Piraijan ostaminen

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Jami
Junior Member
Junior Member
Viestit: 143
Liittynyt: 23:14, 09.02.2003
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Piraija ?

Viesti Kirjoittaja Jami »

Terve JJVi !
Kiinnostaisi tietää kuinka paljon sinulla on kokemusta piraijoista, kun noin tietävästi kirjoitat. Pelkät kirjatiedot on oma juttu, joihin en ota kantaa.
Apaattinen kala ei reagoi ainakaan helposti, mutta minun möllöttäjät reagoi välittömästi esim. ruokaan.
Mulla ei ole yhtään kaveria syöty tai silmää maistettu, mutta muutama evä on pureskeltu.
Akvaristi vuodesta 1966.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Jami, luokittelet kirjatiedon varsin alas unohtaen ilmeisesti että senkin on monesti kirjoittanut joko joku tutkija tai harrastaja. Oma näkemykseni piraijoista akvaariokaloina perustuu osin kirjatietoon, osin tuttujen kokemuksiin.
Ja kyllä, en suosittele piraijaa pieninä parvina, enkä alle parimetrisiin altaisiin. Kokemus on toki hyvä opettaja sekin, mutta ei kai ihan kaikkea tarvitse sentään kokeilla itse? Muidenkin kokemuksia olisi syytä arvostaa.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Jami
Junior Member
Junior Member
Viestit: 143
Liittynyt: 23:14, 09.02.2003
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Piraija ?

Viesti Kirjoittaja Jami »

En ole unohtanut kirjatiedon alkuperää, vaan huomannut sen epätarkkuuden ja toimimattomuuden minun altaisiini.
Olen myös todennut, kuinka jotkut luulevat tietävänsä, kun on lukenut jonkun artikkelin kirjasta, netistä tai kaverin kertomana.
Tarkoitukseni on kertoa kokemuksistani ja saada omia kokemuksia muilta.

Ja myös asiaa, minä olen ostanut ekat Leppävaariosta ja jälkimmäiset on toimittanut Lehikoinen (A-MOLLI).
Tarkistin ekojen piraijoiden alkuperäisen altaan koon, se oli 120-160 litraa ja akvaristi sanoi kalojen olleen rauhallisia ja hyvin voipia hänellä. Näin ne kalat itsekin useamman kerran enkä olisi valittanut niiden pienestä parvesta tai pienestä altaasta. Kalat oli hyvän näköisiä ja vesi näytti riittävän 5-6 kalan parvelle.
Akvaristi vuodesta 1966.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Terve Jami,

Joo itselläni ei tosiaan ole piraijoja. Jos tiedät jonkun piraijoista kertovan kirjan, kerro ihmeessä niin minäkin voin tutustua siihen kirjatietoon. Tunnen kuitenkin kaksi piraijoja harrastanutta henkilöä ja lisäksi tuntemusta on akvaarioista senverran, että tosiaan uskallan kritisoida 5-8 25cm pituisen kalan pitämistä 300L akvaariossa. Olen lisäksi pitänyt altaassa kotimaisia ahvenia ja tiedän kuinka helposti esimerkiksi silakalla ruokkimalla saa sen sinileväinvaasion aikaiseksi.

Oikeastaan kommentoimisen alkuperäinen syy oli, että piraijoilla se tietty maine, jonka vuoksi piraijojen hankkiminen kiehtoo. Jos henkilö on hankkimassa yhtä piraijaa johonkin pikkupurkkiin, taustalla ei yleensä ole aito halu harrastaa akvaariota, vaan halu hankkia luonto-ohjelman peto jota kaverit sitten käyvät ihmettelemässä.

Tuo, että 120-160 litraa mielestäsi riittää 5-6 piraijalle vei lopunkin uskottavuuden, kannattaa ehkä tulevaisuudessa jatkaa keskustelua jollain jenkkipalstalle, siellä liikutaan samalla aaltopituudella...
/jari
Jami
Junior Member
Junior Member
Viestit: 143
Liittynyt: 23:14, 09.02.2003
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Piraija ?

Viesti Kirjoittaja Jami »

Hienoa, että JJVi pystyt tunnustamaan osaamattomuutesi, mutta miksi intät vastaan, kun et asiasta tiedä.

Piraijan ruokkiminen ei ole sen kummempaa, kuin muiden kalojen. Tietysti, jos ruokkii liikaa tulee ongelmia, mutta sitten on korjattava hölmöilyt.

Piraijan tietty maine tietysti kiinnostaa, toisia ostamaan ja toisia kommentoimaan toisten kertomaa, mutta miten kasvatat piraijoita se ei selvitä. Luonto-ohjelmat kertoo luonnossa kasvavista piraijoista, mutta akvaariossa tilanne on vähän toinen.

Joo, mä toivon, että pistät nää piraijakommenttisi mieluummin sinne Jenkkipalstalle, ne jos sinua ymmärtäisivät.

Toisten motivaatioon harrastaa akvaarioita en ota kantaa.
Akvaristi vuodesta 1966.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Piraija ?

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Jami kirjoitti:Hienoa, että JJVi pystyt tunnustamaan osaamattomuutesi, mutta miksi intät vastaan, kun et asiasta tiedä.
Eli ei voi sanoa tietävänsä että esim. valashai on mahdoton akvaariokala, ennenkuin itse on sitä kokeillut omassa altaassaan?
Äly hoi!
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Re: Piraija ?

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Jami kirjoitti:Hienoa, että JJVi pystyt tunnustamaan osaamattomuutesi, mutta miksi intät vastaan, kun et asiasta tiedä.

Piraijan ruokkiminen ei ole sen kummempaa, kuin muiden kalojen. Tietysti, jos ruokkii liikaa tulee ongelmia, mutta sitten on korjattava hölmöilyt.

Piraijan tietty maine tietysti kiinnostaa, toisia ostamaan ja toisia kommentoimaan toisten kertomaa, mutta miten kasvatat piraijoita se ei selvitä. Luonto-ohjelmat kertoo luonnossa kasvavista piraijoista, mutta akvaariossa tilanne on vähän toinen.

Joo, mä toivon, että pistät nää piraijakommenttisi mieluummin sinne Jenkkipalstalle, ne jos sinua ymmärtäisivät.

Toisten motivaatioon harrastaa akvaarioita en ota kantaa.
Todellinen osaaminen näkyykin tuossa kokeilumenetelmässä...paljonkos niitä naskalihampaita tuossa purkissasi olikaan pudonnut. Ensin ne neljä vanhaa, elivätkös ne liki parikymppisiksi ennenkuin putosivat...ai niin lukikos siinä että vanhin oli 5 vuotias. Noista nuoremmistakaan ei vissiin sitten pudonnut kuin 25%.... vissiin aivan luonnollista,

No kukin hankkikoon sitä kokemusta kuinka haluaa...
/jari
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Piraijan ruokkiminen ei ole sen kummempaa, kuin muiden kalojen. Tietysti, jos ruokkii liikaa tulee ongelmia, mutta sitten on korjattava hölmöilyt.
Kun nyt on mahdollista keskustella ilmeisen asiantuntijan kanssa, niin kuinka ja millä ruokit noita piraijoja ongelmien ehkäisemiseksi? Ainakin mitä minä olen nähnyt niitä pakastetulla kalalla syötettävän, altaassa leijuu uskomaton määrä piraijojen repimää pientä kalanpalaa, joita ne kuitenkaan eivät sitten vaivaudu syömään, vaan keskittyvät lähinnä repimään isompia kimpaleita. Kuinka usein vaihtaisit vettä tuollaiseen 300L piraija-altaaseen, jossa majailee ne suosittelemasi 5-8 täysikasvuista piraijaa? Entäs millä tuollaista laitosta pitäisi suodattaa ongelmien ehkäisemiseksi?
/jari
laureliini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 83
Liittynyt: 15:48, 23.03.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: hollola

Viesti Kirjoittaja laureliini »

Lopettakaa! Alotin tän keskustelun, mutten tarkottanu mitään sisällissotaa!

Ei mm. huutomerkkirivejä
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Viesti Kirjoittaja JJVi »

laureliini kirjoitti:Lopettakaa! Alotin tän keskustelun, mutten tarkottanu mitään sisällissotaa!

Ei mm. huutomerkkirivejä
Ei kai tämä mikään sota ole, avartavaa ajatustenvaihtoa yhteisen harrastuksen parissa :-)

edit: kirjoitin ensin sivistynyttä, mutta se oli jo varmaan liikaa sanottu
/jari
Jami
Junior Member
Junior Member
Viestit: 143
Liittynyt: 23:14, 09.02.2003
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Piraija ?

Viesti Kirjoittaja Jami »

Jos teidän ajatukset on tolla tasolla, on ilmeisesti turhaa kertoa kokemuksista. Miksi aina ollaan negatiivisia, ja selitellään miten oikeassa itse on ? Olen tehnyt virheitä, oppinut niistä ja toivon, että voin auttaa niitä, jotka tarvitsee tietojani. Mun kokemusteni on yksi mielipide asiasta, jos se ei miellytä, menkää omalle hiekkalaatikolle leikkimään.

Kuka on sanonut, kuinka vanhoiksi punapiraijat elää ?

Ai niin, Marin valashaijuttu, jep jep...
Akvaristi vuodesta 1966.
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1196
Liittynyt: 09:07, 26.09.2001
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Ajatukset

Viesti Kirjoittaja Jani »

Jami, mielestäni ja parin muunkin mielestä, annat harhaanjohtavia neuvoja piraijoista. Siksi tähän puututtiin. Ei ole vastuullista sanoa, että 300 L altaaseen voi muitta mutkitta ottaa 6-8 punapiraijaa. Piraijat kasvavat todellakin yli 20 cm ja elävät hyvissä oloissa vähintään 15 vuotta.

Itse olen monia vuosia (yli 15 v) Rovaniemellä asuessani tuijotellut ja hoitanutkin lemmikkiliikkeen piraijaa, joka eli yli 20 v. Kokoa tällä körmyllä oli 25-30 cm. Hiljalleen se listi muut seuralaisensa ja jäi lopulta yksin. Tietysti tämä tapahtui, koska tilaa ei ollut tarpeeksi. Vahvin selvisi sillä kertaa. Saattoi tämä olla myös poikkeusyksilö mutta lähdetään siitä olettamuksesta, että piraijat ovat isoja ja pitkäikäisiä.

Kun tuota perusolettamusta ajatellaan, ei ole järkevää ottaa 300 L altaaseen 6-8 piraijaa. Sen tietää jo alusta lähtien, että allas on liian pieni ja että jatkossa voi olla hankala saada piraijat myytyä toisiin altaisiin.

Ruokinnasta: jos ruokitaan piraijoja esim pakasteseillä, siten että pudotellaan isoja paloja altaaseen, syntyy aikamoinen sotku. Palat sulavat hiljalleen ja piraijat repivät siitä porukalla. Vaatii hyvän mekaanisen suodatuksen, että leijuvat pikkupalat saadaan vedestä pois. Jos ei saada, leväinvaasio on enemmän kuin todennäköinen.

Tässä minun mielipiteeni asiasta. Koskaan en ole yhtään piraijaa omistanut, hoitanut niitä olen ja sivusta seurannut tuttavien altaasta.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Re: Piraija ?

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Jami kirjoitti:Jos teidän ajatukset on tolla tasolla, on ilmeisesti turhaa kertoa kokemuksista. Miksi aina ollaan negatiivisia, ja selitellään miten oikeassa itse on ? Olen tehnyt virheitä, oppinut niistä ja toivon, että voin auttaa niitä, jotka tarvitsee tietojani. Mun kokemusteni on yksi mielipide asiasta, jos se ei miellytä, menkää omalle hiekkalaatikolle leikkimään.

Kuka on sanonut, kuinka vanhoiksi punapiraijat elää ?

Ai niin, Marin valashaijuttu, jep jep...
Itsehän olet pumpannut meiltä muilta selityksiä mielipiteidemme tueksi. Kysyin pari riviä ylempänä niitä tietojasi omien kirjoituksesi tueksi, eli kuinka saat ne piraijat ruokittua 300L altaaseen niin, että vesi pysyy kunnossa ja kalat hengissä telomatta toisiaan?

Esittämällä yhden mielipiteen tämä tuskin muuttuu sinun hiekkalaatikoksesi, jos et kestä kritiikkiä esittämiäsi ohjeita kohtaan, kannattaisi ehkä poistua tältä hiekkalaatikolta ja jatkaa jollain toisella. Ne jo mainostamani jenkkien hiekkalaatikot sisältävät paljon samankaltaisia kokemuksia (niin altaan kokojen kuin pudonneiden kalojen määränkin suhteen) ja useimmiten WOW kommenteilla lisättynä. Ei tule niinkään niitä negatiivisia fiiliksiä.
/jari
JenniH
Junior Member
Junior Member
Viestit: 50
Liittynyt: 17:51, 07.08.2004
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja JenniH »

Hassua, juuri oli akvaariokauppiaan kanssa puhetta biotooppi- ja lajialtaista, ja jotenkin puhe kääntyi piraijoihin. Kauppiaan mielipide oli, että todella monet hankkivat niitä juuri kavereiden ihmeteltäväksi ja jo mainittua luontodokumenttitunnelmaa luomaan. Kuitenkin loppujen lopuksi kyseessä on liian ahtaassa altaassa ja pienessä parvessä säikky, arka ja helposti apaattiseksi muuttuva kala.

Tällä en toki kumoa sitä, etteikö joku haluaisi piraijaparvea kalojen itsensä takia. Vaatii kuitenkin sitkeyttä luoda niille optimaaliset olosuhteet, ja varmasti runsaasti aiempaa akvaristikokemusta. Ja asia täytyy todella miettiä alusta loppuun. Miksi haluan, mitä haluan, olenko valmis sitoutumaan tähän akvaarioon eri tavalla, kuin tavalliseen seura-akvaarioon. Kyse on kuitenkin eläimen hyvinvoinnista. Silloin olosuhteet täytyy pyrkiä luomaan mahdollisimman luonnollisiksi.

Kalan ja altaan kokosuhteesta noin yleisesti sanoisin, että pitäähän jonkun intuition sanoa, ettei 5-8 jopa 25 senttisen yksilön parvea voi pitää 300-litraisessa, oli kyseessä mikä kala tahansa. (Kuten on jo sanottu) Voidaan puhua vaikka kiekoista, isopurjeplekoista (joka ei ole parvikala mutta vertaus kumminkin), haibarbeista.. Onhan noita.

Sinua, laureliini, pyydän pohtimaan, mitä haluat akvaarioharrastukseltasi. Monia erittäin vaativia hoidokkeja löytyy pienemmistäkin lajeista. :)
240 l wannabe Aasia-allas & 720 l Etelä-Amerikka surraamassa ^_^
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”