Keltarihmakala
Valvoja: Moderaattorit
-
tuikituiki
- Junior Member

Keltarihmakala
Osaako kukaan kertoa keltarihmoista, tai antaa vaikka sivuja missä olis niistä tietoa? En meinannu oikeen ite löytää...
Ajattelin keltarihmakalaa seeprakala- ja neonetetraparven, 4 täplämonnisen ja 2 partiksen seuraksi 250 litraiseen, mutta ideani on vapaasti tyrmättävissä. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
"pikkuiset kultakalat lammessa ui..."
-
tuikituiki
- Junior Member

-
tuikituiki
- Junior Member

Mulla on ollut 98-litraisessani 2 keltarihmaa. Olin aloitteleva pösilö enkä älynnyt akvani olevan niille ihan liian pieni. Ja mulla oli vielä 2... Ne nimittäin ovat saman luonteisia kuin sinirihmat, eli kahdelle saattaa tulla kinaa. En siis enää yhtään ihmettele, että kiusasivat toisiaan pikku purkissani... Kauniita kaloja ovat, sen voin sanoa! Ja isommassa akvassa varmaan tosi mukava laji.
Eli suosittelen.
Parempi tietää kuin olla tietämättä.
-
tuikituiki
- Junior Member

-
m.n
- Junior Member

- Akvaarioseurat: TAY
- Sukupuoli: Mies
Keltarihmat ovat aikastas helppoja hoidokkeja. Näissä olosuhteissa itse olen niitä pitänyt. Lämpötila saa olla melko korkea, 26-28 aika sopiva (sietää korkeampaakin). pH happaman puolella, mieluiten pehmeää vettä. Kansilasit on syytä olla, jotta ilman lämpötila pysyisi riittävän korkeana. Paras olisi ottaa pariskunta, jotta tappeluita ei syntyisi.
Kudetus on melko helppoa. Pariskunta siirretään erilliseen altaaseen (ei tarvitse olla suuri) ja veden pinta lasketaan melko alas. Pinnalle runsaasti kasveja. Veden pitää olla lämmintä. Yleensä jo tässä vaiheessa uros rakentaa kuplapesän, mutta jos kutua ei tapahdu voi veden pintaa joko vielä laskea tai vuorostaan nostaa. Uros voi vahingoittaa naarasta, joten vallitsevaa tilannetta on syytä tarkkailla ja naaras siirtää turvaan välittömästi kudun jälkeen. Ennen kutua tapahtuvasta uroksen aggressiivisuudesta ei kannata heti säikähtää. Se kuuluu osittain normaaliin kutukäyttäytymiseen. Mutta liiallista aggressiivisuutta voi esiintyä. Uros hoitaa mädin, mutta ei poikasia. Kansilasit ovat erittäin tärkeät poikasia kasvatettaessa (labyrinttielinten kehitys).
Kudetus on melko helppoa. Pariskunta siirretään erilliseen altaaseen (ei tarvitse olla suuri) ja veden pinta lasketaan melko alas. Pinnalle runsaasti kasveja. Veden pitää olla lämmintä. Yleensä jo tässä vaiheessa uros rakentaa kuplapesän, mutta jos kutua ei tapahdu voi veden pintaa joko vielä laskea tai vuorostaan nostaa. Uros voi vahingoittaa naarasta, joten vallitsevaa tilannetta on syytä tarkkailla ja naaras siirtää turvaan välittömästi kudun jälkeen. Ennen kutua tapahtuvasta uroksen aggressiivisuudesta ei kannata heti säikähtää. Se kuuluu osittain normaaliin kutukäyttäytymiseen. Mutta liiallista aggressiivisuutta voi esiintyä. Uros hoitaa mädin, mutta ei poikasia. Kansilasit ovat erittäin tärkeät poikasia kasvatettaessa (labyrinttielinten kehitys).
Rihmakala pitää lämpimästä vedestä eli se 26 astetta on hyvä ja viihtyvät kun on paljon kasvillisuutta. Minulla keltarihmanaaras ja sinirihmauros kutivat noin kuukauden välein vesisaniaisten alla ja poikasiakin pääsi kasvamaan isoiksi aina muutama.
Sinirihmauros oli esimerkillisen ahkera pitämään muut kalat kudun ja poikasten läheltä pois. Allas oli 50 senttiä syvyydeltään, litroja 250 eikä kansilasia vaan leveä lamppu n. kolme senttiä veden pinnasta. Silloin kun poikasia, peittelin allasta muovilla lämmön pitämiseksi veden pinnassa.
Sinirihmauros oli esimerkillisen ahkera pitämään muut kalat kudun ja poikasten läheltä pois. Allas oli 50 senttiä syvyydeltään, litroja 250 eikä kansilasia vaan leveä lamppu n. kolme senttiä veden pinnasta. Silloin kun poikasia, peittelin allasta muovilla lämmön pitämiseksi veden pinnassa.
Onnenlinnun kotiorsi on vain heikko heinänkorsi, mutta silti ihanasti laulu kuuluu pilviin asti.
ittellä ollut sini että keltarihmoja mutta ei samaan aikaan ovat todella kauniita kaloja ittellä 343L akvaario jonka olen tehnyt pääasiassa lapyrinteille ja monnisille . Kelta rihmat eivät ainakaan meillä ole riehuneet ja kaikki lapyrintit(taistelukala haaremi ,hunikset,korurihmat)elävät sulassa sovussa kuin yhtenä parvena.Ja keltarihmoja mulla on 1u+3n.
-
jartza
- Member

- Akvaarioseurat: Porin akvaariokerho
Itselläni on kultarihma joka on myös sinirihman muunnos 170 litraisessa akvaariossa eikä ole hirveesti säikytellyt muita kaloja,mutta alussa kun hankin akvaarion(joka oli sekamelska) jossa tetroja sekä miekkapyrstöjä niin jahtasi/ajoi takaa miekkiksiä,nykyään kyseissä akvaariossa tetra kansoitus ja kultarihma ollut rauhallinen.
Akvaariot 300+140+100+63 litraa, vaimo ja 2 kissaa!
-
Butterflies
- Advanced Member

Re: Keltarihmakala
Olen ymmärtänyt, että ruskorihmakala on luonnossa esiintyvä laji ja sinirihmakala sen alalaji (joka siis esiintyy hiukan eri paikassa kuin ruskorihma). Kelta/kultarihmakala on sitten sinirihmakalasta kehitetty muunnos, jota ei luonnossa esiinny. 
-
pikkumyy-75
- Junior Member

- Sukupuoli: Nainen
Meillä on ongelma uroksen kanssa joka ei päästä naaraita (2kpl) ollenkaan pois piiloistaan. Uros on vallannut koko altaan itsellaan ja kun naaraat koittavat lähteä kantojen takaa niin uros häätää ne takaisin. Syömään antaa tulla mutta muuten pitää ne piiloissaan. Auttaisko tähän jos hakis vielä yhden naaraan?vai mitä ehdotatte?
180, 2x54 ja nano. Ensimmäinen tuli taloon syyskuussa
annoin pikkusormen ne vei koko käden.
-
rybka
- Senior Member

Tuo 180 litraa on temperamentikkaille keltarihmoille vähän turhan pieni, joten ongelmia tulee helposti. Jos oikein hyvä tuuri käy, saa sopuisia yksilöitä, mutta ymmärtääkseni juuri tuollaisen käytöksen riski on suuri.
Itse varmaankin luopuisin suosiolla ainakin naaraista, ennen kuin ne stressaantuvat hengiltä. Tai sitten etsisin koko haaremille uuden kodin ja hankkisin tilalle pienempiä ja säyseämpiä rihmoja. Eipä tuohon ole oikein muuta konstia, kaloja kun ei voi kouluttaa "tavoille".
Itse varmaankin luopuisin suosiolla ainakin naaraista, ennen kuin ne stressaantuvat hengiltä. Tai sitten etsisin koko haaremille uuden kodin ja hankkisin tilalle pienempiä ja säyseämpiä rihmoja. Eipä tuohon ole oikein muuta konstia, kaloja kun ei voi kouluttaa "tavoille".
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
-
pikkumyy-75
- Junior Member

rybka kirjoitti:Tuo 180 litraa on temperamentikkaille keltarihmoille vähän turhan pieni, joten ongelmia tulee helposti. Jos oikein hyvä tuuri käy, saa sopuisia yksilöitä, mutta ymmärtääkseni juuri tuollaisen käytöksen riski on suuri.
jotain tollasta pelkäsinkin
180, 2x54 ja nano. Ensimmäinen tuli taloon syyskuussa
annoin pikkusormen ne vei koko käden.
-
rybka
- Senior Member

Voithan yrittää lahjoittaa koiraan pois, jos naaraat kahdestaan pärjäilisivät, tai sitten päin vastoin... Parempi saattaisi toki olla, jos koko porukan saisi johonkin isoon altaaseen. Nuo kelta-/sinirihmat ovat vähän kinkkisiä; vaikka allassuosituksissa saattaa lukea jotain 160-200 litraa, käytännössä monet niitä pitäneet sanovat, etteivät ainakaan useampaa yksilöä alle 300-litraiseen laittaisi.
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.