Tetra-allas

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
TiiraTetra
Junior Member
Junior Member

Tetra-allas

Viesti Kirjoittaja TiiraTetra »

Millaisen tetra-altaan tekisit /tetrat/kasvit? Minulla on Juwelin Rio 125 -125 litraa.
Ajatuksena 45 tetraa 2-3 lajia. Punapäätetra, keisaritetra, rubiinitetra.
Kaikki pieniä n. 4-5cm, lämpö 25C. Runsaasti kasveja/somisteita...
+ 2 partaimumonnia....

Onko mielipiteitä? 8O
MKM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MKM »

Minun mielipiteeni on, että 45 tetraa ja 2 partista 125 litrassa on liikaa.

Ensinnäkin, vain 1 partis tuohon altaaseen. Tilaa (reviiriä) ei ole kahdelle.

Sitten tetroista. Minä laittaisin vain yhtä lajia ison parven (näyttää paremmalta), mutta jos haluaa useampaa laji niin mikä estää ottamasta.
Esimerkiksi partis ja kaksi 10-12-päistä tetraparvea kuulostaisi minusta passelilta.
Zessu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Zessu »

Itselläni on pari sataa litranen allas, josta suunnittelen ja todennäköisesti siitä tulee kokonaan "tetra-allas", monniset kuitenkin pohjalla. Itselläni on suunnitelmissa 15 kpl kardinaalitetroja ja 15 kpl intiaaninsulkia. 7 kpl albiinomonnisia pohjalla + partis. Yksi isompi parvi olisi tietty kauniimpi kuin kaksi pienehköä, muttamutta... [;)]

Kasveina kolme suht' tuuheata miekkakasvia, pari vallisneriaa, jotka leviävät reippaasti.
Turkoosi
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Turkoosi »

Mustaneontetra ja sitruunatetra olisivat minulle mieluisa yhdistelmä. Ilmeisesti keisaritetra ei aina ole mikään sopuisa laji, vaan saattaa joskus höykyyttää sekä lajitovereitaan että muitakin kaloja. Kasveja paljon, paljon ja sitten vielä vähän lisää, tummahkonsävyistä mutta ei kuitenkaan mustaa hiekkaa joka olisi suurelta osin pohjakasvien ja sammaleisten juurakoiden peitossa.
Järjenkäyttö on sallittua ja joskus jopa suotavaa.
Kodama
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Kodama »

Meikäläinen kannattaa kahta parvea ja sanoisin vielä, että ei kannata tetra-allasta aivan täyteen heti laittaa, sillä näillä veitikoilla on (ainakin minun altaassani) tapana lisääntyä itsekseen. Minulla oli ensin kahdeksan tetraa, nyt 12 ja ovat juuri viime aikoina, kun ovat hyvin kotiutuneet lisääntyneet säännölisesti. Tietenkin jos altaasi ei ole sellainen viidakko kuin omani ja siellä on paljon suita popsimassa kutua ja poikasia, voit mielestäni hankkia maksimimäärän tetroja..
Olin laskevinani että tuohon altaaseen ei 45 tetraa mahtuisi ilman tungoksenomaista ilmapiiriä. Seuraksi sopii se partis tai jos kaipaat jotain erilaista (joka parvena tosin vie hieman enemmän tilaa) ehkäpä muutama nuolimonni..?
wantukka
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja wantukka »

itse taas ottaisin yhden isomman parven tuohon.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

En suosittele temperamenttisiä Keisaritetroja tuon kokoiseen. Kasvavat aika jötkäleiksi ja osaavat pitää elämää altaassa haitaten muita kalasia, ellei tilaa ja reviireitä ole tarpeeksi. Ajelee kovasti itseään pienempiä tetroja. Itselläni on 11 Keisaria 560-litraisessa ja miehittävät altaan kokonaan. Onneksi seuralaisina on isompaa kalaa ettivät ne sentäs jää jalkoihin. :roll:
TiiraTetra
Junior Member
Junior Member

VesiEläin kirjoitti:En suosittele temperamenttisiä Keisaritetroja tuon kokoiseen. Kasvavat aika jötkäleiksi ja osaavat pitää elämää altaassa haitaten muita kalasia, ellei tilaa ja reviireitä ole tarpeeksi. Ajelee kovasti itseään pienempiä tetroja. Itselläni on 11 Keisaria 560-litraisessa ja miehittävät altaan kokonaan. Onneksi seuralaisina on isompaa kalaa ettivät ne sentäs jää jalkoihin. :roll:
Keisari tetra kasvaa noin 5cm.. Mielestäni ei kovin kookas ole?
Toisessa altaassani on parvi täysikasvuisia tiikeribarbeja.....
Ne ovat noin 7cm.
Ehkä 45 tetraa on liikaa... ehkä 30?? Vai?
Mielipiteitä.... Himottaa jo täyttää allas!
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

3 eri tetraparvea sopisi mukavasti, jos ne ovat 8 hengen porukoita. Esim. kerri-, rubiini- ja sitruunatetroja.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
tikkuhirviö
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja tikkuhirviö »

Olen samaa mieltä, että ei keisareita samaan muiden pienempien tetrojen kanssa. Itselläni mokomat kiusaavat jopa töyhtökääpiöahvenia. Kummankin lajin koiraat tuntuvat välillä olevan sotasilla..
TiiraTetra
Junior Member
Junior Member

Voi olla että kaadun tuohon kahden lajin ottamiseen....
-Punapää Tetra?
-Rubiini Tetra?
-Keisari Tetra?

Onko keisari tetra pahempi rettelöitsiä kuin tiikeri barbi??
:roll:
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Keisaritetra on säyseämpi kuin tiikeribarbi minun mielestäni.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
TiiraTetra
Junior Member
Junior Member

JukkaV kirjoitti:Keisaritetra on säyseämpi kuin tiikeribarbi minun mielestäni.

:mrgreen: Olen samaa mieltä!
Tiikeri barbi tulee toimeen muittenkin kanssa hyvin.. *Mitä joskus ottaa mittaa toistensa kanssa... Evä lähtee jne....
Aika harvoin...
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

125 litrainen pytty voisi olla aika sopiva asumus parvelle punapäätetroja. Mukaan pulauttaisin parven touhottavia monnisia (esim. sihtimonnisia) ja yhden partamonnin. Muuta ei sitten tarvitakaan ;)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
utopiaq
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura ry

Viesti Kirjoittaja utopiaq »

Itse ajattelin omasta 400 litraisesta tehdä tetra-altaan, mutta mietinnässä että paljonko tuohon loppujen lopuksi kannattaa tetroja ottaa ja montaako eri lajia.

Itseäni miellyttävät ainakin mustaneontetra, neontetra, marmoritapparakala, intiaaninsulka, punapäätetra ja musta-aavetetra, minulla vaan ei ole oikein kokemusta miten eri tetralajit pärjäävät keskenään. Auttakee :)
TiiraTetra
Junior Member
Junior Member

UtopiaQ kirjoitti:Itse ajattelin omasta 400 litraisesta tehdä tetra-altaan, mutta mietinnässä että paljonko tuohon loppujen lopuksi kannattaa tetroja ottaa ja montaako eri lajia.

Itseäni miellyttävät ainakin mustaneontetra, neontetra, marmoritapparakala, intiaaninsulka, punapäätetra ja musta-aavetetra, minulla vaan ei ole oikein kokemusta miten eri tetralajit pärjäävät keskenään. Auttakee :)
Hmm.. Tuohon voi laittaa aika ison lauman... Taitaa olla maku kysymys tuo montako lajia...?
Voi varmaan laittaa useamman lajin tai sittetn 1-2 lajia. Isoja ryhmiä Esim: 35 puna-tetraa ja 35 sitruuna-tetraa tms. :P
utopiaq
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura ry

Viesti Kirjoittaja utopiaq »

Minä aattelin jos saisi useamman, esim 4-5 lajia. Kivan sateenkaaren aikaiseksi :)
TiiraTetra
Junior Member
Junior Member

utopiaq kirjoitti:Minä aattelin jos saisi useamman, esim 4-5 lajia. Kivan sateenkaaren aikaiseksi :)
:P Vois olla kiva. Nutta parvet ei ehkä kovin suuria...?

Nyt allas on toiminnassa, siellä asuu:
Keisari-tetra 12kpl
Punapää tetra 12kpl
Rubini-tetra 12kpl
+ Partamonni 1kpl
Tilaa niillä on hyvin. Kasvustoa runsaasti, iso kanto ja kiviä...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”