Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.
Itselläni on ollut akvaariossa kukkaruukunpuolikkaita jo pitkään ilman mitään ongelmia. Huolellinen pesu (ilman pesuaineita tietenkin) on kyllä paikallaan ennen altaaseen laittoa.
The difficult is done at once, the impossible takes a little longer.
Jos ei ole ollut käytössä kukalla, voi varmuuden vuoksi liottaa turvevedessä. Turve sitoo ruukussa mahdollisesti olevan aineen (olisko ollut alumiini) joka on haitallista kaloille. Kaikissa saviruukuissa ei kyllä välttämättä tätä ainetta ole, mutta olen itse aina varmuuden vuoksi liottanut ruukut.
Jos on ollut "kukkakäytössä", liotusta ei tarvita. Kukkamulta toiminee samalla tavoin kuin turve.
VOit kyllä laittaa akvaarioosi kukkaruukun mutta muista pestä se kunnolla ilman pesuaineita ja mitään mikä on kaloille haitaksi. Itselläni oli kanssa kukkaruukku akvassani ja ei siellä mitään haittaa ollut tai vesi arvoihin tullut mitään muutoksia
Itse en akvaarioon laittaisi samaa ruukkua mikä on ollut gerbiilin käytössä. Saviruukkuun imeytyy neste ja siinä on varmaankin gerbiilin virtsaa joka tuskin tekee kovin hyvää kaloille.
Osta mielummin käyttämätön ruukku, ne ei montaa kymmetä senttiä maksa.