Miten paljon on teillä piikkisilmiä parvessa?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Fizu-Fani
Junior Member
Junior Member

Miten paljon on teillä piikkisilmiä parvessa?

Viesti Kirjoittaja Fizu-Fani »

Miten paljon teillä nyt on niitä piikkisilmiä? Viihtyvätkö ne yksin, pienessä ryhmässä vai suuressa parvessa? Itselläni on 3 piikkisilmää ja viihtyvät erittäin hyvin :) Haluaisin kuulla omia kokemuksia piikkisilmistä.
Morrgan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Morrgan »

Yhteensä on kymmenen kappaletta: 6 siaminpiikkisilmää, 2 tummapiikkisilmää ja 2 käärmepiikkisilmää. Yleensä seikkailevat kukin missäkin, mutta hyvin viihtyvät myös porukassa. Kaikki elävät sulassa sovussa parin isohkon kannon alla. Olen ollut huomaavinani että eniten huomiota kuitenkin osoitetaan oman lajin edustajille.

Ensiksi oli vain 5 piikkaria ja silloin eivät näyttäytyneet yhtä paljon kuin nyt, joten suosittelen isoa matoporukkaa muillekin. ;) Kunhan tästä saan isomman Aasia-altaan aikaiseksi, matosien lukumäärä kasvaa varmasti. Haluaisin varsinkin lisää käärmepiikkisilmiä, koska ne tuntuvat viihtyvän parhaiten toistensa seurassa. Jos joku on sellaisia nähnyt myynnissä Turun seudulla viime aikoina, ilmoitelkaa. ;)
totoro
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja totoro »

Täälläkin on kymmenen piikkisilmää (7 sekasiköraitapaitaa, risteymiä kenties? ja 3 tummapiikkisilmää), tykkäävät toistensa seurasta. :) Ovat enemmän esillä, kun on enemmän porukkaa.
aquasol
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquasol »

Aikaisemmin oli kolme kappaletta, nyttemmin parvessa on 9 kpl. Käyttäytyvät selvästi rohkeammin isossa parvessa.
rithiam
Member
Member

Viesti Kirjoittaja rithiam »

Meiltä löytyy kolme yksiväristä ja kaksi kirjavaa. Liikkuvat usein kahdessa porukassa, mutta välillä myös pari eriväristä keskenään. Piileskelevät kyllä melkoisen osan ajasta.
kiltsi
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kiltsi »

Minulla on seitsemän kappaletta. Kaksi ruskeaa ja loput erilaisilla raidoilla varustettuja. Liikkuvat sekä yhdessä että erillään. Raidallisista kolme on sellaisia, jotka on enemmän keskenään.
*Kukaan ei vielä ole pilannut silmiään katsomalla elämän valoisaa puolta*
phanny
Member
Member
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, LAS

Viesti Kirjoittaja phanny »

Aluksi yhdessä altaassani oli 3 kappaletta, mutta kiinnyin näihin luikertelijoihin, että halusin lisää niitä nyt minulla on niitä 5 kappaletta... :roll:
Viihtyvät myös täällä mainiosti. :mrgreen:
Phanny
Korva
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Korva »

Mulla muistaakseni 7kpl 100litraisessa, yhdessä ovat ja visusti. Yhen ison kiven alla vain ovat, harvemmin niitä näkee - paitsi ruokinta-aikana.
" Peurat ovat huomattavasti kookkaampia kuin myyrät.
Silti molemmat mahtuvat samaan metsään ja vielä samaan aikaan.
- Onkohan niillä ikinä kiistoja? "
sim
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sim »

Minulla on yhteensä 6 (3 tummapiikkisilmää 1 aaltopiikkisilmä 1 piikkisilmä 1 ankeriaspiikkisilmä) tummat liikkuu enemmän yhdessä muut haahuilee ympäri allasta tai on kantojen alla.
Fizu-Fani
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Fizu-Fani »

Ehkäpä minunkin sitten pitäisi lisätä parven kokoa muutamalla yksilöllä. Outoa minun otuksissani on se, että ne liikkuvat ainoastaan päivällä, eivätkä yöllä :roll: ja sehän on vain hyvä asia, minulle :D.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

115 litraisesta pytystä löytyy 6 kpl noita ihania luikertelijoita. Viihtyvät yhdessä, mutta välillä reissaavat myös erikseen. Asustavat pääasiallisesti valtavassa jaavansaniaispuskassa, mutta myös kääpiökeihäslehtien seasta heitä löytää. Ovatten esiintymiskykyisiä ja suloisen paksuvartisia :P
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Deirdre
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Deirdre »

Mulla on tällä hetkellä vain yksi. Olen miettinyt, ottaisinko yhden vai kaksi lisää. 98-litraisen pohjalla vilistää ennestään 8 helmimonnista ja yksi monni. Piikkis on vallannut yhden ruukun itselleen ja siellä se viettää päivät. Kovin montaa ei altaaseen piikkiksiä mahdu. Ehkä lisää sitten joskus, jos saan jaettua altaani kahtia aasialaiseen ja amerikkalaiseen.
Haaveissa akvaarioharrastuksen uudelleenaloittaminen.
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Täältä löytyy 180-litraisesta lajialtaasta 13 piikkisilmää, 10 niistä on kait sitä tavallista P. kuhliita ja kolme on tummapiikkiksiä.

Aluksi oli kymmenen, mutta hankin kolme lisää. Piti hankkia viisi, mutta kaupassa ei ollut jäljellä kuin kolme. Otin sitten ne.

Viihtyvät tosi hyvin. Kulkevat yksikseen tai isompana ryhmänä. Liikkuvat päivisin ja öisin. Tykkäävät kihnuttaa kyljetysten kantojen kupeessa tai alla. Nuo kaivavat aika aktiivisesti hiekkaa, joten aina joku akvaarion nurkista on paljaana. Tosi ihania luikertelijoita! :D
KirsiKirppu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja KirsiKirppu »

Minulta löytyy samasta akvaariosta 6 siaminpiikkisilmää ja 2 tummapiikkisilmää. Mielestäni Ehdottomasti parvessa! Pitävät luikertelusta kavereidensa kanssa.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Parisenkymmetä Piikkiä 560-litran altaassa. Toki Piikkarit viihtyvät mukavammin parvessa ja isossa joukossa. Ovat aktiivisempia myös päivällä.
Piikkariesittelyni tuolla;
http://www.saunalahti.fi/pistia/piikkisilmat.html
tellie
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja tellie »

Muuton ja suodatinonnettomuuden jäljiltä minulla on 60-litraisessani vain yksi piikkisilmä, joka ei vaikuta viihtyvän kovin hyvin :( Se viettää suuren osan päivistään pyörimällä seinissä, minkä olettaisin johtuvan vain ja ainoastaan stressistä: kesä nostaa altaan lämpötilaa, suojapaikoista on puutetta (allas on muuton jäljiltä edelleen vaiheessa) jne. :(

Allas on tarkoitus ensi tilassa pistää kuntoon (=kanto, kasvilisäystä jne.) ja piikkiksiä tulee kaksi tai kolme lisää kunhan ylimääräinen allas vapautuu poikaskäytöstä. Kyllä se siitä.
Kissan nimi on Naunau, koiran Hauhau, kalan Pulpul, Tippi tai Sergei.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

VesiEläin kirjoitti:Parisenkymmetä Piikkiä 560-litran altaassa. Toki Piikkarit viihtyvät mukavammin parvessa ja isossa joukossa. Ovat aktiivisempia myös päivällä.
Piikkariesittelyni tuolla;
http://www.saunalahti.fi/pistia/piikkisilmat.html
Kerrot tuolla sivulla, että ovat kuteneet sinulla, mutta oletko saanut kasvatettua poikasia?
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Mä rupesin ton piikkisilmäesittelyn pohjalta pohtimaan tummapiikkareitteni todenmukaisuutta. Ja tarkkailtuani noiden kalojen pyrstöjä, näyttää siltä, että kalat ovatkin ruskopiikkisilmiä. Ovatko ruskopiikkisilmät kovinkin yleisiä?

Nuo ruskopiikkisilmäni ovat kyllä aika tummia, eivätkä niin vaaleita kuin tuolla piikkisilmäesittelyssä. Ja taitaa myös P. kuhliit olla ihan P. semicinctoja.
Deirdre
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Deirdre »

tellie kirjoitti:Muuton ja suodatinonnettomuuden jäljiltä minulla on 60-litraisessani vain yksi piikkisilmä, joka ei vaikuta viihtyvän kovin hyvin :( Se viettää suuren osan päivistään pyörimällä seinissä, minkä olettaisin johtuvan vain ja ainoastaan stressistä: kesä nostaa altaan lämpötilaa, suojapaikoista on puutetta (allas on muuton jäljiltä edelleen vaiheessa) jne. :(
Korkea lämpötila ei käsittääkseni ole piikkikselle ongelma, suojapaikkojen puute kylläkin. Piikkis toimii mulla aika hyvin indikaattorina, mitä kuuluu altaaseen. Se stressaantuu melko herkästi ja ruukussa makaamisen sijaan pyörii pitkin laseja päivällä. Mulla oli reilu viikko sitten muutto ja meni pari päivää ennen kuin piikkis rauhoittui stressistä ja palasi ruukkuunsa. Siivosipa taas senkin ylimääräisistä hiekoista; se siitä sisustuksesta. Kun piikkis rauhoittui, tiesin, että muutto oli kalojen osalta ohi.
Haaveissa akvaarioharrastuksen uudelleenaloittaminen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”