Kasvi vesitähdikin tilalle

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Kasvi vesitähdikin tilalle

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Nyt tarvisin jonkun ison, mielellään köynnöstävän kasvin vesitähdikin paikalle. Olen kyllästynyt siihen, kun se tiputtaa alimmat lehtensä. Niitä lehtiä on allas täynnä. Vedensuosikki kasvaa kuin rikkaruoho, mutta en halua sitä koko takaseinustalle. Ehdotuksia otetaan vastaan.

Altaan lämpötila on 25 astetta. Altaan koko on 200 litraa. Valaistus: 2 x 30 wattia ja valaistusaika on 12 tuntia. Lannoituksena nestemäistä ja tabletteja sekä hiilidioksidia.
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Hentorotala, rusolehti, vallisneria, karttulehti tai vesisaniainen - olisiko joku noista mieleesi? Itse olen saanut tuolla rusolehdellä taustaa piiloon todella hyvin. Upeat, punertavat oksat antavat altaalle runsaasti ilmettä :)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
nallu80
Advanced Member
Advanced Member

Kiitti Lisa ja ei kun googlettamaan :P
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Re: Kasvi vesitähdikin tilalle

Viesti Kirjoittaja Maisu »

nallu80 kirjoitti:Olen kyllästynyt siihen, kun se tiputtaa alimmat lehtensä. Niitä lehtiä on allas täynnä. ...

Altaan lämpötila on 25 astetta.
Onko lämpötila tuollainen kalaston vuoksi? Mikä vesitähdikki on kyseessä?
nallu80
Advanced Member
Advanced Member

On kalaston vuoksi. Kasvi on tämä http://www.tropica.com/productcard_1.asp?id=053B
nallu80
Advanced Member
Advanced Member

Kävin ostamassa Ludwigia repens "Rubin" nimisen kasvin. Ilmeisesti on nyt se rusolehti. Todella kaunis kasvi punertavine lehtineen. Toivottavasti menestyy tuolla mun altaassa.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Itse en saanut kyseistä kasvia menestymään vähässä valossa, mikä ei liene suurikaan ylläri. Paremmassa valossa ja ravinteessa, hiilidioksidissa tykkäsi kyllä olla, mutta jäi sitten muiden "superkasvua" harrastavien rusolehtien varjoon ja kulkeutui vähitellen harvennusten yhteydessä roskapönttöön.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
nallu80
Advanced Member
Advanced Member

Voi ei. Taitaa käydä näin munkin kohdalla :cry:
Maisu
Elite Member
Elite Member

Minulla tuo Ludwigia repens "Rubin" kasvaa aivan ensiluokkaisesti, valoa 90W / 257 litraa (840 + 865 + Aquastar). Ei pienintäkään ongelmaa. En tosin ole saanut vesitähdikkejäkään milloinkaan tiputtamaan lehtiä kotioloissa. HAS:in näyttelyä purkaessa jättivesitähdikkini sen sijaan näyttivät lähinnä sulkasatoisilta; siellä oli niin matala lämpötila että miekkakasvitkin kuvittelivat talven koittaneen ja tekivät kaiken kaikkiaan 30-40 pikkutaimea. Tarjoaisin rusolehdillekin enemmän lämpöä kuin tuon 25 astetta, mutta jos siitä ei voi tinkiä niin sitten on vain toivottava parasta.
nallu80
Advanced Member
Advanced Member

Saas nähdä, mien käy. Pahaa pelkään :|
Vedensuosikin ja rusolehden päällä on vielä 15 watin loisteputki antamaan lisävaloa. Toivotaan parasta.

-----------

Mahtaisiko auttaa, jos hankkisin yhden 30 watin loisteputken lisää?
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Ei lisäputki olisi ainakaan pahitteeksi. Omat rusolaiset kasvavat todella hyvin 250 litraisessa pytyssä, jossa on 3 x 30W valoa ja n. 24 asteista, ravinnerikasta vettä.
tiiksu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja tiiksu »

Heippa! Meillä taustakasvina jättivesitähdikki, siitä tulee isohko ja kiva. Samaten menny hermot intianvesitähdikkiin! Kamala rikkaruoho!
nallu80
Advanced Member
Advanced Member

Tällä hetkellä ei ole vielä ollut mitään ongelmaa. Rusolehti kasvaa mukavasti eikä ole vielä tiputtanut lehtiään. Ja ei kun seuraillaan tilannetta :P
salmix
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja salmix »

Minulla on myös intianvesitähdikkiä. Vettä vaihdan 50% viikossa ja valoa on yhteensä 1x18W ja 1x20W. Eli taitaa minunkin vesitähdikkien riutuminen johtua kierteisistä. Lähteekö kasvi enää kasvamaan, jos se on muuttunut rankeloksi, ja päässä on vielä kurttuisia lehtiä?
*Vaimoni on tullut hulluksi. Hän on alkanut kasvattaa kaloja altaassa, eikä nykyään enää muusta puhukkaan.*

Ote kirjasta Sinuhe Egyptiläinen
Maisu
Elite Member
Elite Member

Miten te teette tuon? 8-) Minulla on ainakin viimeiset 10 vuotta ollut intianvesitähdikkiä ja ainoa kerta kun se on osoittanut mieltään oli silloin kun vaihdoin vanhan kunnon Philips 840 -loisteputken johonkin kalliiseen huuhaa-akvaarioputkeen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”