Kilppari raukka...!

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kiuru
Starting Member
Starting Member

Kilppari raukka...!

Viesti Kirjoittaja kiuru »

Tuttu töistä ilmoitti näistä sivuista, kun ilmotin että mulla on vesikilppari ja sillä on vähän ahtaat oltavat nykyisessä akvaariossansa. Mietiskelin tässä vaan keväisinä iltoina, että minkäköhän kokosta akvaariota se sellanen about 15 senttinen kilppari mahtais tarvita vähintään. Onkohan kenelläkään tietoa??? Vai onkohan täällä vain kala ihmisiä?? Olis kiva saada vähän taustatietoa siitä eläimestä. Olis ehkä pitäny ottaa ENNEN kun otin sen kontoilleni. Haluaisin vaan että sillä on mahdollisimman hyvät oltavat...! :D
tuikituiki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tuikituiki »

No mulla oli kaksi kilpparia 250 litran akvaariossa, toinen noin. 10 senttinen ja toinen 15 senttiä. Päästin niitä aina välillä juoksentelemaan lattialle, mutta hyvin näyttivät akvassakin tilan puolesta viihtyneen. Sen verran laiskoja oli (ainakin toinen), ettei olis tarvinnu kyllä ainakaan isompaa allasta kodikseen. Kannattaa ettiä tietoa kilppareista esim. netistä ja muualta, koska nyt mulle ei ainakaan tuu mitään erityisiä asioita mieleen niistä...Vettä vaihdoin viikon välein puolet, ja ruokaakin annettiin vain noin 2 kertaa viikossa. Eräs kaverini, jolla on kolme kilpparia, antaa ruokaa joka toinen/kolmas päivä. Riittävästä kalkin saannistä on myös huolehdittava, että kilpi pysyy kunnossa... [;)]
"pikkuiset kultakalat lammessa ui..."
Nanuska
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Nanuska »

Kannattaa kysyä myös osoitteesta www.herppi.net :)
kiuru
Starting Member
Starting Member

Herran jumala...! KERRAN VIIKOSSA RUOKAA?? Mä nyt kuvittelisin että sekin haluais ruokaa joka päivä...! :D Sitten mä ajattelin sellasta, että kannattaiskohan sille hankkia kaveri, koska se nyt on ollu jo aika kauan yksikseen. Taitaa olla vähän tylsää...! :cry:
tuikituiki
Junior Member
Junior Member

Kilppareitten maha on jotenki kehittyny semmoseksi, ettei se tarvi ruokaa läheskään joka päivä. Toki me annettiin niille kaikkea muutakin ku vaan purkkiruokaa pitkin viikkoa (salaattia, juustoa, lihaa ym.), mutta "virallinen purkkiruoka päivä" oli noin pari kertaa viikossa. Kyllä se yksinkin pärjää, ja uuden tulokkaan muutto kauan yksin olleen kilpparin kans samaan akvaan voi synnyttää jonkinmoisia alkukähinöitä...Mutta meillä ainakin vanhempi kuoli suruun (ei syönyt, ei liikkunut) kun nuorempi oli kuollut...Ja se piti sitten lopettaa. :cry:
*Viltzu*
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja *Viltzu* »

=> http://www.herpetomania.fi/turtlepond/ . Tosi hyvä sivusto. Kannattaa myös ehdottomasti vierailla siellä herppi.netissä.
kiuru
Starting Member
Starting Member

Eihan se duunikaveri sittenkkään ollu väärässä. Täältähän sitä tietoa saa..! :mrgreen: Ai oikein juustoa. Luulis nyt selväjärkisenkin (en minä) ajattelevan, että sehän vasta sitä vettä vasta likaakin. :? Aattelin vaan kun se on ollu jo yksikseen noin vuoden päivät, että suostuiskohan se enää tulemaan toimeen toisen kanssa? Sehän meinaa multakin viedä sormet, kun akvaariota pesen. Asiasta kolmanteen; sillä on aivan älyttömmän pitkät kynnet, niin voiko/pitääkö niitä leikauttaa jossakin aina sillon tällöin? Herpissä luki vaan, että uroksen etujalkojen keskimmäiset kynnet kasvavat reunimmaisia kynsiä selvästi pitemmiksi. Ei muuta. [}:)]
mrmaccio
Junior Member
Junior Member

..

Viesti Kirjoittaja mrmaccio »

Mulla on evakossa tällä hetkellä kaks vesikilpparii ja oon ottanu selvää niitten vaatimuksista kun jäivätkin sitten pidemmäksi aikaa tänne kun kukaan ei huoli... nyt vasta sain toiselle uuden kodin mutta yksi tarttis vielä. No kuitenkin, kilpparit tarvii min. 250-litraisen jos ne on yksin ja jos useampi niin mielellään 400-600 litraa. Kauhistutti muakin noi litramäärät ja kun ne tulivat mulle 200-litraisessa siis kaksi aikuista urosta jolle oli kaiken lisäksi vielä puolitettu allas kun kuulemma tappelevat (ei ihme niin pienessä altaassa) nii jouduin antamaan niille 400-litraisen kala-akvaarioni [}:)] . Jos hommaat KIURU isomman akvaarion niin täällä ois yks kilppari vailla kotia (tosin sitä tullaan katsomaan ensviikolla EHKÄ.. oon jo niin epätoivoinen noitten suhteen kun haluaisin pistää kaloja altaaseen.
Kwani
Junior Member
Junior Member

Itsekin mietin konnaa

Viesti Kirjoittaja Kwani »

käy katsomassa myös www.konnamaa.com siellä myös tietoa.
Konnat eivät välttämättä tarvitse kaveria.. Ja voisit syöttää esim pesuvadissa niin ei akvan vasi likaannu niin pahoin
siruli
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja siruli »

http://www.herpetomania.fi/turtlepond/

Tuolla oli noista kynsistäkin...
Konnan kynsiä on syytä leikata, jos ne eivät pääse luonnollisesti lyhenemään (pihalla tai pohjakiviin tms. materiaaliin raapien). Kynttä ei kuitenkaan saa lyhentää montaa senttiä (oli kynsi kuinka pitkä tahansa), ettei katkaista kynnen sisäosassa kulkevaa verisuonta. Ihan kynnen terävimmän kärjen (pari milliä) poisnipsaisu usein riittää.
kiuru
Starting Member
Starting Member

Meikäläinen kyllä pelkää aika pahasti tota otusta, etten nyt heti ensimmäisenä ainakaan itse lähtis kynsiä poikkasemaan...! 8O Mutta oliskohan mahdollista viedä se jonnekkin eläinlääkärille tai -kauppiaan luokse, joka nyt varmaan enemmän tota hommaa tehny, ku meikäläinen. :?
tuikituiki
Junior Member
Junior Member

Voihan sitä eläinlääkärillekin viedä. Tosin aika harvoin kilpparin kynsiä leikataan, ellei ne oo tosiaanki hirveen pitkät. Eikä ne juustot ym. sitä vettä likaa, kun se kilppari syö yleensä ne heti! Kala sotkee enemmän. Onhan sillä jokin tasanne, minne se pääsee kuivattelemaan? Semmonen olis aika välttämätön...Minkä kokoinen akva sillä siis on nyt? Sillä mun kaverilla on 400 litraisessa 3 kilpparia, ja se on ihan hyvä koko sille määrälle. Ootko sä koittanu otaa sitä pois akvaariosta? Melkein kaikki kilpparit puree, jos niille antaa käden nokan eteen, mutta kun ottaa KAKSIN käsin kilvestä kiinni, ei mitään pitäis sattua. [;)]
tuikituiki
Junior Member
Junior Member

Siis kala ruokana sotkee enemmän, ei elävä kala... :mrgreen: Tosin elävää ei kyllä saa kilpparin kanssa samaan purkkiin laittaakaan.
TanTan
Member
Member

Viesti Kirjoittaja TanTan »

Hyviä linkkejä on jo tullutkin.

Muutama pieni sana kiireessä. Suokilpikonna (sulla on varmaan punakorvakilpikonna joka on se yleisin) on erakko, eli se ei seuraa kaipaa ja useimmiten kahden konnan yhdistämisestä tulee vain ongelmia. Anna toki toisen olla omissa oloissaan.

Altaan koko vähintään 300 litraa yhdelle yksilölle, useammalle ihan sen mukaan miten ne tulevat (eli eivät tule) toimeen. Vettä syvyydeltään mahdollisimman paljon, kuitenkin enemmän kuin on konnan kilven leveys. Pakollisia varusteita altaassa on ainakin yksi iso tehokas ulkosuodatin, vedestä pois oleva lämmittelypaikka lämpölampulla ja UVB-valo.

Konna syö noin kolmen päivän välein kaikkea sellaista mitä voisit kuvitella olevan Mississipillä, eli kalaa, rapuja, simpukoita yms. äyriäisiä, hyönteisiä ja vesikasveja, hedelmiä, vihanneksiakin. Kannattaa tosiaan ruokkia erillisessä vadissa sotkun estämiseksi. Tykkää ulkoilemisesta, eli juoksemisesta vedottomilla lattioilla ja lämpiminä kesäpäivinä viihtyy hyvin valvottuna myös ulkona.

Kynsiä ei yleensä tarvitse leikata, ovat pitkän näköiset, mutta ei niistä haittaa ole. Laita altaaseen kiviä niin kynnet kuluvat luonnollisesti. Konnan akvaariota ei koskaan tarvitse pestä kokonaan vaan osittaiset vedenvaihdot kerran viikossa riittävät tehokkaan suodatuksen keralla.

Vesikilppari ei ole ollenkaan niin hankala eläin kuin maakilppari ja oikeinruokittuna ja puhtaassa vedessä pidettynä se on harmiton ja hauska veijari, vaikken sitä erikoisesti ihmisen suojissa hyvin viihtyvänä lemmikkinä pidäkään. Herpetologisen yhdistyksen sivuilta saa tilattua perushoito-oppaan punakorvakilpikonnalle, kirjoittajaa en juuri tähän hätään muista (J. Perälä?).

T.
Parasta ihmisessä on koira.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”