Mitä helppohoitoisia tetroja akvaarioon?

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
TheUniqueAqvarium
Starting Member
Starting Member

Mitä helppohoitoisia tetroja akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja TheUniqueAqvarium »

Olen vielä melko tuore akvaarion harrastaja. Mulla on ollut nyt 63 litranen akvaario noin neljä vuotta. Ostin alkuvaiheessa sinne 10 kpl kirsikkabarbeja, yhden taistelukalan ja kolme kuparimonnista. Taistelukala eli noin kaks vuotta ja kirsikkabarbejakin on enää 4 jäljellä. Kuparimonnit sentään on vielä kaikki elossa.
Nyt kun kalakanta on alkanut harvenemaan, ajattelin ostaa ensimmäistä kertaa tetroja. Olen lukenut tetroista sen verran, että ne viihtyvät pehmeässä vedessä ja ph-arvo saisi olla siinä 7 tietämissä. Neontetroja ja intiaaninsulkia on kehuttu helppohoitoisiksi ja näyttäviksi kaloiksi. Nyt sitten ajattelin kysyä teidän mielipidettä ja omia kokemuksia. Mikä tai mitkä tetrat olisivat helppoja kaloja näin ensikertalaiselle? Kertokaa myös mielellään jotain erityisseikkoja liittyen hoitoon, akvaarion sisustukseen ja ruokintaan jne.
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Kuparimonniset pitäisivät parvesta (6 yksilöä), mutta 63 litraa on turhan vähän niille. Voit harkita mustaneontetroja, rubiinitetroja, kerritetroja tai kuparitetroja.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
TiiraTetra
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja TiiraTetra »

Rubini-tetra voisi olla hyvä tuohon akvaan... 12kpl parven :mrgreen:
mariana
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja mariana »

OT: mulla myynnissä 11 kpl rubiineita [;)]
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Re: Mitä helppohoitoisia tetroja akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

TheUniqueAqvarium kirjoitti:Taistelukala eli noin kaks vuotta ja kirsikkabarbejakin on enää 4 jäljellä. Kuparimonnit sentään on vielä kaikki elossa.
Tuosta on nyt vaan ihan pakko kommentoida, että kaksi vuotta on taistelukalalle oiken hyvä ikä, ne eivät ole kovinkaan pitkäikäisiä kaloja.

Noin pieneen altaaseen(riippuen lämpötilasta) voisi neon- tai kardinaalitetra olla nappi. Neon asuu viileämmässä ja kardinaali lämpimämmässä vedessä. Niitä sitten vähintään 10 kpl niin näyttää jo joltain. Sitten allas alkaakin olla aika täynnä, ehkä uusi taisto voisi olla kiva? Ja monnisia lisää, ne ovat kuitenkin parvikaloja ja ilahtuisivat varmaan muutamasta kaverista.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Paitsi, jos sinne tulee neontetroja, niin ei taistoa. Jos tulee kardinaalitetroja, niin taisto menee näiden kanssa.

Olisi tosin kiva tietää hiukan enemmänkin siitä akvaariosta: pohjamateriaali, kasvillisuus, tekniikka, lämpötila, vesiarvot noin yleensä...
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

VilleJ kirjoitti:Paitsi, jos sinne tulee neontetroja, niin ei taistoa. Jos tulee kardinaalitetroja, niin taisto menee näiden kanssa.
Niinpä, syynä se lämpötila jos joku ihmettlee, taisto elää lämpimässä. 8-)

Ja mitä monnisiin tulee, niin niille pitäisi ehdottomasti olla hiekkapohja (ja ehkä niin onkin..?).
muiscu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja muiscu »

Pakko kysyä tietävämmiltä tässä samassa yhteydessä: onko teidän mielestä 63 litrainen tosiaan riittävän iso monnisille?
Tutullani on vähän aikaa sitten perustettu saman kokoinen allas ja kovasti on mietitty kalasia sinne. Tulossa on ainakin 10 kpl neontetroja. Altaassa ei ole lämmitintä, lämpö pysyy itsestään noin 24 asteessa tasaisena.
Voisiko tuonne nyt kuitenkin sopia esim. täplä- tai kuparimonnisia? Siis tosiaan tuon kokoiseen? Muistelisin ihan, että täällä on monesti suositeltu isompia altaita niille...

Kävinkin heti kuukkelissa kurkkailemassa, ei siis monnisia tuon kokoiseen (paitsi ehkä kääpiömonnisia). Tai siis itse en ainakaan laittaisi enkä suosittele. Kasvaa kuitenkin aika jötkäleiksi eikä parvea millään mahdu.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Neontetra on aivan ihana ja kestävä kala, mutta se tosiaan viihtyy aika viileässä. Se taas rajaa aika paljon muita kaloja pois.
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
TheUniqueAqvarium
Starting Member
Starting Member

Ette siis ollenkaan suosittele Intiaaninsulkaa? Onko Neontetra parempi vaihtoehto?
Akvaarion vesiarvot ovat melko hyvin kunnossa tai ainakin niin luulisin. Mittasin juuri nitraatti pitoisuuden mikä oli noin 12.5 mg/l. Ph-arvo oli 7 ja vesi on tiettävästi pehmeää, sillä en ole akvaarioon lisäillyt mitään simpukoita tai koralleja, jotka nostaisivat kovuutta. Kasveina mulla on Vedensuosikkia ja melalehteä. Alussa mulla oli myös vallisneriaa, mikä jostain syystä ei oikein viihtynyt akvaariossani ja kuoli. Lämpötila on noin 25-26 astetta. Pohjamateriaalina ei valitettavasti ole hiekkaa vaan aika isoa soraa jotain 2mm. Oon kans tietoinen ettei se ole paras mahdollinen pohjamateriaali kuparimonnisille. Suodatin on Hydorin crystal duo k20.
Oon myös lukenut Taistelukalasta, että se harvoin elää yli vuoden eli mulla se eli tosi pitkään. En sitten tiedä syytä, et miks barbeja on kuollut vaikka niitten pitäisi elää paljon pitempään kuin taistelukalan.
MKM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MKM »

muisculle vastaus:

Minun mielestäni 63 litraa on turhan pieni esim. kupari- tai täplämonnisille. Sen sijaan pikkumonniset tai kääpiömonniset sopivat tuon kokoiseen altaaseen aivan hyvin. Lisäksi molemmat lajit ovat oikein mukavia ja touhukkaita! Näistä viipottajista lisää esim. http://satuj.aqua-web.org/monniset.php
Betula
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Betula »

Intiaaninsulalle on ihan liian pieni allas. Jos aiot pitää/pystyt pitämään veden viileänä (max. 24 C), neontetra on hyvä. Jos vesi on lämpimämpää, kardinaalitetra tai rubiinitetra on parempi.

Akvaariokaupassa tetroja katsellessa ei saa oikein minkäänlaista käsitystä siitä, mitä niistä tulee "isoina". Neon-, kardinaali- ja rubiinitetrat ovat kaikki viihtyessään näyttäviä kaloja pikkuakvassa.

Onko tämä sivusto tuttu:
http://www.kolumbus.fi/sarakontu/kalat/kalachar.html ?
"Kun kirsikkabarbit on petoja niin kuin tiikerit, niin siksi on hyvä että niillä on viidakko." (Oona 6 v)
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Betula kirjoitti:Intiaaninsulalle on ihan liian pieni allas.
...
Onko tämä sivusto tuttu:
http://www.kolumbus.fi/sarakontu/kalat/kalachar.html ?
Tuolla ei yksikään intiaaninsulasta tarjottu sivu vihjannut mitenkään että 63 litraa olisi lajille liian pieni koti.
TheUniqueAqvarium
Starting Member
Starting Member

Olen kyllä lukenut Intiaaninsulasta kävin lukemassa myös tuolta sinun antamasta linkistä. Kaikissa on sanottu, että 50 litraa on minimi Intiaaninsulalle. Intiaaninsulkaa on myös kehuttu kestävämmäksi kuin Neontetraa. Onko sinulla sitten jotain omia kokemuksia Intiaaninsulasta 63 litrasessa altaassa minkä takia et suosittele sitä niin pieneen?
MKM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MKM »

Veikkaanpa että inkkaria ei suositella noin pieneen pyttyyn siksi, että inkkarit on melkoisia vauhtiveikkoja, joilla saattaa käydä litrat vähiin 63-l vetoisessa pytyssä.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Kyllä minäkin voisin ajatella laittavani intiannisulkaa tuohon altaaseen. Ovat suhteellisen rauhallisia kuitenkin, mutta minusta kardinaalitetra on paljon kauniimpi :mrgreen: Monnisille oikeampi altaan koko olisi kyllä 100 litraa ja siitä ylöspäin ja aivan ehdottomasti se hiekkapohja...

Pieneen altaaseen voisi myös harkita laittavansa sinisilmiä (ennen olivat sädekaloja). Aivan turhan tuntemattomaksi jäänyt kala joka on persoonallinen, vikkelä, jää pieneksi ja on todella hauska seurata. Itselläni on ollut pari lajia reilussa 60 -litraisessa ja ne sopivat siihen oikein hyvin.
Betula
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Betula »

Hups, tarjosin linkkiä lähinnä yleistietoudeksi eri tetroista, intiaaninsulan ohjeita ei tullut tarkastettua...

Mulla on 180-litraisessa 10 intiaaninsulkaa ja en pitäisi niitä itse alle 100-litraisessa. Useimmiten ovat rauhallisia, mutta välillä innostuvat ottamaan melkoisia spurtteja. Kevään kutuaikaan olin myös ihan tyytyväinen siitä, ettei niitä tullutkaan hankittua yhtään enempää, jahtasivat toisiaan sellaisella vauhdilla. Suurin naaras myös näyttää pitävän jöötä muille parven jäsenille, ei aina sovi lähelle tulla.

Intiaaninsulka on tosiaan kestävä ja kaikin puolin suositeltava tetra, mutta minusta isompaan akvaarioon. En sitten tiedä millaisia kokemuksia on niillä, jotka ovat pitäneet intiaaninsulkia pikkuakvassa. Pysyykö rauhallisena koko ajan?
"Kun kirsikkabarbit on petoja niin kuin tiikerit, niin siksi on hyvä että niillä on viidakko." (Oona 6 v)
tellie
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja tellie »

Betula kirjoitti:En sitten tiedä millaisia kokemuksia on niillä, jotka ovat pitäneet intiaaninsulkia pikkuakvassa. Pysyykö rauhallisena koko ajan?
Minulla noita oli 60-litraisessa, josta sitten siirtyivät 140-litraiseen. Kalat ottivat kasvupyrähdyksen siirron jälkeen ja ovat olleet värikkäämpiä ja eloisampia tuossa isommassa altaassa. Ei kyllä kähinöitä kuusikymppisessä ollut, vaan eipä ollut kutua tai vauhtiakaan. En enää laittaisi.
Kissan nimi on Naunau, koiran Hauhau, kalan Pulpul, Tippi tai Sergei.
TheUniqueAqvarium
Starting Member
Starting Member

Eli intiaaninsulka on niin vilkas, että 63 litraa on liian pieni allas sille. Kiitoksia tästä tiedosta. En sitten osta sitä.
Rubiinitetra olisi kivan näköinen. Kardinaalitetrasta olen lukenut, että se olisi aika vaativa kala. Taidankin ehkä ostaa tuota rubiinitetraa, jos se on rauhallisempi kuin intiaaninsulka. Neontetralle akvaarioni lämpötila on liika, jos en sitten ala laskemaan sitä. Uskon, että rubiinitetra olisi aika nappi kala akvaariooni. 10 kpl parvi olisi hyvä vai mitä mieltä olette?
Taju
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taju »

Rubiini on oikein passeli kala.

Todella kaunis, rauhallinen ja helppohoitoinen kala.

Kesyyntyy helposti, kun parvi on riittävän suuri, pysyttelevät päiväsaikaan hyvin näkösällä, ja käyttävät koko akvaariotilan tehokkaasti hyväkseen, kunhan kasvillisuutta on riittävästi.

Meidän 10kpln porukasta tulee toisinaan mieleen pikkubussillinen japanilaisia turisteja. Kun partikselle laittaa uuden vihannespalan pohjaan, rubiinit ovat kohta sitä joukolla pällistelemässä, kamerat vaan puuttuu. [;)] Tätä jatkuu aina viitisen minuuttia, kunnes tunnistamaton esine on todettu vaarattomaksi, ja poppoo leviää omille teilleen.

Loistavia tyyppejä (kirjaimellisesti), suosittelen. :D
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”