Akvaariopäiväkirjat
Valvoja: Moderaattorit
Akvaariopäiväkirjat
Olen innolla lukenut muutamien aw:läisten akvaariopäiväkirjoja. Kaunis kiitos niistä, niitä on ollut ilo lukea ja paljon olen oppinutkin.
Nyt kysynkin kellä kaikilla on "lokikirjoja"? Minulle tuttuja ovat jo Hiutaleen, Skaren, Kylpyankan ja VesiEläimen päiväkirjat.
Nyt kysynkin kellä kaikilla on "lokikirjoja"? Minulle tuttuja ovat jo Hiutaleen, Skaren, Kylpyankan ja VesiEläimen päiväkirjat.
Nyt täytyy tunnustaa tyhmyytensä ja kysyä, että onko täällä jossai päiväkirjoja, vai onko ne niitä kotisivuja, mitä jotkut ansiokkaasti pitävät?
Mullaki on päiväkirja...tavallaan, mutta ihan vanhanaikaisesti ruutuvihkossa, jotta muistan mitä olen milloinkin tehnyt ja miten kalat/kasvit voivat sekä hankinnat ym päivämäärineen. Pitääkö kuinka moni muu sellaista?
Avuksi se on monasti ollut!
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Mullaki on päiväkirja...tavallaan, mutta ihan vanhanaikaisesti ruutuvihkossa, jotta muistan mitä olen milloinkin tehnyt ja miten kalat/kasvit voivat sekä hankinnat ym päivämäärineen. Pitääkö kuinka moni muu sellaista?
Avuksi se on monasti ollut!

-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Juu, päiväkirjaa olen pitänyt siitä lähtien kun hankittiin tuo iso allas kotiimme. Kirjoittelen kuukauden tapahtumat kalenteriin, sieltä on helppo sitten katsastaa mitä on tapahtunut milloinkin ja seurata myös tuota budjettia, kun muistaa merkata hankinnat ja myynnit. Siitä on vaivatonta ynnätä kuukauden tapahtumat nettisivuille.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
Minä aloin huvikseni pitämään loppukeväällä 2005 blogia (löytyy tuosta WWW linkistäni alla), "kuvitettua online-päiväkirjaa". Siihen saakka olin pitänyt Excelillä päiväkirjaa omalla koneella ja sinne kirjaillut mittaukset, siivoukset, tapahtumat, jne.
Vaan aika nopeasti sen myötä kun alkoi blogiin kirjoittelemaan, jäi pois Excel-päiväkirjan päivittäminen. Ensin ajattelin sitä vain unohteluksi, mutta ... se vain yksinkertaisesti alkoi jäämään pois kun blogiin tuli kirjoiteltua tapahtumia. Lopulta jätin Excelpäivyrin käytön kokonaan pois; blogi on paljon näppärämpi tapa kirjoitella tapahtumia silloin kun jotain kirjoiteltavaa on. Aina ei jaksa niin paljon kirjoitella, eikähän sitä aina tapahdukaan niin paljon (pitäisikö sanoa että onneksi) ... heh.
Vaan aika nopeasti sen myötä kun alkoi blogiin kirjoittelemaan, jäi pois Excel-päiväkirjan päivittäminen. Ensin ajattelin sitä vain unohteluksi, mutta ... se vain yksinkertaisesti alkoi jäämään pois kun blogiin tuli kirjoiteltua tapahtumia. Lopulta jätin Excelpäivyrin käytön kokonaan pois; blogi on paljon näppärämpi tapa kirjoitella tapahtumia silloin kun jotain kirjoiteltavaa on. Aina ei jaksa niin paljon kirjoitella, eikähän sitä aina tapahdukaan niin paljon (pitäisikö sanoa että onneksi) ... heh.
Itsekin olen kirjoittanut päiväkirjaa akvaariotapahtumista ihan ruutuvihkoon. Kannustan nyt muitakin tekemään päiväkirjansa nettimuotoon muillekin huviksi ja hyödyksi
Ihan esimerkkinä esim. Skaren päiväkirjasta voi ihanasti seurata harrastajan kehittymistä akvaristiksi kaikkine vaikeuksineen. Siitä on oppinut paljon itsekin ja on lohdullista tietää, että kyllä se muillakin välillä takkuaa. Tätä en sitten tarkoita mitenkään pahalla Skarelle
Muutenkin Skarelle terveisiä: päivitähän taas!

Ihan esimerkkinä esim. Skaren päiväkirjasta voi ihanasti seurata harrastajan kehittymistä akvaristiksi kaikkine vaikeuksineen. Siitä on oppinut paljon itsekin ja on lohdullista tietää, että kyllä se muillakin välillä takkuaa. Tätä en sitten tarkoita mitenkään pahalla Skarelle

-
- Advanced Member
Kirjoitan kaikki akvaarioon liittyvät tapahtumat omaan kirjaansa ihan paperiseen muotoon, mutta uusista kalahankinnoista ja isommista tapahtumista on aina välillä juttua kotisivuillani fish-osiossa. Löytyypi allekirjoituksen linkin takaa.
Mielipuoli - se puoli joka mielii (:
saram.aamukaste.org
saram.aamukaste.org
Kirjoitan ruutuvihkoon taulukkomallissa mm. kalakuolemat (päivämäärä, "syy", kalan n.ikä, skpl), vedenvaihdot (päivämäärät, vesimäärät, muuta), hankinnat (päivämäärä, paikka, hinta) jne. kaikki taulukot tietenkin omilla sivuillaan, ovat nopeita täyttää kun on valmiit otsakkeet esimerkiksi juuri vedenvaihdoissa.
Tuollainen päiväkirja on erittäin hyödyllinen, kun joskus tuntuu että kalojahan kuolee usein, mutta kun katsoo muistiinpanoistaan niin tänäkään vuonna ei ole kuollut kuin kaksi kalaa
Samoin vedenvaihdot tuppaavat lipsumaan jollei katso muistiinpanoista, kun en omaa mitään varsinaista viikoittaista akvaarioiden siivouspäivää 
Tuollainen päiväkirja on erittäin hyödyllinen, kun joskus tuntuu että kalojahan kuolee usein, mutta kun katsoo muistiinpanoistaan niin tänäkään vuonna ei ole kuollut kuin kaksi kalaa

The truth is out there...
-
- Advanced Member
- Viesti:
Täällä löytyy tuon netissä olevan lokikirjan lisäksi ruutuvihkosta kalahankinnat, vesiarvomittaukset ja muut 'erikoiset' jutut. Nettiin kirjoittelen enemmän höpötihöötä kuin varsinaista asiaa.
Välillä sitä kirjoittaa melkein joka päivä ja toisinaan menee monta viikkoa kirjoittelematta.
Hauska tietää, että juttujani lueskellaan.

Hauska tietää, että juttujani lueskellaan.

-
- Starting Member
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Ihan perusruutuvihko. Yleensä testaan vesiarvot kerran viikossa (tai sitten en)
. Kirjoitan testatut vesiarvot vihkoon ja päiväys ylle. Alle saatan kirjoittaa jos altaassa jotain tapahtunut, kuten kasvit kasvaneet tai jotain omituisia kasvinlehtiä tai kantoa siirretty tai...
Kalakuolemista ei ole tarvinnut raportoida vielä ollenkaan, onneksi!
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)

Kalakuolemista ei ole tarvinnut raportoida vielä ollenkaan, onneksi!
Pehmokalojen kotisivu: https://sites.google.com/site/pehmokala/