Hiekan määrä ja hinta

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Myfyriwr
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Myfyriwr »

Kommenttejahan täällä aina saa :mrgreen:

Hiekka on parempi vaihtoehto kuin sora, ja kalavalinnoista riippuen jopa ehdotonkin valinta.

Raekoon puolesta taas hiekka tai puhallushiekka on paljolti makukysymys, haulla löytyy paaaljon tietoa aiheesta ja raekokojen erittely yms. mukaanlukien tukkoisuudet tai ei tapauksesta riippuen.

Monet karkeammat hiekat kuten optiroc tai esim kauniston sora (joka sekin jää ~1.5mm) ovat tummia mutta vaativat -runsasta- pesua altaaseen laitettaessa.

Itselläni on kokeilun alla yhdessä altaassa pohjalla matala kerros soraa kasvien juurruttamista varten ja pinnalla hiekkaa ja tuntuu toimivan jos nyt ei aivan puhallushiekkaa käytä.

Sillä nousi sora pintaan jo parissa viikossa kierteisten ja ahventen toimesta joten sitä yhdistelmää en välttämättä suosittelisi, eivätkä ole tahtoneet kasvit pysyä pohjassa pelkällä puhallushiekallakaan jos sitä ei ole todella paljoa (~10cm)
Akvaariofani :)
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Akvaariofani :) »

murmeli_85 kirjoitti:Blääh. Mä sain akvaarion mukana jotain ihme englanninkivipohjasoraa, sellasii 1-2cm kokoisia pyöreitä kiviä. Taidanpa tästä sitten mennä rautakauppaan ostamaan tota hiekkaa jos on niin hyvää, rupesin tossa mietiskelemään että kasvitkaan ei varmaan kukoista tällä pohjalla [:I]
Tjaa, mulla on akvaariossa sorapohja, eikä kasvien kasvussa ole mitään valittamista... [;)]
Phelle
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Phelle »

Minä taas ottaisin puheeksi, sen että jos meinaa monnisia pitää altaassa niin olisi hiekkapohja todellakin se parempi vaihtoehto. Ne kun tykkäävät kyntää pää hiekan seassa suurinpiirtein kokonaan.. Ja jos altaassa on sora niin kyllä viikset kuluvat nopsaan pois, tämän huomasin joskus kun en vielä tiennyt tätäkään asiaa :( Ostamassani altaassa kun oli jo se sora valmiina ja paremmastakaan en silloin tiennyt..
"Annetaan sille kalalle nimeksi Osku, kun sinä niistä tykkäät äiti... " (avainten nimi tällä hetkellä)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”