60 litrainen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

60 litrainen

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Voipi olla, että pistän 60 litrasen uudelleen pystyyn, mutta mietin vaan sitä, että viitsiikö siihen pistää yhtään mitään. Olen katsellut tuota 200 litrasta ja sekin tuntuu jo pieneltä. Haluan eläimille hyvät olot. Enpä tiedä mitä teen tuon 60 litrasen kanssa. Ehdotuksia ja kokemuksia otetaan vastaan.
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
SP
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SP »

karanteeni/poikasallas..? [;)]
Jiivee
Starting Member
Starting Member

Alkeet hyvinkin

Viesti Kirjoittaja Jiivee »

:D Vuodet kultaavat muistot.
Seitkytluvun alussa Hyvinkäällä vaikutti akvaarioharrastajien "isä".
Hänen akvaarioistaan ostettiin kaikki alaan liittyvät.
Itselläni oli 65l "akvaario". Siellä oli 20-30 kalaa. Silloin ei tiedetty, että kaloja oli liian paljon. Kaikki toimi hyvin silloin. Akvaarioharrastus ei myöskään ollut nykyistä besserwisser tyylistä, jossa pitää tietää, tai olla tietävinään muita paremmin kaikesta.
Huomasin seurattuani tätä saittia, että monet "vanhat jäsenet" ovat aivan liian viisaita. Kaikki mitä muut tekee on väärin. Vanhojen omat jutut ovat ainoita oikeita.
thapsus
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja thapsus »

Itse pistäisin esim. jotain Boraras rasboroita kunnon parven, lakritsirihmakaloja muutaman ja levää syömään pari amano-rapua.
Mymmeli81
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mymmeli81 »

Tee altaasta rapu-allas. :D
Pieniä leväkatkoja pohjalle vipeltämään ja kaunis sisustus ympärille.
nallu80
Advanced Member
Advanced Member

Amanot kiinnostavat kyllä oikein paljon.
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Jep, rapusia ja vaikka muutamia omenakotiloita seuraksi. Tai vaihtoehtoisesti vaikka keltakääpiöahven parille oma allas. Jeeps, nää mun ehdotukset taitaa mennä ihan omien mieltymysten mukaan... :mrgreen:
Elven
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Elven »

Parvi miljoonakala koiraita on oikein hyvän näköinen pienessä akvassa. Tietty vesiarvojen kanssa joutuu sitten lutraamaan...
kirre68
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kirre68 »

Jos minä laittaisin 60 litraisen pystyyn, laittaisin sinne kolme-neljä ottoa ja kymmenen pienikokoisen tetran parven, esim. ihan perus neontetra. Ja paljon, paljon kasveja. Tulisi oikea "taulu" :mrgreen:
*Mokien kautta oppii, valitettavasti*
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

Kääpiömonnisia? :D Tai pikku- tai nuolimonnisia.
*Viltzu*
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja *Viltzu* »

Kuulostaisikos vaikkapa 8 neontetraa, pariskunta keltakääpiöitä ja 3 nuolimonnia/rapusia liian tuhdilta kalastolta 60 litraiseen (omaa allastani lähinnä tässä ajattelen mutta miksei alkuperäisen kirjoittajan altaaseenkin [;)] )?
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Kääpiömonnisten lajipyttykin olisi yksi mahdollisuus. Kerrassaan suloisia viipottajia, viihtyvät myös keskivedessä :)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
nallu80
Advanced Member
Advanced Member

Avomies sanoi tiukan ei katkaravuille :roll:
Puhuttiin vähän, että jos pistäisin sinne kääpiökynsisammakon. Mulla on ennenkin ollut sellanen, mutta kalojen kanssa. En enää ikinä ota kalojen kanssa sammakkoa. Mutta laijakvaario olisi ihan kiva. Olen aina tykännyt kääpiökynsisammakosta. Mitä sanotte?
BusinessAngel
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja BusinessAngel »

nallu80 kirjoitti:En enää ikinä ota kalojen kanssa sammakkoa.
Tää ei nyt liity asiaan, mut mikset enää pistäis sammakkoa kalojen kanssa? Mulla oli joskus alkuaikoina tämmönen yhdistelmä ja hyvin näytti ainaki mulla toimivan. Kääpiökynsisammakko eli aika vanhakski. Muuten toi suunnitelma kuulostais hyvältä. Mäkin tykkään kovasti noista sammakoista. :)
nallu80
Advanced Member
Advanced Member

Koska mulla kuoli se sammakko ilmeisesti nälkään. Ensin siltä meni silmät harmaiksi (soketutui?) ja sitten se laihtui aivan mielettömästi ja kuoli. Muutenkin kalat kiusasivat sitä eivätkä antaneet sen syödä. Parempi olla omassa altaassa lajitoverien kanssa. Silloin allas tulee sammakon ehdoilla.
BusinessAngel
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja BusinessAngel »

nallu80 kirjoitti:Koska mulla kuoli se sammakko ilmeisesti nälkään. Ensin siltä meni silmät harmaiksi (soketutui?) ja sitten se laihtui aivan mielettömästi ja kuoli. Muutenkin kalat kiusasivat sitä eivätkä antaneet sen syödä. Parempi olla omassa altaassa lajitoverien kanssa. Silloin allas tulee sammakon ehdoilla.
Oho! Voi kurjaa... :( Sammakko-parka. Mun sammakko oli oikeen pullee ja ilonen veijari. Olin harkinnu nyt tähän nykyiseenki akvaarioon sammakkoa, mut näköjään voi käydä huonostiki... Täytyy harkita.
nallu80
Advanced Member
Advanced Member

Se oli vain minun kokemukseni. Kyllä täällä joidenkin sammakot elävät ihan sopuisasti kalojen kanssa. Mulla nyt on kaikki mennyt kantapään kautta :mrgreen:
itaki
Member
Member

Viesti Kirjoittaja itaki »

BusinessAngel kirjoitti:Oho! Voi kurjaa... :( Sammakko-parka. Mun sammakko oli oikeen pullee ja ilonen veijari. Olin harkinnu nyt tähän nykyiseenki akvaarioon sammakkoa, mut näköjään voi käydä huonostiki... Täytyy harkita.

Menee vähän OT mutta parempi, ettet edes harkitse. Tästä yhdistelmästä kärsivät sekä kalat että sammakot, syyt löytänee helposti hakutoimintoa käyttäen.
nallu80
Advanced Member
Advanced Member

Mies alko itse yhtäkkiä puhua, että pistetäänkö se 60 litranen pystyyn :mrgreen:

No, minä ihan innoissani taas lukemaan tätä ketjua. Taidan laittaa sinne pohjalle kirren ehdottomia ottoja ja jotain pieniä parvikaloja. Pitäisikö ottojen kanssa olla hiekkapohja?
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

nallu80 kirjoitti:Pitäisikö ottojen kanssa olla hiekkapohja?
Ei välttämättä, mutta onhan se hiekka paljon helpompi hoitaa...sitä kun ei tarvitse hoitaa. [;)] Hakutoiminnolla löytyy ihan riittävästi väittelyitä aiheesta hiekka vastaan sora, joten en nyt siitä tähän sen enempää kirjoittele.
nallu80
Advanced Member
Advanced Member

Mulla on 200 litrasessa hiekkapohja. Tiedän kyllä sen hyvät ja huonot puolet. Taidan pistää tuohonkin hiekkapohjan. Kuinkahan paljon hiekkaa mahtaa mennä 60 litraseen?
ChubaChubs
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja ChubaChubs »

Mulla taitaa olla 65 litrasessa jotain 7-8 kg hiekkaa... en nyt oo täysin varma :? Jotain 10kg ala puolella se kuiteski oli.
nallu80
Advanced Member
Advanced Member

Mitä kaloja sulla on siellä? Ihan utelen vain eri mahdollisuuksia.
ChubaChubs
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja ChubaChubs »

Tällä hetkellä 1 taistelukala uros ja 3 piikkisilmää.
Tulossa on kiilakylki parvi tässä lähi aikoina.. :mrgreen:
nallu80
Advanced Member
Advanced Member

Miten tuo taistelukala menee tuon kokoisessa? Olisin nimittäin todella kiinnostunut siitä. Mutta sitten pitäisi löytyä vielä joku pieni kiva parvikala ja jotain pohjalle levänsyöjiksi :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”