Hiilidioksidia kasveille, siis mitäh?!

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Iduska
Starting Member
Starting Member

Hiilidioksidia kasveille, siis mitäh?!

Viesti Kirjoittaja Iduska »

360L akvaariossamme on kaikki ihan ok, mutta haluaisin antaa kasveille hiilidioksidia (CO2)

Ajattelin ostaa näitä pieniä pulloja ja löysin tuolta http://www.aquaristikshop.com selostuksia niistä ja erilaisia paketteja. Samoja olen nähnyt täällä suomessakin myytävänä.

Pari kysymystä koskien aihetta:
- kauan yksi pullo kestää suunilleen?
- onko venttiili koko ajan auki, eli hiilidioksidia lasketaan akvaarioon pikkuhiljaa koko ajan?
- kun ostaa kerralla "paketin" missä on pullo ja levitin, niin jatkossa voin varmaankin ostaa vain aina uuden pullon, tai sitten tehdä sitä omatekoista. (pleko88:n sivuilla taisi olla ohjeet :mrgreen: )
- mitä merkkiä suosittelette, tetra, JBL, sera vai jokin muu?

En siis ole ennen hiilidioksidien kanssa akvaarion yhteydessä pelleillyt. Olen lannoittanut kasveja tähän asti pohjalannoite tapuilla ja PMDD:llä.
Pullamössö
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Pullamössö »

Meillä on käytössä Tetran pullo ja levitin. Pullo tuntuu ainakin meillä kestävän ihan mukavasti. Aluksi hiilidioksidia meni melko paljon, parikin kertaa päivässä sai painaa levittimeen lisää tavaraa. Nyt kun tilanne on tasapainottunut (alussa oli hiilidioksidivajetta), niin en ole varmaan pariin viikkoon painanut lisää tavaraa levittimeen ja on edelleen puolillaan. Kun pullo loppuu, ostetaan vaan uusi pullo tilalle!

En ole varma, onko tämä nyt se systeemi mitä katsoit tuolta linkin takaa. Tämä on kuitenkin nk passiivinen levitin, joka ei siis itsestään työnnä hiilidioksia altaaseen, vaan itse täyttelen levitintä pullosta. Yli kuukauden on meillä tuo pullo ollut. Uskoisin, että on melko riittoisa. Altaasi on tosin isompi kuin meillä, joten en tiedä riittääkö tuo passiivinen levityssysteemi.
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Pullamössö kirjoitti:Nyt kun tilanne on tasapainottunut (alussa oli hiilidioksidivajetta), niin en ole varmaan pariin viikkoon painanut lisää tavaraa levittimeen ja on edelleen puolillaan. Kun pullo loppuu, ostetaan vaan uusi pullo tilalle!
Oletko varma ettei levitin ole tukkeutunut? Oletko puhdistanut kalvoa? Kuulostaa aika hurjalta ettei tuon enempää liukene :? Kaverillani menee satalitraisessa puoli putkellista päivässä ja jos kalvon jättää pitkäksi aikaa puhdistamatta, homma seisahtuu eikä mitään enää liukene.
Pullamössö
Junior Member
Junior Member

Mietin kyllä sitä tukkeutumisen mahdollisuutta, mutta olen sen putsannut ja pikkuhiljaa hiilidioksidin määrä kuitenkin putkessa vähenee.

Aaarh...onkohan se sittenkin tukossa...Olen muuten putsannut vaan siitä päällipuolelta. Saako sen päälliosan muuten irti? Että saisi sen "levyn" paremmin putsattua.
Iduska
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Iduska »

Eli sinulla oli tämäkö:
http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... nmA5LDJASE

Itse katselin tuota JBL:n

Vai olisikohan Seralla mitään hyvää? Kannattaako ostaa sellainen mikä laskee itsekseen koko ajan vai joku tuollainen "säädeltävä"?
Pullamössö
Junior Member
Junior Member

Jep, minulla on tuo mihin laitoit ylemmän linkin. Pakkaus nyt voi olla erilainen, mutta systeemi sama.

Viisaat vastatkoot, mikä sopisi sinun tarpeisiin :) .
swordtail
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja swordtail »

Hmm... pitäisiköhän minunkin kokeilla tuota hiilidioksidin lisäystä.
Iduska kirjoitti:Eli sinulla oli tämäkö:

Itse katselin tuota JBL:n

Vai olisikohan Seralla mitään hyvää? Kannattaako ostaa sellainen mikä laskee itsekseen koko ajan vai joku tuollainen "säädeltävä"?
Noissa lukee että korkeintaan 100 litraisiin. Voiko noita silti käyttää isommissa akvaarioissa?
meette
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja meette »

Minä hyvällä englannin taidollani, eikös tuo tarkoita että yli 100L akvaarioihin? :D
Helmi1978
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Helmi1978 »

meette kirjoitti:Minä hyvällä englannin taidollani, eikös tuo tarkoita että yli 100L akvaarioihin? :D
containing up to 100 l - sataan litraan asti
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”