Juu liikkuuhan ne mutta se onkin eri asia että saako sitä allasta samalla keinolla useamman metrin maanpinnan yläpuolelle kun mitä saa auton kyytiin.Teho kirjoitti:Järjenkäyttö on sallittua. Siinäs näitte että liikkuu ne altaat vähemmälläkin hikoilulla....iiputti kirjoitti:
Tehon brassailulle vastineeksi: _minun_mieheninosti eilen _yksin_ 400 litraisen verstaalta Transitiin
Käytti tosin enemmän pääkoppaansa kuin lihaksia hommassa
Akvaarioiden kanssa muutto
Valvoja: Moderaattorit
-
doriani
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Muutot ovat inhottavia. Meilläkin vanha 480 litrainen pönttö kannettiin luhtitalon toiseen kerrokseen ja mutkat tosiaan olivat niin jyrkkiä että pystyyn piti nostaa allas ja meillä oli altaalla pituutta vain 150 cm:ä. Uusi 820 litrainen allas tuli 5 miehen voimalla asuntoon, mutta tällä kertaa kerrotalon ensimmäiseen kerrokseen ja allas oli vielä mitoitettu siten, että se mahtuu helposti rappukäytävässä kääntymään.
tuttujen 1200 litrainen allas taas muutettiin keittiön ikkunasta sisään, kun ei ovesta enää mahtunut kulkemaan. Siellä kantajia olikin se 8 kappletta.
Onnea kuitenkin muuttoon!
tuttujen 1200 litrainen allas taas muutettiin keittiön ikkunasta sisään, kun ei ovesta enää mahtunut kulkemaan. Siellä kantajia olikin se 8 kappletta.
Onnea kuitenkin muuttoon!
Omat kokemukseni on akvaarion siirto muuttokuormassa kolme kertaa puolentoista vuoden sisällä. Silloin oli muutto Ruotsiin, Ruotsista takaisin ja sitten melkein heti sen perään uuteen asuntoon Suomessa. Siinä oppi tärkeysjärjestykset... Koska kaikki piti kerralla saada mukaan, niin akvaarion purkasin viimeisenä ja perustin ensimmäisenä. Sen jälkeen vasta telkkarin sai laittaa paikalleen
. Jos voi hakea akvaarion vasta jälkikäteen niin tämä on ihanteellinen tilanne, tai vaikka viedä sen vaikka ensimmäisenä, kun tilaakin vielä on uudessa kämpässä. Minulla ei tätä etukäteen tai jälkikäteen hakumahdollisuutta ollut.
Akvaarioni on kaapin päällä missä on pyörät. Sellaiset toista sataa kiloa per pyörä-pyörät.
Ja akvaario on 90 x 40 x 40, ei siis mikään hirmu nostohommissa. Mutta ehjänä se on pysynyt kaapin avulla, koska se on köytetty siihen kiinni ja pehmustettu vällyillä. Sitten kannettu kaapin kanssa rappusia pitkin ja rullattu tasaisilla tasoilla. Hyvin on mennyt siis. Suosittelen pehmustamista, ainakin nurkat. Vällyjen sijaan esim. kevyet styroxit, niitä voi mielellään laittaa liinojen väliin. Ja pehmusteet kiinnitettävä kunnolla etteivät sitten lähde valumaan kesken kantamisen/noston.
Tyhjentämisessä kannattaa käyttää kalojen tyhmyyttä hyväkseen. Eli vaikka pikkuisen ruokaa ja ISOlla haavilla kaikki pintaan tulleet vaikka kasvienkin kanssa *naps* ämpäriin. Loput fisut sitten lisää luovuutta käyttäen. Esim. monni, joka on kannossa, nostetaan nopeasti kantoineen ämpäriin. Ämpärissä vasta kannosta irroittaminen, jos kanto pystyy liikkumaan ämpärissä, ettei tulisi kuljetuksessa kalalle iskuja. Sopivasti ämpäreitä valmiiksi (tai muita kuljetusastioita) ennen kalastusta! Ämpäreihin kannet kiinni ja tussilla merkintä mitä sisältää ja mihin akvaarioon.
Kasvit ja muut rojut omiin ämpäreihin/laatikoihin. Hiekka painaa kuin synti, joten ei mielellään koko ämpäri täyteen! Ja taas merkintä mistä ja mihin. Kuivatavarat, kuten ruokapurkit ja lääkkeet, omaan laatikkoon missä merkintä mitä laatikossa on, ettei sitten huku muiden muuttolaatikoiden sekaan.
Kuljetuksen aikana pidettävä silmällä ettei kalat ja kasvit jää minnekkän kylmään paikkaan lojumaan. Ja tietenkin tarkistettava ennen lähtöä ettei mikään ämpäri kaadu äkkijarrutuksessa tai kiihdytyksessä.
Minulla oli lennolla kalat muovipusseissa ja pussit styroxlaatikossa. Turvatarkistuksessa olikin sitten kokonainen liuta kavereita ihmettelemässä laatikon sisältöä.
Paluumatkalla minä toin itse kalat autossa, olivat pienissä erissä karkkilaatikoissa. Vedenvaihtoa joka ilta ja aamu. Uuteen asuntoon menivät ämpäreissä, silloinkin minä olin viemässä.
Kyllä se siitä, ei muuta kuin projektisuunnitelma pystyyn ja hommiin!
Akvaarioni on kaapin päällä missä on pyörät. Sellaiset toista sataa kiloa per pyörä-pyörät.
Tyhjentämisessä kannattaa käyttää kalojen tyhmyyttä hyväkseen. Eli vaikka pikkuisen ruokaa ja ISOlla haavilla kaikki pintaan tulleet vaikka kasvienkin kanssa *naps* ämpäriin. Loput fisut sitten lisää luovuutta käyttäen. Esim. monni, joka on kannossa, nostetaan nopeasti kantoineen ämpäriin. Ämpärissä vasta kannosta irroittaminen, jos kanto pystyy liikkumaan ämpärissä, ettei tulisi kuljetuksessa kalalle iskuja. Sopivasti ämpäreitä valmiiksi (tai muita kuljetusastioita) ennen kalastusta! Ämpäreihin kannet kiinni ja tussilla merkintä mitä sisältää ja mihin akvaarioon.
Kasvit ja muut rojut omiin ämpäreihin/laatikoihin. Hiekka painaa kuin synti, joten ei mielellään koko ämpäri täyteen! Ja taas merkintä mistä ja mihin. Kuivatavarat, kuten ruokapurkit ja lääkkeet, omaan laatikkoon missä merkintä mitä laatikossa on, ettei sitten huku muiden muuttolaatikoiden sekaan.
Kuljetuksen aikana pidettävä silmällä ettei kalat ja kasvit jää minnekkän kylmään paikkaan lojumaan. Ja tietenkin tarkistettava ennen lähtöä ettei mikään ämpäri kaadu äkkijarrutuksessa tai kiihdytyksessä.
Minulla oli lennolla kalat muovipusseissa ja pussit styroxlaatikossa. Turvatarkistuksessa olikin sitten kokonainen liuta kavereita ihmettelemässä laatikon sisältöä.
Kyllä se siitä, ei muuta kuin projektisuunnitelma pystyyn ja hommiin!
-
hannu
- Senior Member

- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Ihan vaan vinkkinä: kantaminen helpottuu huomattavasti, kun altaasta saa kiinni. Lasiliikkeistä voi saada vuokralle isoja kahvalla varustettuja imukuppeja. 4 Tuollaisella imukupilla helpottuu altaan kantaminen jo kovasti. Pidemmän altaan kanssa noita voi ottaa enemmänkin. Esim ahtaassa rapussa käännellessä helpottaa kovasti, kun altaasta saa kiinni muualtakin kuin pohjalistan alta. Levähtäminen on myös sallittua allasta liikuttaessa. Allas vaan jokaisella porrastasanteella hetkeksi lattialle, niin kerralla kannettava matka ei ole enää mikään ongelma.
Hannu
Hannu
Minun altaan (540) kantoi kaksi miestä, jotka kantoi kaverinkin (720) altaan kahdestaan. Helppoahan se ei ollut, mutta onnistui. Oman altaan noutopaikassa saatiin vinkki kääntää allas kokonaan ympäri, jolloin sai pidettyä paremmin kiinni eli niiko pohja kohti taivasta. Sain myös ystävällisen neuvon, että jos ikinä muutan, niin kaverit tulee kyllä muuten kantamaan, mutta altaan kantoon saan luvan tilata ammattimiehet. 
"Mä luin jostain..."
-
teemu7117
- Senior Member

- Sukupuoli: Mies
Eikös melko isojakin altaita saisi liikkumaan kohtuu helposti nokkakärryillä. http://www.abc-karry.fi/tuotteet_nokkakarryt.html
Makuualusta tai vastaava vain pehmikkeeksi ja menoksi. Tuollaiset kärryt sitten toki maksaa aivan jumalattomasti yhtä käyttökertaa varten ja muuttomiesten tilaaminen akvaarion kantoon on varmaankin halvempaa, mutta aika monilta löytyy varmaan joku yhteys jossa tuollaisia käytetään, että lainata voisi.
Tuollaisilla saa siirreltyä vaikka mitä ja mihin pienellä harjoittelulla. Minä olen rullaillut hotelli tapiola gardenin jokaisen hotellihuoneen sisustuskalun peilikaappeineen pihalta huoneisiin tuollaisilla kärryillä ihan yksin, kun laiskanpulskeat timpurit odottivat huoneissa, että saivat kiinnittää ne.(Kaikkea sitä rahasta tekee)
Meidän 440 litrainen amme 10 mm lasista kannettiin kapeita kierreportaita pitkin onneksi vain toiseen kerrokseen kahden ihmisen voimin. Rehellisiä jos ollaan niin tiukkaa teki. Puolet painavampi ei olisi enää tullut. Hauskaksi asian tekee se, että meillä olisi vielä talossa 220 pitkä hissi, mutta ainoa päivä tänne muuton jälkeen jolloin hissi ei toiminut oli yllätys-yllätys akvaarion saapumispäivä.
Makuualusta tai vastaava vain pehmikkeeksi ja menoksi. Tuollaiset kärryt sitten toki maksaa aivan jumalattomasti yhtä käyttökertaa varten ja muuttomiesten tilaaminen akvaarion kantoon on varmaankin halvempaa, mutta aika monilta löytyy varmaan joku yhteys jossa tuollaisia käytetään, että lainata voisi.
Tuollaisilla saa siirreltyä vaikka mitä ja mihin pienellä harjoittelulla. Minä olen rullaillut hotelli tapiola gardenin jokaisen hotellihuoneen sisustuskalun peilikaappeineen pihalta huoneisiin tuollaisilla kärryillä ihan yksin, kun laiskanpulskeat timpurit odottivat huoneissa, että saivat kiinnittää ne.(Kaikkea sitä rahasta tekee)
Meidän 440 litrainen amme 10 mm lasista kannettiin kapeita kierreportaita pitkin onneksi vain toiseen kerrokseen kahden ihmisen voimin. Rehellisiä jos ollaan niin tiukkaa teki. Puolet painavampi ei olisi enää tullut. Hauskaksi asian tekee se, että meillä olisi vielä talossa 220 pitkä hissi, mutta ainoa päivä tänne muuton jälkeen jolloin hissi ei toiminut oli yllätys-yllätys akvaarion saapumispäivä.
-
kylpyankka
- Advanced Member

- Viesti:
-
marko.markkanen
- Member

Kuin myös me. Tosin litroja oli 800 (220x60x60). Välillä piti kantaa myös pystyssä, eikä edes tehnyt hirveän tiukkaa. Ja minä en edes mitenkään erityisen riski oleTeho kirjoitti:clarias kirjoitti:No voi herrajumala se nyt niiiiin paljoa paina.Meillä 2 miestä kantoi 725 litrasen(220*60*55) luhtitalon toisesta kerroksesta alas.Pystyyn vaan tiukoissa mutkissa.Ja altaassa oli vielä tuplapohja.hehee
Btw: kun kysyin tuohon isompaan altaaseen kuljetusliikkeestä tarjouksen niin ne kysyivät että "onko siinä jo hiekat ja vedet sisällä" -> "ei ole" -> "no kyllä se sitten kahdella miehellä kulkee".
-
pleko_88
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
Minun 780l allastani (200x60x65) kantoi kaksi tyyppiä ja kyllä hommanäytti raskaalta, varsinkin, kun tiukoissa rappusissa allas piti kantaa siten pystyssä, että vain toinen pystyi nostamaan ja toinen tuki allasta... Kyllä jänskätti oikein kunnolla, että kuinka käy...
Ps. Useampaan miehistöön ei ollut mahdollisuutta, koska kahdenkin mahtuminen portaisiin teki todella tiukkaa..
Ps. Useampaan miehistöön ei ollut mahdollisuutta, koska kahdenkin mahtuminen portaisiin teki todella tiukkaa..
clarias kirjoitti:No voi herrajumala se nyt niiiiin paljoa paina.Meillä 2 miestä kantoi 725 litrasen(220*60*55) luhtitalon toisesta kerroksesta alas.Pystyyn vaan tiukoissa mutkissa.Ja altaassa oli vielä tuplapohja.
Pitänee ruveta käymään salilla. Kyllä senkin jälkeen mielelläni ottaisin varman päälle enemmän äijiä kantamaan. Eipä naapureillakaan koskaan parempaa tekemistä ole.marko.markkanen kirjoitti:Kuin myös me. Tosin litroja oli 800 (220x60x60). Välillä piti kantaa myös pystyssä, eikä edes tehnyt hirveän tiukkaa. Ja minä en edes mitenkään erityisen riski ole. Tuota vajaa 1500 litraista kantamassa olikin sitten se kahdeksan ja voin sanoa että teki tiukkaa. Tosin jännitys varmasti lisäsi painoa.
Btw: kun kysyin tuohon isompaan altaaseen kuljetusliikkeestä tarjouksen niin ne kysyivät että "onko siinä jo hiekat ja vedet sisällä" -> "ei ole" -> "no kyllä se sitten kahdella miehellä kulkee".
-
doriani
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Kerrohan nyt vielä että paljonkon kyseinen allas painoi, minne kantoivat (ei ole ihan sama kantaa tasaisella maalla ja rappusia pitkin) ja altaan mitat ja lasin paksuus.Teho kirjoitti:2 ukkoa kantoi 540-litraisen. Minä koitin tukea pohjaa siinä välissä kun en kantamaan ehtinyt, sillä yli viisikymppinen isäukkoni halusi pullistella.
Jokatapauksessa, itse en ota sitä riskiä että allas menee rikki joten kantajia tulee useampi - etenkin kun allas on nostettava pään yläpuolelle (tuskin sinun kantajasi tätä tekivät??) niin haluan että kantajat varmasti jaksavat sitä myös pitää (allas ei taivu kulkemaan tämän hetkisen asunnon rapussa ellei nosta kaiteen yläpuolelle -> eli pään yläpuolelle saa nostaa, käsivarret suorana).
Eikös ny pitäny puhua akvaarion muuttamisesta eikä karvaisista muuttomiehistä
Meilläkin on pian akvaarion kanssa muutto edessä... kai siinä pitää varata päivä ihan akvaariota varten, se kun pitää ensin tyhjentää kaloista, kasveista, vedestä ja hiekasta.. sitte raahata kaikki uuteen paikkaan ja tehdä kaikki alusta! Ja kaikki viel silleen suht nopsaan tahtiin ettei kalojen tarvi olla koko ajan ahtaalla!
Nii, suodatinhan on sen aikaa pakosti käyttämättä, mutta pitää vaan huuhtoa suodatinaines suht hyvin ja laittaa takas käyttöön, se akva vaan on aloitettava melkein kuin alusta.
Meilläkin 2m (50x50cm muut mitat) pitkä akvaario, ja kun hain sen valmistajalta suoraan, niin olin itse toisessa päässä kantamassa sitä autolle. Mies ihmeissään että kuin sä jaksat noin pienenä naisihmisenä? (olen aika pikkanen ja hento, piilolihaksilla varustettu
työkseni ajelen jakeluautoa ja nyyttiä menee ympäri kaupunkia joka päivä.) Sit satuin kysyy että paljon se painaa, on 500L allas 12mm lasilla niin jotai päälle 80 kg se arvioi.
Viidenteen kerrokseen miehet sen kahteen pekkaan kantoi sitten kun ei hissiä tässä ***** talossa satu olemaan... Tuo sama pitäisi vielä hilata poiskin ja uuteen asuntoon, joka on onneksi seuraavan kerran maan tasossa!!
Meilläkin on pian akvaarion kanssa muutto edessä... kai siinä pitää varata päivä ihan akvaariota varten, se kun pitää ensin tyhjentää kaloista, kasveista, vedestä ja hiekasta.. sitte raahata kaikki uuteen paikkaan ja tehdä kaikki alusta! Ja kaikki viel silleen suht nopsaan tahtiin ettei kalojen tarvi olla koko ajan ahtaalla!
Nii, suodatinhan on sen aikaa pakosti käyttämättä, mutta pitää vaan huuhtoa suodatinaines suht hyvin ja laittaa takas käyttöön, se akva vaan on aloitettava melkein kuin alusta.
Meilläkin 2m (50x50cm muut mitat) pitkä akvaario, ja kun hain sen valmistajalta suoraan, niin olin itse toisessa päässä kantamassa sitä autolle. Mies ihmeissään että kuin sä jaksat noin pienenä naisihmisenä? (olen aika pikkanen ja hento, piilolihaksilla varustettu
Viidenteen kerrokseen miehet sen kahteen pekkaan kantoi sitten kun ei hissiä tässä ***** talossa satu olemaan... Tuo sama pitäisi vielä hilata poiskin ja uuteen asuntoon, joka on onneksi seuraavan kerran maan tasossa!!
Ex-kiekkoilija...
No niin, muutto siis edessä. Onneksi muutettavaa ei ole kuin 140-litraa, mutta on kova kiusaus muuttaa allas hiekkoineen päivineen, sillä minulla ei ole riittävästi ämpäreitä edes sille hiekkamäärälle. Niitä nyt toki saisi lisää, eiväthän ne niin paljon maksa, mutta entäpä kierteiset? Niitä ei tekisi mieli jättää pohjimmaiseksi ämpäriin, ja eihän niitä millään noitatempulla saa pois. Kasaantuvat kyllä ruoan ääreen, mutta... Ja laiskuus toki
Vinkkejä? Arvioita?
Allas tuli kyllä tänne sorineen päivineen (pohjamateriaali sittemmin muutettu em. hiekaksi), mutta silloinkin kyllä pelkäsin pohjan pettävän. Kuinka todennäköistä tämä on? Altaassa on hiekkaa reilut 5cm pohjalla.
Sitä olen miettinyt, että josko altaan siirtäisi levyn päälle (hyvin kiinnittäen!) alla olevan pehmusteen kera ja sitten ottaisi useamman hepun kantamaan. Vinossahan allas varmasti olisi jossain vaiheessa, ainakin vähän. Voisiko haitata sivusaumoja tai -laseja?
-Nimim. laiska mutta mahd. varovainen
Vinkkejä? Arvioita?
Allas tuli kyllä tänne sorineen päivineen (pohjamateriaali sittemmin muutettu em. hiekaksi), mutta silloinkin kyllä pelkäsin pohjan pettävän. Kuinka todennäköistä tämä on? Altaassa on hiekkaa reilut 5cm pohjalla.
Sitä olen miettinyt, että josko altaan siirtäisi levyn päälle (hyvin kiinnittäen!) alla olevan pehmusteen kera ja sitten ottaisi useamman hepun kantamaan. Vinossahan allas varmasti olisi jossain vaiheessa, ainakin vähän. Voisiko haitata sivusaumoja tai -laseja?
-Nimim. laiska mutta mahd. varovainen
Kissan nimi on Naunau, koiran Hauhau, kalan Pulpul, Tippi tai Sergei.
Kierteiset ei ole moksiskaan, vaikka sankossa matkustaisivatkin. Eli ihan hyvällä omallatunnolla hiekat sankkoon vaan
Vähän OT, mutta leikittelin jo ajatuksella akvaarioihin erikoistuneen muuttofirman perustamisella
Tosin kantajatoiminnan voisi ulkoistaa, vaikka ihan riuska olenkin. Olen raahannut vanhinta allastani niin miljoonassa muutossa, että alkaa rutiini olla jo hyvin hyppysissä. Kämppis muutti tuossa pari viikkoa sitten, ja sillä aikaa kun olivat heittämässä yhtä kuormaa tuohon korttelin päähän, ehdin siinä välissä tyhentää hänen akvaarionsa ja laittaa kaiken siirtoa vaille valmiiksi. Harmi kun ei tullut katsottua kellosta aikaa 
Vähän OT, mutta leikittelin jo ajatuksella akvaarioihin erikoistuneen muuttofirman perustamisella