Piikkisilmät pohjan möyrijöinä?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Sinfonia
Advanced Member
Advanced Member

Piikkisilmät pohjan möyrijöinä?

Viesti Kirjoittaja Sinfonia »

Ajattelin hankkia tuohon 130l aasiabiotooppiini piikkisilmiä, kunhan allas vain on kypsä :D Pohjan ala on 90cm x 40cm. Montakohan piikkisilmää tuonne mahtuisi? Olen ajatellut 6-10kpl, tosin en kai aio hankkia kaikkia kerralla, vaan aluksi muutaman tuolle yhdelle kaveriksi kun sen tuohon siirrän.

Kelpaavatko pelkät piikkarit pohjan kuohkeuttajiksi, kun en tuohon haluaisi kierteisiä laittaa? Kun ajatus tukkeutuneesta pohjastakaan ei oikein innosta... Osa sanoo että kelpaa, osa taas ei usko. Sanokaa siis viisaina jotain :mrgreen:

Pitäisikö piikkisilmille laittaa joku piilojuttu, vai riittääkö pelkkä tuuhea kasvillisuus? Altaassa nimittäin ei ainakaan vielä ole mitään juurakoita, kiviä yms :roll: Haluaisin niille nimittäin mahdollisimman optimaaliset olot, yleensä :roll:
ChubaChubs
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja ChubaChubs »

Suosittelisin kuitenkin jotain juurakkoa niille suojaksi.. ois niilläkin varmaan mukavampaa. :roll:
Sinfonia
Advanced Member
Advanced Member

Niin ajattelinkin. Onneksi tuolla on yksi ylimääräinen :D
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

En järin viisas ole, mutta jos et halua kierteisiä, eikä piikkisilmät saa pidettyä pohjaa kuohkeana (mitä minä epäilen), voit itse sorkkia ja hiekkaa tarvittaessa. Minä teen satunnaisesti näin vaikka on sekä piikksilmiä että kierteisiä.
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Oikein kivastihan tuonne mahtuu vaikkapa 8 piikkisimmukkaa. Minulla on 6 pulleaa luikeroista 115 litraisessa tankissa enkä kovasti pienempään tuommoista satsia laittaisi.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Tuosta piilojutusta vielä: minulla on mm. kookospähkinän kuori pytyssä, alhaalla tietty ovet, mutta "katossa" kolme reikää. Piikkisilmät ovat erikoisen hauskoja, kun kurkkivat näistä rei'istä... :D
Muutenkin ovat oikein hauskoja kaloja, ja tosi kilttejä, eivät varmaan kiusaa muita.
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
95rei95
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja 95rei95 »

piikisilmille kannattaa laittaa kasveja ja kivikkoja silloin ne ovat hauskemman näköisiä ja piikkisilmätkin viihtyvät!
[;)]
Sinfonia
Advanced Member
Advanced Member

Taidan väsätä jonkin kivikkojutun, sillä vaikka itse sanonkin, saan niistä ylensä paljon siistimmän ja luontevimman näköisiä kuin kannoista :mrgreen:
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Miltä mahtaisi näyttää jos tunkisi altaaseen mattosuodattimen lisäksi pelkästään juurakkoja, tarkoitan siis että kun jollain on ahvenaltaassaan kivikko, niin minulla olisi tuollainen juurakko, mutta allas täynnä niitä? Olisi varmaan paljon koloja?

Tuosta hiekka&kierteis -systeemistä: minulla on piikkisilmiä eikä kierteisiä ole, joskus (aika harvoin) pöyhin hiekkaa mutta ei se mitenkään ole tukkeutunut ja piikkisilmät kaivelevat noin kahden sentin syvyydeltä paitsi nurkat saavat kovempaa kyytiä. :roll:
Beldaiel
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Beldaiel »

Näkeekö piikkiksiä ollenkaan jos ei ole isoa laumaa niitä? *pohtii 96 litraiseensa pohjakaloja*
Sinfonia
Advanced Member
Advanced Member

Meillä oli ennen yksi piikkisilmä, jonka onnistui näkemään vain hyvällä tuurilla. Nyt noita on kuusi, ja on aika huono tuuri, ellei satu vähintään neljää näkemään kerralla tuosta 130l akvaariosta :mrgreen: Ne ovat jatkuvasti liikkeessä ja roikkuvat kasveissa ja tonkivat hiekkaa niin, että pitäisi taas vapauttaa melalehdet hiekkakasan alta :roll: Eli pohjantonkijoiksi ne ovat riittäneet loistavasti! Alussa mukana oli myös kierteisiä, mutta taistelukalat söivät ne 8O
Beldaiel
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Beldaiel »

Ok, kiva kuulla. Ehkäpä siis piikkiksiä + joku imumonni pohjalle, menisikö tuohon 3-4 piikkiä, vai montako?
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

No kyl se 3-4 piikkiä ainakin menee, riippuu tietty muusta kalastosta. Ja pohjapinta-alasta, mutta kyllä tollainen määrä olis hyvä ja minimi että niitä näkee sitten kanssa.

Muuten, kun laitoin tammenlehtiä altaan pohjalle, piikkisilmiä ei enää näy paitsi ruoka-aikaan. Mikäköhän niille on tullut?
Betula
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Betula »

kirjoplaty kirjoitti:Miltä mahtaisi näyttää jos tunkisi altaaseen mattosuodattimen lisäksi pelkästään juurakkoja, tarkoitan siis että kun jollain on ahvenaltaassaan kivikko, niin minulla olisi tuollainen juurakko, mutta allas täynnä niitä? Olisi varmaan paljon koloja?
Veden pH olisi ainakin tosi alhainen.

Voi myös olla hankala puhdistettava, kun kaikki roska kerääntyy juurakoiden alle. Ja sen seurauksena akvaario voi alkaa haista.
"Kun kirsikkabarbit on petoja niin kuin tiikerit, niin siksi on hyvä että niillä on viidakko." (Oona 6 v)
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Beldaiel kirjoitti:Ehkäpä siis piikkiksiä + joku imumonni pohjalle, menisikö tuohon 3-4 piikkiä, vai montako?
Neljä piikkaria ja esim. partamonni kuulostaa ihan ookoolta alulta 96 litraisen pytyn kalastoksi :)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Hmm mutta siis ikäänkuin juurakkoriutaksi?

Kyllä ne roskat nytkin kerääntyy altaan pohjalle juurakkojen alle, mutta piikkisilmät liikuttelevat aika kiitettävästi tätä möhnää liikkeelle ja suodattimeen. Eli siitä ei siis olisi huolta.

En minä nytkään mitenkään erityisesti pohjaa puhdistele ja juurakkoja altaasta löytyy yhdeksän kappaletta. Ei haise eikä mitään. Piikkisilmät tykkäävät kaiketi. Ajattelin että tuollainen juurakkoriutta olisi vielä kivempi piikkisilmille.
ansu75
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ansu75 »

Minulla kypsyi akvaario 128l (80x40x40), siellä uiskentelee nyt kääpiörihmakalapari, 10 kiilakylkeä, 10 piikkisilmää, partaimumonni, 4 leväkatkarapua ja sinirapu.. Pohjalla on hiekkaa, kiviä, juuria, kasveja on aika runsaasti. Miten on, mahtuisiko pohjalle vilistämään vielä muutama piikkisilmä? Minusta ei pohja näytä vielä liian ahtaalta, leväravut ku pomppii pintaa myöten kun ovat "iltalenkillä" samoin imumonni.. Ainoa joka pysyttelee koko ajan pohjalla on sinirapu.
Akvaariot 40l, 180l, 243l, 252l ja 760l
Asukkaina kaloja ja sukarapuja. Perheessä myös kissa.
kuvia
akvasivuni
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”