Lehtikalojen akvaarion korkeus?
Valvoja: Moderaattorit
Lehtikalojen akvaarion korkeus?
Otin juuri kaksi pikkuruista lehtikalaa ja nyt altaan korkeuden mitattuani huomasin sen olevan 48cm. Kuinka kauan pienokaiset pystyvät elämään näin matalassa akvaariossa? Haaveena on jokatapauksessa ostaa isompi jossain vaiheessa. Minulle ei tullut mieleenkään kaloja ostaessani että altaan korkeuskin olisi hyvä tietää.. myyjäkin kysyi vaan akvaarion litra määrää.
No voi nyt *****
Järkikulta käteen!! Ei sillä oo mitää välii, jos sun akvas on jopa huimat 2 cm liian matala!! Ota vaikka vähä hiekkaa pois ja nosta veden pinta ihan ylös, josse oloa helpottaa!! Huomasit varmaan myös että akvan tilavuus onkin vähemmän, kuin mitä olet luullut..
Huolehdi mieluummin että sisustus, vesiarvot ja muut asukit ovat lehtisten mieleen. Se on paljon tärkeempää, ku joku korkeus.
*kyllä pitäs johonkin osata vetää raja...*

Järkikulta käteen!! Ei sillä oo mitää välii, jos sun akvas on jopa huimat 2 cm liian matala!! Ota vaikka vähä hiekkaa pois ja nosta veden pinta ihan ylös, josse oloa helpottaa!! Huomasit varmaan myös että akvan tilavuus onkin vähemmän, kuin mitä olet luullut..
Huolehdi mieluummin että sisustus, vesiarvot ja muut asukit ovat lehtisten mieleen. Se on paljon tärkeempää, ku joku korkeus.

-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Höpötys: ei se nyt kyllä niin ole. Se raja on jo laitettu lehtikaloille ja se on 50! sitä matalanpaan ei pitäisi ostaa lehtiksiä. Tuo 50 on minunkin mielestä ihan minimi ja lehtikalat kasvavat varmimmin täysikokoisiksi vieläkin korkeammassa.
Ja tottahan se on että jos ajatellaan että pistämpä lehtikaloja 48 senttiseen niin kohta niitä näkee jo monella 45 senttisessä! kalojen parasta kuitenkin täytyisi ajatella ja ostaa lajin vaatima akvaario.
Ja tottahan se on että jos ajatellaan että pistämpä lehtikaloja 48 senttiseen niin kohta niitä näkee jo monella 45 senttisessä! kalojen parasta kuitenkin täytyisi ajatella ja ostaa lajin vaatima akvaario.
-
- Imperaattori
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Ainahan sitä hiekkaa voi laittaa pohjalle sen 2 senttiä vähemmän jos alkaa vaivaamaan. Eihän kaikki edes laita allasta täyteen vettä
Jokainen näkee itse silmillään onko allas selvästi liian matala jollekin kalalle ja jos suositus on 50 senttiä korkea allas, en usko että 2 senttiä heilauttaa asiaa mihinkään.

Jokainen näkee itse silmillään onko allas selvästi liian matala jollekin kalalle ja jos suositus on 50 senttiä korkea allas, en usko että 2 senttiä heilauttaa asiaa mihinkään.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Juuripa näin
.
Meillä karanteeni purkissa (80L) 4 söpöä pikku lehtistä odottelevat muuttoa suurempaan altaaseen (250L) jossa on korkeutta olkopuolelta mitattaessa tuo 50cm, mutta lasketaampas siitä lasien paksuus pois, lannoite ja hiekkakerros pois, sekä yläreunaan jäävä "tyhjä tila" vedenreunan yläpuolelle niin korkeutta uimatilalle jää.....*töttöttörööö* ____38cm_____ Että sillä viisiin, ja tuohon altaaseen ne muuttavat sillä se on niille ja plekoille perustettu.
Elikkä tästä pääsemme siihen asiaan että kun aina puhutaan että lehtisten altaan minimikorkeus on 50cm niin onko se käsitettävä niin että altaan ulkomittana vai sitten sisämittana tuo uimatilan korkeus? Sillä saahan vaikka 40 cm altaan laitettua uimatilaltaan korkeammaksi kuin tuon meidän altaamme-> hiekka 1cm ja veden pinta 0,5cm:n päähän altaan yläreunasta
.
Kuinkahan moni joka toitottaa suureen ääneen noista altaiden minimimitoista eri kalalajeille on laskeskellut/ miettinyt tuota edellä mainittua seikkaa?
Sama ns. tilavajaus iskee kun lyödään altaan päätyihin mattosuodattimet- eli jos altaan pitäisi olla se 2m pitkä niin eihan se ole tämän jälkeen kuin n. 180-190 cm?
Tai sitten jos sanotaan että kala vaatii minimissään 300litran altaan, menet ja ostat sen 300litraisen laitat kunnon sora/hiekkakerroksen, kannon tai pari, sisäsuodattimen roskien kerääjäksi, kasvit ym. sisustusvermeet ja tämän jälkeen alat täyttämään allasta tarkasti jokaisen sinne menevän millilitrankin laskien niin tulos todennäköisesti jää jonnekin 250litran hujakoille. Meillä huomattiin 80litran tankkia tyhjätessä siirtoa varten että eihän siellä ollutkaan vettä kuin n. 60 litraa
...
Onhan se toki tärkeää että kaloilla on niiden koolle sopivat altaat, vielä tärkeämpiä ovat mielestäni oikeanlaiset vesiolot ja hyvä hoito. Itsellämme on pari liian isoksi altaaseemme kasvavaa plekoa ja monni joista olen valmistautunut luopumaan kun ovat liian suuria 450litraiseemme, joko lahjoittaen heidät sopivamman kokoiseen altaaseen tai nukuttamalla ikiuneen
. Ellemme sitten pääse sitä ennen muuttamaan omakotitaloon ja saa sitä haaveilemaan 1000litran-> tankkia. Mutta kuitenkin tähän asti (ja siis eteenpäinkin jos isomman tankin saan) aion huolehtia että kaloillamme on mahdollisimman hyvät elinolot pientä tilanpuutetta lukuunottamatta. Ja toivon mukaan muutkin
.
_______________edit_____________________
*pientä pilkun viilausta välillä
.

Meillä karanteeni purkissa (80L) 4 söpöä pikku lehtistä odottelevat muuttoa suurempaan altaaseen (250L) jossa on korkeutta olkopuolelta mitattaessa tuo 50cm, mutta lasketaampas siitä lasien paksuus pois, lannoite ja hiekkakerros pois, sekä yläreunaan jäävä "tyhjä tila" vedenreunan yläpuolelle niin korkeutta uimatilalle jää.....*töttöttörööö* ____38cm_____ Että sillä viisiin, ja tuohon altaaseen ne muuttavat sillä se on niille ja plekoille perustettu.
Elikkä tästä pääsemme siihen asiaan että kun aina puhutaan että lehtisten altaan minimikorkeus on 50cm niin onko se käsitettävä niin että altaan ulkomittana vai sitten sisämittana tuo uimatilan korkeus? Sillä saahan vaikka 40 cm altaan laitettua uimatilaltaan korkeammaksi kuin tuon meidän altaamme-> hiekka 1cm ja veden pinta 0,5cm:n päähän altaan yläreunasta

Kuinkahan moni joka toitottaa suureen ääneen noista altaiden minimimitoista eri kalalajeille on laskeskellut/ miettinyt tuota edellä mainittua seikkaa?
Sama ns. tilavajaus iskee kun lyödään altaan päätyihin mattosuodattimet- eli jos altaan pitäisi olla se 2m pitkä niin eihan se ole tämän jälkeen kuin n. 180-190 cm?
Tai sitten jos sanotaan että kala vaatii minimissään 300litran altaan, menet ja ostat sen 300litraisen laitat kunnon sora/hiekkakerroksen, kannon tai pari, sisäsuodattimen roskien kerääjäksi, kasvit ym. sisustusvermeet ja tämän jälkeen alat täyttämään allasta tarkasti jokaisen sinne menevän millilitrankin laskien niin tulos todennäköisesti jää jonnekin 250litran hujakoille. Meillä huomattiin 80litran tankkia tyhjätessä siirtoa varten että eihän siellä ollutkaan vettä kuin n. 60 litraa

Onhan se toki tärkeää että kaloilla on niiden koolle sopivat altaat, vielä tärkeämpiä ovat mielestäni oikeanlaiset vesiolot ja hyvä hoito. Itsellämme on pari liian isoksi altaaseemme kasvavaa plekoa ja monni joista olen valmistautunut luopumaan kun ovat liian suuria 450litraiseemme, joko lahjoittaen heidät sopivamman kokoiseen altaaseen tai nukuttamalla ikiuneen

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
_______________edit_____________________
*pientä pilkun viilausta välillä

Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Viesti:
Sain ostamani altaan (korkeus 40cm) mukana kaksi lehtistä, joiden evät ovat vääntyneet. Ovat nyt 50cm korkeassa altaassa, mutta nuo evät eivät enää taida korjaantua?
YV:llä tavoittaa tai heli(ät)styrkka(piste)fi
Varmimmin/nopeiten FB:n kautta yksärillä https://www.facebook.com/heli69
Varmimmin/nopeiten FB:n kautta yksärillä https://www.facebook.com/heli69
Sugar voi mielestäni ihan hyvin pitää lehtikset tuossa akvaariossaan, kun "vahinko" kerran on jo tapahtunut. Lehtikalat itse tuskin huomaavat sitä, että allas on 2 senttiä alle suosituskorkeuden. Kaloistaan välittävä ihmienen kyllä huomaa, jos allas alkaa näyttää ja tuntua liian matalalta lehtiksille, ja varmasti tällöin on uuden ja korkeamman kotialtaan osto edessä.
Itselleni akvaariokauppias myi joitakin vuosia sitten 4 kaunista marmorilehtikalaa 80-litraiseen akvaariooni, joka on vain 30 cm korkea. Itse en tajunnut mitä ostin, kun mulla ei ennen ollut ollut akvaariota, ja olin siis aivan aloittelija. Poikasina mahtuivat sinne hyvin, mutta kun ne kasvoivat, huomasin niiden evien surkastuneen ja aloin ottaa selvää kaloistani enemmän, kun olin huolestunut kun evät eivät kasvaneet sellaisiksi mitä kuvissa olin nähnyt. Noh, selvisihän se syy ja kalat muuttivat suurempaan altaaseen. Ne kasvoivat lisää kokoa, olivat aikuisen kämmenen kokoisia kun niitä joskus kävin katsomassa sen jälkeen kun ne meiltä muuttivat pois. Evät eivät kuitenkaan koskaan korjaantuneet.
Itselleni akvaariokauppias myi joitakin vuosia sitten 4 kaunista marmorilehtikalaa 80-litraiseen akvaariooni, joka on vain 30 cm korkea. Itse en tajunnut mitä ostin, kun mulla ei ennen ollut ollut akvaariota, ja olin siis aivan aloittelija. Poikasina mahtuivat sinne hyvin, mutta kun ne kasvoivat, huomasin niiden evien surkastuneen ja aloin ottaa selvää kaloistani enemmän, kun olin huolestunut kun evät eivät kasvaneet sellaisiksi mitä kuvissa olin nähnyt. Noh, selvisihän se syy ja kalat muuttivat suurempaan altaaseen. Ne kasvoivat lisää kokoa, olivat aikuisen kämmenen kokoisia kun niitä joskus kävin katsomassa sen jälkeen kun ne meiltä muuttivat pois. Evät eivät kuitenkaan koskaan korjaantuneet.
Sitä menee vaikka läpi harmaan kiven, mutta muitakin reittejä olisi.
Re: Lehtikalojen akvaarion korkeus?
Kuinkahan vaarallista yleensä ovat nuo eville aiheutuneet muutokset. Tajuaako se kala, että sen evät ovat jotenkin vääränlaiset. Tunteeko tuskaa? Ymmärrän kyllä, että kalat liika pienessä tilassa ahdistuvat ja sairastuvat, eikä se ole kivaa katseltavaa. Taas jos mietitään tätä lehtikalojen eviä typistävää akvaarion korkeutta, niin tulee mieleen, että kokeeko kala itse ahdistusta korkeuden vähyydestä, vai reagoivatko vain evät tähän. Näihin tuskin saadaan varmoja vastauksia. Sanoisin kuitenkin, ettei asia ole mitenkään verrattavissa esim. ihmisen amputoituun käteen.
Re: Lehtikalojen akvaarion korkeus?
Kyllähän ne tuppaa jäämään loppuelämäksi.Ace kirjoitti:Kuinkahan vaarallista yleensä ovat nuo eville aiheutuneet muutokset. Tajuaako se kala, että sen evät ovat jotenkin vääränlaiset. Tunteeko tuskaa? Ymmärrän kyllä, että kalat liika pienessä tilassa ahdistuvat ja sairastuvat, eikä se ole kivaa katseltavaa. Taas jos mietitään tätä lehtikalojen eviä typistävää akvaarion korkeutta, niin tulee mieleen, että kokeeko kala itse ahdistusta korkeuden vähyydestä, vai reagoivatko vain evät tähän. Näihin tuskin saadaan varmoja vastauksia. Sanoisin kuitenkin, ettei asia ole mitenkään verrattavissa esim. ihmisen amputoituun käteen.
Hyvä esimerkki on miekkavalas joista jokaisella vankeudessa elävällä on selkäevä painunut kaarelle eikä se nouse siitä ikinä vaikka pääsisi vapaille vesille joskus.
Itsellänikin oli joskus rescue-tapaus lehtikala joka oli asunut 120 litrasessa koko elämänsä.
Kaveri oli kämmenen kokoinen, mutta evät olivat pari senttisiä.
Pääsi mun isoon altaaseen jonka korkeus oli muistaakseni yli 60cm.
Vähän ne kasvoivat siitä, mutta tyngiksi ne jäivät.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus