Omenakotiloiden vesi
Valvoja: Moderaattorit
Omenakotiloiden vesi
Antakaa minulle neuvo,kuinka usein vaihdetaan vesi ompuille?Minä vaihdan kerran viikossa noin 1/3 osaa,mutta mielestäni vesi tuoksuu pahalle: Toivon oikeaa ohjetta(ei moralisointia),vaihdankos liian vähän ,suodatin ainakin on riittävä ja omput voivat hyvin.
Hei Haloo!
Tuosta pahasta hajusta vain - oletko huomannut että hiekkapohja olisi alta paikka paikoin "pilaantunut". Kannattaa vähän tonkia sitä. Pilaantunut hiekka on ihan tummaa väriltään (ei ruskeeta joka on piilevää). Pílaantunut kohta nimittäin haisee mädälle kananmunalle... Kun kerta vesikään ei seiso vaan suodatus pelaa, niin vaikea uskoa että se haju tulisi siitä vedestä...
-
ParratonMonni
- Advanced Member

Se nyt ihan riippuu siitä, miten paljon omppuja minkä kokoisessa altaassa, ja millainen on suodatus jne. Oletko mitannut nitraattipitoisuuksia? Niitä seuraamalla sen oman vaihtotahdin löytää paremmin, kuin hajun perusteella... Joka tosin tietty sekin kertoo, että ehkä enemmän tai useammin pitäisi vaihtaa.
Nuo omput on melkoisia sontamoottoreita... Tuo 1/3 per viikko on ok, jos tilaa on paljon, kasveja, jotka käyttävät nitraattia myös paljon.
Nuo omput on melkoisia sontamoottoreita... Tuo 1/3 per viikko on ok, jos tilaa on paljon, kasveja, jotka käyttävät nitraattia myös paljon.
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
kotiloiden vesi
Hävettää tunnustaa,että veden vaihto ei ollut syy,vaan se hiekan möyhiminen.Tein hiekalle *mylläyksen*,josta irtosi todella paljon likaa.Pohjalla on mustaa*hiekkaa*,eli onko sopivaa,vai vaihdanko toiseen.Liikkessä hiekkaa ostaessani sanottiin,että tämä on hyvää. ![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Hei Haloo!
omenakotiloiden vesi
Vielä yksi tyhmä kysymýs,voiko ompuille tehdä kipsistä valamalla,palleron akvaarion pohjalle,josta saisivat kalkkia?Olen täällä lukenut,että kipsillä voi myös kovettaa vettä,ja matkaruassa on myös kipsiä joukossa.
Hei Haloo!
Miltei arvasin että haju tulee pohjasta... Omassa altaassani jossa on paljon esim omppuja, keräytyy ruokaa ja muita jätöksiä kantojen yms. alle johon nämä jäävät muhimaan ja tulos on pilaantunut hiekka. Eli juurakoiden alustat on hyvä välillä "imuroida" letkulla, vaikka kyseessä olisi kuinka hienoa hiekkaa.
-Nani-
-Nani-
-
*Miracle*
- Member

Re: omenakotiloiden vesi
Hyvä idea, toimiiko käytännössä? Kaipaisin tähän itsekkin vastausta.nanina kirjoitti:Vielä yksi tyhmä kysymýs,voiko ompuille tehdä kipsistä valamalla,palleron akvaarion pohjalle,josta saisivat kalkkia?Olen täällä lukenut,että kipsillä voi myös kovettaa vettä,ja matkaruassa on myös kipsiä joukossa.