Minulla on taas pitkästä aikaa altaassa pari marmoririhmaa ja pohdiskelin sitten tässä juttuja lukiessani, että ovatko muut huomanneet eroja sinirihmojen ja marmoririhmojen käyttäytymisessä?
Kyseessähän siis on saman kalan kaksi eri värimuunnosta (vai olenko nyt ihan metsässä?) mutta ainakin omien kokemuksieni mukaan marmorit ovat paljon rauhallisempia kuin siniset. Eivät juurikaan jahtaa edes toisiaan, muista kaloista eivät ole ollenkaan kiinnostuneita. Marmorityttöjen seuraan laitoin hitusen pienemmän sinirihmakoiraan, ja esimmäinen puolituntia mietittiin kuka on pomo, sen jälkeen rauhallinen yhteiselo jatkoi.
Omien kokemuksien perusteella en voi kuin ihmetellä sinirihman huonoa mainetta, mutta ehkä minulle on (taas) osunut harvinaisen rauhallisia rihmoja, aivan kuin aikanaan kun minulla oli oikein rakastunut ja sopuisa pariskunta.
Sinirihman ja marmoririhman erot
Valvoja: Moderaattorit
Voihan se olla, että väriin perustunut jalostus on saattanut muuttaa kalan "normaalia" käyttäytymistä sukupolvien kuluessa, vrt. vaikka lehtikalojen pitkälle jalostetut värimuodot, joilla poikasten hoitaminen voi olla aika vaillinaista. (lähinnä edelliseen tietysti vaikuttaa poikasten tehokasvatus, kun ei ole tarkoituskaan, että emot hoitaisivat poikasiaan, jolloin kasvatukseen valikoituvat myös ne huonot vanhemmat)
Tai sitten sinulla on vaan käynyt hyvä tuuri
Tai sitten sinulla on vaan käynyt hyvä tuuri