Piikkisilmät seonneet

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Sinikka
Junior Member
Junior Member

Piikkisilmät seonneet

Viesti Kirjoittaja Sinikka »

Hankin noita piikkisilmiä noin kuukausi sitten, laitoin ne aluksi isoon akvaarioon, mutta nyt muutama päivä sitten päätin, että ne saavat oman lajiakvaarion tuosta 50 litraisesta. Siirsin ne siis sinne ja nyt olen seuraillut niiden touhuja; ne uivat ympäri akvaariota, lasien tuntumassa ja näyttää että käyvät vain välillä vähän lepäämässä jossain puskassa, vaikka muitakin piiloja olisi. Onko tuo ihan normaalia, vai yrittävätkö kertoa, etteivät siellä viihdy. Isommassa altaassa olivat vain omissa piiloissaan, eikä niitä juuri nähnyt, kuin ruoka-aikana... Mikä on?!
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Onko pikkupytyn vesi kuinka erilaista?
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Täällä minun piikksilmäongelmiani.
Vielä parin kuukauden ajan ralli alkoi aina vedenvaihdon jälkeen, nyt ovat asettuneet. Asustelevat koloissaan muulloin, mutta ovat kyllä tarkkoja haistamaan ruuan. Muuten ovat aivan mainioita touhottajia, kuuluvat ehdottomasti mielikaloihini!
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
Sinikka
Junior Member
Junior Member

Vesiarvot muuten samat kuin isossa, mutta lämpötilaa nostin 28:aan. Nitriittiä ei ole, nitraattia <20, pH 7,2 (Tetran liuskatestin mukaan). Piiloja ja kasveja on vaikka kuinka ja paljon. Isossa altaassa ne lähinnä vain lymyili piiloissaan ja nyt siirron jälkeen ne ovat vain uineet lasilla ja hetkeksi pohjassa tai kasvipöheikössä pysähtyvät.
Silloin kun toin ne tuohon isoon altaaseen, eivät ne tehneet samoin. Onkohan tuo allas niille liian pieni?
Ruoka-aikana kyllä rauhoittuvat syömään.
Morrgan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Morrgan »

Voi olla että syynä on tuo lämpötila. Osa omista piikkisilmistä ainakin hermostuu ja ui ympäri allasta kun kesällä lämmöt ajoittain nousee yli 28 asteen (normaalisti 26). Tiedä sitten onko siitä haittaa vai ei...
Sinikka
Junior Member
Junior Member

Piikkisilmien suositus lämpötilahan on 24-30.
Isossa altaassa lämpötila on 24, joten ajattelin piikkareiden viihtyvän paremmin tuossa 28:ssa. En kerralla humauttanut lämpötilaa korkeammaksi vaan nyt neljän päivän aikana olen sen antanut pikkuhiljaa lämmetä.
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Mutta piikkisilmäthän reagoivat ihan pikkuriikkiseenkin muutokseen pyörimällä laseissa. Eli kait tuo on ihan normaalia.

Mun piikkisilmät pyörii laseissa aamuisin ja vedenvaihdon jälkeen joskus.

Mites muuten kun ennen mun piikkarit oli esillä mutta nyt ne ovat alkaneet piilotella? Voi tietty olla että altaani on liian paljas, mutta tarkoituksena on kyllä laittaa pohjalle tammenlehtiä, kunhan vaan saan niitä lehtiä tuolta puusta. [;)]
Sinikka
Junior Member
Junior Member

Nyt on siaminpiikkikset rauhoittuneet, mutta tummat vieläkin kiertävät laseissa... eli askel parempaan päin...
rithiam
Member
Member

Viesti Kirjoittaja rithiam »

Ehkä se on tosiaan vain muutoksen mukanaan tuomaa hämmennystä, joka vähitellen asettuu. Meillä piikkisilmät piilottelevat aika ison osan ajasta, joskus joku intoutuu twistaamaan lasilla. Yksi on ottanut tavakseen rötköttää suodattimen päällä kuin kissa uunin pankolla. :roll: Lämpötila meilläkin muuten vain 26.
Sinikka
Junior Member
Junior Member

Huomasin että akvaariossa on ihan rauhallista illalla valojen sammumisen jälkeen ja aamulla ennen valojen syttymistä. Sitten kun valot syttyy, niin kehän kierto tummillapiikkiksillä alkaa. Siamit ovat jo asettuneet piilopaikkaan, josta raidallisia pyrstöjä välillä vilahtaa.
totoro
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja totoro »

Tuota sekoilua tekivät ennen minunkin piikkisilmät, tosin nykyään ovat rauhoittuneet eikä minun tarvitse koko ajan pelätä, että hyppivät lasien läpi lattialle... :mrgreen: Mistäköhän johtuu, murrosikä on mennyt ohi vai vesiarvot lakanneet heittelehtimästä?
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Hmmm, mulla sekosivat piikkisilmät melkein täysin, tosin ymmärrettävästä syystä kun muutin sisustusta (ostin uusia matalempia juurakkoja kasveja varten + anubiasta yhden taimen). Tuli siinä sitten karsittua hieman jaavansaniaista ja juurakkoja jäi neljä ylimääräistä. Nyt allas näyttää hienolta, mutta piikkisilmät eivät oikein tykänneet muutoksesta. Nyt ne pyörivät laseissa, mutta rauhoittuvat varmaan pian. Lisäksi lisäsin altaaseen eilen ja tänään tammenlehtiä. Ne näyttävät kyllä hienoilta.

Allas on ehkä vielä liian aukea noille, kun tammenlehdet eivät ole vielä vajonneet pohjaan kaloille suojaksi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”