Onkos kuinka paljon akvaharrastajia Lapista?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

rottinkiwailer
Member
Member

Viesti Kirjoittaja rottinkiwailer »

Jos vain kasvatettua niin voisin niitä 6 kappaletta varata itselleni, kun akvassa on tällä hetkellä joku ihme pöpö joka on tuhonnut suurimman osan kaloistani. :cry: Joten kun saan akvan taas kuntoon niin kalat ovat tervetulleita.
Aina on joku joka valittaa...
Koda
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Koda »

Tulipas taas opittua uutta, eli se että mustatetrat osaavat hypätä. En olis ikinä tuosta lätyskästä sitä uskonut.

Tarina on seuraava: noista mun monnisten munista vain 5 selviytyi kuoriutumiseen asti, muut homehtuivat. Minä vuorasin kellutusaltaan sukkiksilla ja laitoin poikaset siinä akvaan lillumaan. Äsken tulin ulkoa ja mitä näenkään: yksi erittäin tyytyväisen näköinen mustatetra uiskentelee kellutusaltaassa eikä poikasia (yllätys, yllätys) näy missään. Että se siitä tällä kertaa. :roll:
rottinkiwailer
Member
Member

No voi surkeus.. nyt ne pienet monniset jäivät haaveeksi.. :cry: Mulla kuoli viimeinenkin noita tänään eli enää jäljellä 3 kalaa koko akvassa, joissa ei näy mitään erikoista. Että ei sen paremmin täälläkään päin. No sun täytyy toivoa että kutevat uudestaan, kuten varmaan tekevätkin.
Justiina
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Justiina »

Täällä yksi akvaarioharrastelija Lapista lisää. Sodankylästä ollaan. Meillä on ollut akvaario parisen vuotta. Vuoden verran oli sellainen 80 litran allas ja nyt melkein vuoden on ollut 227l allas. Aika noviisi olen kyllä vielä näissä hommista :roll: Nyt vasta olen kunnolla innostunut hankkimaan aiheesta tietoa. Vasta rekisteröidyin tänne aqua-webbiinkin.

Kaikennäköistä ongelmaa meillä on tuossa isommassa akvaariossa ollut. Alussa meni tosi loistavasti, kasvit kukoisti ja kalat voi hyvin. Sitten tuli kotilo-ogelmaa ja kevään mittaan sinileväongelmaa :( Kasvit alkoi sitten kuolla, kun levä valtasi altaan. Sinilevän epäilen tulleen siitä, että akvaario on vähän huonossa paikassa. Auringon valo pääsee paistamaan illasta suoraan akvaarioon ja kun keväällä aurinko alkoi näkyä, niin levää tuli heti. Lämpötila akvassa nousee myös aika korkeaksi. Lamput kai lämmitää, allas on tuollainen umpinainen malli. Nitriittitestejä olemme tehneet, mutta muuten ei olla testailtu veden laatua. Asukkeina on 3 marmorilehtikalaa, 3 mustatetraa, 3 lyhtytetraa, 3 keltabarbia ja 1 partamonni. Pari lyhtytetraa on kuolleet vanhuuteen. Altaassa on käynyt myös muutamia albiinomonnisia, noitamonni ja 2 keltabarbia...nämä kaikki kuolivat melkein heti kun ne saimme. Jotain siis täytyy olla pielessä . Nyt ei ole vähään aikaan edes harkittu uusia kaloja, vaikka pohjakaloja sais olla enemmän. Ei uskalla ottaa, kun kaikki uudet kalat näyttää kuolevan. Levästä päästiin eroon, kun akva oli pimennossa useamman päivän.

Vielä lisääkin huolia on, kun meillä on remontti menossa ja kalat joutuvat muuttamaan vanhempieni taloon muutamaksi viikoksi remontin tieltä. Toivottavasti kestävät muuton. Hyvä puoli muutossa on se, että tulee puhdistettua tuo allas nyt kunnolla...jospa siitä levästä päästäisiin kokonaan eroon.

Tällaista tarinaa meillä. Vinkkejä ja ideoita otetaan vastaan. Olisi kiva saada tuo akvaario oikeen kunnolla kukoistamaan :)
rottinkiwailer
Member
Member

Onpas kiva että joku tästä läheltä eli asun Sodankyläntien varressa, eli kun Kittilästä lähdetään sinne päin. Eli tästä on sinne vajaa 70 kilmetriä.. :mrgreen: Kyllä mullakin on nyt vastustanut oikein tosissaan tuo vaikka akva on ollut vain 2 kuukautta. Mutta tsemppiä sulle!
puolukka
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja puolukka »

Minäkin ilmottaudun lappilaisiin harrastajiin :D Mulla on kaksi allasta 603 ja 375. ja ihania kiekkoja täynnällänsä :D
outi6683
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja outi6683 »

Kyllä vain on kuuma! Puna-aave raukat kun joutuvat kestämään tätä kuumuuttaa. Joka päivä vaihdan vettä jääkylmään, mutta asteet pysyy silti 26-28. Toivottavasti kestävät :( Muut kalat ei pitäisi olla niin herkkiä lämpimälle, mutta ainakin olen opiskellut et nuo aaveet ei kestä yli 25 astetta kovin hyvin. Hyvinvoivilta ne onneksi näyttävät.

Mulla muuten olisi täällä yksi vilkas ja omanarvonsa tunteva palettikala koiras. Saa tulla hakemaan jos joku haluaapi..

rottinkiwailer: sain akvaarion myytyä, pitäisi ensi viikolla tulla hakemaan pois.

Voisi suunnitella lähtemistä koirien kanssa uimaan :)
Koda
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Koda »

Myös täällä kovasti pohjoisessa on ihan liian kuuma, oli sitten kyseessä nuo mun neontetrat tai mie ite. Akvan lämpö pysyy itsepintaisesti 27-28-asteessa tein sitten mitä tahansa. Pitänee vissiin tuhlata tuulettimeen jos siitä sitten olisi apua, ei kyllä millään antais varat myötä. Kukaan ei ole kyllä vielä minullakaan pistänyt kuumuutta pahakseen vaan ovat onneksi ihan virkkuja ja normaalin oloisia. Ihanaa kun maanantaiksi luvattiin viilenevää, vaikka onkin hieman synti valittaa kun on kerrankin lämmin eikä tarvi palella... [:I]
Justiina
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Justiina »

rottinkiwailer kirjoitti:Onpas kiva että joku tästä läheltä eli asun Sodankyläntien varressa, eli kun Kittilästä lähdetään sinne päin. Eli tästä on sinne vajaa 70 kilmetriä.. :mrgreen: Kyllä mullakin on nyt vastustanut oikein tosissaan tuo vaikka akva on ollut vain 2 kuukautta. Mutta tsemppiä sulle!
No tuohan ei ole matka eikä mikään :D Täällä sodiksessa tiedän olevan melko paljon akvaarioharrastajia. Mitenkäs Kittilässä?

Ja kuumuudesta. Meidän akvassa tuo 27-28 astetta oli "normaalilämpö" jo talvella. Ja lämmitintä ei ole voitu käyttää silloinkaan...lamput lämmittää niin kovasti. Tuli tässä mieleen, että onkohan nuo akvaaarion ulkolasiin kiinnitettävät tarralämpömittarit miten luotettavia? Pitäisiköhän hommata kunnon mittari?
outi6683
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Justiina kirjoitti:
Ja kuumuudesta. Meidän akvassa tuo 27-28 astetta oli "normaalilämpö" jo talvella. Ja lämmitintä ei ole voitu käyttää silloinkaan...lamput lämmittää niin kovasti. Tuli tässä mieleen, että onkohan nuo akvaaarion ulkolasiin kiinnitettävät tarralämpömittarit miten luotettavia? Pitäisiköhän hommata kunnon mittari?
Mulla on akvaariossa tuommonen tarramittari, se näyttää 28-30. Mutta kun mittaan oikealla mittarilla niin se näyttää vain 27-28 astetta. Eli mulla ainakin näyttää hitusen yli tuo tarra tossa. Tai sitten en osaa tulkita sitä :D

Sehän riippuu kaloista mikä lämpö on liikaa. Keisaritetrat ovat varmaan mielissään kun on kerranki lämmintä, alkavat ehkä kutemaankin pian :)
rottinkiwailer
Member
Member

Justiina: Tiedän Kittilästä muutaman akvaharrastajan.
Outi6683: No ei voi mitään sit ku kerta sait myytyä sen akvaarion.

Kuumaa on ollut, onneksi sunnuntaina satoi sekä tänään joten välillä viilenee edes hieman. Huomiseksi lupasi kyllä vesisadetta, saa nähdä sataako.

Akvastani ei ole nyt kuollut kaloja, siis sen jälkeen kun lapposin pohjan oikein kunnolla eli pohja taisi olla tukossa jolloinka alkoi muodostua rikkivetyä ja se tappoi kalat. Tänään vaihdoin vettä ja lapposin pohjan. Sekä valitettavasti jouduin päästämään taistopojan kalojen taivaaseen, koska vesipöhö alkoi näyttää niin pahalta. Nyt akvassa ui vain albiinomonninen sekä taistotyttö. Toinen taistotyttöni on serkullani evakossa, kun meinasi tappaa taistouroksen syömällä evät, olis silloin ollut vain yhden päivän. Mutta ajattelin että voisin hakea sen jossain vaiheessa takaisin kun kerta urosta ei enää ole.
Laskin jo lämpötilaa lämmittimestä kun taistopoika ei ole enää vaatimassa lämmintä vettä.

Kuinkas kalanne voivat?? Onkos tullut kalavauvoja kelleen??
tsaikku
Starting Member
Starting Member

....

Viesti Kirjoittaja tsaikku »

Täältäkin löytyy yksi harrastelija. Paikkakunta Rovaniemi. Jouluna (toivottavasti) Rautisaari.Nimittäin rakennamme parraillaan sinne.

Allasta olin jo myymässä, kun tuntuu et ei kerkiä jokapaikkaan. Pitää olla jokapaikan höylänä, siivoojana kahdessa kohteessa, ruuan laittajana ja kuskaajana raksalle ja lapsekki pitää roijata paikasta toiseen ja hoitaa ja huolehtia...Väkisin laiskottaa alkaa vettä vaihtamaan, kun altaita on kaksi, 400 litraa ja 40 litraa(toki siellä on partis ukot jäähyllä, kun poikasia tulee salakavalasti kokoajan, vaikka miten yrittää muka luolikot tukkia tai poistaa. :? ... Jos jollakin on kasveista pulaa niin täältä löytyy jotain...ja tietysti partiksia

:mrgreen:
Omassa kopissaan koira voi tuntea itsensä tosi leijonaksi
outi6683
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Minä kovasti odottelen, että nuo keisaritetrat saisivat kutuhommat loppuunsa. Koiras on vallannut itselleen miekkakasvipuskan ja ajattaa naisia sinne kuhertelemaan. Ei nyt vain oikein ole onnistunut ja kutua ei ole ilmestynyt. Yhden poikasenkin olen joskus nähnyt, mutta en ehtinyt sitä pelastaa ennenkuin se jo joutui muiden suihin.

Lämmintä on joo, oneksi kalat ei ole pahemmin piitannut kuumuudesta.
miianoma
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja miianoma »

täälläkin yksi sodankylästä, muutin just takasin suomeen ja akvaariot joita on kolme on ympäri ämpäri lappia kavereilla.
täytyy tosin katsoa ehtiikö jatkaa harrastusta koska muutto kankaanpäähän on edessä...eikä ne altaat taida mahtua mukaan.
tsaikku
Starting Member
Starting Member

....

Viesti Kirjoittaja tsaikku »

Sullahan on suihketta elämässä....Sun ex nokijuovamonni voi edelleen paksusti ja on antanut olla pienimmätki kardinaalit rauhassa.
Helle koettelee allasta, mut eiköhän tämä tästä. Parin kuukauden päästä sitä kaiholla muistellaan ilmojen lämpöä.
Omassa kopissaan koira voi tuntea itsensä tosi leijonaksi
rottinkiwailer
Member
Member

Kiva ku taas löytyi uusia harrastajia Lapista. Elikkäs te jotka olette nyt ilmoittautuneet tähän foorumiin niin kertokaas akvoistanne sekä kaloistanne.. Kiva kuulla muiden akvojen sisältöjä. :mrgreen: 8O
miianoma
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja miianoma »

Tsaikku Hyvä et se nokijuovamonni kotiutui hyvin mutta niin ne kaksi muutakin on kyllä kasvanu hirveästi. nekin on sijoiteltu toisiin vesiin. Ne on kyllä upean näköisiä silloin harvoin kun pääsee niitä näkemään.
rottinkiwailer
Member
Member

Ihana viileys!! Ensin jyrisi ja nyt on tullut jo parin tunnin ajan taivaan täydeltä vettä. Kuis teidän kalankasvatus-kokeilut sujuvat?? Odotan innolla että tulisi elokuu, koska akva on silloin ollut kuukauden tasapainottumassa.. Akva on alkanut jo onneksi löytämään tasapainon, mutta olen itse itselleni tenhyt säännön, ettei uusia kaloja tule kuin vasta elokuussa. Innolla suunnittelen kalastoa.
suvi 80
Starting Member
Starting Member

Torniosta

Viesti Kirjoittaja suvi 80 »

Vielä yks lapista eli Torniosta. Mulla akvaariot 300l, 160l ja 40l. kaloja olis myyntiin asti ainaskin palettikaloja, punatimanttiahvenia, partamonneja ja lehtikaloja. Poikasia ja aikuisia ja siltäväliltä. voisin myyä tai vaihtaa niitä.Myös kasveja voisin myydä. Suvi.elukat@jippii.fi
rottinkiwailer
Member
Member

Suvi 80: Onkos sinulla muita kaloja noiden lisäksi myynnissä??

Onkos kellään tetroja myynnissä??

Taas hiostava päivä.. Auringossa yli 32 astetta lämmintä.. Ja kosteus on kuin sademetsässä.
outi6683
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Eikös se John D olisi käymässä täällä päin ja tuoda minun leskelle miesseuraa? Vai joko olet löytänyt avainukoille uudet kodit?

Löysin palettikalalle uuden kodin vihdoin :)

Keisaritetra koiras on kauan ollut kovasti kutumielellä, mutta eipä ole mitään ilmestynyt :( En tiedä sitten.
rottinkiwailer
Member
Member

Outi, valitettavasti olen kyllä John D:ltä aikonut hakea kalat itselleni kun menen käymään ensi kuussa siellä päin.. Oletko nähnyt Roissa missään korutetroja myytävänä??
Akva on jo aikalailla tasapainossa, vihdoin ja viimein.. Nyt vain voisin suunnitella kalojen lisäystä pikku hiljaa.
outi6683
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Rottinkiwailer: mulle toinen! Et saa molempia pölliä :D

En ole katsellu korutetroja kun ei niinkään itseä ole kiinnostanut.
rottinkiwailer
Member
Member

Outi, Katsotaan nyt.. Näin alustavasti oli puhetta että otan molemmat. Onhan John D:llä niitä poikasiakin kasvamassa siellä eli täytyy katsella sit kun on ajankohtaista.
Mja
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Mja »

Hep!

Olen pitäny vähän taukoa tässä nettihommassa, viikot ollu reissuhommissa ja viikonloput mökillä.

Mutta Rovaniemen maalaiskunnassa ihan kaupungin rajalla harrastellaan, ja meillä on tällä hetkellä käytössä 100-, 180- ja 714-litraiset.

Myytävänä-puolella on eilinen ilmotus miekkakasveista, jaavansaniaisentaimista yms. jos kiinnostaa.

Täytyy palailla tänne pikapuoliin pitempien tarinoiden merkeissä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”