Kalojen kuljetuksesta

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

jensku
Starting Member
Starting Member

Kalojen kuljetuksesta

Viesti Kirjoittaja jensku »

Olen viemässä kardinaalitetrojani tässä joku päivänä tuttavalleni muutaman kilometrin päähän autolla. Rupesin pohtimaan, että mitenköhän ne olisi parasta kuljettaa? Jossain purkissa, pussissa, vai miten? Pussissahan ne kaupasta tuodaan, mutta eipä taida kotoa löytyä niin kestävää pientä pussia..
"Voi Karhu," Tiikeri sanoi, "Eikö elämä olekin hirveän ihanaa!" - "On," Pikku Karhu sanoi, "Elämä on hirveää ja ihanaa ."
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Pussissa ne olisi parasta viedä, sellaisessa mitä on akvaariokaupoissakin.
Kannattaa kysyä liikkeestä jos saisi sellaisen pussin jos kotoa ei löydy.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
jensku
Starting Member
Starting Member

Joo. No oon nyt viemässä ne huomenna, enkä ihan välttämättä ehdi akvaarioliikkeeseen ennen sitä. Tavallinen pakastepussi on varmaan liian heikko/huono..? Jotain ideoita?
"Voi Karhu," Tiikeri sanoi, "Eikö elämä olekin hirveän ihanaa!" - "On," Pikku Karhu sanoi, "Elämä on hirveää ja ihanaa ."
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

On ne vähän huonoja, kun sen lisäksi että ne ovat ohuita, niissä ei ole pyöristettyjä kulmia -kala voi juuttua kulmaan ja rutistua.
SP
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SP »

mä oon kyllä aina kuljettanu tavallisessa pakastepussissa :roll:
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Joo mutta yleisesti suositellaan käyttämään pusseja joissa on pyöristetyt kulmat, jotteivät kalat juutu kulmiin.
jensku
Starting Member
Starting Member

Niin. Pystyiskohän niitä yrittää itse jotenkin esim. teipin kanssa pyöristää? Yritän kyllä huomenna keretä kysäsemään, josko saisin akvaarioliikkeestä pussin. Kalojen kuljetusmatka ei kyllä tosiaan oo pitkä, enintään viis minuuttia autossa..
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

No joo. Mutta ainakin täältä naantalista sai liikkeestä noita pusseja erikseen ostettua, montaa eri kokoa. Ostinpa sitten pusseja varastoon, voivat ne jossain vaiheessa tulla tarpeellisiksi jos nuo kalat nyt kutevat ja joku niiden poikasia haluaa ostaa.. [;)]
rsy
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS ry.
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja rsy »

Teippaa ne pakastuspussin kulmat 'ylös' tai 'kiinni' ja laita vielä toinen pussi päälle varmuuden välttämiseksi.
-=Rami=-
Advanced Member
Viesti:

rsy kirjoitti: varmuuden välttämiseksi.
Ai että varmasti pussit hajoavat? Varmuuden välttämiseksi= ettei vaan olisi varmaa, :roll: :| :mrgreen:

No ei, älkää nyt vetäskö tästä hernettä nenään, pliide.
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja lehtis »

mä vei kalan n.100km päähän pakaste pussissa joka oli pahvi laatikossa(pussi oli vuorattu sanoma lehellä) tiesti kaikilla ei oo pahvi laatikoita ja lyhyt matka niin miksei ne menis esim muovikassissa (onko myrkkyjä?) :?
rsy
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS ry.

Viesti Kirjoittaja rsy »

kirjoplaty kirjoitti:
rsy kirjoitti: varmuuden välttämiseksi.
Ai että varmasti pussit hajoavat? Varmuuden välttämiseksi= ettei vaan olisi varmaa, :roll: :| :mrgreen:

No ei, älkää nyt vetäskö tästä hernettä nenään, pliide.
17 600km:iä olen pakastuspusseissa kaloja menestyksekkäästi kuskannut, mutta minä en vastuuta toisten kämmäilyistä ota. :mrgreen:
-=Rami=-
Starting Member

Taidanpa siis tehdä niin, että pistän pari pakastepussia päällekkäin, ja taitan kulmat teipillä. Jos en nyt ehdi sitä ennen jostain hommata paria ihan siihen tarkoitettua pussia.. Olisiko ämpäri tai joku iso lasipurkki muuten ihan mahdoton ajatus?
ToniR81
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

Itse ainakin hain oskarit ämpäreissä(reilut 20cm kokoiset otukset). Ja muutenkin suurin osa kaloista joita olen hakenut tai kauppaan/tutuille vienyt on kulkenut kannellisessa 10 litran ämpärissä. Toisinaan olen käyttänyt isompaa astiaa(30litran kilju saavi) jos on ollut pitempi matka autossa tms(tasaa kummasti lämpötilaeroja kun on enemmän vettä mukana).

Tietenkin kiljusaavin ja ämpärit olen pessyt(huuhtelu kuumalla ja kylmällä vedellä), tosin ämpärit ovat vain akvaario käyttöön joten ne ovatkin jo tarpeeksi "puhtaat".

Ainoastaan kaupasta ostetut kalat ovat olleet pusseissa, enkä nyt mitenkään aio morkata pusseja mutta ämpärit ovat mielestäni helpompia.
amanda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja amanda »

Ämpäreissä minäkin olen usein kaloja kuskannut, onnistuu ihan hyvin. :D
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kun tuo kaloja Tanganjikajärvestä ensin autolla Lusakaan, Sambian pääkaupunkiin ja sieltä seuraavana iltana lennolla Lontoon kautta Hampuriin ja sieltä edelleen Suomeen, niin en minä aikakaan ämpäreissä kuljettaisi.

Muovipussissa pullohappea lisättynä tulivat loistavasti.
http://aquahoito.info/suomi/tanganjika/pal-aut.php
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
ToniR81
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

Tottahan toki jo noin pitkällä matkalla kannattaa miettiä se pakkaaminen toisella tapaa. Itsellä matka on ollut yleensä vain autoon ja autosta kotiin. Siinä ämpäri toimii hyvin kun on helppo sitä kahvasta kantaa.

Jos noin pitkää matkaa pitäisi kuljettaa laittaisin kuten jukkakin, pussiin ja happea päälle. Pussi vielä ehkä pahvilaatikkoon tai johonkin kangas kassiin... Tapoja lienee kuitenkin lähes yhtä monta kuin on kalan kuljettajaakin.
Johis
Member
Member

Kaloja huutokauppaan?

Viesti Kirjoittaja Johis »

Mietin tässä sitä vaihtoehtoa, että toisin HASin lauantain huutokauppaan pikkulehtikaloja. Kalojen pakkaaminen vain mietityttää. Näitä kalasia on kuljetettu pitkällekin ja hyvin ovat perille menneet, mutta huutiksen kalat joutuvat olemaan pussissa mielestäni aika pitkään.

Olen koittanut tavata ohjeita j.järven sivuilta http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/huutokau.php ja kuvittelen ymmärtävänikin jotain, mutta pari asiaa jäi mietityttämään.

Itselläni ei yllättäen ole sitä happipulloa, josta pussin voisi täyttää. Onko HASilla happipulloa, jolla voisi paikan päällä täyttää kuljetuspussin vielä hapella? J.Järvi lupailee vieläpä "lisätään 0,25 ml 3% vetyperoksidia (jota ainakin huutokaupan järjestäjät ovat varanneet paikalle) litraan vettä.". Lupaako J.Järvi liikaa?

Lisäksi mietityttää sivun ohje "Myytäviä tai lähetettäviksi tarkoitettuja kaloja ei missään tapauksessa enää ruokita karanteeniakvaariossa (johon ne pitäisi siirtään jo keskiviikkona tai torstaina), vaan annetaan niiden suoliston tyhjentyä. " Tätä ohjetta en ole aiemmissa kuljetuksissa ymmärtänyt noudattaa...
Pikkulehtikalat ovat nyt 4½kk ikäisiä, jo ihan hyvän kokoisia nassikoita. Syövät kaiken, mitä akvaarioon arvaa työntää. Miten kauan siis tuollaiset lapsukaiset ilman ruokaa selviävät?

Haluaisin varmistaa, että kalat pääsevät hyväkuntoisina mahdolliselle ostajalle, joten auttakaa aloittelijaa :)
40l. tyhjänä ja 40l. viljakäärmeen kotina. Niin se harrastus pikkuhiljaa hiipuu...
Workkis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Workkis »

Raejuustopurkitkin on ihan hyviä. Semmoset 500 gramman tietty. Jos niitä ei kotoa löydy niin pitää alkaa syömään raejuustoa!
teemu7117
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

Eräästä "akvaarioliikkeestä" olen saanut aina pyytämällä kalankuljetuspusseja eikä niistä myöskään koskaan ole mitään laskutettu.

Kerran unohdin käydä ajoissa pyytämässä pusseja muuton yhteydessä ja silloin virkaa toimitti 3 litran pakastepussit. Alakulmat vain pyöreiksi maalarinteipillä tai kuminauhoilla ja hyvin pelaa. Kannattaa varmuudeksi ostaa sitä vahvinta laatua pakastepusseja jos valinnanvaraa on.
440: 11+C.sterbai, 7xL-201, Squaliforma sp., L-128, L-260, LDA01
350: L-200 HF, 2x L-134, 2x L46, 9x C.sterbai / /16x L-46, 8x C.sterbai
176: 6x L-134,6x L-46
aurora00
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aurora00 »

Muutaman kilometrin päähän kuskatessa, voi kalan pakata vaikka muoviastiaan, jossa tiivis kansi. Eläinkaupat myyvät kalan pussissa, koska se on halvin tapa. Mikä tahansa kippo/purkki käy. Pääasia, ettei vesi pääse kylmenemään. Happikaan ei purkista vielä parissakymmenessä minuutissa lopu.
Pirtsakka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Pirtsakka »

Noissa ämpäreissä ym. purkeissa näin talviaikaan ongelmana lienee lämpimänä pitäminen ainakin pidemmillä matkoilla. Helpompi mun mielestä pussissa eristää ja pakata vaikka kylmälaukkuun.
Serene and silent sky,
Rays of moon are dancing with the tide,
A perfect sight, a world devine -J.Liimatainen/Sonata Arctica-
KaisaT
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja KaisaT »

Huomenna käyn hakemassa kaloja. Mitenkä kalojen kuljettaminen onnistuu apostolinkyydillä? Matkaa on noin 20 min verran, onko parempi kuljettaa kalapaketti repussa vai kantaa muovipussissa/kassissa?
allablaze
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja allablaze »

Akvariotekniikan sivuilla myydään kätevää putkimuovia, josta saa leikata niin pitkiä pusseja kuin tarvista on.
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
Helinä79
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

Minuakin nyt sitten kiinnostaisi tietää tuosta pidemmän matkan kuljetuksesta (Hei vaan Johis [;)] ), eli kuinka tarpeellinen tuo paastotus ja miksi? Joskus olen siitä jotain lukenut, mutta virkistäkää nyt muistiani...
Minun kalani matkaisivat likemmäs kaksi vuorokautta, onko tarpeen lisätä veteen happea?
Itse olen surutta kuljetellut toista vuorokautta kestäviä reissuja ilman lisähappea, eikä niitä kaloja siellä kaupassakaan kummemmin paastotettu... Aina on hengissä ja hyväkuntoisina tulleet perille. Mutta tietysti minäkin haluan varmistaa sen, että kalani selviäisivät reissusta mahdollisimman kivuttomasti ja ilman stressiä.
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”