Mitkä vesitestit ovat tärkeimmät?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:56, 03.04.2005
Paikkakunta: Kuopio

Mitkä vesitestit ovat tärkeimmät?

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Minulla on kokonaiskovuus- sekä nitriittitestit. Nitraatti-, pH- sekä karbonaattikovuus on tarkoitus hankkia, heti kun on saatavilla (käyn taas tänään kysymässä). Tähän saakka olen mittauttanut noita arvoja kaupassa, mutta se on hankalaa, eikä kuulemma luotettavaakaan. Niitä liuskatestejä (5 eri testiä yhdessä liuskassa) olisi tarjolla, mutta eivät kuulemma ole luotettavia.

Onko joku valmistaja parempi kuin toinen, voiko testejä saada muualta kuin alan liikkeistä?

Onko vielä jotain perustesteihin kuuluvia, jotka tulisi olla kotona?

Yritin hakea sanoilla vesitestit ja testit, mutten ihan näihin löytänyt vastausta.
Akvaariomikko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 136
Liittynyt: 10:42, 29.10.2002
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitkä vesitestit ovat tärkeimmät

Viesti Kirjoittaja Akvaariomikko »

ParratonMonni kirjoitti:Minulla on kokonaiskovuus- sekä nitriittitestit. Nitraatti-, pH- sekä karbonaattikovuus on tarkoitus hankkia, heti kun on saatavilla (käyn taas tänään kysymässä).
Riittävät varmasti. Jos on kasviakvaariosta kyse, CO² -testiä voi harkita. Tosin pH- ja KH-testeilläkin hiilidioksidipitoisuus selviää taulukon avulla.
Tähän saakka olen mittauttanut noita arvoja kaupassa, mutta se on hankalaa, eikä kuulemma luotettavaakaan. Niitä liuskatestejä (5 eri testiä yhdessä liuskassa) olisi tarjolla, mutta eivät kuulemma ole luotettavia.
Ei ne auringontarkkoja ole, mutta rutiininomaiseen testaukseen ne kyllä riittävät, jos eivät ole kovin vanhoja. Eivät valitettavasti ole mitään halpoja nekään.
Onko joku valmistaja parempi kuin toinen, voiko testejä saada muualta kuin alan liikkeistä?
Tetra ja JBL ovat ainakin OK. Wardleyn testejäkin on joku kehunut.
Pakke
Senior Member
Senior Member
Viestit: 505
Liittynyt: 12:58, 14.03.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Pakke »

Nitriitti, nitraatti, pH ja karbonaattikovuus mielestäni riittää. Nitraattitestin avulla pystyy määrittelemään vedenvaihtovälit, melkein tärkein testi, ehkäpä... :?
teemu7117
Senior Member
Senior Member
Viestit: 958
Liittynyt: 09:34, 15.07.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo, Laaksolahti

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

Onko joku valmistaja parempi kuin toinen, voiko testejä saada muualta kuin alan liikkeistä?

Onko vielä jotain perustesteihin kuuluvia, jotka tulisi olla kotona?
Itselläni ei ole muita ollut koskaan käytössä, kuin nuo tetran liuskat ja ne eivät olleet järin luotettavia ja tämän kokeilun jälkeen tetran tippatestit, jotka ovat mielestäni olleet selkeät ja toimivat. Nykyisin minulla on myös digitaalinen pH-mittari, mutta sen hankinta nyt oli hieman repostelua.

pH, GH, KH, nitraatti riittävät melko pitkälle
nitriitti on hyvä olla olemassa perustamisvaiheessa, ja mahdollisten ongelmien ilmentyessä

Tetran GH ja KH testi ovat mielestäni melko luotettavia ja selkeitä käyttää

Tetran nitraatti, nitriitti ja ammoniakki testeillä olen saanut aikaan järkeviä tuloksia

Tetran pH testin tulkinta on täysin värisokealle ihmiselle, kuten minä melko vaikeata, mutta pienellä avustuksella sekin on osoittautunut aika tarkaksi. Tarkkuus tetran pH:ssa on vain 0.5 yksikköä, mutta kyllä se tarkkuus riittää normaalille akvaristille.

Vertailin, joskus digimittarin ja tetran pH testin tuloksia ja samaa näyttivät.

Eipä tuossa akvaariossa nykyisin tule paljoa testejä tehtyä, kun ei ole mitään syytä. Aina välillä tarkastusmielessä teen noita muita testejä, kuin nitraattia ja kun tulokset näyttävät aina samalta voin olla luottavaisin mielin testaamattakin. Nitraattia tulee testattua useiten (melko harvoin sitäkin) ja sen määrän vaihtelua vedenvaihtovälillä on mielenkiintoista seurata.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:56, 03.04.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Kiitos kaikille oikein selkeistä vastauksista! Olen vasta perustamassa tuota akvaariota, niin mielelläni seuraan noita vesiarvoja jo senkin vuoksi, mihin ne luontevasti asettuvat -> mitkä kalat ja kasvit ovat parhaita minulle.
tellie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 569
Liittynyt: 20:12, 11.01.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mitkä vesitestit ovat tärkeimmät

Viesti Kirjoittaja tellie »

Akvaariomikko kirjoitti:Tosin pH- ja KH-testeilläkin hiilidioksidipitoisuus selviää taulukon avulla.
Tosin tuossa taulukossa on se huono puoli, ettei siinä oteta huomioon muita happamuutta aiheuttavia tekijöitä kuin hiilihappo, jolloin lukemat voivat olla aika pyllyllään. Käsittääkseni taulukko on aika pitkältu kuollut ja kuopattu näinä aikoina, mutta kai siitä joissain tapauksissa suuntaa-antavaa saa(?)
Kissan nimi on Naunau, koiran Hauhau, kalan Pulpul, Tippi tai Sergei.
Pelkkä aloittelija
Senior Member
Senior Member
Viestit: 867
Liittynyt: 10:56, 28.12.2004
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Pelkkä aloittelija »

Mä en älynnyt miten tota taulukkoa pitäis lukea? Jotenkin sen ylärivin 7,3 kohdalta (siinä ylhäällä kai pH?) ja siitä sivusta mun kh eli 6..? Mutta entäs sitten? Miten siitä näkee sen CO2?
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1687
Liittynyt: 15:57, 13.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Mennään sitä rataa pitkin siihen asti, kunnes kulmat yhtyvät. siis:
pH
l
l
l
KH -------> ^ Ja noiden yhtymäkohta.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:56, 03.04.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Jatkanpa sitten tästä edelleen: co2 on liian alhaisen rajoilla, kuinkas sitä nostetaan?
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1687
Liittynyt: 15:57, 13.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

No eipä siinä kai auta kuin että alkaa sitä sinne erikseen lisäilemään, vaikkapa kiljupullon avulla.

Minulla tuo taulukko näytti, että altaassani olisi liikaa hiilidioksidia, vaikken sitä altaaseeni lisääkään ja ilmastinkin on öisin ja osan päivästä päällä. Harkitsen pillisuodattimen hankkimista myös pääaltaaseen, näin saan ilmapumpusta hiljaisemman ja pinta on kokoajan liikkeellä ja hapettuu kunnolla.

Tähän asti kalat kuitenkin voineet hyvin, todella, ja innolla odotan koskahan mahtavat kutea (piikkisilmänaarailla jo pulleat mahat ja ruokinta-aikoina koiraat yrittävät kiskoa niitä ties mihin suuntaan), mutta vielä ei ainakaan ole mitään tapahtunut, siis kutemista.

Mä näin muuten viimeyönä jo painajaista, että piikkisilmät kutivat ja mä siirsin sen kudun karanteeniin ja sitten mä jotenkin onnistuin pilaamaan/tuhoamaan sen..onneksi se oli vain unta! :o
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

ParratonMonni kirjoitti:Jatkanpa sitten tästä edelleen: co2 on liian alhaisen rajoilla, kuinkas sitä nostetaan?
Jospa vaikka näin: http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/hiivalla.php
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”