Akvaarion muutosta kysymyksiä
Valvoja: Moderaattorit
-
wantukka
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
Akvaarion muutosta kysymyksiä
Olen maanantaina lähdössä hakemaan n.120 km päästä käytössä olevaa akvaariota uuteen kotiin vihdoin ja viimein.
Kalastona on mm. lehtikaloja tällä hetkellä
Olen lueskellut, että lehtikalat kupsahtavat helposti muuton aikana. Miten sitä voi estää? ajattelin laittaa lehtikalat ämpäriin tai saaviin. Mitenkäs suodattimen laita on? säilyykö siinä bakteerikanta vai kerkeekö se kuolemaan?
Minua askarruttaa myös se, että akvaariossa on tällä hetkellä sorapohja. Tarkoitus on vaihtaa sora hiekkaan. Pitäisikö se vaihtaa muuton yhteydessä ennen kalojan laittoa? vai pitääkö odottaa jonkin aikaa, jotta akvaario löytäisi jälleen tasapainon?
Olen lukenut järven sivuilta muutosta, mutta nämä askarruttavat.
Kalastona on mm. lehtikaloja tällä hetkellä
Olen lueskellut, että lehtikalat kupsahtavat helposti muuton aikana. Miten sitä voi estää? ajattelin laittaa lehtikalat ämpäriin tai saaviin. Mitenkäs suodattimen laita on? säilyykö siinä bakteerikanta vai kerkeekö se kuolemaan?
Minua askarruttaa myös se, että akvaariossa on tällä hetkellä sorapohja. Tarkoitus on vaihtaa sora hiekkaan. Pitäisikö se vaihtaa muuton yhteydessä ennen kalojan laittoa? vai pitääkö odottaa jonkin aikaa, jotta akvaario löytäisi jälleen tasapainon?
Olen lukenut järven sivuilta muutosta, mutta nämä askarruttavat.
-
doriani
- Advanced Member

- Viesti:
Lehtikalat tuotin meille 40-litran saavissa ja hyvin matkustivat auton takapenkillä Kuopiosta asti.
Onko suodatin sisä- vai ulkosuodatin? Jos on sisäsuodatin niin se täytyy ainakin huuhtaista ennen altaaseen laittoa, ulkosuodattimesta en osaa sanoa.
Mitä muita kaloja altaassa on? Luulisin että kannattaa pakata pienimmät kalat pusseihin, lajeittain ja tosiaan ne lehtikalat saaviin.
Itse vaihtaisin soran hiekkaan muuton yhteydessä, tosin laittaisin vanhan soran kuitenkin sukahousuihin ja altaaseen muutamaksi viikoksi koska siinähän se hyödyllinen bakteerikanta on ja allas pysyy helpommin tasapainossa. Muutaman viikon kuluttua pitäisi uudessa pohjassa olla hyvä bakteerikanta jolloin soran sukkahousuineen voi poistaa.
Onko suodatin sisä- vai ulkosuodatin? Jos on sisäsuodatin niin se täytyy ainakin huuhtaista ennen altaaseen laittoa, ulkosuodattimesta en osaa sanoa.
Mitä muita kaloja altaassa on? Luulisin että kannattaa pakata pienimmät kalat pusseihin, lajeittain ja tosiaan ne lehtikalat saaviin.
Itse vaihtaisin soran hiekkaan muuton yhteydessä, tosin laittaisin vanhan soran kuitenkin sukahousuihin ja altaaseen muutamaksi viikoksi koska siinähän se hyödyllinen bakteerikanta on ja allas pysyy helpommin tasapainossa. Muutaman viikon kuluttua pitäisi uudessa pohjassa olla hyvä bakteerikanta jolloin soran sukkahousuineen voi poistaa.
Pakkaa kalat ämpäreihin/ saaveihin joissa niihin sopivat kannet (ettei ensimmäisessä mutkassa ole kalat kuivilla..) ja tipauta varmuuden vuoksi jokaiseen happitabletti. Kun pääset perille, avaa kannet - jos pysähdyt matkalla, avaa kannet ja sulje uudelleen. Muista myös, että ilmatilaa on hyvä jättää ainakin puolet tai 2 kolmannesta kuljetusastian tilasta. Vaikka sulla ois pikkukalojakin muutettavana, pakkaa ne vähintäänkin suureen kalapussiin, ei niihin pieniin maitotölkin kokoisiin, koska niiden ilmatila on niin surkean pieni. Kalapussit olisi varminta pakata kylmälaukkuun tai muuhun styrokslaatikkoon, jotta lämpötila ei hurjasti muuttuisi matkan aikana - myös pimeys vähentää kalojen muuttostressiä.
Minä huuhtoisin myös ulkosuodattimien korit / massat yms mutta vain kevyesti ettei kaikki pöpöt lähde viemäriin, ja kuljettaisin ne ilman vettä (varsinkin kuumassa autossa liikkumaton vesi pilaantuu herkästi kun siellä on kaikenmoista mömmöä - esim kasvien roskia yms mukana) ilmavasti. Näinollen uskoisin niiden olevan suoraan käyttökelpoisia kun pääset perille. Vaihda hiekka ehdottomasti muuton yhteydessä, miksi odottaa että allas on tasapainossa ja sitten taas myllätä se uudelleen - kalatkin pääsisivät yhdellä stressillä kun allas saa olla uudelleen perustamisen jälkeen aloillaan ilman uusia suuria muutoksia. Huomattavasti helpompaa se sinullekin on. Osta bilteman hiekkaa, niin sun ei tarvitse pestä sitä ensin
.
Eli :
Ämpäreihin vettä sopivasti, happitabu perään. Kalat sankoon ja kansi kiinni.
Kotona kannet auki ämpäreistä.
Allas paikalleen (ja vatupassilla suoraan - muista säätää keskijalatkin tukeviksi) ja hiekat sinne.
Vettä ja suodattimet, vedenparannusaineet turveuutteet ja vaikka vitaminiakin muuttostressin jälkeen ois hyvä laittaa.
Kasvit ja kalat.
Vielä noista kalaämpäreistä senverran, että laittaisin ne itse joko turvavöillä kiinni tai sitten penkin jalkotilaan niin tiukasti, ettei kaatumisen/kallistumisen vaaraa ole. Valitse mielellään tumman sävyisiä ämpäreitä, niin kalat ei leiki kuollutta ja ilmeisesti stressaantuvat vähemmän kuin valkoisessa ämpärissä. Kummallista, mutta kokemuksesta voin sanoa että näin on.
Minä huuhtoisin myös ulkosuodattimien korit / massat yms mutta vain kevyesti ettei kaikki pöpöt lähde viemäriin, ja kuljettaisin ne ilman vettä (varsinkin kuumassa autossa liikkumaton vesi pilaantuu herkästi kun siellä on kaikenmoista mömmöä - esim kasvien roskia yms mukana) ilmavasti. Näinollen uskoisin niiden olevan suoraan käyttökelpoisia kun pääset perille. Vaihda hiekka ehdottomasti muuton yhteydessä, miksi odottaa että allas on tasapainossa ja sitten taas myllätä se uudelleen - kalatkin pääsisivät yhdellä stressillä kun allas saa olla uudelleen perustamisen jälkeen aloillaan ilman uusia suuria muutoksia. Huomattavasti helpompaa se sinullekin on. Osta bilteman hiekkaa, niin sun ei tarvitse pestä sitä ensin
Eli :
Ämpäreihin vettä sopivasti, happitabu perään. Kalat sankoon ja kansi kiinni.
Kotona kannet auki ämpäreistä.
Allas paikalleen (ja vatupassilla suoraan - muista säätää keskijalatkin tukeviksi) ja hiekat sinne.
Vettä ja suodattimet, vedenparannusaineet turveuutteet ja vaikka vitaminiakin muuttostressin jälkeen ois hyvä laittaa.
Kasvit ja kalat.
Vielä noista kalaämpäreistä senverran, että laittaisin ne itse joko turvavöillä kiinni tai sitten penkin jalkotilaan niin tiukasti, ettei kaatumisen/kallistumisen vaaraa ole. Valitse mielellään tumman sävyisiä ämpäreitä, niin kalat ei leiki kuollutta ja ilmeisesti stressaantuvat vähemmän kuin valkoisessa ämpärissä. Kummallista, mutta kokemuksesta voin sanoa että näin on.
Kaunis Ameebamutantti, Loputtoman Arktinen Navigoija ja Emeritusprofessori sekä Ihailtavan Taidokas Iskunvaimenninkauppias
-
wantukka
- Advanced Member

kyseessä on ulkosuodatin.
ämpäreihin löytyy kyllä kannet, mutta saaviin, mihin aijon laittaa lehtikalat ei valitettavasti ole kantta. Joten laitanko lehtikset kahteen ämpäriin? Muut kalat taidan laittaa pusseihin.
Näillä näkymin ollaan menossa pakettiautolla hakemaan sitä akvaariota ja kalat joudutaan laittamaan sinne takaosaan.
Olen jo ostanut hiekan silloin samalla, kun ostin tuohon pienempään. Taidampa pestä sen silloin aamulla ja laittaa saaviin.
ämpäreihin löytyy kyllä kannet, mutta saaviin, mihin aijon laittaa lehtikalat ei valitettavasti ole kantta. Joten laitanko lehtikset kahteen ämpäriin? Muut kalat taidan laittaa pusseihin.
Näillä näkymin ollaan menossa pakettiautolla hakemaan sitä akvaariota ja kalat joudutaan laittamaan sinne takaosaan.
Olen jo ostanut hiekan silloin samalla, kun ostin tuohon pienempään. Taidampa pestä sen silloin aamulla ja laittaa saaviin.
Tuli vaan mieleen, että jos sulla on monnisia,niin pakkaa ne lajeittain.Luin eilen täällä jossakin ketjussa,että jollakin oli kuollut kaloja muuton yhteydessä.Monniset erittävät myrkkyä,johon muut kalat saattavat kuolla.Siihen saattaa kyllä kuolla samaa lajiakin oleva,mutta lajeittain kuitenkin kannattaa kalat muuttaa uuteen kotiin.Eli saavi ei ainakaan ole paras vaihtoehto muuttotouhuihin,varsinkaan monnisten muutossa.
Ei ole kyse ammoniakista, vaan ihan tosissaan monnisten erittämästä myrkystä.
Oli ihan uusi juttu mullekin, mutta on se uskottava kun kokeneemmat kertovat. Tuossa ko. viestiketjussa ei ollut kyse siitä että vettä ois kaadettu kuljetuspusseista altaaseen, vaan kalat kuolivat kuljetuspussiin jo suhteellisen lyhyen (n.tunnin) kuljetuksen aikana. Vaikka monnisia ei kuolisikaan, ne erittävät stressaantuessaan sitä myrkkyä, jonka voi havaita pahana hajuna kun avaat sen kuljetuspussin. Oman lajin edustajatkaan eivät ole välttämättä aina immuuneja samanlajin edustajien myrkylle, mutta ainakaan erilajisia monnisia ei tulisi pakata samaan pussiin.
Kaunis Ameebamutantti, Loputtoman Arktinen Navigoija ja Emeritusprofessori sekä Ihailtavan Taidokas Iskunvaimenninkauppias
-
wantukka
- Advanced Member

kiitos tiedosta. En ole nimittäin lukenut ko viesti ketjua.
Nyt kävi vähän hassusti. Olen yrittänyt mikkelin autovuokraamoista saada pakua lainaan, mutta kaikki on varattuja näin loppukuusta (ihmiset muuttavat). Nyt ei ole muuta mahdollisuutta kun lähteä peräkärrillä ajelemaan varovasti. Hieman arveluttaa kuitenkin. Riittääkö akvaarion alle "pehmusteeksi" pahvia koko altaan alle? akvaario pitää peittää jollakin ressulla tms. ja sitoa tukevasti kiinni. Onkos jotkut täällä ennen tuonut peräkärrillä akvaariota kotia? itseäni hieman arveluttaa, että pysyyköhän se ehjänä. Peräkärri luonnollisesti kun pomppii enemmän. Kuskille olen jo toilottanut, että pitää sitten ajaa todella hitaasti (yleensä hän ajaa yli 120).
Nyt kävi vähän hassusti. Olen yrittänyt mikkelin autovuokraamoista saada pakua lainaan, mutta kaikki on varattuja näin loppukuusta (ihmiset muuttavat). Nyt ei ole muuta mahdollisuutta kun lähteä peräkärrillä ajelemaan varovasti. Hieman arveluttaa kuitenkin. Riittääkö akvaarion alle "pehmusteeksi" pahvia koko altaan alle? akvaario pitää peittää jollakin ressulla tms. ja sitoa tukevasti kiinni. Onkos jotkut täällä ennen tuonut peräkärrillä akvaariota kotia? itseäni hieman arveluttaa, että pysyyköhän se ehjänä. Peräkärri luonnollisesti kun pomppii enemmän. Kuskille olen jo toilottanut, että pitää sitten ajaa todella hitaasti (yleensä hän ajaa yli 120).
-
doriani
- Advanced Member

- Viesti:
Ainakin Marimer in ison altaan kuljettanut talvella peräkärryssä useamman sadan kilometrin matkan. Varmaan haulla löytyy.
Tässäpä tämä:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... highlight=
Tässäpä tämä:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... highlight=
-
wantukka
- Advanced Member

nyt rupesi arveluttamaan tuo peräkärri.
Farmarillani ei päästä lähtemään varmaankaan, kun siinä on jarrurummut paskana ja kytkin luistaa. Ajoimpa sillä tänään ison kiven päällekin ja lommoja tuli auton alle.
Isäni kuitenkin kerkeisi katsomaan sitä sunnuntai aamuna kun tulee kotiin ja jos hän toteaa, että sillä voi lähteä ajamaan pitkää matkaa niin varmintahan se kait on tuoda tuolla farmarilla. Pituutta on 150 cm. Mitenhän sen jalustan sitten änkisi tuohon autoon.
Farmarillani ei päästä lähtemään varmaankaan, kun siinä on jarrurummut paskana ja kytkin luistaa. Ajoimpa sillä tänään ison kiven päällekin ja lommoja tuli auton alle.
Isäni kuitenkin kerkeisi katsomaan sitä sunnuntai aamuna kun tulee kotiin ja jos hän toteaa, että sillä voi lähteä ajamaan pitkää matkaa niin varmintahan se kait on tuoda tuolla farmarilla. Pituutta on 150 cm. Mitenhän sen jalustan sitten änkisi tuohon autoon.
Tuli mieleen, että monet jalustat (ainakin putki-sellaiset) saa purettua liitoskohdista osiin, eli kasa putkia - sillon ei tarttis sitä kärriä turhaan ottaa mukaan - ellei se sitten auta hillitsemään kuskin kaasujalkaa ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
doriani
- Advanced Member

- Viesti:
Paitse että putkijalustan purkaminen taas heikentää niitä liitoksia ja näinollen jalustan kestävyyttä. tosin, eihän uudet liitospalat nyt kamalasti maksa mutta miks purkaa jalusta jos on myös mahdollista että sen saa kuljetettua purkamatta.kalaneiti kirjoitti:Tuli mieleen, että monet jalustat (ainakin putki-sellaiset) saa purettua liitoskohdista osiin, eli kasa putkia - sillon ei tarttis sitä kärriä turhaan ottaa mukaan - ellei se sitten auta hillitsemään kuskin kaasujalkaa
Itse ottaisin sen kärrin mukaan, matkahan on kuitenkin suht lyhyt ja suomen teillä on moottiriteitä lukuunottamatta maksimissaan 100 nopeusrajoitukset ja kärrin kanssa maksiminopeus on 80, joten se ei matkaa juuurikaan paljon mitään hidasta.
-
wantukka
- Advanced Member

no niin. Nyt on vedet, suurin osa kasveista altaassa (sekä tietenkin kalat). Huomenna laitan altaaseen loput kasvit, kun nyt väsyttää jo niin pirusti. Altaan lasien pinnoille tuli niitä kaasukuplia (ei kai ole kovin vaarallista?). kalat ovat vielä todella arkoja. Saa nähdä onko huomenna kaikki yhä elossa
Toivotaan, että bakteeri kantaa on pysynyt akvaariossa.
Tyhmä kysymys, mutta voiko tuohon akvaarioon alkaa kehittymään nitriittiä?
Sukkahousuissa on soraa, mutta arveluttaa silti.
Ja millaitahan turvetta tuonne lisäisi? värjääkö se vettä?
Toivotaan, että bakteeri kantaa on pysynyt akvaariossa.
Tyhmä kysymys, mutta voiko tuohon akvaarioon alkaa kehittymään nitriittiä?
Sukkahousuissa on soraa, mutta arveluttaa silti.
Ja millaitahan turvetta tuonne lisäisi? värjääkö se vettä?
Onneksi olkoon, muutto takana
Kannattaa mittailla nitriittiä varuiksi, todennäköisesti sait kyllä bakujakin siirrettyä mukana ja siellähän ne sitten lisääntyvät. Kannattaa myös ruokkia kaloja suht niukasti alkuun, niin kuormitus pysyy mahdollisimman pienenä. Kalat varmaan kotiutuu suht nopsaan, omat lukuisia kertoja muuttaneet pyrstökkääni eivät tunnu olevan moksiskaan enää parin tunnin kuluttua siirrosta.