkin siis kaiken olevan kohdillaan, mutta sainkin varsinaisen sätkyn kun napsautin valot päälle. Akvaariossa ei siis ole ajastinta valoille, vaan olin jättänyt valot pois. Kaikki verhot olin tosin jättänyt ylös, jotta päivisin saisivat päivänvaloa. Ajattelin, että pieni valaistuskatkos ei tekisi levillekään pahaa, enkä voinut kuvitellakaan että mikään menisi mönkään. Nyt kuitenkin toinen lehtikalani oli suodattimessa kiinni ja luulinkin sen jo kuolleen...onneksi ei ollut kuollut kuitenkaan. Suodattimen takana tulipyrstö oli ylösalaisin haaleanvaaleana nurkassa ja valehtelematta kaikki muutkin näyttivät hyvin hyvin huonovointisilta.

No, kun valot tulivat päälle sitten, niin pikkuhiljaa alkoi näyttää paremmalta ja nyt nuo ovat reippaita niin kuin ei mitään olisi tapahtunut. Se lehtarikin kyllä ensin lähti hyvin vaivalloisesti suodattimen kyljestä pohjalle möllöttelemään ja pahalta näytti. Miksi? Mitään muuta erilaista niillä ei ole ollut, kuin pikkuisen vähemmän ruokaa ja valoa huomattavasti vähemmän. Pääsiäisenä olisi toinen samanlainen reissu, mutta en todellakaan uskalla jättää valoja pois. Mutta luulisi valojen, ainakin toisen putken päälle jättämisen, olevan vielä ressaavampaa :roll:

Voiko kaikki johtua valoista?!?! Nyt kaikki näyttää oíkein hyvältä, mutta valot ovatkin nyt olleet melkein 3 tuntia päällä. Yksi romminokka vaan on kadoksissa vieläkin, muuten normaalia...

Niin ja vesiarvot olivat aivan samanlaiset kuin lähtiessä ja aina normaalistikin. Nyt vain kiinnostaa tuo valojen vaikutus, ja että mitä ihmettä minä parin viikon päästä teen kun taas lähdetään neljäksi viideksi päiväksi pois!
Aeuk
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Aeuk »

Sanonpa vaan, että kannattaisi ostaa ajastin valaisinta varten. Ei se nyt niin kalliiksi tule ... :P
JustinSan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JustinSan »

Valo + hiilidioksidi (fotosynteesi l. yhteytys) = happea veteen.
Ei valoa, mutta hiilidioksidia (kalojen uloshengitys) = happipitoisuus laskee, hiilidioksidipitoisuuden kasvaessa. Noin siis lyhyemmällä aikavälillä. Tästä voi siis seurata yksinkertaisesti eliöiden kuolema hapen loppuessa tai hiildioksiditasojen saavuttaessa hengenvaarallisen tason.

Vaikka yleisesti kasveja pidetään valaistuksen pääsyynä akvaariossa, myös kalat vaativat jonkin verran valoa sen lisäksi, että valossa ne näkevät paremmin ja niiden liikkuminen on helpompaa, valaistus myös vaikuttaa suoraan siihen minkälainen väritys kalalla on. Lisäksi vielä tietyt elintoiminnot vaativat jonkinverran valoa toimiakseen.

On tietysti myös täysin mahdollista, että vietettyään monta päivää pimeässä, kalat vain yksinkertaisesti säikähtivät yhtäkkiä päälle pamahtavaa valoa ja olivat jonkinasteisessa shokissa.

Suosittelen erittäin lämpimästi ajastimien hankkimista ihan vaan koska jo yleisellä tasolla tasainen rytmi tekee hyvää niin kasveille kun kaloillekin, siis noiden edellä mainittujen seikkojen lisäksi.

Toivottavasti selvisit vain säikähdyksellä tällä kertaa ;)
"Normal Person + Anonymity + Audience = Total Fuckwad." - Penny Arcade
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kalat olivat nukkumassa ja heräsivät säikähtäen.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
fisukka
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja fisukka »

Ok, tuhannet kiitokset...säikähdys oli vähintäänkin molemminpuolista. Ruumiita ei tullut, viimeisetkin ovat tulleet esiin ja voivat hyvin.

Mutta on sitä vain sen verran hönö, etteipä käynyt mielessäkään tuo happi! Nukkuminenkin osui varmaan suhteellisen oikeaan, sillä tänään ruokinta-apuni kertoi kalojen voineen hyvin hänen käydessään paikalla...joskin oli saanut hieman houkutella kaloja syömään. Nyt lamppukauppaan [:I]
marru
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja marru »

:roll: joo, laitoit valot päälle keskellä yötä, kuka vaan säikkys...
mullakin on ollut vihersamennuksen takia pilkkopimeenä monta päivää, eikä kalat ole piitanneet siitä mitään. vielä peittokin lasin edessä ettei valon pilkahdustakaan siis.! mutta hommaa se ajastin ei maksa paljon mitään.
suo siellä vetelä täällä
kendau
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kendau »

Jos allas pimennetään levien vähentämisen vuoksi, kannattaa muistaa seuraavat seikat:

1) Hiilidioksidin levitys kannattaa laittaa pois päältä pimennyksen ajaksi.

2) Huolehtia riittävästä ilmastuksesta, ts. joko suodattimeen diffussoori kiinni tai nostaa suodattimen ulospuhallus veden rajaan.

Nämä siksi, ettei hiilidioksidin määrä pääse liian korkeaksi.

Lisäksi ennen pimennystä 30-40 % vedenvaihto ja sama homma pimennyksen päätyttyä.
marru
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja marru »

1) Hiilidioksidin levitys kannattaa laittaa pois päältä pimennyksen ajaksi.

??? mulla vaan tavallinen juwel alkup. suodattimella...en ymmärrä yllä olevaa!?
ei taida mun suodattimesta löytyä
vettä vaihtanut ennen ja jälkeen pimennyksen ja suodattimen putki ouhaltaa pintaan päin. :mrgreen:
suo siellä vetelä täällä
kendau
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kendau »

En tarkoittanutkaan sinua, vaan yleisenä neuvona, jos jollakulla on hiilidioksidilevitys käytössä ja aikoo pimentämään ruveta.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Itse lähdin pari vuotta sitten viikoksi espanjaan ja ajastimen rikkoutumisen takia nimenomaan jättänyt valot kiinni. Exä kävi hakemassa kamaa entisestä kämpästään (=minun luotani) ja totesi minun unohtaneen laittaa kaloille valot kun olin lähtenyt töihin (hän ei siis tiennyt että olin ulkomailla vaan luuli minun olevan töissä). Napsautti siis ystävällisesti valot päälle. Seurauksena kuuden vuorokauden valohoito kaloille 8O Yllättävän rauhallisia olivat eivätkä silmät seisseet päässä yhtään tavanomaista enempää. Levääkään ei ollut tullut joten selvisinpä pelkällä järkytyksellä. Kalatkin olivat "aurinkolomalla" :mrgreen:
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”