Piraijan ostaminen
Valvoja: Moderaattorit
-
Jami
- Junior Member

- Viestit: 143
- Liittynyt: 23:14, 09.02.2003
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Espoo
Piraija ?
Terve JJVi !
Kiinnostaisi tietää kuinka paljon sinulla on kokemusta piraijoista, kun noin tietävästi kirjoitat. Pelkät kirjatiedot on oma juttu, joihin en ota kantaa.
Apaattinen kala ei reagoi ainakaan helposti, mutta minun möllöttäjät reagoi välittömästi esim. ruokaan.
Mulla ei ole yhtään kaveria syöty tai silmää maistettu, mutta muutama evä on pureskeltu.
Kiinnostaisi tietää kuinka paljon sinulla on kokemusta piraijoista, kun noin tietävästi kirjoitat. Pelkät kirjatiedot on oma juttu, joihin en ota kantaa.
Apaattinen kala ei reagoi ainakaan helposti, mutta minun möllöttäjät reagoi välittömästi esim. ruokaan.
Mulla ei ole yhtään kaveria syöty tai silmää maistettu, mutta muutama evä on pureskeltu.
Akvaristi vuodesta 1966.
-
Mari Kurki
- Elite Member

- Viestit: 6450
- Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Espoo, HAS
Jami, luokittelet kirjatiedon varsin alas unohtaen ilmeisesti että senkin on monesti kirjoittanut joko joku tutkija tai harrastaja. Oma näkemykseni piraijoista akvaariokaloina perustuu osin kirjatietoon, osin tuttujen kokemuksiin.
Ja kyllä, en suosittele piraijaa pieninä parvina, enkä alle parimetrisiin altaisiin. Kokemus on toki hyvä opettaja sekin, mutta ei kai ihan kaikkea tarvitse sentään kokeilla itse? Muidenkin kokemuksia olisi syytä arvostaa.
Ja kyllä, en suosittele piraijaa pieninä parvina, enkä alle parimetrisiin altaisiin. Kokemus on toki hyvä opettaja sekin, mutta ei kai ihan kaikkea tarvitse sentään kokeilla itse? Muidenkin kokemuksia olisi syytä arvostaa.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
Jami
- Junior Member

- Viestit: 143
- Liittynyt: 23:14, 09.02.2003
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Espoo
Piraija ?
En ole unohtanut kirjatiedon alkuperää, vaan huomannut sen epätarkkuuden ja toimimattomuuden minun altaisiini.
Olen myös todennut, kuinka jotkut luulevat tietävänsä, kun on lukenut jonkun artikkelin kirjasta, netistä tai kaverin kertomana.
Tarkoitukseni on kertoa kokemuksistani ja saada omia kokemuksia muilta.
Ja myös asiaa, minä olen ostanut ekat Leppävaariosta ja jälkimmäiset on toimittanut Lehikoinen (A-MOLLI).
Tarkistin ekojen piraijoiden alkuperäisen altaan koon, se oli 120-160 litraa ja akvaristi sanoi kalojen olleen rauhallisia ja hyvin voipia hänellä. Näin ne kalat itsekin useamman kerran enkä olisi valittanut niiden pienestä parvesta tai pienestä altaasta. Kalat oli hyvän näköisiä ja vesi näytti riittävän 5-6 kalan parvelle.
Olen myös todennut, kuinka jotkut luulevat tietävänsä, kun on lukenut jonkun artikkelin kirjasta, netistä tai kaverin kertomana.
Tarkoitukseni on kertoa kokemuksistani ja saada omia kokemuksia muilta.
Ja myös asiaa, minä olen ostanut ekat Leppävaariosta ja jälkimmäiset on toimittanut Lehikoinen (A-MOLLI).
Tarkistin ekojen piraijoiden alkuperäisen altaan koon, se oli 120-160 litraa ja akvaristi sanoi kalojen olleen rauhallisia ja hyvin voipia hänellä. Näin ne kalat itsekin useamman kerran enkä olisi valittanut niiden pienestä parvesta tai pienestä altaasta. Kalat oli hyvän näköisiä ja vesi näytti riittävän 5-6 kalan parvelle.
Akvaristi vuodesta 1966.
Terve Jami,
Joo itselläni ei tosiaan ole piraijoja. Jos tiedät jonkun piraijoista kertovan kirjan, kerro ihmeessä niin minäkin voin tutustua siihen kirjatietoon. Tunnen kuitenkin kaksi piraijoja harrastanutta henkilöä ja lisäksi tuntemusta on akvaarioista senverran, että tosiaan uskallan kritisoida 5-8 25cm pituisen kalan pitämistä 300L akvaariossa. Olen lisäksi pitänyt altaassa kotimaisia ahvenia ja tiedän kuinka helposti esimerkiksi silakalla ruokkimalla saa sen sinileväinvaasion aikaiseksi.
Oikeastaan kommentoimisen alkuperäinen syy oli, että piraijoilla se tietty maine, jonka vuoksi piraijojen hankkiminen kiehtoo. Jos henkilö on hankkimassa yhtä piraijaa johonkin pikkupurkkiin, taustalla ei yleensä ole aito halu harrastaa akvaariota, vaan halu hankkia luonto-ohjelman peto jota kaverit sitten käyvät ihmettelemässä.
Tuo, että 120-160 litraa mielestäsi riittää 5-6 piraijalle vei lopunkin uskottavuuden, kannattaa ehkä tulevaisuudessa jatkaa keskustelua jollain jenkkipalstalle, siellä liikutaan samalla aaltopituudella...
Joo itselläni ei tosiaan ole piraijoja. Jos tiedät jonkun piraijoista kertovan kirjan, kerro ihmeessä niin minäkin voin tutustua siihen kirjatietoon. Tunnen kuitenkin kaksi piraijoja harrastanutta henkilöä ja lisäksi tuntemusta on akvaarioista senverran, että tosiaan uskallan kritisoida 5-8 25cm pituisen kalan pitämistä 300L akvaariossa. Olen lisäksi pitänyt altaassa kotimaisia ahvenia ja tiedän kuinka helposti esimerkiksi silakalla ruokkimalla saa sen sinileväinvaasion aikaiseksi.
Oikeastaan kommentoimisen alkuperäinen syy oli, että piraijoilla se tietty maine, jonka vuoksi piraijojen hankkiminen kiehtoo. Jos henkilö on hankkimassa yhtä piraijaa johonkin pikkupurkkiin, taustalla ei yleensä ole aito halu harrastaa akvaariota, vaan halu hankkia luonto-ohjelman peto jota kaverit sitten käyvät ihmettelemässä.
Tuo, että 120-160 litraa mielestäsi riittää 5-6 piraijalle vei lopunkin uskottavuuden, kannattaa ehkä tulevaisuudessa jatkaa keskustelua jollain jenkkipalstalle, siellä liikutaan samalla aaltopituudella...
/jari
-
Jami
- Junior Member

- Viestit: 143
- Liittynyt: 23:14, 09.02.2003
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Espoo
Piraija ?
Hienoa, että JJVi pystyt tunnustamaan osaamattomuutesi, mutta miksi intät vastaan, kun et asiasta tiedä.
Piraijan ruokkiminen ei ole sen kummempaa, kuin muiden kalojen. Tietysti, jos ruokkii liikaa tulee ongelmia, mutta sitten on korjattava hölmöilyt.
Piraijan tietty maine tietysti kiinnostaa, toisia ostamaan ja toisia kommentoimaan toisten kertomaa, mutta miten kasvatat piraijoita se ei selvitä. Luonto-ohjelmat kertoo luonnossa kasvavista piraijoista, mutta akvaariossa tilanne on vähän toinen.
Joo, mä toivon, että pistät nää piraijakommenttisi mieluummin sinne Jenkkipalstalle, ne jos sinua ymmärtäisivät.
Toisten motivaatioon harrastaa akvaarioita en ota kantaa.
Piraijan ruokkiminen ei ole sen kummempaa, kuin muiden kalojen. Tietysti, jos ruokkii liikaa tulee ongelmia, mutta sitten on korjattava hölmöilyt.
Piraijan tietty maine tietysti kiinnostaa, toisia ostamaan ja toisia kommentoimaan toisten kertomaa, mutta miten kasvatat piraijoita se ei selvitä. Luonto-ohjelmat kertoo luonnossa kasvavista piraijoista, mutta akvaariossa tilanne on vähän toinen.
Joo, mä toivon, että pistät nää piraijakommenttisi mieluummin sinne Jenkkipalstalle, ne jos sinua ymmärtäisivät.
Toisten motivaatioon harrastaa akvaarioita en ota kantaa.
Akvaristi vuodesta 1966.
-
Mari Kurki
- Elite Member

- Viestit: 6450
- Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Espoo, HAS
Re: Piraija ?
Eli ei voi sanoa tietävänsä että esim. valashai on mahdoton akvaariokala, ennenkuin itse on sitä kokeillut omassa altaassaan?Jami kirjoitti:Hienoa, että JJVi pystyt tunnustamaan osaamattomuutesi, mutta miksi intät vastaan, kun et asiasta tiedä.
Äly hoi!
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Re: Piraija ?
Todellinen osaaminen näkyykin tuossa kokeilumenetelmässä...paljonkos niitä naskalihampaita tuossa purkissasi olikaan pudonnut. Ensin ne neljä vanhaa, elivätkös ne liki parikymppisiksi ennenkuin putosivat...ai niin lukikos siinä että vanhin oli 5 vuotias. Noista nuoremmistakaan ei vissiin sitten pudonnut kuin 25%.... vissiin aivan luonnollista,Jami kirjoitti:Hienoa, että JJVi pystyt tunnustamaan osaamattomuutesi, mutta miksi intät vastaan, kun et asiasta tiedä.
Piraijan ruokkiminen ei ole sen kummempaa, kuin muiden kalojen. Tietysti, jos ruokkii liikaa tulee ongelmia, mutta sitten on korjattava hölmöilyt.
Piraijan tietty maine tietysti kiinnostaa, toisia ostamaan ja toisia kommentoimaan toisten kertomaa, mutta miten kasvatat piraijoita se ei selvitä. Luonto-ohjelmat kertoo luonnossa kasvavista piraijoista, mutta akvaariossa tilanne on vähän toinen.
Joo, mä toivon, että pistät nää piraijakommenttisi mieluummin sinne Jenkkipalstalle, ne jos sinua ymmärtäisivät.
Toisten motivaatioon harrastaa akvaarioita en ota kantaa.
No kukin hankkikoon sitä kokemusta kuinka haluaa...
/jari
Kun nyt on mahdollista keskustella ilmeisen asiantuntijan kanssa, niin kuinka ja millä ruokit noita piraijoja ongelmien ehkäisemiseksi? Ainakin mitä minä olen nähnyt niitä pakastetulla kalalla syötettävän, altaassa leijuu uskomaton määrä piraijojen repimää pientä kalanpalaa, joita ne kuitenkaan eivät sitten vaivaudu syömään, vaan keskittyvät lähinnä repimään isompia kimpaleita. Kuinka usein vaihtaisit vettä tuollaiseen 300L piraija-altaaseen, jossa majailee ne suosittelemasi 5-8 täysikasvuista piraijaa? Entäs millä tuollaista laitosta pitäisi suodattaa ongelmien ehkäisemiseksi?Piraijan ruokkiminen ei ole sen kummempaa, kuin muiden kalojen. Tietysti, jos ruokkii liikaa tulee ongelmia, mutta sitten on korjattava hölmöilyt.
/jari
-
laureliini
- Junior Member

- Viestit: 83
- Liittynyt: 15:48, 23.03.2005
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: hollola
-
Jami
- Junior Member

- Viestit: 143
- Liittynyt: 23:14, 09.02.2003
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Espoo
Piraija ?
Jos teidän ajatukset on tolla tasolla, on ilmeisesti turhaa kertoa kokemuksista. Miksi aina ollaan negatiivisia, ja selitellään miten oikeassa itse on ? Olen tehnyt virheitä, oppinut niistä ja toivon, että voin auttaa niitä, jotka tarvitsee tietojani. Mun kokemusteni on yksi mielipide asiasta, jos se ei miellytä, menkää omalle hiekkalaatikolle leikkimään.
Kuka on sanonut, kuinka vanhoiksi punapiraijat elää ?
Ai niin, Marin valashaijuttu, jep jep...
Kuka on sanonut, kuinka vanhoiksi punapiraijat elää ?
Ai niin, Marin valashaijuttu, jep jep...
Akvaristi vuodesta 1966.
-
Jani
- Advanced Member

- Viestit: 1196
- Liittynyt: 09:07, 26.09.2001
- Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Oulu
Ajatukset
Jami, mielestäni ja parin muunkin mielestä, annat harhaanjohtavia neuvoja piraijoista. Siksi tähän puututtiin. Ei ole vastuullista sanoa, että 300 L altaaseen voi muitta mutkitta ottaa 6-8 punapiraijaa. Piraijat kasvavat todellakin yli 20 cm ja elävät hyvissä oloissa vähintään 15 vuotta.
Itse olen monia vuosia (yli 15 v) Rovaniemellä asuessani tuijotellut ja hoitanutkin lemmikkiliikkeen piraijaa, joka eli yli 20 v. Kokoa tällä körmyllä oli 25-30 cm. Hiljalleen se listi muut seuralaisensa ja jäi lopulta yksin. Tietysti tämä tapahtui, koska tilaa ei ollut tarpeeksi. Vahvin selvisi sillä kertaa. Saattoi tämä olla myös poikkeusyksilö mutta lähdetään siitä olettamuksesta, että piraijat ovat isoja ja pitkäikäisiä.
Kun tuota perusolettamusta ajatellaan, ei ole järkevää ottaa 300 L altaaseen 6-8 piraijaa. Sen tietää jo alusta lähtien, että allas on liian pieni ja että jatkossa voi olla hankala saada piraijat myytyä toisiin altaisiin.
Ruokinnasta: jos ruokitaan piraijoja esim pakasteseillä, siten että pudotellaan isoja paloja altaaseen, syntyy aikamoinen sotku. Palat sulavat hiljalleen ja piraijat repivät siitä porukalla. Vaatii hyvän mekaanisen suodatuksen, että leijuvat pikkupalat saadaan vedestä pois. Jos ei saada, leväinvaasio on enemmän kuin todennäköinen.
Tässä minun mielipiteeni asiasta. Koskaan en ole yhtään piraijaa omistanut, hoitanut niitä olen ja sivusta seurannut tuttavien altaasta.
Itse olen monia vuosia (yli 15 v) Rovaniemellä asuessani tuijotellut ja hoitanutkin lemmikkiliikkeen piraijaa, joka eli yli 20 v. Kokoa tällä körmyllä oli 25-30 cm. Hiljalleen se listi muut seuralaisensa ja jäi lopulta yksin. Tietysti tämä tapahtui, koska tilaa ei ollut tarpeeksi. Vahvin selvisi sillä kertaa. Saattoi tämä olla myös poikkeusyksilö mutta lähdetään siitä olettamuksesta, että piraijat ovat isoja ja pitkäikäisiä.
Kun tuota perusolettamusta ajatellaan, ei ole järkevää ottaa 300 L altaaseen 6-8 piraijaa. Sen tietää jo alusta lähtien, että allas on liian pieni ja että jatkossa voi olla hankala saada piraijat myytyä toisiin altaisiin.
Ruokinnasta: jos ruokitaan piraijoja esim pakasteseillä, siten että pudotellaan isoja paloja altaaseen, syntyy aikamoinen sotku. Palat sulavat hiljalleen ja piraijat repivät siitä porukalla. Vaatii hyvän mekaanisen suodatuksen, että leijuvat pikkupalat saadaan vedestä pois. Jos ei saada, leväinvaasio on enemmän kuin todennäköinen.
Tässä minun mielipiteeni asiasta. Koskaan en ole yhtään piraijaa omistanut, hoitanut niitä olen ja sivusta seurannut tuttavien altaasta.
Oulun Akvaarioseura
http://www.oulunakvaarioseura.net/news.php
http://www.oulunakvaarioseura.net/news.php
Re: Piraija ?
Itsehän olet pumpannut meiltä muilta selityksiä mielipiteidemme tueksi. Kysyin pari riviä ylempänä niitä tietojasi omien kirjoituksesi tueksi, eli kuinka saat ne piraijat ruokittua 300L altaaseen niin, että vesi pysyy kunnossa ja kalat hengissä telomatta toisiaan?Jami kirjoitti:Jos teidän ajatukset on tolla tasolla, on ilmeisesti turhaa kertoa kokemuksista. Miksi aina ollaan negatiivisia, ja selitellään miten oikeassa itse on ? Olen tehnyt virheitä, oppinut niistä ja toivon, että voin auttaa niitä, jotka tarvitsee tietojani. Mun kokemusteni on yksi mielipide asiasta, jos se ei miellytä, menkää omalle hiekkalaatikolle leikkimään.
Kuka on sanonut, kuinka vanhoiksi punapiraijat elää ?
Ai niin, Marin valashaijuttu, jep jep...
Esittämällä yhden mielipiteen tämä tuskin muuttuu sinun hiekkalaatikoksesi, jos et kestä kritiikkiä esittämiäsi ohjeita kohtaan, kannattaisi ehkä poistua tältä hiekkalaatikolta ja jatkaa jollain toisella. Ne jo mainostamani jenkkien hiekkalaatikot sisältävät paljon samankaltaisia kokemuksia (niin altaan kokojen kuin pudonneiden kalojen määränkin suhteen) ja useimmiten WOW kommenteilla lisättynä. Ei tule niinkään niitä negatiivisia fiiliksiä.
/jari
Hassua, juuri oli akvaariokauppiaan kanssa puhetta biotooppi- ja lajialtaista, ja jotenkin puhe kääntyi piraijoihin. Kauppiaan mielipide oli, että todella monet hankkivat niitä juuri kavereiden ihmeteltäväksi ja jo mainittua luontodokumenttitunnelmaa luomaan. Kuitenkin loppujen lopuksi kyseessä on liian ahtaassa altaassa ja pienessä parvessä säikky, arka ja helposti apaattiseksi muuttuva kala.
Tällä en toki kumoa sitä, etteikö joku haluaisi piraijaparvea kalojen itsensä takia. Vaatii kuitenkin sitkeyttä luoda niille optimaaliset olosuhteet, ja varmasti runsaasti aiempaa akvaristikokemusta. Ja asia täytyy todella miettiä alusta loppuun. Miksi haluan, mitä haluan, olenko valmis sitoutumaan tähän akvaarioon eri tavalla, kuin tavalliseen seura-akvaarioon. Kyse on kuitenkin eläimen hyvinvoinnista. Silloin olosuhteet täytyy pyrkiä luomaan mahdollisimman luonnollisiksi.
Kalan ja altaan kokosuhteesta noin yleisesti sanoisin, että pitäähän jonkun intuition sanoa, ettei 5-8 jopa 25 senttisen yksilön parvea voi pitää 300-litraisessa, oli kyseessä mikä kala tahansa. (Kuten on jo sanottu) Voidaan puhua vaikka kiekoista, isopurjeplekoista (joka ei ole parvikala mutta vertaus kumminkin), haibarbeista.. Onhan noita.
Sinua, laureliini, pyydän pohtimaan, mitä haluat akvaarioharrastukseltasi. Monia erittäin vaativia hoidokkeja löytyy pienemmistäkin lajeista.
Tällä en toki kumoa sitä, etteikö joku haluaisi piraijaparvea kalojen itsensä takia. Vaatii kuitenkin sitkeyttä luoda niille optimaaliset olosuhteet, ja varmasti runsaasti aiempaa akvaristikokemusta. Ja asia täytyy todella miettiä alusta loppuun. Miksi haluan, mitä haluan, olenko valmis sitoutumaan tähän akvaarioon eri tavalla, kuin tavalliseen seura-akvaarioon. Kyse on kuitenkin eläimen hyvinvoinnista. Silloin olosuhteet täytyy pyrkiä luomaan mahdollisimman luonnollisiksi.
Kalan ja altaan kokosuhteesta noin yleisesti sanoisin, että pitäähän jonkun intuition sanoa, ettei 5-8 jopa 25 senttisen yksilön parvea voi pitää 300-litraisessa, oli kyseessä mikä kala tahansa. (Kuten on jo sanottu) Voidaan puhua vaikka kiekoista, isopurjeplekoista (joka ei ole parvikala mutta vertaus kumminkin), haibarbeista.. Onhan noita.
Sinua, laureliini, pyydän pohtimaan, mitä haluat akvaarioharrastukseltasi. Monia erittäin vaativia hoidokkeja löytyy pienemmistäkin lajeista.
240 l wannabe Aasia-allas & 720 l Etelä-Amerikka surraamassa ^_^