Kiekon evät kummalliset

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

minnakoo
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: OAS

Kiekon evät kummalliset

Viesti Kirjoittaja minnakoo »

Teenpä vielä yhden kyssärin tänne - josko nyt olisi parmpi tuuri ja joku osaisi kommentoida.

Siis osalla kiekoistani on sivuevät (ne "huiskutus" evät) vääntyneet päistänsä alaspäin sekä yhdellä kiekoista on evässä jotain valkoista pilkkumaista oiretta. Mistähän tämä mahtaa johtua? Kyllä alkaa harmittaan jo "kybällä" ku vastustaa tää kiekkoilu. :( Mulla on se loislääkitys vielä menossa. Kauppias ehdotti, että lääkitsisin samalla reikätautiakin vastaan - oireet kun ovat samantyyliset kuulemma siinäkin, eli kala menee mustaksi ja vaan mököttää eikä syö. Taidankin tänään hakea niitä tabletteja siihen reikätautiinkin - oonpahan voitavani sitten tehnyt, vai olenko?

Vettä olen ennen vaihtanut 30% / viikko, nyt olen ottanut 2 x 20% / viikko. Lämpötilan laskin 30 asteesta 28,5 asteeseen.
jouniv
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jouniv »

Millä lääkkeellä reikätautia kehotetaan torjua?

Evien pienistä pilkuista (mahdollisesti pieni homekasvu jossain vauriokohdassa) tai taipuilusta en olisi huolissani, jos nyt ei selviä isoja syöpymiä tai tulehduksia tai homekasvuja näy.

Mikä kiekkoilussa vastustaa? Mitä alkuperää kalasi ovat?
And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon you.
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori

Re: Kiekon evät kummalliset

Viesti Kirjoittaja iekku »

minnakoo kirjoitti:Kauppias ehdotti, että lääkitsisin samalla reikätautiakin vastaan - oireet kun ovat samantyyliset kuulemma siinäkin, eli kala menee mustaksi ja vaan mököttää eikä syö. Taidankin tänään hakea niitä tabletteja siihen reikätautiinkin - oonpahan voitavani sitten tehnyt, vai olenko?
Asiantuntija en ole, mutta sen verran kiekoista tiedän, että noin kiekko reagoi melkeinpä mihin tahansa sairauteen/loistartuntaan/ikävään juttuun. Eli ei voi pitää suoraan merkkinä reikätaudista. Ehkä ei kannata kaloja stressata lisää lääkkeellä jonka tarpeellisuudesta tai hyödystä ei ole tarkempaa tietoa? Reikätaudissa usein kala on aluksi muuten normaali, mutta sille ilmestyy ensin päähän ja myöhemmin kylkiviivaan vaaleita reikiä ja kuoppia. Näkyykö merkkejä tällaisesta?

Voisivatko nuo evät olla 'vääntyneet' huonoissa vesioloissa olemisesta pitkän ajan jakson aikana? Evärutto, vähän vinksalleen takaisin kasvaneet evät? Vaikea arvailla ilman kuvaa yhtään mitään :( Valkoisista pilkkumaisista jutuissa evissä en sen sijaan olisi kovinkaan huolissani (ainakaan en pidä niitä kovin isona juttuna noihin muihin oireisiin verrattuna), niitä näyttää kiekoilla toisinaan olevan vaikka kaikki onkin muuten kunnossa.
minnakoo
Junior Member
Junior Member

Kalat ovat kotimaiselta kasvattajalta, nyt kasvattajilta, koska vasta ostin isomman pariskunnan, Kuopiostakohan sanoi näiden olevan.

Siitä reikätauti lääkkeestä en tiedä sanoa mitä on, kuulemma jotain tabletteja ja voidaan käyttää yhtäaikaa loislääkkeen kanssa.

Ennenhän mulla ei ollut ongelmia ku yhden murjottavan kiekon kanssa, mikä on koko meillä oloajan protestoinut jostain, nyt kun aloitin loislääkkeen ja uudet kiekot tulivat, niin jo on mennyt alamäkeä meidän kiekkoilut :( Yksi pikkusintti jo kuolikin, sain kasvattajalta kaksi pieneksi jäänyttä kiekkoa, ovat puolet pienempiä mitä muut, vaikka samasta poikueesta. Jotain häikkäähän niillä tietty jo onkin, kun eivät kasva samaa vauhtia sisarrustensa kanssa.

Pesin juuri Piltti purkin ja kiikutan vesinäytteen samalla liikkeeseen, jospa sieltä tulis jotain käytännön apua.
samikles
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja samikles »

Tutulta kuulostaa... Uusien kalojen mukana tullut jotain..? Itselläni auttoi pari kuuria junglen parasite cleareria. Älä ruoki pariin päivään imuroi akva ja pese filtteri, ja sitten lääkekuuri päälle. Vähintään kaksi kuuria.
kantarelli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kantarelli »

Kiekoilla on aina enemmän tai vähemmän loisia. Käsittääkseni myös reikiä tulee päähän hyvin helposti. Itse en ole mikään lääkekuurien ystävä ;)...tässä joitain syitä: 1)ovat kalliita 2)muutenkin pärjää 3)niissä saattaa olla haittavaikutuksia 4)eivät poista ihan alkuperäistä syytä 5)väärin käytettynä luovat vahvempia taudinaiheuttajakantoja. En ole kertaakaan lääkinnyt kiekkoja tämän 1½ vuoden aikana, kun minulla on ollut kiekkoja. Lämpötilaa olen tosin nostanut 30 hujakoille aina kun tulee pahempia loisoireita.

Kyllä ne kiekot hyvällä ruokinnalla ja runsailla vedenvaihdoilla voivat ihan hyvin ilmankin lääkkeitä! Itse vaihdan vettä 2krt/vk 50%...tämäkään ei tunnu riittävän, tänäänkin nitraatit olivat nousseet jo 40!
minnakoo
Junior Member
Junior Member

Kanttarellillahan nitraatit hipoo pilviä - mistähän moinen ilmiö?
mutta korjaan aiemmin sanottuja: eli sitä reikätauti lääkettä ei voi käyttää kun on jokin muu lääkitys päällä. Eli jätin sen vielä kauppaan, katsotaan mihin tilanne vie. Valmiste oli kuitenkin jotain Waterlifen tuotetta.

Pitää ottaa ja putsata ulkosuodatin, saas nähdä kuin sen vempaimen kanssa pitää taas taistella, en ole ku asentanut sen päälle, kertaakaan en ole vielä sitä putsannut, sen verran uusi on tää allas. Samalla ajattelin vesiarvot tarkistaa, en kyllä sitten muuta keksi. Harmittaa vaan, jos yksi toisensa jälkeen tippuu pelistä pois :(
kantarelli
Member
Member

Ei 40mg/l ole vielä mikään paha. Joku 100mg/l alkaisi olla jo huolestuttava. Kyllä ne nousee kun kunnolla ruokkii...laskevat ihan siedettäviin kun vaihtaa vettä...toisaalta en menisi vannomaan noiden testien nimiin kun tänään mittasin ennen vedenvaihtoa niin antoi 40 ja vedenvaihdon jälkeen 10, vaikka olin vaihtanut vedestä puolet. Kasviakvaariossa on se paha puoli, että osa ruuasta jää välttämättä kasvien sekaan ja kaloita huomaamatta.
minnakoo
Junior Member
Junior Member

Siis kuka "kummajainen" nuille on keksinyt niin samantyyliset nimet: nitraatti ja nitriitti - mulla menee aina nuo sekaisin [:I] Siis just testasin nuo arvot ja arvatkaapa vaan muistanko kummasta tuli se alle 0,3 ja ~12,5 arvot??!! Kait se tuo viimeinen oli se nitraatti. 8-)

Suodattimen pesu tai lähinnä kokoaminen ja uudelleen käynnistäminen menikin yllättävän kivuttomasti. Mulla kun oli sitä eka kertaa käynnistäessä ongelmana se, etten saanut sitä pömpeliä täyttymään vedellä. Nyt laitoinkin pesuhuoneessa sen suorilta täyteen, tietty oli hiukan raskaampi kantaa se määränpäähänsä.

Tää menee jo aiheen vierestä, mutta kun kävin tänään paikallisessa akvaarioliikkeessä, niin silmiini osui platyjen allas. Siellä uiskenteli niin somasti pikku-pikku platyja. Ajattelinkin, että noitten kanssa pääsis niin paljon helpommalla mitä näitten kiekkojen kanssa. Tai sitten se ei niin harmita, jos joku platy kuoleekin - ne kun sikiää niin helposti ja ovat _hiukkasen_ halvempia kaloja mitä kuningas kiekot.

Mutta summarum: veikkaan, että multa kuolee lähipäivinä peräti kaksi kiekkoa. Harmittaa niin vietävästi, mutta en kyllä keksi enää mitä tehdä!
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Misu »

Minä taas olen ollut sellaisessa käsityksessä, että kiekot saattavat olla herkkiä nitraatin liialliselle nousemiselle. 20-25 mg olisi käsitykseni mukaan vielä menettelevä, jota tulisi kuitenkin seurata/laskea. Saatan olla väärässä. Tämä tieto kun ei ole alkuperältään minulta lähtöisin, tällaisessa uskossa olen kuitenkin ollut. Itsekin ruokin mielestäni aika runsaasti/rehvakkaasti kiekkojani, mutta nitraatti ei ole kertaakaan yli 20 mg:n noussut ennen vedenvaihtoakaan, pääasiassa on 10-15 mg:n tietämillä.
jouniv
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jouniv »

Minnakoo, voisi auttaa jos kertoisit koska olet ottanut kiekkoja ja minkälainen allassysteemi (muut kalat, kasvit etc.) on. Karanteenasitko kaupasta ostetut kalat?
And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon you.
minnakoo
Junior Member
Junior Member

Jouniv kaipasi hiukan lisätietoa, tässäpä jotain:

Ostin ekat kiekot (11kpl, jäljellä siis 10 kpl) tammikuun lopussa, allas oli ollut toiminnassa tuolloin n. 3 viikkoa. Leväbarbeja ostin sitten "siivoajiksi" koska jokin tupsulevä alkoi ottamaan liikaa valtaa altaassa, nyt näitä leviksiä on kolme, tänä aamuna oli yksi kuollut. Tämä kuollut yksilö söi varmaan itsensä hengiltä, minä kun olen koittanut kasvattaa kiekkopoikasia isoimmiksi, niin tuntuu, että ruoka menee "parempiin suihin". Ahkerasti ruokaa mutustaa myös monniset: 3 leobardia, 6 albiinoa ja 3 partamonnista. Myös L177 löytyy, mutta se on keskittynyt näköjään yhden ison kasvin tuhoamiseen. :x Sitten siellä uiskentelee parvi kardinaalitetroja niin ja 10 piikkisilmää. Sitten viimeksi on tulleet nämä kaksi isompaa kiekkoa.

Allas on 400 litranen, Juwelin omalla sisäsuodattimella sekä Eheimin proffa 2028.

Kasveista en osaa kaikkea nimetä, sen isoimman kasvin toin samasta altaasta ekojen kiekkojen kanssa, ei tiennyt silloinenkaan omistaja sille nimeä. Kasvi oli tosi komea: pitkät varret ja isot lumpeen näköiset lehdet. Tosiaan se pleko vaan on sen jyrsinyt tosi pahaan kuntoon - olen jo miettinyt laitanko plekon pois sieltä eli myyntiin. Mutta vedensuosikkia, isoa miekkalehteä, vallisneriaa (vai mikä se olikaan) ja muita pienenpiä kasveja. Eli ei varmaan tämä paljoa valaise, mutta voiko kasvit tätä aiheuttaakkaan?

Karanteenia en ole pitänyt missään vaiheessa. Ehkä ois ollut aiheellista nyt kun tuli nää viimesimmät kiekot, mutta kun ei ole kuin pieni allas vapaana, vain alle 50 litranen, niin ei ois varmaan uudet kiekot siellä tykänneet olla.
kantarelli
Member
Member

Nitraatti olisi luonnollisesti saatava niin alas kuin mahdollista. Jostain syystä en saa sitä pysymään, vaikka kalastokin on ihan kohtuullinen ja kasveja on runsaasti. Ei näemmä 2krt/vk 50-75% vedenvaihtokaan riitä mihinkään. Toisaalta en pidä 40mg/l kovin pahana vielä. Ensimmäinen nitraattitestini näyttää aina jotain 5mg/l arvoja kun tämä uusi sitten on näyttänyt ihan muuta! En osaa sanoa mikä olisi kiekoille kasvun pysäyttävä arvo. Tietääkö kukaan tähän vastausta?
minnakoo
Junior Member
Junior Member

Kanttarelli: millä olet testannut ennen ja millä testillä nykyään? Itse käytän Tetran testiä.
kantarelli
Member
Member

Tai itseasiassa minulla on ollut kolmekin testiä, mutta keskimmäinen meni pilalle kun en ollut rullannut korkkia ihan kiinni asti. Ensimmäinen oli Aquarium Pharmaceuticals toinen Red Sea ja nyt kolmas jotenkuten toimiva Sera (tosin tässä saa vähän arvuutella sen pulverin pistämisessä että meneekö juuri oikea määrä...). Mahdotontajan se on, kun vaihdoin 50% vedestä ja nitraatti tippui 40mg/l:sta 10mg/l:aan testin mukaan. Nyt kun tänään mittasin (eilen vaihdoin vedet) oli jo 20mg/l.
haukka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja haukka »

Kanttarelli: Voisit lahjoittaa tuota nitraattia minulle :mrgreen: Meillä on isommassa paljon kasveja ja ne kuluttaa kaiken nitraatin. No onneksi sain vinkin, että kannattaa laittaa kekkilän kukkasipulilannoitetta nostamaan nitraattia. Pitää vaan olla varovainen annostelun kanssa, jotta ei sit tule liikaa.
kantarelli
Member
Member

Vau!

Mielihyvin kyllä voisin lahjoittaa ;). Olen miettinyt, josko tuo saviturvepohja saastuttaisi tuota akvaa..levätilannekin näyttää huolestuttavalta. Saviturvepohjan on oltava se syyllinen kyllä ;). Kaikki ongelmat alkoi kun sen laitoin..nitraatit melko korkealla+leväongelma. Minultakin löytyy melkoisesti kasveja, eikä se tunnu auttavan. Toisaalta ei voi tietää mikä tilanne olisi ilman kasveja.

Kuva
Tuon verran niitä on..
haukka
Senior Member
Senior Member

No niinpä näyttää tulleen:) minullakin on aikapaljon savea pohjalla, mutta kyllä paksu kerros hiekkaakin päällä. Onko sinulla kuinka paljon hiekkaa tossa altaassa ja siirteletkö usein kasvejasi? Tosin kuvan perusteella näyttää, että et viime kuvan jälkeen minkä altaastasi näin. Eikä sinulla varmaan mikään suuri kalasto määrä ole edes. Mikä altaasi koko oli ja minkä lainen suodatus sinulla on? Ei kuvan perusteella mikään älytön levä ongelma voi olla [;)] kun niin nätiltä näyttää ja aina vähän levää kuuluu ollakkin.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Meillä on muuten parissa altaassa noussut pH + sähkönjohtavuus (tai oikeastaan vain toisessa reilummin). Molemmissa on tuollainen saviturvesekoitus hiekan alla.

Nitraattitestit näyttävät melko usein reilusti enemmän kuin mitä nitraattia oikeasti altaassa on (ainakin tuo oma Tetran tippatesti).

Ja alkuperäiseen ongelmaan: Kolme viikkoa kypsyttelyä ennen suuren määrän kalojen tuomista olisi ainakin itseäni pelottanut, kuten myös (varsinkin täysikokoisten) uusien kiekkojen tuominen altaaseen ilman karanteenausta, varsinkin jos altaassa on jo ollut tuolloin ongelmia.

Ainut mitä tuossa tilanteessa oikeastaan tekisin olisi tosiaankin veden pitäminen niin hyvässä kunnossa kuin vain voisin. Päivittäisiä vedenvaihtoja vaikkapa ainakin viikon ajan (mikäli vesijohtovesi on hyväkuntoista) ja päivittäistä tarkkailua. Ei meillä ole leväbarbitkaan syöneet itseään kuoliaaksi, vaikka melkoisia punkeroita ovatkin, mutta hapenpuutteeseen ne kuolevat ensimmäisinä ja heikkokuntoiset kiekotkaan eivät sitä kestä yhtä hyvin kuin hyväkuntoiset.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
kantarelli
Member
Member

Mistä saisi luotettavan nitraattitestin? Minulla on noita tippatestejä vain ollut.
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

kanttarelli kirjoitti: Mahdotontajan se on, kun vaihdoin 50% vedestä ja nitraatti tippui 40mg/l:sta 10mg/l:aan testin mukaan. Nyt kun tänään mittasin (eilen vaihdoin vedet) oli jo 20mg/l.
Kuulostaa Seran testiltä täällä usein kuullun perusteella. 50% vedenvaihto on loogisen toiminnan testi ja siinä suhteessa Tetra on kyllä minulla näyttänyt oikein ja lisäksi vielä suunnilleen saman kuin JBL.

Tetraa muuten käyttävät Akvaariokurjessa, jos sinne vie vettänsä testattavaksi. Kehuja riitti Tetralle siellä ja se vahvisti omaa kokemustani. Edullisia testejä toki melko harvoin värikartoin.
kantarelli
Member
Member

Tetran testi siis ensi kerralla ostoslistalla :).
haukka
Senior Member
Senior Member

Samoin. Kyllä minullakin on seran testit näyttäneet aivan oikein kun on esim. jbl:än ja tetran testeillä kanssa testattu vettäni niin samoja lukuja on näyttänyt.
kantarelli
Member
Member

Täytyy nyt kertoa tämän hetken tilanteesta vähän. Olin viikon lomalla ja kiekot olivat hyvin niukalla ruokinnalla. Nitraatti-arvo oli nollassa! Nyt viime vedenvaihdosta on kulunut melkein viikko ja nitraatit ovat vain 5mg/l...olen vähentänyt huomattavasti ruokintaa, kun en ehdi pääsykokeisiin valmistautumisen ohella kaloja juuri hoitaa (siis entiseen verrattuna). Huomasin, että noita granulaatteja voi viskoa sinne vaikka kuinka, eikä vaikuta NO3:n (tai vaikuttaa, mutta kasvit pystyvät käyttämään sen verran). Muikkumiksi on aivan killeri! Se hajoaa täysin ja saastuttaa veden. Ei muuta kun Akvaario Kurkeen survariostoksille ja muikkumiksit roskiin.
Tuukkis
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Tuukkis »

Kanttarelli kannattaa unhtaa ne survarit ja hanki sieltä valkeita hyttysen toukkia jotka ovat puhtaampia kuin nuo survarit,myöskin kurjesta löytyy hyvää discus spesialia jota myös suosittelen.
In numbers of ten the power is in one.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”