Leväongelma

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Leväongelma

Viesti Kirjoittaja Salla_~~ »

Ongelmana tällä kertaa levä. Akvaario on kypsymässä juuri nyt, mutta siihen alkoi ilmestyä piilevää laseihin (varmaan ihan normaalia näin kypsytysvaiheessa) n. viikko sitten. Olen rapsuttanut sitä pois leväraapalla ja hyvin on lähtenyt. Sitten joku viisi päivää sitten sitä alkoi tulla kasveihin. Olen yrittänyt hangata sitä pois, mutta eipä juuri auta..

Tänään huomasin, että joihinkin kasveihin oli tullut rihmalevää :x
Ärsyttävää! Yritin ottaa äsken enimpiä leviä pois, mutta eipä se paljoa auttanut!

Kasvit ovat ihan ruskeita (piilevässä) ja joissain on myös tuota rihmalevää! Mikä avuksi? En mielellään haluaisi pimentää akvaariota kokonaan, mutta riittäisikö esim. muutama tunti päivällä pimeänä? Ja tietenkin yöt...

Sitten vielä, mun jättimiekkakasvit muuttuvat ruskeiksi ja sulavat kärjistä, mikä niitä vaivaa?

Valaistuksena akvaariossa (180l k:45, s:40, p:100cm) toimii 2x30W loisteputket (toinen joku kasvivalo ja toinen normaali, en muista nimiä). Kasviravinteena on pohjatabletteja (sera florenette A) ja nestemäistä (sera florena).
It's true, we're all a little insane.
Vedetto
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Vedetto »

Levät ovat todellakin INHOTTAVIA! Itsellänikin on hiukan rihmaleviä...
Kokeile ostaa kalastoosi jos mahdollista Nuolimonneja! Kivoja pieniä veitikoita joille maistuu piilevä! omani jyrsivät mielellään myös rihmaleviä..
Terveisin: Vedetto
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Eipä ole kalalistalla nuo nuolimonnit, mutta mutta... Partamonni on! Olen käsittänyt, että se syö esim. piilevää (vai syökö?), mutta eipä taida syödä rihmaleviä. :roll:
phanny
Member
Member
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, LAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja phanny »

Partamonnin ei pitäisi niin tehokkaasti syödä piilevää kuin nuolimonni, mutta jos päädyt siihen tulokseen, että haluat nuolimonneja niin tutki niiden vaatimukset.. Meinaa nämä eivät ole niin karaistuneita kuin partamonnit.. :roll:
Phanny
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Olen kyllä ihan varma ettei nuolimonneja tule akvaarioon, koska niiden vesiarvovaatimukset (ainakaan lämpötila) eivät ole samat kuin muilla haluamillani kaloilla.

Kalastoksi tulee:
taistelukalat 1+3
kardinaalitetroja 20+
piikkisilmiä 10
partamonni

Lämpötila tulee olemaan 27 ja nuolimonnit tarvitsevat käsittääkseni alle 26 asteisen veden.

Menee vähän aiheen vierestä tää keskustelu, mutta jos siihen alkuperäiseen kysymykseen palaisin. Mitä voin tehdä että levät lähtee? :?
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Eivät ne sieltä itsestään mihinkään lähde, joten niitten kanssa pitää vain opetella elämään.

Kuitenkin voisit lisätä hiilidioksidia altaaseesi, koska allas on kypsymässä - ei siellä ole kalojakaan - joten CO2:sta voi olla pulaa -> kasvit eivät kasva -> levät kasvavat.

Piilevä on tyypillinen pioneerilevä makeassa vedessä, joka poistuu aikanaan. Rihmalevän taas saa helpoiten pois pulloharjalla. Piilevä voi kuitenkin haitata kasvien kasvuja ja siksi sekin on hyvä poistaa.
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Mutta mutta, syökö tuo partamonni sitä piilevää ollenkaan? Ja saako noita hiilidioksidilevittimiä lemmikkieläinliikkeistä (ovat varmaan vaan melko kalliita)?
jkw
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jkw »

Eipä nuo peruslevittimet hirveitä maksa.
Missä vaiheessa kypsytys menossa? Piileväähän syntyy melkeinpä pakostakin alkuun, mutta yleensä poistuu myös samalla tavalla akvan kypsyessä. Valohan varmaan myös kohdillaan.
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Juu, valaistus on hyvä. Kypsyminen on aika lopuillaan, tai no odottelen, että nitriitti nollaantuu ja lisäilen päivittäin 0,5mg/l 10% ammoniakkiliuosta.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Periaatteessa hiilidioksidin tuottaminen ei maksa kuin raaka-aineet:

1. tyhjä limsapullo
2. vettä puoleen väliin
3. desi-pari sokeria
4. hiivaa

Letkun pätkä korkin läpi, tiivistys sinitarralla. Korkkiin saa tehtyä reiän saksen kärjellä, hiukan pyörittämällä. Jättää sen sen verran ahtaaksi, että letku menee just ja just läpi. Sinitarralla tiivistetään.

Jos pulloa pidetään akvaarion päällä ei takaiskuventtiiliä tarvita - muutoin kyllä. Letkun toinen pää akvaarioon, letkun päähän vaikka hohkakivi.

Yksinkertaisin ja halvin ratkaisu. Muita ratkaisuja löytyy mm. haulla.
affenainen80
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja affenainen80 »

Mmmmmmmmmielenkiintoista! Saisko vielä vähän tarkennettuja ohjeita:
Kuinka iso limukkapullo ja paljonko hiivaa?

Eipä tarvii potea enää huonoa omatuntoa valtavista sokerimääristä keittiön kaapeissa, jotka eivät tämän "leipurin" käytössä kertakaikkiaan hupene. Ei muuta kuin hiilidioksidia leipomaan! :mrgreen:
1000L tyhjillään, 400L aasiaa ja 350L afrikkaa + 9 viljakäärmettä
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/hiivalla.php
Tuossa on perus -hiivateliivate -resepti ja teko-ohjeet. Tähän versioon kuuluu liivatekin, se hidastaa hiivaa jonnin verran. Tällä repsutilla minulla kuplii hiilidioksidia altaaseen kuukauden päivät.

Piilevä ei muuten ole paha asia uudessa altaassa. Piilevä tulee kun allas on juuri ypsynyt, usein reippaana "invaasiona", mutta se yleensä vähenee normaaliin jonkun ajan päästä. Muita leviä vastaan saa sitten taistella enemmän tai vähemmän jatkuvasti kunnes löytää oman altaansa tasapainon.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Kuinka kauan tuon sokeri-liivate-vesi-sekoituksen täytyy olla viileässä, niin että se "hyytelöityy"? Se on ollut mulla nyt nimittäin 3h 40min. jääkaapissa. Ja kuinka kiinteää sen täytyy olla?
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Mulla taisi mennä koko sekoitus nyt pilalle. En tiedä oikeen oliko se tarpeeksi hyytelöitynyt, siis se sokeri-liivate-vesi-sekoitus. Ja sitten kun lisäsin sen hiiva-vesi-sekoituksen, ei siihen muodostunut ollenkaan vaahtoa (ehkäpä millin verran päälle). Menikö tuo nyt sitten ihan pilalle..?
Sadar
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Sadar »

Käyminen alkaa n. 2 tunnin sisällä. Muista että seoksen tulisi olla huoneenlämpöistä ennen hiivan lisäystä.

Olen muuten tehnyt omat kiljupullot seuraten Satun ohjeita [http://satuj.aqua-web.org/hiilidioksidi.php], olen omissani käyttänyt vain viinihiivaa. Kaksi t-lusikallista pulloa kohti riittää hyvin. 8-)

Älä lämmitä pulloa liian nopeasti, esim vesihauteessa, koska pullo voi silloin sekoittua, ja seurauksena on hiivakuohua akvaariossa => mulle käynyt kahdesti... 8O
"Violence is the last refuge of the incompetent" - Isaac Asimov
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Tein nyt tuon uudestaan Satun ohjeella. Mutta, tuo seos ei ole kiinteytynyt vielä kunnolla, vaikka on ollut jääkaapissa jo 8h! Onko normaalia? Siis kyllä se vähän on kiinteytynyt, muttei hirveästi.. Tein kyllä mielestäni kaiken oikein... :?
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Eikö kukaan osaa sanoa mitään? Se litku on ollut nyt jääkaapissa jo 10h ja 30min ja vieläkin aika litkua! Mulla menee hermot kohta noihin litkuihin kun mitkään eivät onnistu! Siellä pullon pohjalla on jotain seitsemän senttiä ihan hyytelöitynyttä mönjää...

Joudunko taas tekemään uuden litkun? [:I]
Nani
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nani »

Heippa Salla_~~

Ei se mitään haittaa jos onkin litkumpaa tavaraa. Saattaa olla että joko liivatetta on ollut liian vähän (mutta jos olet tehnyt tuon ohjeen mukaan, niin tuskin) tai et ole tarpeeksi sekoittanut tuota litkua (kun olet lisännyt kuuman veden...) ja liivate on jäänyt enimmäkseen pohjalle. Näin on myös joskus itselleni käynyt. Huom; Ja jotkut eivät edes käytä liivatetta.

Elikkä itse olen käyttänyt myös Satun ohjeita - ja ihan ok ovat onnistuneet - yleensä. Eli teen seoksen illalla, laitan yöksi jääkaappiin, aamulla pöydälle lämpiämään ja illalla hiivaseoksella porisemaan. Tosin joistain pullollisista on tullut lötkömpää - joistain tiiviimpää (liian tiiviskään ei ole kauhean hyvä). Riippuu myös siitä miten ruokalusikallisen käsittää tai minkä kokoinen ruokalusikka on käytössä (jos siis olet käyttänyt liivatejauhetta). Lötkömpikään satsi ei siis haittaa, laitat vain hiiva / vesi sekoituksen päälle ja odottelet hetken aikaa (ei sitä vaahtoa kuulukaan tolkuttomasti tulla ja varo ettet laita hiivaa liian kuumaan veteen; olettaen että käytät tuorehiivaa). Näet jos tarkkaan katsot, että pieniä kuplia nousee pintaan... Ellei tule, kallista pulloa tai käytä rajumpia otteita ja ravista... pitäisi viimeistään nyt kuplia. Kokemuksesta tuon sitten oppii; Älä siis luovuta.

-Nani-
Paul Stump
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Paul Stump »

Ei kai siitä liivatteesta ole muuta etua kuin että pullon käyminen kestää kauemmin joten en siitä panikoisi. Ja kuten aiemminkin on kirjoitettu niin piilevää tulee alkuun mutta häviää ajan mittaan joten elä hättäile, kyllä se siitä. Lapolla voi kiskoilla pahimmat kasat pois kasveja kiusaamasta kunnes alkaa itsestään hiipua.

Itse en käytä liivatetta, laitan aina vedenvaihdon yhteydessä (1 krt/vko) uuden pullon porisemaan. (Kuumaa vettä hanasta; kuivahiiva nimenomaan tarvitsee sen 42 asteisen veden että herää hommiin. Ensin kuuman veden joukkoon reilu dl sokeria per n. 1 litra ja liuotus. Sitten kuivahiivaa perään noin 1 tl ja varovainen pyöräytys. Letku kiinni ja hiilidioksidia alkaa painua altaaseen tunnin-parin sisällä.) Hommaan menee ööbaut 5 min eli yht 20 min/kk, vrt 1 liivateplo/kk; veikkaan että menee aikalailla samoihin.

Kukin taaplaa tyylillään, jos haluat tuon hiilidioksidilevityksen käyntiin heti, niin laita eka pullo ilman liivatetta ja harjoittele tuota liivatteen käyttöä aivan rauhassa.

OT: Allekirjoitus sisältää kaiken. (Joskus tuntuu että sen pitäisi olla se 11. käsky :mrgreen: )
Älä hätäile.
-Linnunradan käsikirja liftareille-
(T-day may 25th)
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Kiitoksia vastauksista! :) Tein vielä kerran uuden litkun, ja tällä kertaa onnistui! Laitoin yöksi sen jääkaappiin ja aamulla oli hyytelöitynyt hyvin. Nyt se on huoneen lämmössä ja illalla hiivalitku sekaan!

Ja vielä sellaista kysyisin, että kun mulla ei ole mitään hiilidioksidi levitintä, niin voinko laittaa letkun toisen pään suodattimen ilmanotto reikään? Olis mulla kyllä hohkakivikin, mutta voinko silti laittaa letkun suodattimen ilmanotto reikään?
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Salla_~~ kirjoitti:Ja vielä sellaista kysyisin, että kun mulla ei ole mitään hiilidioksidi levitintä, niin voinko laittaa letkun toisen pään suodattimen ilmanotto reikään? Olis mulla kyllä hohkakivikin, mutta voinko silti laittaa letkun suodattimen ilmanotto reikään?
Muistelisin lukeneeni että monet käyttävät suodattimen diffusoria hiilarilevittimenä. Eli laita vaan.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Sadar
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Sadar »

Millainen suodatin? Sisäsuodattimen diffuusiputkeen laitto tuhlaan kaasua.
Jos sulla on ulkosuodatin, niin laita hiilariletku sen imuputken suulle, niin että kuplat menee suodattimen läpi (toimii kai sisäsuodattimellakin?).

Yksi mahdollisuus on ajaa porekiven läpi, mutta kyllä siinäkin menee kaasua hukkaan.
"Violence is the last refuge of the incompetent" - Isaac Asimov
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Sadar kirjoitti:Millainen suodatin?
Shark ADV sisäsuodatin.

Ja muuten, vielä siitä, että pitääkö sen "litkupullon" korkkiin tehdä se reikä (mistä se letku tulee) heti, vai voinko tehdä sen vasta kun olen lisännyt hiivaveden?
Rautis2
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Rautis2 »

Kai sen milloin vain voi tehä.. Mut ei kantsi pitää sitä pulloo suljettuna kun on hiivalitku siellä.. Meinaan saattaa räjähtää :mrgreen:
Höh.
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Kiitos vastauksesta! Se hiivalitku on nyt lisätty ja käyminen on näköjään alkanut. Vaahtoakin on nimittäin jo kertynyt siihen pinnalle ihan kiitettävästi! Laitoin sittenkin letkun toiseen päähän hohkakiven. Eihän se haittaa jos hohkakivi on akvaarion toisella reunalla, ettei se ole keskellä..? Siis kai se hiilidioksidi leviää kaikkialle akvaarioon?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”