Kalastoehdotuksia 70-litraseen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kepakko
Starting Member
Starting Member

Kalastoehdotuksia 70-litraseen

Viesti Kirjoittaja Kepakko »

Tahtoisin sinne parven rubiinitetroja, mutta muuten mulla lyökin pää tyhjää, että mitä muuta? :mrgreen: Ehdotuksia?
Turkoosi
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Turkoosi »

Leväkatkoja? :) Vaikka Red Cherryjä, voisivat näyttää komeilta yhdessä... Siis olettaen että yhteen sopivat!
Järjenkäyttö on sallittua ja joskus jopa suotavaa.
Kepakko
Starting Member
Starting Member

Noi olisivat kyllä aika veikeitä otuksia, montako on hyvä määrä?

Mulla on kyllä toinen allas, 128-litranen, jossa on:

- vanha monni
- 4 kirjomonnista
- 2 taistonaarasta uroksen kuoltua
- 7 intiaanisulkaa
- 7 kiilakylkeä

Eli periaatteessa voisin jotain kaloja pistää tuohon 70 -litraiseenkin? Mutta tahtoisin kyllä kovasti niitä rubiineja, en vain keksi mitä sinne kaveriksi, nuo taistolikat? Voisinko tuonne isoon tai tähän pieneen ottaa jotain hunajarihmoja, tai jotain isompia kaloja jotka näkyisivät paremmin?

Olisiko kynäkaloissa ideaa?
Ei tule niin yhtään mitään mieleen, kai pitäisi lähteä kiertämään ja kyselemään ja katselemaan :?
MKM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MKM »

Onko tuossa 128l altaan kalastossa mitään lajia josta voisit kuvitella luopuvasi? Taistot? Inkkarit tai kiilakyljet?

Mikä on tuo "vanha monni"? Maatiaispartamonni (=partaimumonni)?

Jos haluat välttämättä pitää kaikki nykyiset kalasi ja saada lisäksi vielä rubiineja ja rihmoja (tms), käy mielestäni niiden sovittelu noihin kahteen altaaseen mahdottomaksi tilanpuutteen takia.
Kepakko
Starting Member
Starting Member

Vanha monni, meinasin että iältään vanha kuin taivas, partis.

Hmm mitenkäs kun mä en koe, että tuo isompi allas olisi mitenkään ylikansoitettu, ja sitäkin ihmettelen, että silloin kyselin täällä alan harrastajilta, sain tuommoisen kalastoehdotuksen? Ja nyt kalasto onkin väärä? 8O
MKM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MKM »

Ei se sinun 128l altaasi minunkaan mielestäni ole mitenkään ylikansoitettu.
En ollenkaan tarkoittanut sitä, enkä myöskään sitä että kalasto olisi "väärä".

Lähdin ajatuksesta, että haluat 70l altaaseen parven rubiinitetroja ja niiden lisäksi vielä jotain "isompaa". Eikö näin? Mainitsit nuo hunajarihmat vaihtoehtona. Minusta taas tuntuu, että 70 allas on sekä rubiiniparvelle että hunajarihmoille vähän nafti. Hunajarihmoja on yleensä parasta pitää haaremissa - kuten varmaan tiedät - ja tuo 70 l on haaremille (samoin kuin pariskunnalle) jo hitusen pieni ilman tetrojakin.

Siispä mietin, että jos haluat sekä rubiineja että hunajarihmoja, se onnistuisi kyllä, jos muuttaisit hieman tuota isomman altaan kalastoa siten että saisit ne rihmat sinne.

Mutta kun nyt asian ymmärsin oikein(?), teen ehdotuksen kalastoksi.

70 l
12-14 rubiinitetraa
3 red cherryä (olettaen että sopivat vesiarvoilta samaan rubiinien kanssa, minä en siitä tiedä)

TAI

70 l
8-10 rubiinitetraa
pariskunta keltakääpiöahvenia (minä ehdotan usein näitä, mutta kun ne on niin kivoja!)

Lisäksi pieni ehdotus tuon 128l altaan kalastoon: voisit ehkä harkita tuon kirjomonnisparven täydentämistä 6 yksilöön (eli ostaa 2 lisää). Pärjäävät kyllä 4 jengissäkin, mutta enempi parempi.
:D
Kepakko
Starting Member
Starting Member

Ymmärsimme siis kumpikin ristiin :mrgreen:

Eli näimpä justiinsa tarkoitin :D

Hmph nyt on pakko mennä kurkkaan millasia keltakääpiöahvenet näyttää :x :mrgreen:

--------------

Keltakääpiöaffenethan näytti varsin mahtavilta 8O

Ja red cherryt kävisi kyllä rubiinitetrojen kanssa. Mutta entäs noiden keltakääpiöahventen vesiarvot? Niitä en pikaisella haulla löytänyt, surffannut silmät kipeeksi.
Knirppu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Knirppu »

Löysin keltakääpiöahveneiden vesiarvoiksi: pehmeä vesi, ph. 6-7 , 24 - 27 asteinen vesi...

Kävin katsomassa kun haluaisin itsekin jotain kaloja neontetrojen seuraksi, ja ne (keltakääpiöahvenet) näytti tosi hienoilta, mutta sitten niille olikin se pehmeä vesi... :(
MKM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MKM »

Yökyöpeli täällä vastailee...

Kepakko: eikös, hienoja ovat minustakin ne affenet!

Keltakääpiöahven Apistogramma borellii
pH 6 - 8 (optimi 7 tai alle); pehmeä-pehmeähkö vesi (max 19dh), lpt 24-25°C

Rubiinitetra Hemigrammus erythrozonus
pH 6-8 (optimi alle 7), pehmeä vesi (max 12dh), lämpötila 24-28°C.

Neontetra Paracheirodon innesi
pH 5 - 7, (hyvin) pehmeä vesi, lpt 20 - 26°C

(tiedot: www.fishbase.org)

Eli keltakääpiöahvenet käy vesiarvoiltaan hyvin yhteen rubiinien kanssa. Askartelet vain pH:n jonnekin 6,5 tuntumaan ja pidät veden lämpötilan tuossa 24-25 asteen välissä niin hjuvin sujuu. Suomenmaassa vesi yleensä on varsin pehmeää, joten sitä ei tartte alkaa säätämään.

Knirppu: en ymmärtänyt, mikä ongelma siinä pehmeässä vedessä on? Ainakin minun käsittääkseni myös neontetrat vaativat pehmeää vettä. Näin väittää myös tuo FishBase-tietokanta, joka yleensä on varsin luotettava tietolähde.
Knirppu
Junior Member
Junior Member

Joo, siis minä löysin silloin pari vuotta sitten neoneille keskikovankin veden... Ne on mulla siis ollu siinä, ja nyt on moni siitä sanonut :? Mutta en millään raatsisi vaihtaa niitä nyt pois... :(

Niin, siis meillä on keskikova vesi...
Kepakko
Starting Member
Starting Member

Tänään affenia katsomaan kalakauppaan :D Ovatten vähän välimaastoa siitä mitä haluan, pirteän näköisiä mutta silti ison kalan näköisiä :)
MKM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MKM »

Knirppu: paljonko se sun veden kovuus (GH) sitten on?
Knirppu
Junior Member
Junior Member

Hmmm... [:I] En ole mitannut erikseen kovuutta, mutta kunnan vesilaitoksen sivuilla sanottiin veden olevan keskikovaa... Arvoiksi annettiin vain dh 6,9 ja ph 7,6 ( jonka kyllä olen laskenut 7:ään)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”