Kumpaa kovuutta tarkoitetaan?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tolstoi
Starting Member
Starting Member

Kumpaa kovuutta tarkoitetaan?

Viesti Kirjoittaja Tolstoi »

Jokaisella akvaariokalalajilla on omat vaatimukset, niin kumpi kovuus vaatimuksissa ilmoitetaan?
• Kokonaiskovuus(GH), vai
• Karbonaattikovuus (KH)

Ja sitten jatkokysymys, että kun esim. hunajarihmalla kovuusvaatimus on 6 ja kerritetralla ja kuparimonnisella 12, niin mikä olisi sitten sopiva kovuus. Onko tämä näin älyttömän tarkkaa? Muistelen, että silloin kun itse olin lapsi (20v sitten) ja meillä oli kotona akvaario, niin ei nuita kovuuksia/muita arvoja ikinä mitattu. Vesi toki vaihdettiin ja muuten pidettiin huolta ---> kalat pärjäsi todella hyvin.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Kokonaiskovuutta tarkoitetaan.

En usko että minkään lajin hengissä selviytyminen tai edes viihtyminen on mahdollista vain tietyssä nimenomaisessa kovuusarvossa, vaan kaikille on jokin alue, missä viihtyvät. Ei se luonnossakaan voi millään pysyä juuri samoissa lukemissa (taivaalta sataa pehmeää vettä, johon sitten maasta liukenee kovuutta aiheuttavia ioneja).

Esim. hunajarihmakaloille sopiva kovuus on 5-19, kerritetralle 5-12 ja kuparimonniselle 5-19 (Fishbasen mukaan).
Tolstoi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Tolstoi »

Kiitos selkeästä vastauksesta :D
Sarkka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Sarkka »

Tolstoi, minä ajattelin juuri laittaa samasta aiheesta kyssärin. :o
"Miksipä tehdä jotain helposti sillä sehän se vasta tylsää olisi."
-Kaaka81