Malawi akvaarion levä

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Pipsa75
Starting Member
Starting Member

Malawi akvaarion levä

Viesti Kirjoittaja Pipsa75 »

Heips!

Osaisikohan kukaan neuvoa, miten Malawi akvaariosta saisi pii levän pois. Alkaa kyllästyttämään kun akvaario on aina ruskean levän peitossa. Levä ongelma syntyi, kun akvaario oli viikon verran yhdellä putkella, harvapäisenä kun en muistanut käydä heti ostamassa toista putkea palaneen tilalle. Kiitokset neuvoista.
Pipsa75
Hoitsu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Hoitsu »

Onko allas vasta perustettu? Alkuunhan tulee leväpiikki... Omassa altaassani tilanne rauhoittui kun vaihdoin molemmat loisteputket ns. päivävaloksi ja suurimman kunnian annan talonmiehenä toimivalle partikselleni Paavolle, joka tosi tehokkaasti syö levää kun ei anna muuta ruokaa. [;)] Hyvin on sopeutunut partis malawialtaaseen.
Haisu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Haisu »

Tuosta partiksesta sen verran, että sehän ei luonnollisesti kuulu malawiveteen saati biotooppiin yleensä. Itsellä on 3 väärää monnia(kyhmybanjomonni, mehiläis(vai ampiais)okamonni sekä partamonni) altaassa ja kaikki on tarkoitus antaa pois uusiin sopiviin olosuhteisiin kun vaihdan altaan isommaksi. Tarkoitus olisi löytää ihan biotooppiin kuuluvia monneja(oliko ne niitä njassae(?)monnia)monneja. Ja syöväthän malawitkin jonkin verran eri pinnoilta levää, kun kerran kasvissyöjiä ovat.

Myös minulla "väärät" monnit ovat "sopeutuneet" mutta todellisesta hyvinvoinnista en sitten tiedä, ja minkä tiedän on se, että monnien todellinen elinikä ei missään nimessä tule olemaan sama kuin oikeassa vedenlaadussa elävillä. Minulle aikanaan monnit altaaseen myytiin hyvällä omalla tunnolla ja enhän minä silloin kaikkia monneja akv.kaupan kirjoista löytänyt saati ollut kuullutkaan mistään nettien keskustelupalstoista. Kun kysyi sopivuutta, sanottiin vain että "hyvin sopii yhteen". Eli jos haluat tehdä oikein partamonnille, annat sen pois. [;)] Itse en ole vielä antanut monneja pois jotta yhdellä malawillani olisi edes hiukan seuraa mutta muuton yhteydessä (jonka toivon tapahtuvan lähitulevaisuudessa) varmasti annan. :|
*mine mittään tiedä...*
Juissi

Viesti Kirjoittaja Juissi »

Jaa-a, minä en ainakaan keksinyt mitään tapaa. Täälläkin kyselin, ilman sen kummempia tuloksia. Aikani jaksoin harjata tiskiharjalla kaikki pinnat viikottain, sitten kyllästyin. Tepsivin lääke tähän mennessä on ollut lisätä valoa, jolloin vihreät levät pääsevät niskan päälle. Kallis ratkaisu tosin, täytyy siirtyä putkista monimetalleihin.

-Juissi
Hoitsu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Hoitsu »

Minusta tuo monnihomma on makuasia enkä ole tuossa biotooppiasiassa ihan säntillinen. Ainakin tuo omani näytää voivan erittäin hyvin ( ollut eril. monneja yli 10 vuotta ), joten saa ihan rauhassa asustella altaassa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”