Omenakotiloiden vesi

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
nanina
Starting Member
Starting Member

Omenakotiloiden vesi

Viesti Kirjoittaja nanina »

Antakaa minulle neuvo,kuinka usein vaihdetaan vesi ompuille?Minä vaihdan kerran viikossa noin 1/3 osaa,mutta mielestäni vesi tuoksuu pahalle: Toivon oikeaa ohjetta(ei moralisointia),vaihdankos liian vähän ,suodatin ainakin on riittävä ja omput voivat hyvin.
Hei Haloo!
Nani
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nani »

Tuosta pahasta hajusta vain - oletko huomannut että hiekkapohja olisi alta paikka paikoin "pilaantunut". Kannattaa vähän tonkia sitä. Pilaantunut hiekka on ihan tummaa väriltään (ei ruskeeta joka on piilevää). Pílaantunut kohta nimittäin haisee mädälle kananmunalle... Kun kerta vesikään ei seiso vaan suodatus pelaa, niin vaikea uskoa että se haju tulisi siitä vedestä...
Altaat: 720L, 207L, 40L
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Se nyt ihan riippuu siitä, miten paljon omppuja minkä kokoisessa altaassa, ja millainen on suodatus jne. Oletko mitannut nitraattipitoisuuksia? Niitä seuraamalla sen oman vaihtotahdin löytää paremmin, kuin hajun perusteella... Joka tosin tietty sekin kertoo, että ehkä enemmän tai useammin pitäisi vaihtaa.
Nuo omput on melkoisia sontamoottoreita... Tuo 1/3 per viikko on ok, jos tilaa on paljon, kasveja, jotka käyttävät nitraattia myös paljon.
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
Betula
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Betula »

Mulla haisi vesi akvanpidon alkumetreillä. Sitten ymmärsin välillä nostella juurakkoa ja lapota soraa senkin alta. [:I]

Jos sulla on hiekkapohja, niin tästä tuskin on silloin kyse.
"Kun kirsikkabarbit on petoja niin kuin tiikerit, niin siksi on hyvä että niillä on viidakko." (Oona 6 v)
nanina
Starting Member
Starting Member

kotiloiden vesi

Hävettää tunnustaa,että veden vaihto ei ollut syy,vaan se hiekan möyhiminen.Tein hiekalle *mylläyksen*,josta irtosi todella paljon likaa.Pohjalla on mustaa*hiekkaa*,eli onko sopivaa,vai vaihdanko toiseen.Liikkessä hiekkaa ostaessani sanottiin,että tämä on hyvää. [:I]
Hei Haloo!
nanina
Starting Member
Starting Member

omenakotiloiden vesi

Vielä yksi tyhmä kysymýs,voiko ompuille tehdä kipsistä valamalla,palleron akvaarion pohjalle,josta saisivat kalkkia?Olen täällä lukenut,että kipsillä voi myös kovettaa vettä,ja matkaruassa on myös kipsiä joukossa.
Hei Haloo!
Nani
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nani »

Miltei arvasin että haju tulee pohjasta... Omassa altaassani jossa on paljon esim omppuja, keräytyy ruokaa ja muita jätöksiä kantojen yms. alle johon nämä jäävät muhimaan ja tulos on pilaantunut hiekka. Eli juurakoiden alustat on hyvä välillä "imuroida" letkulla, vaikka kyseessä olisi kuinka hienoa hiekkaa.

-Nani-
Altaat: 720L, 207L, 40L
*Miracle*
Member
Member

Re: omenakotiloiden vesi

Viesti Kirjoittaja *Miracle* »

nanina kirjoitti:Vielä yksi tyhmä kysymýs,voiko ompuille tehdä kipsistä valamalla,palleron akvaarion pohjalle,josta saisivat kalkkia?Olen täällä lukenut,että kipsillä voi myös kovettaa vettä,ja matkaruassa on myös kipsiä joukossa.
Hyvä idea, toimiiko käytännössä? Kaipaisin tähän itsekkin vastausta. :mrgreen:
maximoves
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maximoves »

Seepiansuomusta saavat kalkkia, kipsillä ja ruokasoodalla kovetetaan vettä.
Ratsastan auringonlaskuun....

http://community.webshots.com/user/maximove
Akvakotilo
Junior Member
Junior Member

............

Viesti Kirjoittaja Akvakotilo »

Niin juuri...
martipa1
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja martipa1 »

Onkos kotiloharrastajalla kierteisiä :) . Itse en tule toimeen ilman isoa kierteispopulaatiota. (Nimim. virheestä oppinut.)
kaloja, kotiloita, kissa
susse-
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja susse- »

Jos sitä seepiansuomua laittaa tonne altaaseen, nii eikai siitä lähe kellumaan mitään eritteitä? :'D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”