Sairas kala kaupassa

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Knirppu
Junior Member
Junior Member

Sairas kala kaupassa

Viesti Kirjoittaja Knirppu »

Niin, siis kävin tänään akvaariokaupassa, jossa sitten kiinnitin huomion kalaan, joka ei liikkunut, kun taas muut kalat vipelsivät... Sitten huomasin, että sillä kalalla oli jotain valkoista, kuin hometta, koko suun edusta ja ympäristö täynnä! Ja sitten sitä olikin kyljissä ja selässäkin. Hyi että teki pahaa katsoa sitä.

Kysyin tietysti heti myyjältä, että mitä tämä kala teki siellä. Vastauksena: "No, kun noita kaloja on koko ajan lääkitty, ja tietenkään niitä ei myydä kellekkään, mutta ei ne oikein näytä parantuvan, ja kun minä en ole kuin jeesaamassa täällä vähän aikaa..." Sanoin, että tuo kala on kyllä puolikuollut, ja sille kannattaa tehdä jotain, niin lupasihan se sanoa sitten kun se omistaja tulee tunnin päästä, että sille kalalle täytyy tehdä jotain... Huomasinpa, että ainakin parilla muulla kalalla oli toinen kylki täynnä sitä valkoista, mitähän se oli?

Ja alapuolella olevassa "kasviakvaariossa" yksi kala kieppui sinne tänne, myyjäkin kysyi siltä, että nooo, mikähän sulla on? Varmaan kuolemassa... :cry:
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Akvaarioliikkeissä ei aina voi välttyä heikoilta yksilöiltä. Etenkin jos kauppias tuo itse maahan niin mahdollisuus huonon erän saantiin on huomattava. Eihän sitä millään pysty valvomaan, miten joku megakasvattamo pakkaa kalansa kaukoidässä... Sitten niitä kaloja helposti tippuu myyntialtaissakin.

Vastuullinen myyjä tosin poistaa kuolleet ja heikot kalat ajoissa, sekä karanteenaa huolellisesti ja tarvittaessa lääkitsee kalansa ennen myyntiä. Aina ei silmä kuitenkaan kerkeä seuraamaan kaloja, etenkin jos liikkeeseen on tullut useampia heikkoa lähetystä samaan aikaan.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Knirppu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Knirppu »

Niin, no en mä nyt sitte hirveesti sitä kauppiastakaan syyttäny, mutta se vaan teki niin pahaa katsoa sitä kituvaa kalaa :(
mixu_s
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mixu_s »

juu ei kivaa katottavaa tollaiset.. itsekin olen yhdessä eläinkaupassa täällä turus törmännyt siihen et useissa akvoissa kelluu joko jo kuolleita tai kituvia kaloja ja pahin oli kun ostin pari fisua niin sinne pussiinkin oli joutunut kuollut yksilö...
en enää asioi siinä kaupassa..
vois hiukan kiinnittää huomioo tollaisiin asioihin varsinkin kun oli useampi myyjä paikalla eikä kiirettä ollut...
vellu-m
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja vellu-m »

mä kävin eilen Hyvinkään Salamanterissa siellä oli yksi sinirihmakala kuolleena ja sitten sitä söi joku monninen ja toinen sinirihmakala!

Mun mielestä kauppiiaan täytyy kattoa joka päivä että onko kuolleita kaloja ja poistaa ne...

kuollut sinirihmakala oli ollut jo aika kauan siellä koska se oli ihan valkoinen ja niin paljon muitten kalojen "nyppimä"
Akvaarion pitää olla näyttävä!!
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kuolleiden kalojen poistaminen ei ole mielipidekysymys, vaan viranomaisen määräys.
http://www.aquahoito.info/suomi/etiikka/maarays.php
"Kuollut kala on poistettava akvaariosta välittömästi."

Eikä siis päivittäin, vaan välittömästi.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

vellu-m kirjoitti:Mun mielestä kauppiiaan täytyy kattoa joka päivä että onko kuolleita kaloja ja poistaa ne...
Niin pitää, mutta aika harvalla kalakasvattajalla on mahdollisuus kouluttaa myyntikalat niin että ne kuolevat silloin kun liike on kiinni [;)] Isoimmissa liikkeissä elikot ja kalat tarkistetaan aamulla ja illalla. Jos joku kuolee sillä välin ei sitä välttämätä huomata jollei joku mene ja huomauta siellä kassalle asiasta!
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”