Leväongelma vie hermot
Valvoja: Moderaattorit
Leväongelma vie hermot
Minulla on 200 litrainen akvaario, jossa asuu partamonni, 9 kuparimonnista, 12 kardinaalitetraa sekä 7 korutetraa. Allas on ollut melkein vuoden käynnissä. Puoli vuotta meni kasvien puolesta hyvin, mutta sitten hankin toisen suodattimen (Eheim 2252) aiemman mattosuodatintyyppisen kiinteän suodattimen lisäksi. Tuntui, että pintavesi ei yhdellä suodattimella kiertänyt riittävästi. Tästä alkoi leväongelma. Varsinkin lähellä pintaa olevissa kasveissa kasvaa tupsu- tai sutimaista vajaan sentin mittaista harmaan-ruskean-mustaa levää. Olen yrittänyt poistaa leikkaamalla ja karsimalla leväiset kasvit, mutta ei auta. Ajoittain käytän nestemäistä lannoitetta, pohjalla on puhallushiekkaa ja kierteissarvikotiloita. Pohjaa perustaessani laitoin pohjalannoitetta, mutta mitään savipalloja tms. en ole sen jälkeen laittanut. Nämä riivatun levät saavat repimään hiukset päästä, eikä sekään auta
! Auttakaa tumpeloa, pliis!
Hyvät neuvot olisivat tarpeen tännekin.. Aivan saman vastuksen kanssa kiskotaan hiuksia täälläkin. 120 litrainen on ollut minulla nyt marraskuulta asti. Ensin oli nuo punalevän tupsut jokapaikan riesana. Aina sinne ilmaantui, missä oli vähänkin parempi virtaus. Sen jälkeen tuli rihmalevät.. Ja aina väliin sinilevää puhallushiekan pintaa värittämään.
Reilu kuukauksi sitten sain niin tarpeekseni, että karsin kasveista ehkä kolme neljännestä pihalle, vaihdoin leväiset kivet uusiin ja vähän myöhemmin siitä puhdistin suodattimen. Näyttäisi, että punalevistä pääsin..
Tuskin olen yliruokkinut, koska olemme olleet paljon menossa ja paastopäiviäkin on tullut. Kalasto on niukka. Vain partamonni, akarapariskunta sekä hunajarihmapari.
Tämänhetken tuskailunkohde on sinilevän ja rihmalevien ahkera uusiminen ja kasvien heikko kasvaminen. (Vallisneriaa, jättivesitähdikkiä, melalehteä sekä ripsureunaista jaavansaniaista eli ei ihmeitä..)
Muistan, kun joskus pikkupoikana omistin alle satalitraisen ja samoja kasveja sai harventaa säännöllisesti. Silloin pohjalla oli 'se perusakvaariosora'. Nyt kun herättelin harrastuksen uudelleen, kaikkialla vannottiin hienon hiekan nimiin.. En tiedä, mutta jotenkin olen ollut tuohon hiekkaan pettynyt.
Liekö sitten lannoitukseni on pahasti pielessä. Olen mielestäni ohjeen mukaan laittanut hiekkaan seran tablettiravinteita ja Leppävaaran huutokauppareissulla ostin sieltä nestemäisen ravinteen (en muista nimeä), jolla olen täydentänyt lannoitusta. Mielestäni varovasti.
Valaistuksena on uudet kasvi- ja päivänvaloputki ja aikana n 11 tuntia.
Onneksi tiedän, että riittävän ison, ja myös siistin, akvan kanssa elo on helppoa, kun se vain toimii. Nyt vain on vaikuttaa siltä, ettei levien ja kasvien olemiseen tunnu auttavan vedenvaihdot eikä maammelaulutkaan..
Reilu kuukauksi sitten sain niin tarpeekseni, että karsin kasveista ehkä kolme neljännestä pihalle, vaihdoin leväiset kivet uusiin ja vähän myöhemmin siitä puhdistin suodattimen. Näyttäisi, että punalevistä pääsin..
Tuskin olen yliruokkinut, koska olemme olleet paljon menossa ja paastopäiviäkin on tullut. Kalasto on niukka. Vain partamonni, akarapariskunta sekä hunajarihmapari.
Tämänhetken tuskailunkohde on sinilevän ja rihmalevien ahkera uusiminen ja kasvien heikko kasvaminen. (Vallisneriaa, jättivesitähdikkiä, melalehteä sekä ripsureunaista jaavansaniaista eli ei ihmeitä..)
Muistan, kun joskus pikkupoikana omistin alle satalitraisen ja samoja kasveja sai harventaa säännöllisesti. Silloin pohjalla oli 'se perusakvaariosora'. Nyt kun herättelin harrastuksen uudelleen, kaikkialla vannottiin hienon hiekan nimiin.. En tiedä, mutta jotenkin olen ollut tuohon hiekkaan pettynyt.
Liekö sitten lannoitukseni on pahasti pielessä. Olen mielestäni ohjeen mukaan laittanut hiekkaan seran tablettiravinteita ja Leppävaaran huutokauppareissulla ostin sieltä nestemäisen ravinteen (en muista nimeä), jolla olen täydentänyt lannoitusta. Mielestäni varovasti.
Valaistuksena on uudet kasvi- ja päivänvaloputki ja aikana n 11 tuntia.
Onneksi tiedän, että riittävän ison, ja myös siistin, akvan kanssa elo on helppoa, kun se vain toimii. Nyt vain on vaikuttaa siltä, ettei levien ja kasvien olemiseen tunnu auttavan vedenvaihdot eikä maammelaulutkaan..
Leväbarbit syö hyvin tupsulevää. Levien poistaminen ei auta ongelmaan yhtään, vaan niiden kasvaminen pitää saada loppumaan. En ole mikään asiantuntija tässä asiassa, mutta olen käytännössä huomannut että kun kasveja on paljon ja ne viihtyvät hyvin, se rajoittaa parhaiten levien kasvua. Parin tunnin valaisutauko päivällä auttoi minua myös jonkin verran vähäkasvisessa 140 litraisessa akvaariossani. Se kyllä sitten taasen rajoittaa varmaan kasvien kasvuakin...
Laittaisin nopeasti kasvavia kasveja ja kun ne ovat kasvaneet isommiksi niin valaisutauko käyttöön.
Laittaisin nopeasti kasvavia kasveja ja kun ne ovat kasvaneet isommiksi niin valaisutauko käyttöön.
Kiitos. Kokeilenpa tuota valotaukoa päivällä. Olen aivan samaa mieltä, ettei levien poistaminen pelasta tilannetta. Kasvavat kuitenkin nopeammin kuin kasvit, jos olot ovat leville edulliset. Tuohon vain tuntuu saavan eri paikoista erilaisia neuvoja. Tekisi mieli hankkia pieni parvi leväbarbeja vähäksi aikaa siivouspalveluksi ja antaa sitten pois, kun kasvavat isommaksi. -Nyt varmaan kyllä tulee ärhäköitä vastauksia, ettei tuon kokoiseen altaaseen leväbarbeja..
Niinpä, kun vain saisikin nuo kasvit niskanpäälle..
Niinpä, kun vain saisikin nuo kasvit niskanpäälle..
Itsekin olen nyt jo pari kuukautta tapellut sinilevän kanssa (invaasio sai alkunsa muuton yhteydessä, kun pohjalannoitteet pääsivät pölähtämään veteen), mutta nyt vihdoin alkaa näkyä valoa tunnelin päässä. Hakua käyttämällä löysin rain-:in kirjoittaman tehokuurin sinilevää vastaan ja se tehosi (nyt viikko kuurin jälkeen näyttäisi siltä).
Lyhykäisyydessään se meni jotenkin näin:
- 50 % vedenvaihdot päivittäin viikon ajan (taisin itse tehdä vain 4 päivää)
- täksi ajaksi lannoitus pois, kalojen ruokinta radikaalisti pienemmäksi ja hiilidioksidia lisätään edelleen
- akvaario pimentoon viikoksi (mulla oli 4 vrk), jonka aikana ei ruokaa kaloille, ei lannoitteita eikä hiilidioksidia; siis todellinen pimennys, itse teippailin jätesäkkiä purkin ympärille
- pimennyksen jälkeen taas pari 50 % vedenvaihtoa peräkkäisinä päivinä, hiilidioksidi heti pörisemään ja kaloille vähän ruokaa
- pikkuhiljaa siirrytään normaaliin ruokintaan ja kasvien lannoitukseen
Itsellä pimennyksen jälkeen kaikki sinilevät näyttivät hävinneen!
Pimennyksestä on nyt reilu viikko aikaa ja eilen poistin yhden intianvesitähdikin lehden, jossa oli tosi pieni pilkku levää. Tänään laitoin ekan kerran vähän PMDD:tä (nestemäinen lannoite siis) ja toistaiseksi näyttää hyvältä. Voihan ongelma vielä hyvinkin uusia, mutta toistaiseksi näyttää hyvältä... Pitkästä aikaa on taas mukava katsella akvaariotakin, kun joka paikka ei ole haisevan liman peitossa... 
Lyhykäisyydessään se meni jotenkin näin:
- 50 % vedenvaihdot päivittäin viikon ajan (taisin itse tehdä vain 4 päivää)
- täksi ajaksi lannoitus pois, kalojen ruokinta radikaalisti pienemmäksi ja hiilidioksidia lisätään edelleen
- akvaario pimentoon viikoksi (mulla oli 4 vrk), jonka aikana ei ruokaa kaloille, ei lannoitteita eikä hiilidioksidia; siis todellinen pimennys, itse teippailin jätesäkkiä purkin ympärille
- pimennyksen jälkeen taas pari 50 % vedenvaihtoa peräkkäisinä päivinä, hiilidioksidi heti pörisemään ja kaloille vähän ruokaa
- pikkuhiljaa siirrytään normaaliin ruokintaan ja kasvien lannoitukseen
Itsellä pimennyksen jälkeen kaikki sinilevät näyttivät hävinneen!
-
ParratonMonni
- Advanced Member

Kiitokset vastauksista. Kuulostaa kalojen kannalta ankaralta tehokuurilta tuo Kaikun pimennysviikko, mutta eipä auta sulkea pois tuotakaan vaihtoehtoa. Ensin kokeilen nuo päivän pimennystauot ja entistä runsaammat vedenvaihdot. Nyt olen vaihtanut n. neljänneksen päivittäin ja vähäiseltä on tuntunut vaikutus.
Itsekin olen huomannut, että tupsulevä iskeytyy virtapaikkoihin. Nitriitti ja nitraatti olivat normaalit ainakin sillä testillä, joka värjää ne liuskan neliöt..
Auttaako tuo hiilidioksidi yleensäkin levien torjuntaan, vai onko pelkästään kasvien eduksi?
Itsekin olen huomannut, että tupsulevä iskeytyy virtapaikkoihin. Nitriitti ja nitraatti olivat normaalit ainakin sillä testillä, joka värjää ne liuskan neliöt..
Auttaako tuo hiilidioksidi yleensäkin levien torjuntaan, vai onko pelkästään kasvien eduksi?
-
-Alix-
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Hmm... Ongelmana taitaa yksinkertaisesti olla tuo pintakierto. Kalat tykkäävät toki suuremmasta happimäärästä vedessä, mutta samalla se tuulettaa hiilidioksidia pois vedestä. Jos miettii, niin altaissa joissa on järjestetty hyvin hiljainen (vaikkakin tehokas) vedenkierto joka siis ei riko veden pintaa, kasvaa kasvit hyvin. Jos ilmastaa vettä paljon (esim. plekot melkeinpä vaativat tätä) niin kasveja on hankalempi kasvattaa.
Tämän takia olen itsekin taistellut leviä ja huonosti kasvavia kasveja vastaan. Hiilidioksidin lisääminen poisilmastetun tilalle on ratkaisu.
Tämän takia olen itsekin taistellut leviä ja huonosti kasvavia kasveja vastaan. Hiilidioksidin lisääminen poisilmastetun tilalle on ratkaisu.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Ideoita täältäkin
Meillä myös oli hankala leväongelma, saimme riesaksi sini-, rihma-, viher- ja tupsuleväinvaasiot. Argh
Levät taltutettiin pahimmasta hyökkäyksestään ihan kaupan aineilla.
Vähän myöhemmin levät rupesivat vähenemään itsekseenkin, kun tehtiin pari viikkoa lähes päivittäisiä vedenvaihtoja ja hommattiin leväbarbeja.
Lisäksi värkkäsimme aktiivisen hiilidioksidilevityksen, hommasimme kovasti uusia kasveja, turvepalleroiden lisäys kasvien alle, akvan kunnon puhdistus ja huonojen kasvien karsinta ja kaliumnitraatin lisäys päivittäin.
PMDD oli jo käytössä ennestään, mutta annostusta vähän kasvatettiin.
Parannettavaa olisi vielä ainakin PH:n alentaminen, nyt joku 7.5 mutta ilmastus ja hiilidioksidilannoitus ilmeisesti jossainmäärin kumoavat toisensa ja ph ei laske. Auttaisikohan tähän turvepallerot?
Opimme tästä ainakin että nitraatti ei saa olla nollilla ja/tai fosfaatteja liikaa vedessä.
Levät taltutettiin pahimmasta hyökkäyksestään ihan kaupan aineilla.
Vähän myöhemmin levät rupesivat vähenemään itsekseenkin, kun tehtiin pari viikkoa lähes päivittäisiä vedenvaihtoja ja hommattiin leväbarbeja.
Lisäksi värkkäsimme aktiivisen hiilidioksidilevityksen, hommasimme kovasti uusia kasveja, turvepalleroiden lisäys kasvien alle, akvan kunnon puhdistus ja huonojen kasvien karsinta ja kaliumnitraatin lisäys päivittäin.
PMDD oli jo käytössä ennestään, mutta annostusta vähän kasvatettiin.
Parannettavaa olisi vielä ainakin PH:n alentaminen, nyt joku 7.5 mutta ilmastus ja hiilidioksidilannoitus ilmeisesti jossainmäärin kumoavat toisensa ja ph ei laske. Auttaisikohan tähän turvepallerot?
Opimme tästä ainakin että nitraatti ei saa olla nollilla ja/tai fosfaatteja liikaa vedessä.
Jarmo
-
Thomas29Hki
- Member

Runsaan levänkasvun taustalla on yleensä kolme syytä:
1. Huono veden laatu (säännölliset veden vaihdot joko puuttuvat tai ei vaihdeta riittävästi vettä viikon aikana)
2. Väärä valaistus tai se on puutteellinen. On joko vääränlaiset putket altaassa tai valorytmi laitettu liian pitkäksi esim. 12h tai yli. Itse käytän 4h valaisurytmejä eli välillä allas pimeeksi ja toinen 4h valaisu.
3. Väärä kasvien lannoitus. Lisätään ravinteita lisää altaaseen ja aiheutetaan näin leville aina vaan lisää kasvumahdollisuuksia kuin vähennettäisiin tuota turhaa lannoitteiden viskaamista akvaarioon. Eli jos akvaario on levääntynyt älä missään tapauksessa lisää kasviravinteita yms.
Lisäisin vielä tähän joukkoon tuon suodatuksen. Jos suodatus on heikko tai sitä ei juurikaan ole niin sekin osaltaan aiheuttaa sen että kalojen, ruuan yms. kuona-aineet eivät poistu/hajoa altaasta tarpeeksi nopeasti. Nitriittipiikkejä on tämän tästä. Mikä on levien kasvuun aiheuttava tekijä.
Myös tuo kasvien tasapaino, jos akvaariossa on pelkästään hitaasti kasvavia kasveja eikä akvaariossa ole yhtään nopeasti kasvavia kasveja niin ei voi ihmetellä sitä että akvaariossa on lannoitteita/ravinteita liikaa. Edellä mainittuja kasviryhmiä pitäisi olla tasapuolisesti akvaariossa, jotta ravinteiden poistuminen akvaariovedestä olisi maksimaalista.
Yksi huomion arvoinen asia on myös tuo akvaarion sijainti huoneessa, jos se on lähellä ikkunaa tai suorassa auringonvalon vaikutuspiirissä niin voi vaan ihmetellä miksi on levää. Auringonvalohan on mitä parhain levän kasvattaja.
1. Huono veden laatu (säännölliset veden vaihdot joko puuttuvat tai ei vaihdeta riittävästi vettä viikon aikana)
2. Väärä valaistus tai se on puutteellinen. On joko vääränlaiset putket altaassa tai valorytmi laitettu liian pitkäksi esim. 12h tai yli. Itse käytän 4h valaisurytmejä eli välillä allas pimeeksi ja toinen 4h valaisu.
3. Väärä kasvien lannoitus. Lisätään ravinteita lisää altaaseen ja aiheutetaan näin leville aina vaan lisää kasvumahdollisuuksia kuin vähennettäisiin tuota turhaa lannoitteiden viskaamista akvaarioon. Eli jos akvaario on levääntynyt älä missään tapauksessa lisää kasviravinteita yms.
Lisäisin vielä tähän joukkoon tuon suodatuksen. Jos suodatus on heikko tai sitä ei juurikaan ole niin sekin osaltaan aiheuttaa sen että kalojen, ruuan yms. kuona-aineet eivät poistu/hajoa altaasta tarpeeksi nopeasti. Nitriittipiikkejä on tämän tästä. Mikä on levien kasvuun aiheuttava tekijä.
Myös tuo kasvien tasapaino, jos akvaariossa on pelkästään hitaasti kasvavia kasveja eikä akvaariossa ole yhtään nopeasti kasvavia kasveja niin ei voi ihmetellä sitä että akvaariossa on lannoitteita/ravinteita liikaa. Edellä mainittuja kasviryhmiä pitäisi olla tasapuolisesti akvaariossa, jotta ravinteiden poistuminen akvaariovedestä olisi maksimaalista.
Yksi huomion arvoinen asia on myös tuo akvaarion sijainti huoneessa, jos se on lähellä ikkunaa tai suorassa auringonvalon vaikutuspiirissä niin voi vaan ihmetellä miksi on levää. Auringonvalohan on mitä parhain levän kasvattaja.
Tuo liian valoisa paikka on kyllä karu totuus meidän altaan kohdalla, mutta sen kanssa on vain pärjättävä tässä asunnossa.
Eilen mittasin taas pitkästä aikaa akvaarioni pH:n, joka on ollut tavallisesti neutraalin tuntumassa. 7 tai hieman alle. Nyt oli väri sinisempi, ehkä 7.5 tms. KH oli 3. Elikäs onko tässä nyt optimaalinen levien viljelyilmasto.. Täytynee hoidella pH:ta vähän alemmas ainakin.
Ajattelin viritellä CO2-lannoituksen tänään, koska vilkkaasti virtaava pintavesi ilmeisesti huuhtoo hiilidioksidin pois. Luin akvahoito-sivuilta hiiva-liivatepullo-viritelmästä. Onko osoittautunut hyväksi? Ja onko systeemissä jotain mikä helposti jää huomiotta? Otan kokemuksia ja vinkkejä ilolla vastaan.
Eilen mittasin taas pitkästä aikaa akvaarioni pH:n, joka on ollut tavallisesti neutraalin tuntumassa. 7 tai hieman alle. Nyt oli väri sinisempi, ehkä 7.5 tms. KH oli 3. Elikäs onko tässä nyt optimaalinen levien viljelyilmasto.. Täytynee hoidella pH:ta vähän alemmas ainakin.
Ajattelin viritellä CO2-lannoituksen tänään, koska vilkkaasti virtaava pintavesi ilmeisesti huuhtoo hiilidioksidin pois. Luin akvahoito-sivuilta hiiva-liivatepullo-viritelmästä. Onko osoittautunut hyväksi? Ja onko systeemissä jotain mikä helposti jää huomiotta? Otan kokemuksia ja vinkkejä ilolla vastaan.
-
jossuliini
- Member

- Sukupuoli: Nainen
Minä heittäisin tähän semmoisen ajatuksen, että kaloja ei kannata ottaa akvaarion hetkellisiksi leväputsareiksi.
A) Voit saada niiden mukana akvaarioosi taudin ( esim. kalatuberkuloosin)
B) Voit levittää niiden mukana omasta akvaariostasi taudin muualle
Muutenkin, jos lemmikkejä otetaan, niistä huolehditaan niiden koko elämä eikä "laiteta vahinkoa kiertoon". Kalat ovat minun mielestäni lemmikkejä siinä missä muutkin eläimet.
A) Voit saada niiden mukana akvaarioosi taudin ( esim. kalatuberkuloosin)
B) Voit levittää niiden mukana omasta akvaariostasi taudin muualle
Muutenkin, jos lemmikkejä otetaan, niistä huolehditaan niiden koko elämä eikä "laiteta vahinkoa kiertoon". Kalat ovat minun mielestäni lemmikkejä siinä missä muutkin eläimet.
Kiitos ajatuksesta ja muistutuksesta siirtelyyn liittyvistä riskeistä jossuliini. Olen hyvin pitkälti samaa mieltä ajatuksesta lemmikkien kierrätyksestä.
Eläintä ei saa hankkia hetken mielijohteesta, kuin mitä tahansa hyödykettä.
Kalat ovat kuitenkin mielestäni hieman eri asia, kuin lemmikit, jotka kiintyvät omistajaansa. En ajattele sen olevan sydämetöntä 'kesäkissatoimintaa', jos annan jonkun kalan uuteen tilavampaan kotiin. Esim sellaiseen, jossa se aikaisemmin, pienen kokonsa takia, olisi joutunut suurempien ruokalistalle.
Saattaa kuitenkin olla hyvin todennäköistä, että siinä vaiheessa, kun isoksi kasvaneista kaloista pitäisi luopua, hankkiikin isomman altaan.
Tämä harrastushan tahtoo olla helposti sitä lajia..
Eläintä ei saa hankkia hetken mielijohteesta, kuin mitä tahansa hyödykettä.
Kalat ovat kuitenkin mielestäni hieman eri asia, kuin lemmikit, jotka kiintyvät omistajaansa. En ajattele sen olevan sydämetöntä 'kesäkissatoimintaa', jos annan jonkun kalan uuteen tilavampaan kotiin. Esim sellaiseen, jossa se aikaisemmin, pienen kokonsa takia, olisi joutunut suurempien ruokalistalle.
Saattaa kuitenkin olla hyvin todennäköistä, että siinä vaiheessa, kun isoksi kasvaneista kaloista pitäisi luopua, hankkiikin isomman altaan.
Tämä harrastushan tahtoo olla helposti sitä lajia..
-
jossuliini
- Member

- Sukupuoli: Nainen
Juu, olen samoilla linjoilla myös tuossa lemmikki-ihminen-kiintyminen asiassa. Ja todellakin, ainahan voi hankkia isomman altaan (itseäkin jo houkuttaa
). Laitoin vain ajatuksen esiin, kun tälläkin palstalla usein on viestejä, joissa kaloja laitetaan kiertoon (itsekin kyllä luovuin korurihmapariskunnasta). Meinasin, että on hyvä muistuttaa -itseäänkin- harkitsemaan kunnolla mitä kaloja ottaa, jotta ei tarvitsisi harrastaa kierrätystä. Siinä on aina riskinsä.
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Yksi pahimmista riskeistä kalojen kierrätyksessä on kalasairauksien tehokas levittäminen. Toisaalta siihen ei juuri taideta edes kiinnittää huomiota. Piilevänä esiintyvät tauti ja siihen siirtostressi ja uuteen akvaarioon ilman karanteenia.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.