Kalojen ruokinta loman aikana

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
pohjan_akka
Starting Member
Starting Member

Kalojen ruokinta loman aikana

Viesti Kirjoittaja pohjan_akka »

Hei vaan kaikille!

Tähän kysymykseen olette varmaan vastanneet jo monta kertaa, mutta esitetään se nyt sitten vielä kerran:

Minulla on ollut noin puolisen vuotta 60-litrainen akvaario jonka kalasto koostuu kokonaisuudessaan taistelukalauroksesta ja partamonninaaraasta (kumma kyllä on ollut pientä kutinaa investoida hieman suurempaan... Tästä kai se alkaa [;)]). Loppukesästä on kuitenkin tiedossa kymmenen päivän reissu, ja siihen liittyen: mikä on paras tapa hoitaa kalojen ruokinta sen ajan? Siskoni on lupautunut käymään muutaman kerran täällä, muttei valitettavasti pysty saapumaan joka päivä.

Kertokaa siis, kokeneemmat, miten estän kalaparkojani kuolemasta nälkään ja huomionpuutteeseen?
Leppis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Leppis »

Itselläni oli juuri 182 l:n akva 17 vrk "ilman hoitoa". Suodatin ja lämmitin olivat tietysti päällä, mutta valot eivät (päivänvaloa akvaan tulee kyllä koko aamupäivän). Ruokinta-automaatti ei inahtanutkaan asentaessani sitä paikalleen kaksi päivää ennen lomaa (tiedän, olisi pitänyt tarkistaa se hyvissä ajoin [:I] ), joten tein kolme valmista ruoka-annosta munakuppeihin. Kukkien kastelija sitten kippasi annokset tasaisin välein kaloille. Jätin esille haaveja siltä varalta että pohjalta löytyy loman aikana raatoja.

Kotiin tullessani kaikki kalat olivat hengissä ja vilkkaan oloisia, vähäiset levät olivat lähes kokonaan hävinneet ja vesi todella kirkasta (ennen lomaa oli vähän vihersamennusta) eli kaikki hyvin. Kukaan ei edes mököttänyt, kun olivat niin pitkään ilman hoivaa ja huomiota [;)]

En tiedä onnistuuko homma yhtä hyvin tuon kokoisen akvan kanssa; ainakin akvan ja kalojen täytyy olla hyvässä kunnossa ennen lomaa.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Laitat ruoka-annokset valmiiksi, ja siskosi kippaa annoksen altaaseen, kun käy. Ihan komeasti selviävät, jos vaikka kolmesti tuona aikana käydään ruokkimassa.
Valot tietty olisi paras olla ajastimessa, niin rytmi säilyisi altaassakin, vaan kaipa sitä ilmankin pärjää.
Minä olen ennen reissuja vaihtanut reippaanlaisesti vettä, eikä tietty mitään uusia hankintoja kannata tehdä pariin viikkoon ennen poissaoloa, ettei tulisi niiden mukana mitään ikäviä yllätyksiä. Kaloja on ruokittu n.joka kolmas päivä, ja aina ovat palatessani virkeitä ja nälkäisiä. Ja tosiaan: levät ovat vähissä! :D
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
pohjan_akka
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja pohjan_akka »

Kiitos kovasti neuvoista! :D

Valo on tosiaan ajastimella toimiva ja molemmat asukit ainakin toistaiseksi hyvinvoivia - ellei sitten laske taistelukalan totaalista itsesuojeluvaiston puutetta mukaan. Se kun uisi vaikka lappoletkuun ja varmaankin kuvittelisi vain olevansa Linnanmäellä...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”