Omenakotilon lopettaminen?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Omenakotilon lopettaminen?
Eli meidän vanha naarasomppo vetää viimeisiä. Kuori on ollut pahasti syöpynyt jo kauan, ollut nyt jonkin aikaa altaassa jossa vesi on ollut kovaa. Kuitenkin nn 2vko sitten irtosi raukalta se "läppä" jonka kotilo vetää suojakseen. Eilen yllätin kierteisarmeijan ahdistelemasta raukkaa ja ilmeisesti syömässä sitä
Illalla se taas lipui muiden mukana syömään. Sarvet ja "naama" oli ihan ehjä... Olisiko edessä lopetus ja miten se pitäisi tehdä? Murskaaminen ei näin ison otuksen kohdalla käy päinsä...

1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Kannen (operculum) menetys ei ole välttämättä letaali juttu, vaan se voi kyllä kasvattaa uuden, mutta jos toiset näykkivät ja kiusaavat niin otus voi kuolla ennen uuden kasvamista. Jos sitä ei voi laittaa asumaan omaan altaaseen, niin silloin lienee paras lopettaa ressukka.
Pitkä kaava: Laita kotilo kannellisessa purkissa jääkaappiin päiväksi ja seuraavana päivänä pakastimeen ja siitä päivän kuluttua sitten biojätteeseen tai muuten hävitettäväksi.
Lyhyt kaava: Laita kotilo kannellisessa purkissa päiväksi pakastimeen.
Pitkä kaava: Laita kotilo kannellisessa purkissa jääkaappiin päiväksi ja seuraavana päivänä pakastimeen ja siitä päivän kuluttua sitten biojätteeseen tai muuten hävitettäväksi.
Lyhyt kaava: Laita kotilo kannellisessa purkissa päiväksi pakastimeen.
-
- Elite Member
- Viesti:
Noinko sitä rakkaat lemmikit lopetetaan teillä päin? Sairasta.lehtis kirjoitti:Aika kovaa mutta: kotilo tasaiselle alustalle (esim. laudan palalle), vasara käteen ja PAMM!!!!!!!!!!!!
Kiitos vinkistä, näinhän se on tehtävä *huoh*rain- kirjoitti:Lyhyt kaava: Laita kotilo kannellisessa purkissa päiväksi pakastimeen.

-
- Imperaattori
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Ensin jääkaappiin ja sitten pan... kiehuvaan veteen? Meneekö muuten omenakotilot horrokseen jääkaapissa vai kuolevatko jo siinä lämpötilassa? Mikä tekee pakastamisesta nopeamman/kivuttomamman keinon lopetukselle kuin kiehuva vesi?
Mitä sairasta muuten on siinä että kotilon lopettaa vasaralla? Itse sanoit että sitä ei voi murskata (ilmeisesti normaali lopetuskeino) ja vasarallahan se murskaus tosiaan onnistuu. Itse ainakin tekisin varmaan juuri näin.
Voihan sen kotilon varmaan viedä eläinlääkärille ja pyytää sille rauhoittavan piikin jos lemmikin lopetus omin käsin tuntuu liian vaikealle.
Mitä sairasta muuten on siinä että kotilon lopettaa vasaralla? Itse sanoit että sitä ei voi murskata (ilmeisesti normaali lopetuskeino) ja vasarallahan se murskaus tosiaan onnistuu. Itse ainakin tekisin varmaan juuri näin.
Voihan sen kotilon varmaan viedä eläinlääkärille ja pyytää sille rauhoittavan piikin jos lemmikin lopetus omin käsin tuntuu liian vaikealle.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Tiesitkö että niillä ravuilla voi kestää puolikin minuuttia kiehua kuoliaaksi siinä vedessä? Lue vaikka tämä aihe (englanniksi): http://www.applesnail.net/phpBB2/viewtopic.php?t=9006
Kotilo on vaihtolämpöinen, kun kotilon laittaa ensin jääkaappiin niin se lämmön laskiessa menee horrokseen, lämmön laskiessa enemmän se sitten kuolee. Ei tuo pakastaminenkaan ole täysin kivutonta, mutta reippaasti parempi vaihtoehto kuin elävältä keittäminen. Lue tämä: http://www.applesnail.net/phpBB2/viewtopic.php?t=6407
Kyseessä on lemmikki. Lemmikkiä ei lopeteta itselle helpoimmalla ja nopeimmalla tavalla, vaan yritetään löytää se kivuttomin. Jääkaappi+pakastin on sellainen. Pienimmät voi lopettaa vasaralla, mutta isoimpia ei kannata ruveta mäiskimään.
Kotilo on vaihtolämpöinen, kun kotilon laittaa ensin jääkaappiin niin se lämmön laskiessa menee horrokseen, lämmön laskiessa enemmän se sitten kuolee. Ei tuo pakastaminenkaan ole täysin kivutonta, mutta reippaasti parempi vaihtoehto kuin elävältä keittäminen. Lue tämä: http://www.applesnail.net/phpBB2/viewtopic.php?t=6407
Kyseessä on lemmikki. Lemmikkiä ei lopeteta itselle helpoimmalla ja nopeimmalla tavalla, vaan yritetään löytää se kivuttomin. Jääkaappi+pakastin on sellainen. Pienimmät voi lopettaa vasaralla, mutta isoimpia ei kannata ruveta mäiskimään.
-
- Member
Ei suositella. Neilikkaöljyssä on eugenolia samoin kuin teepuuöljyssä ja tuolla omenakotilofoorumilla vaikuttava Donya testaili teepuuöljyn (esimerkiksi lääkkeessä nimeltään Melafix on tuota) käyttöä kotiloitten vammojen hoidossa yms. ja lopputuloksena oli että se ärsyttää hyvin pahastikin omenakotiloita suurina pitoisuuksina. Tästä päätellen tuo testaaja toteaa että hyvin todennäköisesti neilikkaöljy saisi aikaan saman. Eli, ei. Se hidas tapa, jääkaappi+pakastin on kotiloporukan keskuudessa suositelluin.SonjaSelena kirjoitti:Toimiikos neilikkaöljy ompuille? *kerää jo tietoja toivottavasti hyvin kaukaisessa tulevaisuudessa olevaa omppujen loppua varten*
Tässä juttua tuosta neilikkaöljystä ja teepuuöljystä:
http://www.applesnail.net/phpBB2/viewtopic.php?t=8258
Kyllä se leka isompaankin kotiloon puree, mutta silloin siihen tarvitsee jo ihan oikeasti kunnon vehkeet ja varmuutta lyöntiin ettei se sitten muutu kidutukseksi. Minä itse en varmaan yli parisenttistä kotiloa enää vasaralla lopettaisi ihan vain siksi että siinä vaiheessa tarvitsisi sitä voimaakin jo.
-
- Junior Member
-
- Elite Member
- Viesti:
Kyllä sen vastakkainen sukupuoli on tehnyt selväksi minullekkinlehtis kirjoitti:Me raavaat miehet kyllä kärsitään lyödä ketä tai mitä tahansa.
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Kyseessä on siis lemmikki siinä missä esimerkiksi oskari tms. suurikokoinen ahven voisi olla.
Kerran olen lopettanut tuliliskon vasaralla hutkaisemalla, ihana sotku. Never again

Tyttö on nyt pakastimessa ja siirrän sen biojätteeseen. Annan olla 2 vrk siellä, varmuudeksi. Suru on puserossa, monensadan vauhdikkaan ja hauskan omenavauvan äiti ja oikea sydäntensulattaja on mennyttä.

Lemmikin menetys on kurjaa, oli se lemmikki sitten omenakotilo, pallokala, sammakko tai pupujussi. Mielestäni on tosiaan todella kypsymätöntä olla ymmärtämättä että toiselle voi joku asia merkitä enemmän kuin itselle ja sitten naureskella.
Me olemme vastuussa lemmikeistämme ja se tarkoittaa mielestäni vastuuta myös lemmikin tuskattomasta kuolemasta jos sen aika koittaa. Toki sitä saa esittää kovista, mutta mielestäni se on surullista, ei ihailtavaa.
"Mutta mitä tarkoittaa 'kesytetty'?
- Se on aivan samanlainen pieni poika kuin satatuhatta muuta pikku poikaa. Enkä minä tarvitse sinua. Sen enempää kuin sinäkään tarvitset minua. Minä en ole sinulle kuin kettu, samanlainen kuin satatuhatta muuta. Mutta jos sinä kesytät minut, me tarvitsemme toinen toisiamme. Sinusta tulee minulle ainoa maailmassa. Ja minusta tulee sinulle ainoa maailmassa."
Me olemme vastuussa lemmikeistämme ja se tarkoittaa mielestäni vastuuta myös lemmikin tuskattomasta kuolemasta jos sen aika koittaa. Toki sitä saa esittää kovista, mutta mielestäni se on surullista, ei ihailtavaa.
"Mutta mitä tarkoittaa 'kesytetty'?
- Se on aivan samanlainen pieni poika kuin satatuhatta muuta pikku poikaa. Enkä minä tarvitse sinua. Sen enempää kuin sinäkään tarvitset minua. Minä en ole sinulle kuin kettu, samanlainen kuin satatuhatta muuta. Mutta jos sinä kesytät minut, me tarvitsemme toinen toisiamme. Sinusta tulee minulle ainoa maailmassa. Ja minusta tulee sinulle ainoa maailmassa."
-
- Elite Member
- Viesti:
http://www.kuvatehdas.fi/album/showimag ... id=1877470
Siinä kuva ennen pakastimeen laittoa. Ollut tuollatavalla vetäytyneenä kuoreensa jo pari viikkoa, harvakseltaan syönyt ja liikkunut pohjalla. Kokoa löytyi kyllä, kuori on kamalassa kunnossa. Syöpyi tuliliskoaltaan superpehmeässä vedessä vaikkei siellä ollut kun tilapäisesti muutaman kuukauden.
Siinä kuva ennen pakastimeen laittoa. Ollut tuollatavalla vetäytyneenä kuoreensa jo pari viikkoa, harvakseltaan syönyt ja liikkunut pohjalla. Kokoa löytyi kyllä, kuori on kamalassa kunnossa. Syöpyi tuliliskoaltaan superpehmeässä vedessä vaikkei siellä ollut kun tilapäisesti muutaman kuukauden.
-
- Member
OT, mutta todella kauniisti kirjoitettu!rain- kirjoitti:"Mutta mitä tarkoittaa 'kesytetty'?
Saanko joskus lainata tuota tekstiä?
-
- Member
Ja kirjoittaja on Antoine de Saint-Exupéry, piti laittamani tuohon myös nuo tiedot mutta jäivät unenpöpperössä. Kyllä ehdottomasti kirjahyllyyn suositeltava kirja kaikille. Sitten voi aina lukaista sen kun tarvitsee vähän viattomuutta ja kauneutta elämäänsä 
Ja jos vielä jatketaan samaa linjaa, niin: "Ihmiset ovat unohtaneet tämän totuuden, sanoi kettu. Mutta älä unohda sitä. Sinun on aina vastattava siitä, minkä olet kesyttänyt."

Ja jos vielä jatketaan samaa linjaa, niin: "Ihmiset ovat unohtaneet tämän totuuden, sanoi kettu. Mutta älä unohda sitä. Sinun on aina vastattava siitä, minkä olet kesyttänyt."
Sorry en mää millään pahalla tuota miesten raavautta heittänyt,mä luulin että kotilo ei oo niin tärkeä sulle että voi vähän vitsiä heittää. Mä itse en perusta kotiloista ne on vain maanvaiva. En mä ois ennen tiennyt miten rakkaita kalat on ennen kuin hommasin niitä mutta kyllä nyt huomaa. Ennen ajattelin kaloja vain kalastettavina. 

Niin, eri eläimet merkitsevät eri ihmisille eri asioita. Minulle kotilo on pallokalanruokaa, niiden lopetusta ei tarvitse sen kummemmin ajatella kun kalat hoitavat sen. Mutta ymmärrän erittäin hyvin sen, että jollekulle kotilo on yksilö, jota surraan. Samalla tavallahan meillä on lemmikkikaloja jollaisia toiset syövät. Tai ainakin niiden sukulaisia.rain- kirjoitti:Lemmikin menetys on kurjaa, oli se lemmikki sitten omenakotilo, pallokala, sammakko tai pupujussi. Mielestäni on tosiaan todella kypsymätöntä olla ymmärtämättä että toiselle voi joku asia merkitä enemmän kuin itselle ja sitten naureskella.
Sitä pitäisi yrittää olla ymmärtäväinen molempiin suuntiin. Joskus vaan käy niin, että ihminen jolle lemmikin lopettaminen tehokkaalla ja nopealla keinolla on niin vastenmielistä että pitää keksiä jokin "hellävaraisempi" keino, ja "hellävarainen tappaminen" helposti lipsuu muun kuin kivuttoman äkkikuoleman tuottamiseen.
Mika
-
- Advanced Member
Tuo omenakotilon kuori on yllättävän vahva. Pyöreä muoto vielä tukee sen rakennetta. Eli minä en iso omenakotiloa lähtisi vasaralla mätkimään, enkä edes luottaisi omaan painooni (joka on kuitenkin melkoinen). Jos kotilo esim. pääsee pyörahtämään sieltä laudan välistä osittain murskaantuneena, niin menee jo kidutuksen puolelle.
Pienet kotilot on eri asia.
Pienet kotilot on eri asia.
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.